Weekdiensten

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Helder, Luther, bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

@Luther, ook wat mij betreft bedankt voor je reactie.

Alleen denk ik dat wat je schrijft niet voor de GG geldt; in ieder geval niet in de praktijk.
Ik heb ambts- en beroepshalve verschillende kerkenraads- en meerdere vergaderingen bijgewoond, van GG, CGK en GKV.
Binnen de GG (en ook de GKV) zie ik regelmatig dat besluiten/adviezen/voorschriften van meerdere vergaderingen niet gecommitteerd worden, met het argument dat de kerkenraad autonoom is. Ik zal van de GG maar geen voorbeelden noemen, want die ken je zelf ook wel.
Wellicht is dat nog het indepentistische draadje van vóór 1907, maar het zou me niet verbazen als de kerkorde zelf daar ruimte voor biedt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:@Luther, ook wat mij betreft bedankt voor je reactie.

Alleen denk ik dat wat je schrijft niet voor de GG geldt; in ieder geval niet in de praktijk.
Ik heb ambts- en beroepshalve verschillende kerkenraads- en meerdere vergaderingen bijgewoond, van GG, CGK en GKV.
Binnen de GG (en ook de GKV) zie ik regelmatig dat besluiten/adviezen/voorschriften van meerdere vergaderingen niet gecommitteerd worden, met het argument dat de kerkenraad autonoom is. Ik zal van de GG maar geen voorbeelden noemen, want die ken je zelf ook wel.
Wellicht is dat nog het indepentistische draadje van vóór 1907, maar het zou me niet verbazen als de kerkorde zelf daar ruimte voor biedt.
Weet jij hoe dit geregeld is in de HHK ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Alleen in theorie.
De HHK, evenals de PKN, is een kerkgenootschap (in tegenstelling tot de GG, CGK, GKV, enz, dat zijn kerkverbanden).
Bij een kerkgenootschap worden de besluiten van bovenaf genomen en moeten alle lokale gemeenten zich committeren.
Bij een kerkverband is de lokale gemeente zelfstandig (dat is inderdaad een betere term dan autonoom, bedankt Luther!).

Overigens is dat verschil tussen kerkgenootschap en kerkverband ook van belang voor de rechtspositie van de lokale gemeente.
Bij een kerkverband (zoals CGK, GG, enz) is de lokale gemeente een zelfstandige, juridische eenheid.
Bij een kerkgenootschap niet.

Dat verschil is bijvoorbeeld ook zichtbaar - wat ik eerder al typte - voor de privacywetgeving.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:Alleen in theorie.
De HHK, evenals de PKN, is een kerkgenootschap (in tegenstelling tot de GG, CGK, GKV, enz, dat zijn kerkverbanden).
Bij een kerkgenootschap worden de besluiten van bovenaf genomen en moeten alle lokale gemeenten zich committeren.
Bij een kerkverband is de lokale gemeente zelfstandig (dat is inderdaad een betere term dan autonoom, bedankt Luther!).

Overigens is dat verschil tussen kerkgenootschap en kerkverband ook van belang voor de rechtspositie van de lokale gemeente.
Bij een kerkverband (zoals CGK, GG, enz) is de lokale gemeente een zelfstandige, juridische eenheid.
Bij een kerkgenootschap niet.

Dat verschil is bijvoorbeeld ook zichtbaar - wat ik eerder al typte - voor de privacywetgeving.
Toch hebben ze in de HHK bijv de HSV ontraden terwijl ze niet moeilijk zijn dat er gemeenten zijn die de vertaling gebruiken
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Ontraden is wat anders dan verbieden. ;)
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door crossmountain »

Maanenschijn schreef:@jantje nogmaals: de kerkenraad van de GG Waardenburg nodigt ds. Bredeweg niet uit. En gaat daar mee niet in tegen besluiten van meerdere vergaderingen. De GG stelt het gebouw ter beschikking aan het GBS comité, wat vervolgens Bredeweg uitnodigt. Dat is de formele route. En ja, ik ben mij zeker ook bewust van de informele route, waar ik hier verder niet op in zal gaan.
Toen ds. Bredeweg in 2019 in de Gereformeerde Gemeente van Waardenburg voorging had ik gehoopt dat het GBS bestuur de afdeling Waardenburg zou berispen om zo iets gevoeligs niet te doen. Maar dat is blijkbaar niet gebeurd en dat ik vind ik ontzettend verdrietig. Ik verwijt het GBS hoofdbestuur narcistische en autistische karaktertrekken. Ze hebben blijkbaar totaal geen antenne voor gevoeligheden in een kerkverband. Voor mij reden om mijn lidmaatschap van de GBS op te zeggen. Ik voel mij er niet meer thuis. Mede ook omdat ze een oproep van de synode van de GG om moeilijke woorden ter vervangen in de tekst totaal negeren! Ds. Van Eckeveld heeft daar tijdens de laatste synode zijn grote teleurstelling over uitgesproken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:@Luther, ook wat mij betreft bedankt voor je reactie.

Alleen denk ik dat wat je schrijft niet voor de GG geldt; in ieder geval niet in de praktijk.
Ik heb ambts- en beroepshalve verschillende kerkenraads- en meerdere vergaderingen bijgewoond, van GG, CGK en GKV.
Binnen de GG (en ook de GKV) zie ik regelmatig dat besluiten/adviezen/voorschriften van meerdere vergaderingen niet gecommitteerd worden, met het argument dat de kerkenraad autonoom is. Ik zal van de GG maar geen voorbeelden noemen, want die ken je zelf ook wel.
Wellicht is dat nog het indepentistische draadje van vóór 1907, maar het zou me niet verbazen als de kerkorde zelf daar ruimte voor biedt.
Het verschil dat je maakt tussen de GG en de CGK is er niet, ook niet in de praktijk. Ik leg alleen uit hoe het gereformeerd kerkrecht werkt. Zie verder de website http://www.kerkrecht.nl
Als een kerkenraad een besluit van een meerdere vergadering niet uitvoert, dan staat het gemeenteleden of andere gemeenten vrij om tegen deze kerkenraad te appelleren. Kun je - misschien zonder namen en rugnummers - toch een enkel voorbeeld noemen van een GS-besluit dat bewust terzijde is gelegd?

@Geijtenbeekje: 'Ontraden' is in theorie wel een krachtig synodaal signaal; in de praktijk zal het voor gemeenten die het ontradene toch graag willen, betekenen: OK, het is niet verboden, dus doen we het.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Kun je - misschien zonder namen en rugnummers - toch een enkel voorbeeld noemen van een GS-besluit dat bewust terzijde is gelegd?
Helaas niet; mijn mond zit op slot. :lock
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

crossmountain schreef:
Maanenschijn schreef:@jantje nogmaals: de kerkenraad van de GG Waardenburg nodigt ds. Bredeweg niet uit. En gaat daar mee niet in tegen besluiten van meerdere vergaderingen. De GG stelt het gebouw ter beschikking aan het GBS comité, wat vervolgens Bredeweg uitnodigt. Dat is de formele route. En ja, ik ben mij zeker ook bewust van de informele route, waar ik hier verder niet op in zal gaan.
Toen ds. Bredeweg in 2019 in de Gereformeerde Gemeente van Waardenburg voorging had ik gehoopt dat het GBS bestuur de afdeling Waardenburg zou berispen om zo iets gevoeligs niet te doen. Maar dat is blijkbaar niet gebeurd en dat ik vind ik ontzettend verdrietig. Ik verwijt het GBS hoofdbestuur narcistische en autistische karaktertrekken. Ze hebben blijkbaar totaal geen antenne voor gevoeligheden in een kerkverband. Voor mij reden om mijn lidmaatschap van de GBS op te zeggen. Ik voel mij er niet meer thuis. Mede ook omdat ze een oproep van de synode van de GG om moeilijke woorden ter vervangen in de tekst totaal negeren! Ds. Van Eckeveld heeft daar tijdens de laatste synode zijn grote teleurstelling over uitgesproken.
Betreffende het vervangen van moeilijke woorden volledig met je eens.
Alle andere kwalificaties laat ik even voor jouw verantwoording.

Wat betreft de spreekbeurt in Waardenburg. Dit is onder verantwoording van het plaatselijke comité GBS. Zij hebben gevraagd of ds. Bredeweg wil spreken. Vervolgens is er gevraagd aan de kerkenraad van de GG Waardenburg of zij het kerkgebouw ter beschikking wilden stellen. Blijkbaar hebben zij daarin toegestemd. Men had er ook voor kunnen kiezen om het in een ander kerkgebouw te doen van ?? (weet niet welke kerken daar in de buurt zijn). Dit had bestuurlijk gezien slimmer geweest. De bestuurlijke fout van het laten spreken in het kerkgebouw van de GG ligt m.i. bij de kerkenraad van de GG Waardenburg en niet de plaatselijke GBS en zeker niet HB van het GBS.

Daarnaast lees post van @maaneschijn en van mezelf eerder in dit draadje over formele route en verantwoordelijkheid.

In de plaatselijke GGiN is hier een keur aan predikanten van GG, HHK, OGG, CGK voorgegaan in het kader van SGP en GBS. Alles onder verantwoording van deze comités of besturen.
Hoe moeten we dit dan zien dat GG dominees voorgaan in GGiN en andersom?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal door het bestuur van de GBS besproken zou zijn in dit specifieke geval, daarom vind ik de kwalificaties van @crossmountain ook zeer onder de maat.
Wat ik wél weet, is in het algemeen dat het bestuur van de GBS zeer wel een mening heeft over welke predikanten er spreken bij GBS-diensten, en die ook nadrukkelijk ventileert. Of dat terecht is, laat ik even in het midden, maar ze vinden er dus wel degelijk wat van.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Als het goed is, zijn dat spreekbeurten en geen kerkdiensten.

Maar omdat alleen aan de uiterste rechterzijde van het kerkelijk spectrum dergelijke pseudo-kerkdiensten worden georganiseerd, is het toch een belemmering voor de meer gematigde gereformeerde gemeenten als kanselruil niet is toegestaan.

Natuurlijk zou er ook een stichting kunnen optreden zoals bijvoorbeeld het COGG, die samenkomsten kan organiseren in plaatselijke GG. Daar zou dan weer geen bezwaar tegen zijn, al zal dat zo weer gevonden worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Luther schreef: Als een kerkenraad een besluit van een meerdere vergadering niet uitvoert, dan staat het gemeenteleden of andere gemeenten vrij om tegen deze kerkenraad te appelleren. Kun je - misschien zonder namen en rugnummers - toch een enkel voorbeeld noemen van een GS-besluit dat bewust terzijde is gelegd?
Daar zijn dan toch notulen van?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Als het goed is, zijn dat spreekbeurten en geen kerkdiensten.

Maar omdat alleen aan de uiterste rechterzijde van het kerkelijk spectrum dergelijke pseudo-kerkdiensten worden georganiseerd, is het toch een belemmering voor de meer gematigde gereformeerde gemeenten als kanselruil niet is toegestaan.

Natuurlijk zou er ook een stichting kunnen optreden zoals bijvoorbeeld het COGG, die samenkomsten kan organiseren in plaatselijke GG. Daar zou dan weer geen bezwaar tegen zijn, al zal dat zo weer gevonden worden.
Helemaal juist, het zijn gewoon spreekbeurten die in het blad Standvastig als bijeenkomsten voor de GBS worden genoemd. Ik vind het fijn deze diensten bij te wonen omdat ik het werk van de GBS een warm hart toedraag. Ik zit nu de bijeenkomst in Vlaardingen te beluisteren van ds. H. Brons de plaatselijke predikant in de GG.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal door het bestuur van de GBS besproken zou zijn in dit specifieke geval, daarom vind ik de kwalificaties van @crossmountain ook zeer onder de maat.
Wat ik wél weet, is in het algemeen dat het bestuur van de GBS zeer wel een mening heeft over welke predikanten er spreken bij GBS-diensten, en die ook nadrukkelijk ventileert. Of dat terecht is, laat ik even in het midden, maar ze vinden er dus wel degelijk wat van.
Inderdaad. Al is het voorbeeld van @pierre27 dan wel weer een uitzondering op de regel.
Tiberius schreef:
Luther schreef:Kun je - misschien zonder namen en rugnummers - toch een enkel voorbeeld noemen van een GS-besluit dat bewust terzijde is gelegd?
Helaas niet; mijn mond zit op slot. :lock
Ik heb wel een voorbeeld, @Luther. Zie pb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie