Wat is bevinding?

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:Dat gaat bij de ene persoon met veel emotie gepaard, bij de ander niet. Al ken ik letterlijk niemand die, zeker in de eerste periode van bekering geen emotie laat zien. Maar dat is puur persoonlijke ervaring. Als je iemand kent zul je altijd verandering zien.
Als een zware autist tot geloof mag komen hoef je als buitenstaander geen enkele emotie te zien, die zal ook niet te zien zijn bij een sterfgeval of andere heftige gebeurtenis, uiterlijk onbewogen, alleen als je die persoon kent bemerkt je verandering.
Dus zie je verandering. Zoals ik al schreef.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Je kan zijn vragenboekje ook hier raadplegen: http://theologienet.nl/documenten/Helle ... boekje.pdf
Wordt dit boekje niet meer gebruikt op de catechisatie? Dit boekje hebben we als catechisanten uit het hoofd moeten leren.
Niet iedereen deed dat...
Eens hadden we een ouderling die catechiseerde, toen plotseling de dominee binnenkwam.
Dominee vroeg aan de ouderling: En, hebben ze vragen goed geleerd!?
De ouderling: Prima, dominee! ze lezen de vragen moeiteloos op!
(velen keken in het boekje, en hadden het niet geleerd....)
De dominee begreep wat de ouderling bedoelde...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Je kan zijn vragenboekje ook hier raadplegen: http://theologienet.nl/documenten/Helle ... boekje.pdf
Wordt dit boekje niet meer gebruikt op de catechisatie? Dit boekje hebben we als catechisanten uit het hoofd moeten leren.
Niet iedereen deed dat...
Eens hadden we een ouderling die catechiseerde, toen plotseling de dominee binnenkwam.
Dominee vroeg aan de ouderling: En, hebben ze vragen goed geleerd!?
De ouderling: Prima, dominee! ze lezen de vragen moeiteloos op!
(velen keken in het boekje, en hadden het niet geleerd....)
De dominee begreep wat de ouderling bedoelde...
Bij ons gebeurde dat niet hoor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Je kan zijn vragenboekje ook hier raadplegen: http://theologienet.nl/documenten/Helle ... boekje.pdf
Wordt dit boekje niet meer gebruikt op de catechisatie? Dit boekje hebben we als catechisanten uit het hoofd moeten leren.
Niet iedereen deed dat...
Eens hadden we een ouderling die catechiseerde, toen plotseling de dominee binnenkwam.
Dominee vroeg aan de ouderling: En, hebben ze vragen goed geleerd!?
De ouderling: Prima, dominee! ze lezen de vragen moeiteloos op!
(velen keken in het boekje, en hadden het niet geleerd....)
De dominee begreep wat de ouderling bedoelde...
Oh, ik had verwacht dat de dominee de ouderling zou overhoren.. ;)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is bevinding?

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef: Wat tegenwoordig als verdacht wordt beschouwd, hoeven wij nog niet zo te behandelen wat mij betreft. Ik denk dat wij een beetje kwijt zijn van wat Hellenbroek noemt 'het bedaard overgaan in het genadeverbond.'
Ik vind het gevaarlijk om de kenmerken die jij noemt, te gebruiken. Ik heb vooral willen bestrijden dat jij zei dat je ontroering emotie is maar ook bevinding.
Ik heb pas geleden iemand gesproken die ik al jaren ken. Deze persoon was altijd een beetje uit de hoogte, leek altijd wat meer dan een ander. Nu vertelde hij over dat hij de Heere had leren kennen. Hij was niet emotioneel toen hij dat vertelde, maar een opmerkelijk verschil in het lange gesprek dat ik met hem had, was: hij was klein, en kon onder een ander staan.
Ik hoop niet dat je dat afkeurt.
Zeker niet. Maar je ziet dan dus wel de verandering in hem? Dat gaat bij de ene persoon met veel emotie gepaard, bij de ander niet. Al ken ik letterlijk niemand die, zeker in de eerste periode van bekering geen emotie laat zien. Maar dat is puur persoonlijke ervaring.
Ik zie overigens ook, al vind ik het forum niet zo geschikt om er verder over uit te weiden, dat iemands achtergrond veel kan meespelen in de ervaren emotie.

Ik vind 'bedaard overgaan in het genadeverbond' wel een interessante term. Welke Bijbelse gronden/voorbeelden draagt hij hiervoor aan? En waar kan ik deze term verder lezen? Ik ken deze nl nog niet en ben er benieuwd naar.
Jammer dat het vragenboekje niet meer wordt gehanteerd op catechisatie. Anders had je dit geleerd :)
10. V. Hoe gaat de zondaar over in dit verbond?
A. God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt
en bidt. 2 Cor. 5 : 20. Met veel ernst en oprechtheid. Ez. 33 : 11.
En al zijn zwarigheden oplost. Jes. 55 : 2.
11. V. Wat is het gevolg van zulk een nodiging? A. Ik trok ze
met mensenzelen, met touwen der liefde. Hos. 11 : 4.
12. V. Wat doet de geroepen zondaar aan zijn kant?
A. Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over
ten eigendom. Hoogl. 2 : 16.
13. V. Welke zijn de eigenschappen van deze toestemming? A.
De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig,
oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen, zowel als aan de
beloften des verbonds. Ps. 51 : 8.
13. V. Wat zijn de gevolgen van deze toestemming?
A. God gedenkt aan Zijn Verbond tot in Eeuwigheid. Ps. 105 : 8.
En de bondgenoten hebben recht om te eisen alles wat tot het leven
en de gelukzaligheid nodig is. Ps. 74 : 19-21.
Ik heb dit nooit op deze manier geleerd. Ik vind het bedaard ook wel echt bijzonder persoonlijk eigenlijk.
Toch was dat een belangrijk onderscheid van de gereformeerden met de baptisten van die tijd.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:
Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.
De enige keer dat het woord volgens mij gebruikt wordt is in Romeinen 5:1-6.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Arja »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
Ik begrijp je vraag Arja. Ik denk dat onze emotie zeker aanwezig is. Ik denk dat, als God(s Geest) ons raakt, dit ook gepaard gaat met emotie. Maar dit zal ook per persoon/karakter anders zijn. Ik kan bij een Avondmaal bv heel diep ontroerd (tot in tranen) zijn over de grote genade van de Heere. Dat is emotie, maar ook bevinding. We kunnen van emotie geen grond maken, maar als iemand totaal geen emotie kent als hij over het grote werk van de Heere in zijn leven spreekt, dan is dat voor mij lastig te begrijpen. Het is zo groot en we zijn zo onwaardig, dat dit voor mij (en velen die ik ken) toch echt een diepe verwondering en droefheid met zich mee brengt.
Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.

En nog iets: Van Lodenstein werd op zijn sterfbed ook gevraagd wat hij voelde. Maar zijn antwoord was dit: "Men moet geloven dat God goed en algenoegzaam is; ik gevoel niet, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is, en ik leg mij neer op dit zoutverbond, dat onveranderlijk is. Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere!"
Dat is bevinding. De één zal daar emotioneler onder zijn dan de ander, maar dat is zeer onbelangrijk.
Ik vind jullie reacties heel waardevol. Bedankt @Zeeuw en @Eilander.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
De enige keer dat het woord volgens mij gebruikt wordt is in Romeinen 5:1-6.




Twee punten wil ik graag in het algemeen geven ter overweging.


*Bij het evangelie dat draait om de mens wordt er te vaak over bevinding en gevoel en kenmerken gesproken. Mensen gaan teveel in zichzelf graven.
*Het ware Evangelie wat draait om de Vader en Jezus Christus daar wordt de ware bevinding gewerkt. Het is er. Daar waar het Woord ECHT opengaat. Want: 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17.
God werkt dan lege handen die Christus nodig hebben, en niet zogenaamde lege handen die intussen vol zijn met vrome bevindingen, verstandsgeloof (puur met het verstand alleen weten dat je lege handen moet hebben), godsdienst, etc. Echt, een mens moet kopje onder. 'Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde. Indien.... ' Romeinen 6:7,8. (Ik vraag me eigenlijk weleens af waar het nog voluit verkondigd en geleerd wordt wat het Evangelie echt inhoudt, de Verlosser nodig te hebben)

Of mensen haken af. Het kan maar twee kanten op. Een derde weg is er niet.


Galaten 1:10-12
Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Susan »

Johannes S schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
De enige keer dat het woord volgens mij gebruikt wordt is in Romeinen 5:1-6.




Twee punten wil ik graag in het algemeen geven ter overweging.


*Bij het evangelie dat draait om de mens wordt er te vaak over bevinding en gevoel en kenmerken gesproken. Mensen gaan teveel in zichzelf graven.
*Het ware Evangelie wat draait om de Vader en Jezus Christus daar wordt de ware bevinding gewerkt. Het is er. Daar waar het Woord ECHT opengaat. Want: 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17.
God werkt dan lege handen die Christus nodig hebben, en niet zogenaamde lege handen die intussen vol zijn met vrome bevindingen, verstandsgeloof (puur met het verstand alleen weten dat je lege handen moet hebben), godsdienst, etc. Echt, een mens moet kopje onder. 'Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde. Indien.... ' Romeinen 6:7,8. (Ik vraag me eigenlijk weleens af waar het nog voluit verkondigd en geleerd wordt wat het Evangelie echt inhoudt)

Of mensen haken af. Het kan maar twee kanten op. Een derde weg is er niet.


Galaten 1:10-12
Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
Waarom moet een mens kopje onder? Hij is toch al dood, donker, onrein voordat Hij tot Jezus komt. Waarom moet hij dan nog iets.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

Susan schreef:
Johannes S schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
De enige keer dat het woord volgens mij gebruikt wordt is in Romeinen 5:1-6.




Twee punten wil ik graag in het algemeen geven ter overweging.


*Bij het evangelie dat draait om de mens wordt er te vaak over bevinding en gevoel en kenmerken gesproken. Mensen gaan teveel in zichzelf graven.
*Het ware Evangelie wat draait om de Vader en Jezus Christus daar wordt de ware bevinding gewerkt. Het is er. Daar waar het Woord ECHT opengaat. Want: 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17.
God werkt dan lege handen die Christus nodig hebben, en niet zogenaamde lege handen die intussen vol zijn met vrome bevindingen, verstandsgeloof (puur met het verstand alleen weten dat je lege handen moet hebben), godsdienst, etc. Echt, een mens moet kopje onder. 'Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde. Indien.... ' Romeinen 6:7,8. (Ik vraag me eigenlijk weleens af waar het nog voluit verkondigd en geleerd wordt wat het Evangelie echt inhoudt)

Of mensen haken af. Het kan maar twee kanten op. Een derde weg is er niet.


Galaten 1:10-12
Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
Waarom moet een mens kopje onder? Hij is toch al dood, donker, onrein voordat Hij tot Jezus komt. Waarom moet hij dan nog iets.
Ja toch zie je dit niet altijd, sommige/de meeste mensen zijn hardleers en hebben veel lessen nodig voor zij alleen de Heere Jezus overhouden, woorden als zuiveren en louteren bij een proces met bijvoorbeeld zilver/goud of wijn wordt nog aleens genoemd in de Bijbel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

Susan schreef:
Johannes S schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
De enige keer dat het woord volgens mij gebruikt wordt is in Romeinen 5:1-6.




Twee punten wil ik graag in het algemeen geven ter overweging.


*Bij het evangelie dat draait om de mens wordt er te vaak over bevinding en gevoel en kenmerken gesproken. Mensen gaan teveel in zichzelf graven.
*Het ware Evangelie wat draait om de Vader en Jezus Christus daar wordt de ware bevinding gewerkt. Het is er. Daar waar het Woord ECHT opengaat. Want: 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17.
God werkt dan lege handen die Christus nodig hebben, en niet zogenaamde lege handen die intussen vol zijn met vrome bevindingen, verstandsgeloof (puur met het verstand alleen weten dat je lege handen moet hebben), godsdienst, etc. Echt, een mens moet kopje onder. 'Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde. Indien.... ' Romeinen 6:7,8. (Ik vraag me eigenlijk weleens af waar het nog voluit verkondigd en geleerd wordt wat het Evangelie echt inhoudt)

Of mensen haken af. Het kan maar twee kanten op. Een derde weg is er niet.


Galaten 1:10-12
Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
Waarom moet een mens kopje onder? Hij is toch al dood, donker, onrein voordat Hij tot Jezus komt. Waarom moet hij dan nog iets.
Als je dat echt waarlijk weet en geleerd hebt (de geestelijke kruisdood wordt dit genoemd, met Christus gekruist zijn) dan ben je toch kopje onder gegaan? Dan heb je in jezelf helemaal geen grond om zalig te worden, maar dan heb je de Heere Jezus echt nodig als Zaligmaker en Verlosser. God alleen kan een mens verlossen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is bevinding?

Bericht door refo »

Je verplaatst het probleem alleen maar. Want nu moeten we weer uitzoeken wat een mens waarlijk weet etc (bevindt, zeg maar) die kopje onder gaat.
Overigens wel een goede term. De doop door onderdompelen duidt aan dat je met Christus gestorven bent, maar ook met Hem opgestaan. Door het besprenkelen zie je dat niet meer zo.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

refo schreef:Je verplaatst het probleem alleen maar. Want nu moeten we weer uitzoeken wat een mens waarlijk weet etc (bevindt, zeg maar) die kopje onder gaat.
Nee hoor. M.i. juist niet. Het Evangelie/Woord heeft inhoud. Een mens moet weten waar hij/zij in gelooft (denk bv. aan de kamerling). Daarom moet het volledig en zuiver uitgelegd worden. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17. Een mens moet wel weten waar hij/zij van verlost moet worden.

refo schreef:Overigens wel een goede term. De doop door onderdompelen duidt aan dat je met Christus gestorven bent, maar ook met Hem opgestaan. Door het besprenkelen zie je dat niet meer zo.
Inderdaad. Paulus beschrijft het ook zo o.a. in Kolossenzen 2:11-13 (uit eigen ondervinding, dat kun je in z'n brieven lezen). En de kwaaddoener aan het kruis was toch ook gestorven aan zichzelf? etc.

Veel in de Romeinenbrief gaat volgens mij over de rechtvaardigmaking.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Susan »

Johannes S schreef:
refo schreef:Je verplaatst het probleem alleen maar. Want nu moeten we weer uitzoeken wat een mens waarlijk weet etc (bevindt, zeg maar) die kopje onder gaat.
Nee hoor. M.i. juist niet. Het Evangelie/Woord heeft inhoud. Een mens moet weten waar hij/zij in gelooft (denk bv. aan de kamerling). Daarom moet het volledig en zuiver uitgelegd worden. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17. Een mens moet wel weten waar hij/zij van verlost moet worden.
Geloof is uit het gehoor. Hoe zit het dan met privé Bijbellezen? De Heilige Geest kan dat toch ook gebruiken? Overigens een mooi antwoord hierboven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding?

Bericht door eilander »

Susan schreef:
Johannes S schreef:Nee hoor. M.i. juist niet. Het Evangelie/Woord heeft inhoud. Een mens moet weten waar hij/zij in gelooft (denk bv. aan de kamerling). Daarom moet het volledig en zuiver uitgelegd worden. 'Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods' Romeinen 10:17. Een mens moet wel weten waar hij/zij van verlost moet worden.
Geloof is uit het gehoor. Hoe zit het dan met privé Bijbellezen? De Heilige Geest kan dat toch ook gebruiken? Overigens een mooi antwoord hierboven.
Natuurlijk. Toch geloof ik dat we meer moeten verwachten van de prediking/uitleg van Gods Woord, omdat dat de bediening der verzoening wordt genoemd.
Plaats reactie