Preekluisterkring

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ter informatie:
De preken van ds. Verschuure uit september zijn niet meer te beluisteren. Waarschijnlijk is het zo dat de preken een kwartaal lang te beluisteren zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Ter informatie:
De preken van ds. Verschuure uit september zijn niet meer te beluisteren. Waarschijnlijk is het zo dat de preken een kwartaal lang te beluisteren zijn.
Ik heb um geluisterd...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:Preek voor preekluisterkring van periode 6-1-2020 t/m 19-1-2020 (Aangedragen door Hollander)

Predikant: Ds. A. Simons
Datum: 20 oktober 2019
Plaats: Hervormde Gemeente Goudswaard

Het thema van de preek is “Jezus volgen!”. Ds. Simons begint zijn preek met een kernachtige verwoording rondom het hoofdthema: “Gods offer, het doel met Gods offer en ons offer.”

Liturgie:
Voorzang: psalm 16 : 3
Stil gebed
Votum en groet
Zingen: psalm 96 : 5, 6
Lezing: geloofsbelijdenis
Zingen: psalm 20 : 2
Gebed om opening van het Woord en verlichting door de Heilige Geest
Schriftlezing: 2 Korinthe 5 : 18-21 / Genesis 22 : 1-12 / Romeinen 12 : 1-2
Zingen: psalm 66 : 6, 7
Woordverkondiging
Zingen: psalm 116 : 9, 10
Dankgebed
Zingen: psalm 22 : 13
Zegen

Link:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/29 ... 8720000292
)

Indrukwekkende preek. Ouderwets bevindelijk. Een leven met de Heere, dat is het doel van rechtvaardig te zijn voor God. In dit leven. Gods eer te bedoelen en in alles Hem te volgen. Confronterend. En temeer daar je de levensgeschiedenis van deze predikant een beetje kent.
Wat kom ik tekort...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:Wachtlijst:

1. Ds A.F.R van de Veen over 2 Tim. 4 'Het testament van Paulus' (Jantje)
2. Kand. V.S. van der Meer, 1 Joh. 2:15a “Heb de wereld niet lief” (Samanthi)
3. Ds H C Bezemer, Lukas 15: 1-7 'Het verloren schaap' (Helma)
Ik wil mijn aangedragen preek veranderen in een andere preek, vanwege 2 redenen: ten eerste denk ik dat de visie van ds. Van de Veen over de (Herziene) Statenvertaling zoveel stof op dit forum zal doen opwaaien dat er alleen hete hoofden en koude harten zullen overblijven. Ten tweede denk ik dat de preek die ik ter vervanging wil aandragen, beter geschikt is voor alle doelgroepen op dit forum. Het betreft de preek die gisterenmorgen in mijn gemeente is gehouden door ds. C. Harinck, over Johannes 1: 29: Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt.

Later vandaag zal ik hierover nog het één en ander schrijven in het draadje over de preken van afgelopen zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
helma schreef:Preek voor preekluisterkring van periode 6-1-2020 t/m 19-1-2020 (Aangedragen door Hollander)

Predikant: Ds. A. Simons
Datum: 20 oktober 2019
Plaats: Hervormde Gemeente Goudswaard

Het thema van de preek is “Jezus volgen!”. Ds. Simons begint zijn preek met een kernachtige verwoording rondom het hoofdthema: “Gods offer, het doel met Gods offer en ons offer.”

Liturgie:
Voorzang: psalm 16 : 3
Stil gebed
Votum en groet
Zingen: psalm 96 : 5, 6
Lezing: geloofsbelijdenis
Zingen: psalm 20 : 2
Gebed om opening van het Woord en verlichting door de Heilige Geest
Schriftlezing: 2 Korinthe 5 : 18-21 / Genesis 22 : 1-12 / Romeinen 12 : 1-2
Zingen: psalm 66 : 6, 7
Woordverkondiging
Zingen: psalm 116 : 9, 10
Dankgebed
Zingen: psalm 22 : 13
Zegen

Link:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/29 ... 8720000292
)

Indrukwekkende preek. Ouderwets bevindelijk. Een leven met de Heere, dat is het doel van rechtvaardig te zijn voor God. In dit leven. Gods eer te bedoelen en in alles Hem te volgen. Confronterend. En temeer daar je de levensgeschiedenis van deze predikant een beetje kent.
Wat kom ik tekort...
Helemaal eens. Zo moeilijk en zoveel tekort. Soms ook gewoon praktisch qua tijdsbesteding: waar doe ik goed aan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preekluisterkring

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef: Indrukwekkende preek. Ouderwets bevindelijk. Een leven met de Heere, dat is het doel van rechtvaardig te zijn voor God. In dit leven. Gods eer te bedoelen en in alles Hem te volgen. Confronterend. En temeer daar je de levensgeschiedenis van deze predikant een beetje kent.
Wat kom ik tekort...
Mooi omschreven. Het volgen van Jezus heeft ook grote beloften in zich. De preek wekt als het ware in alles het verlangen van het volgen van Jezus op. Niet uit werkheiligheid, maar door Gods Geest tot eer en verheerlijking van de Heere.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zonnebloem »

Ik vind de manier van preken niet fijn. Wie staat er in het middelpunt? De christen en wat hij beleeft of de Christus? Het gaf geen fijn gevoel dat hij doorvertelde wat iemand tegen hem gezegd had over zichzelf.

Maar ik had over iets positiefs moeten beginnen. De uitleg was duidelijk. Ik heb deze dominee vaker over dit thema horen preken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Zonnebloem schreef:Ik vind de manier van preken niet fijn. Wie staat er in het middelpunt? De christen en wat hij beleeft of de Christus?
Christus staat centraal en Zijn offer en het doel van Zijn offer.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zonnebloem »

Hollander schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind de manier van preken niet fijn. Wie staat er in het middelpunt? De christen en wat hij beleeft of de Christus?
Christus staat centraal en Zijn offer en het doel van Zijn offer.
Je hebt gelijk. Ik denk ook dat we deze uitleg hard nodig hebben. Het is meer de voordacht waar ik aan moet wennen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Zonnebloem schreef:Ik vind de manier van preken niet fijn. Wie staat er in het middelpunt? De christen en wat hij beleeft of de Christus?
Christus staat centraal en Zijn offer en het doel van Zijn offer.
Toch kreeg ik dat gevoel ook niet zo. Maar dat er erg de nadruk gelegd werd op onze bereidheid om te offeren. Ik vind dat lastig te rijmen met dit stuk van het Avondmaalsformulier:

Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zo'n ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefheid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik heb het niet opgevat als 'onze bereidheid om te offeren'
Maar meer wat er met jezelf gebeurt als Christus dierbaar voor je is. Dat je een leven krijgt waar je moet sterven aan jezelf. Het gevolg van een leven achter Jezus aan.
Kruisdragen achter Christus aan.
En dan komt het misschien toch ook wel op gewilligheid aan. Indien iemand achter Mij wil komen... Die neme Zijn kruis op en volge mij.
Een gekruisigd leven om Hem meer gelijkvormig gemaakt te worden.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Preekluisterkring

Bericht door Susan »

helma schreef:Ik heb het niet opgevat als 'onze bereidheid om te offeren'
Maar meer wat er met jezelf gebeurt als Christus dierbaar voor je is. Dat je een leven krijgt waar je moet sterven aan jezelf. Het gevolg van een leven achter Jezus aan.
Kruisdragen achter Christus aan.
En dan komt het misschien toch ook wel op gewilligheid aan. Indien iemand achter Mij wil komen... Die neme Zijn kruis op en volge mij.
Een gekruisigd leven om Hem meer gelijkvormig gemaakt te worden.
Maar in Romeinen 6:6 staat dat ons oude ik al gekruisigd is (dus dood) met Christus. "Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen."

Hoe zit dat dan? Misschien iets voor een draadje? Moet je je nieuwe identiteit kruisigen? Wie je bent in Christus?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ons 'oude ik' dragen we nog als lijk mee op onze rug,; zou ds Simon's zeggen
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Heel treffend vond ik wel het deel over de mate van het offers brengen. Dat kan op veel manieren en we zijn gelukkig geen welvaartskerken. Maar hoe vaak geef ik mijn tijd, energie of geld volledig? Geef ik met de gedachte zelf genoeg over te houden of geef ik uit wederliefde tot de Heere? Offer ik vanuit de godsdienst of uit dankbaarheid?

Leerzaam en confronterend.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie