Weekdiensten

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

Nog even over het voorgaan van ds. Bredeweg in het kerkgebouw van de GG Waardenburg in een GBS-bijeenkomst:
- dat gaat niet in tegen een GS-regel over de openstelling of sluiting van de kansels.
- kerkordelijk overtreedt Waardenburg daarmee ook niets.
- het betreft geen eredienst, maar een bijeenkomst door een GBS-comité belegd.
- indienen van bezwaarschriften tegen de kerkenraad van de GG Waardenburg heeft daarom geen enkele zin en zullen allemaal niet-ontvankelijk worden verklaard.

Naast het kerkordelijke is er ook nog zoiets als antennes voor gevoeligheden en kiesheid. Daarin is dit uitermate onverstandig.
Maar je kunt niet alle onverstandige dingen verbieden in een kerkorde, zeker niet als de handeling zelf buiten het bereik van een kerkverband ligt. Het enige besluit dat de kerkenraad van de GG heeft genomen, is het afstaan van het kerkgebouw voor het beleggen van de GBS-bijeenkomst. Dat is typisch een zaak van een plaatselijke gemeente, waarover meerdere vergaderingen gewoonweg niet gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:Nog even over het voorgaan van ds. Bredeweg in het kerkgebouw van de GG Waardenburg in een GBS-bijeenkomst:
- dat gaat niet in tegen een GS-regel over de openstelling of sluiting van de kansels.
- kerkordelijk overtreedt Waardenburg daarmee ook niets.
- het betreft geen eredienst, maar een bijeenkomst door een GBS-comité belegd.
- indienen van bezwaarschriften tegen de kerkenraad van de GG Waardenburg heeft daarom geen enkele zin en zullen allemaal niet-ontvankelijk worden verklaard.

Naast het kerkordelijke is er ook nog zoiets als antennes voor gevoeligheden en kiesheid. Daarin is dit uitermate onverstandig.
Maar je kunt niet alle onverstandige dingen verbieden in een kerkorde, zeker niet als de handeling zelf buiten het bereik van een kerkverband ligt. Het enige besluit dat de kerkenraad van de GG heeft genomen, is het afstaan van het kerkgebouw voor het beleggen van de GBS-bijeenkomst. Dat is typisch een zaak van een plaatselijke gemeente, waarover meerdere vergaderingen gewoonweg niet gaan.
Deze regels gelden, dacht ik ook voor bijeenkomsten van de SEZ of Tijdrede. Dan wordt aan het eind de plaatselijke kerk bedankt voor het afstaan (of gebruik mogen maken) van het kerkgebouw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:Nog even over het voorgaan van ds. Bredeweg in het kerkgebouw van de GG Waardenburg in een GBS-bijeenkomst:
- dat gaat niet in tegen een GS-regel over de openstelling of sluiting van de kansels.
- kerkordelijk overtreedt Waardenburg daarmee ook niets.
- het betreft geen eredienst, maar een bijeenkomst door een GBS-comité belegd.
- indienen van bezwaarschriften tegen de kerkenraad van de GG Waardenburg heeft daarom geen enkele zin en zullen allemaal niet-ontvankelijk worden verklaard.

Naast het kerkordelijke is er ook nog zoiets als antennes voor gevoeligheden en kiesheid. Daarin is dit uitermate onverstandig.
Maar je kunt niet alle onverstandige dingen verbieden in een kerkorde, zeker niet als de handeling zelf buiten het bereik van een kerkverband ligt. Het enige besluit dat de kerkenraad van de GG heeft genomen, is het afstaan van het kerkgebouw voor het beleggen van de GBS-bijeenkomst. Dat is typisch een zaak van een plaatselijke gemeente, waarover meerdere vergaderingen gewoonweg niet gaan.
Waarde(n)volle aanvulling, het laat maar weer eens zien dat er een duidelijke bandbreedte is in kerkverbanden/kerkgenootschappen. Persoonlijk weet ik dat er meerdere predikanten zijn die een band ervoeren/ervaren met ds. Bredeweg en die tegelijk een en ander qua diens handelingen afkeuren. Nietemin fijn dat dergelijke bijeenkomsten kerkmuren overstijgend zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zita »

Ontopic, aub! Een reeks offtopicberichten heb ik geknipt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:@Luther, ook wat mij betreft bedankt voor je reactie.

