Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bedankt voor het opmerkzaam maken.
Nieuw boek van Obadjah Sedgwick, bijzonder fijn!

Zijn preken over Openbaring 2v20: Zie ik sta aan de deur en Ik klop.
Waren zo kostelijk!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jeremiah »

Johann Gottfried Walther schreef:Bedankt voor het opmerkzaam maken.
Nieuw boek van Obadjah Sedgwick, bijzonder fijn!

Zijn preken over Openbaring 2v20: Zie ik sta aan de deur en Ik klop.
Waren zo kostelijk!
Van harte mee eens! Zeer lezenswaardig boekje is dat.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Andre »

Zita schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:De omslag van Herinneringen aan ds. Cabaret vind ik niet echt professioneel ontworpen… Ik zou het zelf beter doen... Sorry. Ik hoop en denk ook dat de inhoud beter is. :)
Inderdaad, ziet er ronduit slecht uit. Wat een oude lelijke foto hebben ze gebruikt. :fi
Het andere boekje w.b. zijn herinneringen aan de oorlog, was helaas slecht geschreven, door een bekende Dordtse kinderboekenschrijfster.
Dus ik hoop dat deze inhoud beter is.
Afbeelding
ik zie ook deze cover in omloop. Het lijkt erop dat Refoboek het zelf een beetje lelijker heeft gemaakt dan het al was.
En.....inderdaad de inhoud is goed.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Wet en Evangelie »

Binnenkort verschijnt bij Brevier een boek samengesteld door H. Koopman met de titel Een moeder in Israel. Gaat over Maria Schot.
Hierin staan brieven van Ds. Kersten waarvan ik hoorde dat dit vertrouwelijke brieven zijn geweest. Hierin worden ook predikanten genoemd uit die tijd waar Ds. Kersten zijn mening over geeft.
Vraag: Mag dat zo maar gepubliceerd worden en wie is die H. Koopman?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

Wet en Evangelie schreef:Binnenkort verschijnt bij Brevier een boek samengesteld door H. Koopman met de titel Een moeder in Israel. Gaat over Maria Schot.
Hierin staan brieven van Ds. Kersten waarvan ik hoorde dat dit vertrouwelijke brieven zijn geweest. Hierin worden ook predikanten genoemd uit die tijd waar Ds. Kersten zijn mening over geeft.
Vraag: Mag dat zo maar gepubliceerd worden en wie is die H. Koopman?
Kerkgeschiedenis
H. Koopman
MET NIET EERDER UITGEGEVEN BRIEVEN VAN DS. F.MALLAN
BESCHRIJVING VAN HET GEESTELIJK LEVEN VAN GODS KINDEREN OP THOLEN
ONTMOETING MET DE JOOD ELIÄZAR VAN PRAAG
Maria Schot (1905-1990) was een bekend kind van God op Tholen. Ze had een godvrezend voorgeslacht en een uitgebreide vriendenkring onder Gods kinderen. In dit boek wordt tegen een kerkhistorische achtergrond beschreven hoe de Heere haar leven geleid heeft. Ook zijn er brieven opgenomen van bekende personen als Leen Potappel, ds. G.H. Kersten en ds. J. Fraanje aan haar (groot)ouders en niet eerder gepubliceerde brieven van Marie Schot en ds. F. Mallan.

ISBN: 9789492433602
€ 24,99

https://www.brevieruitgeverij.nl/boeken ... srael.html


Ik heb sowieso altijd wat moeite met dit soort boeken.
Mensen die als het goed is, zichzelf niet groot achten tijdens hun leven , worden door volgende generaties neergezet als superchristenen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Drs. Ing. H. Koopman (1961) heeft gestudeerd aan het Maritiem Instituut De Ruyter te Vlissingen en aan de Theologisch Universiteit te Apeldoorn. Hij doet hij promotie-onderzoek naar de leer van het ‘voorbereidend werk’ in de Nederlandse theologie in de zeventiende eeuw.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Ik heb sowieso altijd wat moeite met dit soort boeken.
Mensen die als het goed is, zichzelf niet groot achten tijdens hun leven , worden door volgende generaties neergezet als superchristenen.
Dat ziet u verkeerd, want mijns inziens is dat de manier van denken van de wereld. De wereld heeft zijn superhelden. Maar dergelijke brieven worden nu bijna niet meer begrepen omdat men die mensen ook niet meer kent.... Wat ze zeiden en hoe ze leefden, het is ons niet meer bekend. Enkele oudjes uitgezonderd. Die weten nog hoe het was. En zulke boeken, brieven kunnen met weemoed vervullen. Nee, geen ziekelijke weemoed, maar we zien zo hoe de Kerk veranderd, vergeet, en niet meer begrijpt, en denkt dat het goed is omdat het oud is, analoog aan de wereld. Zo is het niet. Hier krijgen we een kijkje in het zielenleven van die oude christenen. Niet dat toen alles beter was, maar er was meer liefde, meer saamhorigheid, meer verbondenheid, minder eten en verbiijten. Er w as meer eenheid onder 'het volk' over de kerkmuren heen. Ik denk dat we de impact van de scheuring van 1953 nog niet voldoende beseffen. Dat heeft heel veel teweeggebracht: Ook tussen 'het volk' onderling. Er kwam verkilling, en met de verkilling een verharding en alles leek door te kunnen gaan. Maar de schuld lag er en werd te weinig beweend. Nee, er zijn geen 'Superchristenen' maar er waren wel door God diep ingeleide mensen. Die mogen we geen 'superchristenen' noemen, analoog zoals de wereld dat doet met zijn helden. Maar het mocht zijn waartoe het bedoeld is: Opdat wij niet vergeten, en het mocht met jaloersheid verwekken, en zien waar we in de kerken nu samen terecht zijn gekomen. En het gaat door... totdat...?
Een opmerking als boven doet zien dat er een geslacht is opgegroeid dat Jozef niet gekend heeft. Men begrijpt ze niet meer. Men ziet het verschil ook niet meer. Maar we zullen stoppen, er is veel wat te denken geeft. En ik weet intussen ook hoe velen heden ten dagen deze woorden lezen. Dat is wel een droevige ondervinding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Adagio »

Wet en Evangelie schreef:Binnenkort verschijnt bij Brevier een boek samengesteld door H. Koopman met de titel Een moeder in Israel. Gaat over Maria Schot.
Mag dat zo maar gepubliceerd worden en wie is die H. Koopman?
Als het aan Marietje Schot zelf gelegen had, zeker niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Ik heb sowieso altijd wat moeite met dit soort boeken.
Mensen die als het goed is, zichzelf niet groot achten tijdens hun leven , worden door volgende generaties neergezet als superchristenen.
Dat ziet u verkeerd, want mijns inziens is dat de manier van denken van de wereld. De wereld heeft zijn superhelden. Maar dergelijke brieven worden nu bijna niet meer begrepen omdat men die mensen ook niet meer kent....
Ik ben zo vrij van mening te verschillen. Dit is hooguit een mogelijke duiding. De vraag is of auteurs of vertellers de werkelijke elementen, namelijk Gods werk in het leven in een mens, naar voren weten te halen en dat ook in goede bewoordingen kunnen. Daarin is veel onderscheid en het valt bijvoorbeeld op dat er een groot verschil valt op te merken tussen de nederlandse en schotse kerkgeschiedenis. En dat heeft volgens mij te maken met de toonzetting: zijn we naar binnen gekeerd of naar boven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Bij dit genre boeken is het volgens mij vrij eenvoudig:
1. Gaat het over de mens, dan is het zoals het ook in de Bijbel wordt beschreven: in zichzelf zondaren, maar als het goed is, wordt ook beschreven hoe ze van genade moeten leven.
2. Gaat het over de Heere, dan is daarin iets te lezen over zijn eeuwige trouw en zondaarsliefde.
3. Soms zijn de schrijvers van deze brieven op hun plek, en dan lees je daarover mooie dingen.
4. Soms zijn ze niet op hun plek, en dan lees je over andere mensen of wordt er alleen maar over eigen armoede gesomberd.
5. En dan ik als lezer... soms ben ik niet op mijn plek en dan smul ik van het verkeerde.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bona Fide »

Stof schreef:
huisman schreef: Afbeelding
Ben erg benieuwd naar de verdere werken die de uitgeverij van ds. Al Chalabi verder uit hoopt te gaan geven.
Ben ik ook wel benieuwd naar, ja. Op zijn site (https://www.redheiferpublishing.nl/) schrijft hij zelf:
"Red Heifer Publishing is een nieuwe uitgeverij van reformatorische boeken. Het doel van alle werkzaamheden is het verspreiden van het Evangelie voor een relatief lage prijs. Daardoor wordt het Evangelie optimaal verspreid. Bovendien wordt de focus gelegd op het uitgeven van boeken over relatief onbekende Bijbelgedeelten. Dit betreft prekenboeken maar ook heruitgave van oude werken en vertalingen van oude uitgaven uit het Engelse taalgebied."

Heb het boek zelf (nog) niet in handen gehad -en de inhoud zal vast goed zijn- maar ik hoop dat de redactie van de tekst van de inhoud van dit boek beter is dan de achterkant van het boek (die nl. op de site te lezen is) doet vermoeden.
"… heeft alles verbeurd en verzondigt …"
"... wordt het de onbekeerden in alle ernst verkondigt ..."
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 16 jan 2020, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Nette opsomming. Helder. Vooral ook punt 5.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bezorgd »

Bona Fide schreef:
Stof schreef:
huisman schreef: Afbeelding
Ben erg benieuwd naar de verdere werken die de uitgeverij van ds. Al Chalabi verder uit hoopt te gaan geven.
Ben ik ook wel benieuwd naar, ja. Op zijn site (https://www.redheiferpublishing.nl/) schrijft hij zelf:
"Red Heifer Publishing is een nieuwe uitgeverij van reformatorische boeken. Het doel van alle werkzaamheden is het verspreiden van het Evangelie voor een relatief lage prijs. Daardoor wordt het Evangelie optimaal verspreid. Bovendien wordt de focus gelegd op het uitgeven van boeken over relatief onbekende Bijbelgedeelten. Dit betreft prekenboeken maar ook heruitgave van oude werken en vertalingen van oude uitgaven uit het Engelse taalgebied."

Heb het boek zelf (nog) niet in handen gehad -en de inhoud zal vast goed zijn- maar ik hoop dat de redactie van de tekst van de inhoud van dit boek beter is dan de achterkant van het boek (die nl. op de site te lezen is) doet vermoeden.
"… heeft alles verbeurd en vezondigt …"
"... wordt het de onbekeerden in alle ernst verkondigt ..."

Goed streven uiteraard. Maar waarom de leespreken dan niet helemaal gratis via PrekenWeb verspreiden?
Plaats reactie