Preekluisterkring

Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zita »

Alhier weer het een en ander gesnoeid. Ontopic, aub.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preekluisterkring

Bericht door GGotK »

helma schreef:Preek voor preekluisterkring van periode 6-1-2020 t/m 19-1-2020 (Aangedragen door Hollander)

Predikant: Ds. A. Simons
Datum: 20 oktober 2019
Plaats: Hervormde Gemeente Goudswaard

Het thema van de preek is “Jezus volgen!”. Ds. Simons begint zijn preek met een kernachtige verwoording rondom het hoofdthema: “Gods offer, het doel met Gods offer en ons offer.”

Liturgie:
Voorzang: psalm 16 : 3
Stil gebed
Votum en groet
Zingen: psalm 96 : 5, 6
Lezing: geloofsbelijdenis
Zingen: psalm 20 : 2
Gebed om opening van het Woord en verlichting door de Heilige Geest
Schriftlezing: 2 Korinthe 5 : 18-21 / Genesis 22 : 1-12 / Romeinen 12 : 1-2
Zingen: psalm 66 : 6, 7
Woordverkondiging
Zingen: psalm 116 : 9, 10
Dankgebed
Zingen: psalm 22 : 13
Zegen

Link:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/29 ... 8720000292

Wachtlijst:

1. Ds A.F.R van de Veen over 2 Tim. 4 'Het testament van Paulus' (Jantje)
2. Kand. V.S. van der Meer, 1 Joh. 2:15a “Heb de wereld niet lief” (Samanthi)
3. Ds H C Bezemer, Lukas 15: 1-7 'Het verloren schaap' (Helma)
.
Ik heb getracht zo onbevangen mogelijk deze preek te beluisteren, wat waarschijnlijk niet helemaal gelukt is.
Ds Simons heeft een boeiende manier van preken. Deze preek was voornamelijk gericht op het stukje heiligmaking/dankbaarheid en daar werden mooie voorbeelden gegeven (een zoutend zout en een lichtend licht). Het is goed dat dit onderwerp op deze manier zo ter sprake komt, omdat ik soms het gevoel krijg dat in veel preken in bijv de GG, weinig plaats is ingeruimd voor de heiligmaking/dankbaarheid.
Ik heb een beetje moeite met zijn uitspraak dat er geen zondaren maar rechtvaardigen in de hemel komen. Alhoewel ik deze in de context begrijp, vind ik het toch een ongelukkige uitspraak omdat gerechtvaardigde zondaren naar de hemel gaan. Opvallend genoeg heeft deze ds in zijn preek weinig woorden voor de onbekeerde medereizigers, maar dat kan met het onderwerp te maken hebben gehad. Ds Simons spreekt even hoe God een mens bekeerd (rond de 40 tot 50ste minuut). Hij zegt eerst dat het geloof de enige voorwaarde was, maar geeft later weer aan dat dit geen voorwaarde is maar het middel. Hij zegt praktisch niets over de toeleidende weg, ellendekennis, droefheid naar God. Het kan uiteraard dat hij dit in andere preken wel aanhaalt, maar ik vind het jammer dat hij daar geen enkele woorden over spreekt. Ook het slot was anders dan dat ik gewend ben en ik vind dat toch een gemis: geen gerichte woorden tot onbekeerden, zoekenden, kleingelovigen etc.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind de manier van preken niet fijn. Wie staat er in het middelpunt? De christen en wat hij beleeft of de Christus?
Christus staat centraal en Zijn offer en het doel van Zijn offer.
Toch kreeg ik dat gevoel ook niet zo. Maar dat er erg de nadruk gelegd werd op onze bereidheid om te offeren. Ik vind dat lastig te rijmen met dit stuk van het Avondmaalsformulier:

Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefheid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.
@Zeeuw, wat is precies het tegenstijdige?

Zondagavond hoopt ds. Simons bij ons te preken. Misschien kan je meeluisteren via deze site: https://www.vredeskerkveenendaal.nl/act ... rkdiensten

Om 18:30
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind de manier van preken niet fijn. Wie staat er in het middelpunt? De christen en wat hij beleeft of de Christus?
Christus staat centraal en Zijn offer en het doel van Zijn offer.
Toch kreeg ik dat gevoel ook niet zo. Maar dat er erg de nadruk gelegd werd op onze bereidheid om te offeren. Ik vind dat lastig te rijmen met dit stuk van het Avondmaalsformulier:

Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefheid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.
@Zeeuw, wat is precies het tegenstijdige?

Zondagavond hoopt ds. Simons bij ons te preken. Misschien kan je meeluisteren via deze site: https://www.vredeskerkveenendaal.nl/act ... rkdiensten

Om 18:30
De preek voelde voor mij alsof dit niet volkomen geloof, dan dus niet voldoende voor de zaligheid was. Ik vond de preek erg gericht op 'je moet volledig en van harte bereid zijn alles, vrouw, kinderen, geld, goed, op te offeren'. En ik denk dat dit wel eens de praktijk kan zijn bij Gods kinderen, maar dat dit ook vaak niet zo wordt gevoeld.
Juist dan is het Avondmaalsformulier zo troostrijk:
'zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt'

Maar...dit was mijn gevoel bij deze preek. Ik begrijp dat anderen dit anders voelen. Ik heb deze ds ook bij ons in kerk een aantal keer gehoord. Over mijn gevoel bij die preken wil ik gerust met je pb'en.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