Alleen denk ik dat wat je schrijft niet voor de GG geldt; in ieder geval niet in de praktijk.
Ik heb ambts- en beroepshalve verschillende kerkenraads- en meerdere vergaderingen bijgewoond, van GG, CGK en GKV.
Binnen de GG (en ook de GKV) zie ik regelmatig dat besluiten/adviezen/voorschriften van meerdere vergaderingen niet gecommitteerd worden, met het argument dat de kerkenraad autonoom is. Ik zal van de GG maar geen voorbeelden noemen, want die ken je zelf ook wel.
Wellicht is dat nog het indepentistische draadje van vóór 1907, maar het zou me niet verbazen als de kerkorde zelf daar ruimte voor biedt.
Het verschil dat je maakt tussen de GG en de CGK is er niet, ook niet in de praktijk. Ik leg alleen uit hoe het gereformeerd kerkrecht werkt. Zie verder de website http://www.kerkrecht.nl
Als een kerkenraad een besluit van een meerdere vergadering niet uitvoert, dan staat het gemeenteleden of andere gemeenten vrij om tegen deze kerkenraad te appelleren. Kun je - misschien zonder namen en rugnummers - toch een enkel voorbeeld noemen van een GS-besluit dat bewust terzijde is gelegd?

@Geijtenbeekje: 'Ontraden' is in theorie wel een krachtig synodaal signaal; in de praktijk zal het voor gemeenten die het ontradene toch graag willen, betekenen: OK, het is niet verboden, dus doen we het.
Op pagina 16 van het RD van vandaag staat een reactie van ds. Lieftink over dit onderwerp.
Ook hij geeft aan dat het in de GG anders is dan jij hierboven beschrijft. Blijkbaar had dr. Golverdingen hierover al behartenswaardige zaken getypt.
En ik ben ervan overtuigd dat dr. Golverdingen zich nog slechts zeer gematigd uitdrukt over het corrupteren van macht binnen de kerkelijke structuren.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wet en Evangelie »

Oud Geref. Gemeente Lienden
D.V. woensdag 19 februari Ds. R. Bakker
D.V. donderdag 26 maart Prop. A.J. van Wingerden
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wet en Evangelie »

Speciaal voor de niet-GBS leden:
D.V. woensdag 15 januari Brakel, kerkgebouw Ger. Gemeente, Ds. A. Schultink uit Rhenen
D.V. dinsdag 28 januari Lienden, kerkgebouw Oud Ger. Gem., lerend-ouderling P. de Boer uit Ochten-Echteld
D.V. donderdag 30 januari Rhenen, kerkgebouw Ger. Gemeente, Ds. C. Sonnevelt uit Alblasserdam
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:@Luther, ook wat mij betreft bedankt voor je reactie.

Alleen denk ik dat wat je schrijft niet voor de GG geldt; in ieder geval niet in de praktijk.
Ik heb ambts- en beroepshalve verschillende kerkenraads- en meerdere vergaderingen bijgewoond, van GG, CGK en GKV.
Binnen de GG (en ook de GKV) zie ik regelmatig dat besluiten/adviezen/voorschriften van meerdere vergaderingen niet gecommitteerd worden, met het argument dat de kerkenraad autonoom is. Ik zal van de GG maar geen voorbeelden noemen, want die ken je zelf ook wel.
Wellicht is dat nog het indepentistische draadje van vóór 1907, maar het zou me niet verbazen als de kerkorde zelf daar ruimte voor biedt.
Het verschil dat je maakt tussen de GG en de CGK is er niet, ook niet in de praktijk. Ik leg alleen uit hoe het gereformeerd kerkrecht werkt. Zie verder de website http://www.kerkrecht.nl
Als een kerkenraad een besluit van een meerdere vergadering niet uitvoert, dan staat het gemeenteleden of andere gemeenten vrij om tegen deze kerkenraad te appelleren. Kun je - misschien zonder namen en rugnummers - toch een enkel voorbeeld noemen van een GS-besluit dat bewust terzijde is gelegd?

@Geijtenbeekje: 'Ontraden' is in theorie wel een krachtig synodaal signaal; in de praktijk zal het voor gemeenten die het ontradene toch graag willen, betekenen: OK, het is niet verboden, dus doen we het.
Op pagina 16 van het RD van vandaag staat een reactie van ds. Lieftink over dit onderwerp.
Ook hij geeft aan dat het in de GG anders is dan jij hierboven beschrijft. Blijkbaar had dr. Golverdingen hierover al behartenswaardige zaken getypt.
En ik ben ervan overtuigd dat dr. Golverdingen zich nog slechts zeer gematigd uitdrukt over het corrupteren van macht binnen de kerkelijke structuren.
Ik begrijp je punt niet helemaal. Dr. Golverdingen heeft zeker behartenswaardige dingen gezegd over deze zaken, maar hij constateert in dezelfde studie die wordt aangehaald ook, dat er eigenlijk noodkerkrecht nodig is, op het moment dat een kerkenraad dermate onwillig is om besluiten uit te voeren dat er sprake is van dwaling.
Ik heb niet gezegd dat er geen kerkordelijke verschillen zijn tussen GG en CGK; wel dat de theorie (!) niet onderscheiden is. Het boekje 'In goede orde' wordt ook in de CGK gebruikt, zei het dat er nu een eigen variant van is gemaakt.

Het punt is, en dat leg ik dan maar als vraag neer:
Wat moet je als kerkverband kerkordelijk doen, als een kerkenraad weigert om GS-besluiten uit te voeren. En dan bedoel ik synodebesluiten van groot gewicht. Stel dat een GG-kerkenraad besluit op vrouwen tot diacones te bevestigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wet en Evangelie »

Oud Ger.Gemeente Ochten-Echteld
D.V. Donderdag 16 januari 19.30 uur Ds. Th. L. Zwartbol (Bediening Heilige Doop)
Valburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2020, 21:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Valburg »

Uit de kerkbode van Hervormd Valburg:
Zoals u weet heeft de kerkenraad besloten om in 2020 week­ diensten te beleggen. Daarin zullen ook predikanten van bui­ten de P.K.N. voorgaan. Hieronder volgen de data – altijd op een woensdag – voor de periode april - juli: 29 april ds. W. Pieters (predikant van de Hersteld Hervormde Kerk in Elspeet); 13 mei ds. A. Simons; 17 juni ds. J. Lohuis en 1 juli ds. A.A. Egas (predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Damwou­de). Gemeente, beschouw het als een bijzondere bemoeienis van de Heere met onze gemeente en met u persoonlijk om u ook in het midden van de week bijeen te roepen om u de on­uitsprekelijke boodschap van vrije genade te laten
verkondi­gen. Maak er gebruik van! Nu kan het nog!
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

O.G.G. te Geldermalsen, Tielerweg 39 - met Datheen

Dinsdag 14-01 19:30 ds. Th. L. Zwartbol
Zondag 19-01 10:00 & 18:30 ds. P. van Veen
Dinsdag 21-01 19:30 leesdienst
Dinsdag 28-01 19:30 ds. A.F.R. van de Veen
Donderdag 30-01 14:30 ds. Th. L. Zwartbol (huwelijk)
Dinsdag 04-02 19:30 ds. P. van Veen
Dinsdag 11-02 19:30 ds. H.H. Romkes
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Vanavond hoopt ds. A.H. Verhoef uit Saint Catharines (Canada) voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Mijdrecht. Deze dienst, die om 19.30 uur aanvangt, is hier live mee te beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/78 ... -Mijdrecht
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

HHK Leerbroek

N. den Ouden (Bijbellezing)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Vanavond hoopt ds. A.H. Verhoef uit Saint Catharines (Canada) voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Mijdrecht. Deze dienst, die om 19.30 uur aanvangt, is hier live mee te beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/78 ... -Mijdrecht
Zijn er nog die meegeluisterd hebben?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

In de Gereformeerde Gemeente van Kapelle-Biezelinge (Petrakerk) is aanstaande woensdag 12 februari 2020 een SGP-tijdrede, waarin hoopt voor te gaan: ds. B.L.P. Tramper uit Oud-Beijerland. Deze dienst is vermoedelijk wel mee te luisteren via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/77 ... Biezelinge
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie