Weekdiensten

HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door HHKtE »

Bezorgd schreef:Mooi hoor de Kerstavond dienst in Rotterdam. Zo de overdenking. https://www.youtube.com/watch?v=Ex8dlGG ... atch_on_yt
inderdaaad maar jammer dar er weinig belangstelling is
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Wij kennen eigenlijk niet echt een kerstavond of kerstnachtdienst. Het blijkt dat dit na de Reformatie en bij de puriteinen is afgeschaft. Als ik zo om me heen kijk heb ik het idee dat dit in opkomst is. Daartegenover staat dat een 2e dienst op 1e kerstdag of dienst op 2e kerstdag wordt geschrapt.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschi ... achtdienst
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door crossmountain »

HHKtE schreef:
Bezorgd schreef:Mooi hoor de Kerstavond dienst in Rotterdam. Zo de overdenking. https://www.youtube.com/watch?v=Ex8dlGG ... atch_on_yt
inderdaaad maar jammer dar er weinig belangstelling is
Ik vond het erg indrukwekkend! Het ontroerde me om voor in de kerk zo'n groep van 25 vooral donkere kindjes te zien staan die samen zongen van Het Kerstkind (en mooi dat in een GerGem ook gewoon van Elly & Rikkert gezongen kan worden: "Eeuwenlang geleden in een donker dal, GLORIA" en "Een Koning is geboren". (Voordeel als je het evangelisatiewerk zelf organiseert en niet onder deputaatschap laat vallen))! Deze gemeente verstaat haar roeping om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn, midden in een Rotterdamse achterstandswijk. Een mooie, heldere en concrete "meditatie" van Ds. Baan. We mogen bidden of de Heere dit eenvoudige zaad dat gestrooid wordt wil zegenen, maar ook dat dit initiatief door veel andere gemeenten wordt overgenomen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Terri »

crossmountain schreef:
HHKtE schreef:
Bezorgd schreef:Mooi hoor de Kerstavond dienst in Rotterdam. Zo de overdenking. https://www.youtube.com/watch?v=Ex8dlGG ... atch_on_yt
inderdaaad maar jammer dar er weinig belangstelling is
Ik vond het erg indrukwekkend! Het ontroerde me om voor in de kerk zo'n groep van 25 vooral donkere kindjes te zien staan die samen zongen van Het Kerstkind (en mooi dat in een GerGem ook gewoon van Elly & Rikkert gezongen kan worden: "Eeuwenlang geleden in een donker dal, GLORIA" en "Een Koning is geboren". (Voordeel als je het evangelisatiewerk zelf organiseert en niet onder deputaatschap laat vallen))! Deze gemeente verstaat haar roeping om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn, midden in een Rotterdamse achterstandswijk. Een mooie, heldere en concrete "meditatie" van Ds. Baan. We mogen bidden of de Heere dit eenvoudige zaad dat gestrooid wordt wil zegenen, maar ook dat dit initiatief door veel andere gemeenten wordt overgenomen!
Dit prachtige lied werd ook gezongen;
https://www.youtube.com/watch?v=pq_VpCaLYac
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

crossmountain schreef:Het ontroerde me om voor in de kerk zo'n groep van 25 vooral donkere kindjes te zien staan die samen zongen van Het Kerstkind (en mooi dat in een GerGem ook gewoon van Elly & Rikkert gezongen kan worden: "Eeuwenlang geleden in een donker dal, GLORIA" en "Een Koning is geboren". (Voordeel als je het evangelisatiewerk zelf organiseert en niet onder deputaatschap laat vallen))
Kerkelijk keurslijf...
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Tsja..., je bent of lid of geen lid...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Bruna schreef:Wij kennen eigenlijk niet echt een kerstavond of kerstnachtdienst. Het blijkt dat dit na de Reformatie en bij de puriteinen is afgeschaft. Als ik zo om me heen kijk heb ik het idee dat dit in opkomst is. Daartegenover staat dat een 2e dienst op 1e kerstdag of dienst op 2e kerstdag wordt geschrapt.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschi ... achtdienst
Bij ons in de gemeente is ook een aantal jaren een bijeenkomst georganiseerd op kerstavond. Sinds een groot deel van de gemeente is vertrokken door de bijdragen van de consulent, zijn er geen mensen meer die dat regelen. Wat mijns inziens erg jammer is, want het is hét moment om gasten in de kerk te ontvangen. Ik was zojuist in Arnhem in de kerstnachtdienst van de PKN, en de kerk zat afgeladen vol.

Een dienst op tweede kerstdag voegt lang niet zoveel toe, mijns inziens. Meestal is dat trouwens een kerstviering met de verenigingen en koren/zondagsschool.

@ HHKtE:

Dat is dan inderdaad jammer. Toch denk ik dat als je het een paar jaar volhoudt, de kerk wel vol komt. Mensen moeten zoiets ook weten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Terri schreef: Dit prachtige lied werd ook gezongen;
https://www.youtube.com/watch?v=pq_VpCaLYac
Prachtig lied van Sela inderdaad.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Tsja..., je bent of lid of geen lid...
Kan je deze opmerking verklaren @Jantje. De bedoeling ontgaat mij.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:[

Bij ons in de gemeente is ook een aantal jaren een bijeenkomst georganiseerd op kerstavond. Sinds een groot deel van de gemeente is vertrokken door de bijdragen van de consulent, zijn er geen mensen meer die dat regelen.
Zitten er nog maar zo weinig in die gemeente?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door crossmountain »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Tsja..., je bent of lid of geen lid...
Kan je deze opmerking verklaren @Jantje. De bedoeling ontgaat mij.
Omdat je blijkbaar op persoonlijke berichten niet reageert @Jantje maar ik je wel actief zie op RF (over een onzinnige discussie over witte stropdassen of strikken) dan maar weer even plenair.
Ik wacht nog op een reactie waarom je dit lied remonstrants en wereldgelijkvormig vind zoals je het in een pb omschreef:

Eeuwenlang geleden
In een donker dal
Zochten herders naar een kindje
In een arme stal
Nog maar pas geboren
Al zo lang verwacht
En er zongen engelenkoren
Door de nacht

Ze zongen gloria gloria
Voor het kindje klein en teer
Gloria gloria
Voor de allerhoogste Heer

Eeuwenlang geleden
Was ik er niet bij
Maar het wonder is gebleven
Ook voor jou en mij
Want datzelfde kindje
Uit die arme stal
Eren wij nu als de Koning
Van 't heelal

Wij zingen gloria gloria
Voor het kindje klein en teer
Gloria gloria
Voor de allerhoogste Heer
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

De pb was ik, door de feestdagen en drukte in mijn persoonlijk leven, vergeten (Waarvoor mijn excuses!), maar om dit dan openbaar bekend te maken, vind ik niet fair.

Ik constateer dat het lied een te oppervlakkige bewoording heeft en te algemeen van inhoud is. Bovendien heb ik ook mijn bedenkingen bij de leer en de visie liedschrijvers van dit lied.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:De pb was ik, door de feestdagen en drukte in mijn persoonlijk leven, vergeten (Waarvoor mijn excuses!), maar om dit dan openbaar bekend te maken, vind ik niet fair.

Ik constateer dat het lied een te oppervlakkige bewoording heeft en te algemeen van inhoud is. Bovendien heb ik ook mijn bedenkingen bij de leer en de visie liedschrijvers van dit lied.
Ik blijf er op hameren, je hebt geen moeite met de leer en visie van de berijmers vsn de psalmen?
Dan meet je met twee maten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Wet en Evangelie schreef:Weekdiensten 2020 D.V. Geref. Gemeente te Waardenburg:
22 januari 2020 19.30 uur Ds. G. Bredeweg van Kruiningen
Onbegrijpelijk!
Eigenlijk zou de consulent (ds. W. Mouw uit Opheusden) er een stokje voor moéten steken. Maar dat gebeurt niet.
En de classis Utrecht kijkt toe.

Overigens geldt dat evenzo voor de gemeente van Urk. Ook daar komt ds. Bredeweg jaarlijks, en ook daar doet de consulent (ds. A. Schot uit Nunspeet) er niets aan. En ook daar lijkt de classis Kampen toe te kijken.
Wilt u verhinderen dat Gods Woord gebracht wordt aan zondaren?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

CvdW schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:
Wet en Evangelie schreef:Weekdiensten 2020 D.V. Geref. Gemeente te Waardenburg:
22 januari 2020 19.30 uur Ds. G. Bredeweg van Kruiningen
Onbegrijpelijk!
Eigenlijk zou de consulent (ds. W. Mouw uit Opheusden) er een stokje voor moéten steken. Maar dat gebeurt niet.
En de classis Utrecht kijkt toe.

Overigens geldt dat evenzo voor de gemeente van Urk. Ook daar komt ds. Bredeweg jaarlijks, en ook daar doet de consulent (ds. A. Schot uit Nunspeet) er niets aan. En ook daar lijkt de classis Kampen toe te kijken.
Wilt u verhinderen dat Gods Woord gebracht wordt aan zondaren?
Ds. Schot heeft er wel degelijk iets aan gedaan. Urk beroept zich op zijn autonomiteit. Consulent en classis kunnen niets dwingen.
Urk gaat hierin een eigen weg, hoewel door classis en consulent veroordeeld.
Plaats reactie