Afscheid en intrede [2]

aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Het is nog aardig ver weg, maar Ds. J.C. Schuurman predikant van de Herv. Gemeente Capelle a/d IJssel(Westerkerk) hoopt op dv zondag 4 oktober 2020 met emeritaat te gaan.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Dv zondag 16 februari 2020 zal Ds. P. Wijnberger afscheid nemen van Herv. Bleiswijk(het Anker)
Op dv zondag 1 maart 2020 zal hij om 10.00 worden bevestigd door ds. J. v/d Meijden in Herv. Bergambacht.
In de middagdienst om 14.30 preekt hij dan intrede.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

aggieoudje schreef:Het is nog aardig ver weg, maar Ds. J.C. Schuurman predikant van de Herv. Gemeente Capelle a/d IJssel(Westerkerk) hoopt op dv zondag 4 oktober 2020 met emeritaat te gaan.
Hoewel ik deze predikant zijn emeritaat gun, is het een jammerlijk verlies voor de gemeente.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

RD schreef:Ds. A. Schultink heeft zondagavond afscheid genomen als predikant van de gereformeerde gemeente in Nederland te Rhenen. Hij heeft deze gemeente bijna vijf jaar gediend. De predikant gaat met emeritaat.

De tekst waarmee ds. Schultink afscheid nam, was uit Mattheüs 28:20: „En zie, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.” Het thema van de preek was: ”Een Paasbelofte”.

Na de dienst werd de predikant toegesproken door ouderling J. van der Tang namens kerkenraad en gemeente. De gemeente zong de predikant toe uit Psalm 71:6.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-schul ... -1.1621986


Ik vind het altijd een goede zaak als afscheid en intrede vooral iets is voor de gemeente zelf.
Maar meestal is het in de (O)GG(iN) echt een event voor heel de classis of zelfs het hele kerkverband.
Daarom vond ik het opvallend om te lezen dat het afscheid van ds Schultink en op zondag was en alleen voor de gemeente.
Dat is in de GGiN niet gebruikelijk toch?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ad Anker »

Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Toch blijft hij wel veel preken in de gemeente van Rhenen heb ik het idee.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

Geytenbeekje schreef:Toch blijft hij wel veel preken in de gemeente van Rhenen heb ik het idee.
Dat stond ook in Het interview in de rd
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

HHKtE schreef:
Geytenbeekje schreef:Toch blijft hij wel veel preken in de gemeente van Rhenen heb ik het idee.
Dat stond ook in Het interview in de rd
Ik heb geen abbon, hoe stond het er ?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ouddorp »

Het echtpaar Schultink heeft twee kinderen en zes kleinkinderen. Ze blijven in Rhenen wonen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Dat was her ook niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Het is van de laatste jaren dat predikanten met hun 70e emeritaat mogen aanvragen.
Maar zo was het niet. Een roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar
wordt. Hij is geroepen te prediken zolang God hem dat geeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Dat was her ook niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Het is van de laatste jaren dat predikanten met hun 70e emeritaat mogen aanvragen.
Maar zo was het niet. Een roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar
wordt. Hij is geroepen te prediken zolang God hem dat geeft.
Bij ons wel, als dominee 67 is, moet hij met emeritaat in de HHK en in de PKN in ieder geval, ik ben het ook niet mee eens, maar goed.
Omdat dit zo was in de NHK is dat ook bij ons in de HHK
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Dat was her ook niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Het is van de laatste jaren dat predikanten met hun 70e emeritaat mogen aanvragen.
Maar zo was het niet. Een roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar
wordt. Hij is geroepen te prediken zolang God hem dat geeft.
Ook na emeritaat blijft een dominee predikant dus ik begrijp je opmerking niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat hij bedoelt dat hij na emeritaat geen gemeente mag dienen
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door FlyingEagle »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat hij bedoelt dat hij na emeritaat geen gemeente mag dienen
Dan nog, hij is en blijft predikant die het woord verkondigd, dat veranderd niet.
Plaats reactie