De oproep blijft wel radicaal. Dat heeft een functie om niet met weinig genoegen te nemen. Of 2: het toch uit gemakzucht op een akkoordje met de zonde te gooien.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Wonderlijk wat de een hoort en wat de ander hoort.
Ook wonderlijk dat er op de vorige preek niets gekomen is...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:De oproep blijft wel radicaal. Dat heeft een functie om niet met weinig genoegen te nemen. Of 2: het toch uit gemakzucht op een akkoordje met de zonde te gooien.
Klopt. Maar we moeten ons wel realiseren dat de goede werken in dit leven ten dele zullen zijn en blijven. Iedere dag hebben we de genade weer nodig en iedere dag blijft genoeg aan het eigen kwaad hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:De oproep blijft wel radicaal. Dat heeft een functie om niet met weinig genoegen te nemen. Of 2: het toch uit gemakzucht op een akkoordje met de zonde te gooien.
Klopt. Maar we moeten ons wel realiseren dat de goede werken in dit leven ten dele zullen zijn en blijven. Iedere dag hebben we de genade weer nodig en iedere dag blijft genoeg aan het eigen kwaad hebben.
Ja wel realiseren, maar er naar staan om het hoogste te halen, omdat Hij het waard is...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:De oproep blijft wel radicaal. Dat heeft een functie om niet met weinig genoegen te nemen. Of 2: het toch uit gemakzucht op een akkoordje met de zonde te gooien.
Klopt. Maar we moeten ons wel realiseren dat de goede werken in dit leven ten dele zullen zijn en blijven. Iedere dag hebben we de genade weer nodig en iedere dag blijft genoeg aan het eigen kwaad hebben.
Ja wel realiseren, maar er naar staan om het hoogste te halen, omdat Hij het waard is...
Zeker, maar ook een bekeerd mens blíjft vatbaar voor het denken dat hij het zelf doet. Wie staat ziet toe etc.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:De oproep blijft wel radicaal. Dat heeft een functie om niet met weinig genoegen te nemen. Of 2: het toch uit gemakzucht op een akkoordje met de zonde te gooien.
Klopt. Maar we moeten ons wel realiseren dat de goede werken in dit leven ten dele zullen zijn en blijven. Iedere dag hebben we de genade weer nodig en iedere dag blijft genoeg aan het eigen kwaad hebben.
Ja wel realiseren, maar er naar staan om het hoogste te halen, omdat Hij het waard is...
Zeker, maar ook een bekeerd mens blíjft vatbaar voor het denken dat hij het zelf doet. Wie staat ziet toe etc.
Daarom beproeft God mensen zodat Zijn eigen beeld zichtbaar wordt, maar wij mogen ons niet verschuilen achter wat een mens is, kan of niet kan...
Iedere dag in de handen van de Heere leggen, vragen om te leren gehoorzaam te zijn.
Elke avond vertellen dat je te kort komt en weer alles in Zijn handen leggen.

Het is is een wonder dat de Heere zoveel geduld heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Daarom beproeft God mensen zodat Zijn eigen beeld zichtbaar wordt, maar wij mogen ons niet verschuilen achter wat een mens is, kan of niet kan...
Iedere dag in de handen van de Heere leggen, vragen om te leren gehoorzaam te zijn.
Elke avond vertellen dat je te kort komt en weer alles in Zijn handen leggen.

Het is is een wonder dat de Heere zoveel geduld heeft.
Daarin zijn we het volledig met elkaar eens!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Daarom beproeft God mensen zodat Zijn eigen beeld zichtbaar wordt, maar wij mogen ons niet verschuilen achter wat een mens is, kan of niet kan...
Iedere dag in de handen van de Heere leggen, vragen om te leren gehoorzaam te zijn.
Elke avond vertellen dat je te kort komt en weer alles in Zijn handen leggen.

Het is is een wonder dat de Heere zoveel geduld heeft.
Daarin zijn we het volledig met elkaar eens!
Gelukkig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Daarom beproeft God mensen zodat Zijn eigen beeld zichtbaar wordt, maar wij mogen ons niet verschuilen achter wat een mens is, kan of niet kan...
Iedere dag in de handen van de Heere leggen, vragen om te leren gehoorzaam te zijn.
Elke avond vertellen dat je te kort komt en weer alles in Zijn handen leggen.

Het is is een wonder dat de Heere zoveel geduld heeft.
Daarin zijn we het volledig met elkaar eens!
Gelukkig.
:D. Had je toch wel verwacht mn waarde?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Daarom beproeft God mensen zodat Zijn eigen beeld zichtbaar wordt, maar wij mogen ons niet verschuilen achter wat een mens is, kan of niet kan...
Iedere dag in de handen van de Heere leggen, vragen om te leren gehoorzaam te zijn.
Elke avond vertellen dat je te kort komt en weer alles in Zijn handen leggen.

Het is is een wonder dat de Heere zoveel geduld heeft.
Daarin zijn we het volledig met elkaar eens!
Gelukkig.
:D. Had je toch wel verwacht mn waarde?
Nou... :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Nou... :)
Als de ds het verwoord had zoals jij nu deed was ik het direct eens geweest.
Plaats reactie