Wist je dat...

Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

Panny schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:...ik er steeds meer van overtuigd ben geraakt dat ongelovige zich beter niet kunnen roeren over waarachtige bekering en hoe men preken moet?!
Vraag me dan wel af: wie is een ongelovige? Een ongelovige Thomas, iemand die van geen God of gebod wil weten of iemand die zichzelf als een ongelovige heeft leren kennen of degene die door de mensen, die zichzelf bekeerd vinden, als ongelovigen worden bestempeld?
Ik denk niet dat je het zo moet zien.

Ik hoorde eens een dominee op de preekstoel zeggen dat hij het opmerkelijk vond dat tegenwoordig veel mensen die zelf geen dorst en honger hebben wel veel kritiek hebben op de prediking.
Dat is hetzelfde als iemand die geen honger en dorst heeft maar wel van alles op en aan te merken heeft op het eten en drinken wat hij aangeboden krijgt. Zo iemand zal het aangeboden eten en drinken ook niet echt op waarde kunnen schatten.
Dat begrijp ik nooit zo. Als we in de kerkgeschiedenis lezen hoe men met de prediking omging, was dat zelden beter.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Panny schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:...ik er steeds meer van overtuigd ben geraakt dat ongelovige zich beter niet kunnen roeren over waarachtige bekering en hoe men preken moet?!
Vraag me dan wel af: wie is een ongelovige? Een ongelovige Thomas, iemand die van geen God of gebod wil weten of iemand die zichzelf als een ongelovige heeft leren kennen of degene die door de mensen, die zichzelf bekeerd vinden, als ongelovigen worden bestempeld?
Ik denk niet dat je het zo moet zien.

Ik hoorde eens een dominee op de preekstoel zeggen dat hij het opmerkelijk vond dat tegenwoordig veel mensen die zelf geen dorst en honger hebben wel veel kritiek hebben op de prediking.
Dat is hetzelfde als iemand die geen honger en dorst heeft maar wel van alles op en aan te merken heeft op het eten en drinken wat hij aangeboden krijgt. Zo iemand zal het aangeboden eten en drinken ook niet echt op waarde kunnen schatten.
Dat begrijp ik nooit zo. Als we in de kerkgeschiedenis lezen hoe men met de prediking omging, was dat zelden beter.
Je leest bij pudvaders eveneens uitspraken als: tegenwoordig denken mensen dat... oid

Maar daar heeft JGW het niet over... hij is er zelf achtergekomen dat...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik zie die rotte vis nou nooit.

Wat mis ik?
Tjjd voor een rotte vis smiley haha

Het was niet voor het gesprekvanDDD en Jantje etc, maar meer voor de andere topics.
Ik blijf benieuwd naar de topic(s) waar men elkaar uitmaakt voor rotte vis of waar men roddelt.. Kun je dat verduidelijken?
Misschien komt het meer bij mijzelf vandaan dat ik wel eens baal van hoe het er aan toe gaat op het forum. Vaak zijn het wat losse flodders door sommige. Dan moet ik wel eens zuchten.

Ik begrijp dat het ook wel eens dramatisch over kan komen. Maar vaak ben ik het snel weer vergeten! :langue

Ik ga er over nadenken om de zuchten niet hardop op het forum meer uit te spreken. Ik denk dat dat beter is voor iedereen :haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
Panny schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:...ik er steeds meer van overtuigd ben geraakt dat ongelovige zich beter niet kunnen roeren over waarachtige bekering en hoe men preken moet?!
Vraag me dan wel af: wie is een ongelovige? Een ongelovige Thomas, iemand die van geen God of gebod wil weten of iemand die zichzelf als een ongelovige heeft leren kennen of degene die door de mensen, die zichzelf bekeerd vinden, als ongelovigen worden bestempeld?
Ik denk niet dat je het zo moet zien.

Ik hoorde eens een dominee op de preekstoel zeggen dat hij het opmerkelijk vond dat tegenwoordig veel mensen die zelf geen dorst en honger hebben wel veel kritiek hebben op de prediking.
Dat is hetzelfde als iemand die geen honger en dorst heeft maar wel van alles op en aan te merken heeft op het eten en drinken wat hij aangeboden krijgt. Zo iemand zal het aangeboden eten en drinken ook niet echt op waarde kunnen schatten.
Dat begrijp ik nooit zo. Als we in de kerkgeschiedenis lezen hoe men met de prediking omging, was dat zelden beter.
Juist, ik moest letterlijk glimlachen toen ik las bij Ryle dat hij zich zorgen maakte over de huidige jeugd, die steeds verder af dreigden te glijden (we praten dan over de jeugd uit 18-1900.

En dan puur om het feit dat de mensen toen echt ten diepste niet anders zijn.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

... ik er van geniet dat het zo rustig is met het beroepingswerk? :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:... ik er van geniet dat het zo rustig is met het beroepingswerk? :yahoo
Wist je dat ik ook niet zo dol ben op veranderingen... onze predikant mag dit jaar DV al 19 jaren aan onze gemeente verbonden zijn. Ds. Bregman stond hier (een korte emeritus-periode meegerekend) 20 jaar staan. Ds. Kleppe stond hier (meen ik) 16 jaar. Geen snel verloop dus, en dat is iets waar ik nog blij mee ben!
(tijden uit mijn hoofd, dus als er ergens een misrekening staat mag het gecorrigeerd worden)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Fijn Dia! De predikant waar ik mee ben opgegroeid stond ook ruim 23 jaar in de gemeente. Een ontzettend fijne en pastorale man.

Om in het kader van het topic te blijven ;)
wist je dat ik recent een gesprek/etentje had met onze aankomende predikant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

merel schreef:wist je dat ik recent een gesprek/etentje had met onze aankomende predikant
Nee. Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

in het kader van het beroepingswerk ;)
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Adje »

merel schreef:in het kader van het beroepingswerk ;)
Mag je meebeslissen over de predikant die jullie kerkenraad/gemeente gaat beroepen?
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Nee, helaas niet. De procedure in de PKN is mijns inziens een vreemde procedure, waar de gemeente geen invloed op heeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

merel schreef:in het kader van het beroepingswerk ;)
O; dat zou wat zijn, dan had ik 5 keer per jaar een etentje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
merel schreef:in het kader van het beroepingswerk ;)
O; dat zou wat zijn, dan had ik 5 keer per jaar een etentje.
5 keer per jaar een aankomende predikant?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Adje »

merel schreef:Nee, helaas niet. De procedure in de PKN is mijns inziens een vreemde procedure, waar de gemeente geen invloed op heeft.
Dat ligt er aan. Sommige gemeenten hebben een beroepingscommissie waar ook leden vanuit de gemeente zitting in hebben.
Gemeenteleden kunnen namen indienen van predikanten die beroepbaar zijn én die zij geschikt achten om de plaatselijke gemeente te dienen. Dat is m.i. meer dan in sommige, andere kerken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
merel schreef:in het kader van het beroepingswerk ;)
O; dat zou wat zijn, dan had ik 5 keer per jaar een etentje.
5 keer per jaar een aankomende predikant?
Nee; bij elk beroep dat werd uitgebracht, bedoel ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie