Wat is bevinding?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Susan schreef:
Johannes S schreef:Nee hoor. M.i. juist niet. Het Evangelie/Woord heeft inhoud. Een mens moet weten waar hij/zij in gelooft (denk bv. aan de kamerling). Daarom moet het volledig en zuiver uitgelegd worden. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17. Een mens moet wel weten waar hij/zij van verlost moet worden.
Geloof is uit het gehoor. Hoe zit het dan met privé Bijbellezen? De Heilige Geest kan dat toch ook gebruiken? Overigens een mooi antwoord hierboven.
Natuurlijk. Toch geloof ik dat we meer moeten verwachten van de prediking/uitleg van Gods Woord, omdat dat de bediening der verzoening wordt genoemd.
Nee ik denk dat beiden belangrijk is.
Dat is de winst van de reformatie, zelf de Bijbel lezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

Susan schreef:
Johannes S schreef:
refo schreef:Je verplaatst het probleem alleen maar. Want nu moeten we weer uitzoeken wat een mens waarlijk weet etc (bevindt, zeg maar) die kopje onder gaat.
Nee hoor. M.i. juist niet. Het Evangelie/Woord heeft inhoud. Een mens moet weten waar hij/zij in gelooft (denk bv. aan de kamerling). Daarom moet het volledig en zuiver uitgelegd worden. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17. Een mens moet wel weten waar hij/zij van verlost moet worden.
Geloof is uit het gehoor. Hoe zit het dan met privé Bijbellezen? De Heilige Geest kan dat toch ook gebruiken? Overigens een mooi antwoord hierboven.
Dank je. Jazeker, het zelf lezen uit de Bijbel. Gelukkig hebben wij Gods geopenbaarde Woord helemaal op Schrift.
Lees vooral uit de Bijbel zonder verdraaiingen van derden zou ik zeggen.

Ik ben me naar geschrokken wat er in sommige kerken geleerd wordt.
Ik las onlangs over ''de Weg (met een hoofdletter) tot Christus'', op een site van een kerkverband (ik zeg dat om te waarschuwen en te behouden)

Jezus zegt: Ik Ben de Weg, de Waarheid en het Leven.... Johannes 14:6a
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Susan »

Johannes S schreef:
Susan schreef:
Johannes S schreef:
refo schreef:Je verplaatst het probleem alleen maar. Want nu moeten we weer uitzoeken wat een mens waarlijk weet etc (bevindt, zeg maar) die kopje onder gaat.
Nee hoor. M.i. juist niet. Het Evangelie/Woord heeft inhoud. Een mens moet weten waar hij/zij in gelooft (denk bv. aan de kamerling). Daarom moet het volledig en zuiver uitgelegd worden. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17. Een mens moet wel weten waar hij/zij van verlost moet worden.
Geloof is uit het gehoor. Hoe zit het dan met privé Bijbellezen? De Heilige Geest kan dat toch ook gebruiken? Overigens een mooi antwoord hierboven.
Dank je. Jazeker, het zelf lezen uit de Bijbel. Gelukkig hebben wij Gods geopenbaarde Woord helemaal op Schrift.
Lees vooral uit de Bijbel zonder verdraaiingen van derden zou ik zeggen.

Ik ben me naar geschrokken wat er in sommige kerken geleerd wordt.
Ik las onlangs over ''de Weg (met een hoofdletter) tot Christus'', op een site van een kerkverband (ik zeg dat om te waarschuwen en te behouden)

Jezus zegt: Ik Ben de Weg, de Waarheid en het Leven.... Johannes 14:6a
Het is ook wel zoals ik het doe. Zelf de Bijbel lezen. Maar ik begrijp zo weinig soms van de context, de historiciteit, de cultuur van toen. Daarom lees ik ook wel wat online bijbelverklaringen erbij. Hoe intenser ik de Bijbel bestudeer hoe meer ik erachter kom hoe weinig ik weet.

Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is bevinding?

Bericht door DDD »

Gaat dat over Maria?

Of is het gewoon een tamelijk domme manier om overal maar hoofdletters voor te gebruiken? Ik zou er niet teveel achter zoeken. De hoofdletters zijn in conservatieve kringen een teken van rechtzinnigheid. Hoe meer hoofdletters in een zin, hoe dieper doorgeleid of althans hoe zwaarder op de hand. Op een gegeven moment is iemand met twee hoofdletters per woord het summum van eerbiedigheid, totdat er iemand drie HOOfdletters gaat gebruiken, natuurlijk. Hoewel de kans groot is dat iemand dan gelijk alléén maar hoofdletters gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jantje »

Alle persoonlijke voornaamwoorden die op Jezus en Zijn ambtsnamen wijzen dienen met een hoofdletter gespeld te worden. Dat heeft niets met rechtzinnigheid te maken. De Bijbel doet dat ook.

Het zou, mijns inziens, een verplichte forumregel mogen worden.

Jij zelf schrijft juist te weinig zaken met een hoofdletter. Een bekend voorbeeld, wat je vandaag voor de zoveelste keer al weer verkeerd schreef, is in het draadje van Rouwendal terug te vinden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 jan 2020, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat is bevinding?

Bericht door ejvl »

Jantje schreef: Een bekend voorbeeld, wat je vandaag voor de zoveelste keer al weer verkeerd schreef is, in het draadje van Rouwendal terug te vinden.
Zelf schrijf ik ook altijd Heilige Geest aangezien ik het als 1 naam interpreteer maar om heilige Geest te schrijven is niet perse verkeerd aangezien het hier om een bijvoeglijk naamwoord gaat.
Net zoals Goede God of goede God.

Overigens doet de Bijbel dit niet aangezien dit in het Grieks niet te zien is, de vertaalde Bijbel, de Statenvertaling, doet dit wel, een goede gewoonte vind ik.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is bevinding?

Bericht door DDD »

Ik houd mij gewoon aan de spellingregels.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef:Alle persoonlijke voornaamwoorden die op Jezus en Zijn ambtsnamen wijzen dienen met een hoofdletter gespeld te worden. Dat heeft niets met rechtzinnigheid te maken. De Bijbel doet dat ook.

Het zou, mijns inziens, een verplichte forumregel mogen worden.

Jij zelf schrijft juist te weinig zaken met een hoofdletter. Een bekend voorbeeld, wat je vandaag voor de zoveelste keer al weer verkeerd schreef, is in het draadje van Rouwendal terug te vinden.
Ik ben niet tegen het gebruik van hoofdletters in de Nederlandse Bijbel, omdat dit nou eenmaal de gewoonte is in Europese talen.
Maar bedenk wel dat in de bijbelse brontalen, in het Hebreeuws geen hoofdletters worden geschreven, enkel in het Grieks, waarbij woorden als "Zijn" in kleine letters zijn weergegeven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:
Jantje schreef: Een bekend voorbeeld, wat je vandaag voor de zoveelste keer al weer verkeerd schreef is, in het draadje van Rouwendal terug te vinden.
Zelf schrijf ik ook altijd Heilige Geest aangezien ik het als 1 naam interpreteer maar om heilige Geest te schrijven is niet perse verkeerd aangezien het hier om een bijvoeglijk naamwoord gaat.
Net zoals Goede God of goede God.

Overigens doet de Bijbel dit niet aangezien dit in het Grieks niet te zien is, de vertaalde Bijbel, de Statenvertaling, doet dit wel, een goede gewoonte vind ik.
In de oorspronkelijke uitgave van de Statenvertaling worden ook geen hoofdletters voor dit soort woorden gebruikt. Dat is pas later gewoonte geworden.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

DDD schreef:Gaat dat over Maria?
Nee, dat wordt ook wel geleerd inderdaad.
DDD schreef:Of is het gewoon een tamelijk domme manier om overal maar hoofdletters voor te gebruiken? Ik zou er niet teveel achter zoeken.
Ik wel. Bij mij gaan er dan alarmbellen af. Het is onzorgvuldig, want Jezus is de Weg. De theorie erachter op die site van dat kerkverband klopt ook niet.

Eerst wordt er een soort 'wedergeboorte' geleerd, daarna het zoeken van de Heere op de Weg tot Christus. (in die volgorde)
Het is warrig en onbijbels.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Weet je de oorzaak ervan van het laatste wat je benoemt?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Susan »

Johannes S schreef:
Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Weet je de oorzaak ervan van het laatste wat je benoemt?
Ik was blind.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding?

Bericht door eilander »

Susan schreef:Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
En als we dit laatste nu ook 'de weg tot Christus' noemen? Ik bedoel dat absoluut niet als spitsvondigheid, voor de goede orde.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

Susan schreef:
Johannes S schreef:
Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Weet je de oorzaak ervan van het laatste wat je benoemt?
Ik was blind.
Ja, iedereen zit van nature in de geestelijke duisternis en kent God niet en aanbid Hem niet in geest en waarheid, en wil niet tot Jezus komen en kan daardoor ook niet. Toch moeten mensen tot het geloof bewogen worden.

Ik zou nog iets willen toevoegen wat misschien het overdenken waard is en vul me gerust aan eventueel als je denkt dat dat nodig is. Als iemand echt zijn of haar behoud zoekt en echt honger heeft naar de Waarheid/het Woord is een goede volledige uitleg van het Evangelie ook erg van belang. Dat er vanuit het Woord het Licht gaat schijnen. Dat mensen niet met de wet aan het werk gezet worden (zie Romeinen 10:3) en in allerlei 'theologische' strikken belanden. Een juist verstaan van het Evangelie. En het Evangelie komt tot ieder die het hoort. Onwillig zijn we allemaal van nature. Gelooft het Evangelie en ga dan onwillig naar Jezus en vraag of Hij je gewillig maakt. Hij is de Verlosser. Ieder mens moet wel weten waar we van verlost moeten worden door de Verlosser. Dat is de zonde en genade verkondiging.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 03 jan 2020, 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:
Susan schreef:Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
En als we dit laatste nu ook 'de weg tot Christus' noemen? Ik bedoel dat absoluut niet als spitsvondigheid, voor de goede orde.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar Jezus is de Weg. En indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel. 2 Korinthe 5:17.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie