Wat is bevinding?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Ja DIA, maar je hoeft niet in iedere discussie te noemen wat er mis gaat. Als er een vraag wordt gesteld kun je hier gewoon op antwoorden.
Dus omschrijf ik het op de manier waarop ik Arja heb beantwoord. Zonder verwijzingen naar plaatsen waar ik vind dat het fout gaat, maar vooral door naar mezelf te kijken.
Doe ik dat dan niet? Ik geloof dat ik duidelijk was. Maar we moeten wel rekening houden dat velen een andere inhoud aan onze Belijdenis gaan geven. Dat vergt een nadere omschrijving. Ik lees b.v. ook nergens iets over (noem maar wat) een verbondsautomatisme, of een veronderstelde wedergeboorte. Zijn dit reële zaken, of erbij verzonnen zaken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Ja DIA, maar je hoeft niet in iedere discussie te noemen wat er mis gaat. Als er een vraag wordt gesteld kun je hier gewoon op antwoorden.
Dus omschrijf ik het op de manier waarop ik Arja heb beantwoord. Zonder verwijzingen naar plaatsen waar ik vind dat het fout gaat, maar vooral door naar mezelf te kijken.
Doe ik dat dan niet? Ik geloof dat ik duidelijk was. Maar we moeten wel rekening houden dat velen een andere inhoud aan onze Belijdenis gaan geven. Dat vergt een nadere omschrijving. Ik lees b.v. ook nergens iets over (noem maar wat) een verbondsautomatisme, of een veronderstelde wedergeboorte. Zijn dit reële zaken, of erbij verzonnen zaken?
Het wordt een herhaling van zetten. Waar je antwoord gaf, was je duidelijk. Dat vond ik mooi. Maar die anderen erbij halen, had in dit geval geen meerwaarde voor het beantwoorden van de vraag. Dus ja, reële zaken, maar niet relevant bij dit antwoord.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Ja DIA, maar je hoeft niet in iedere discussie te noemen wat er mis gaat. Als er een vraag wordt gesteld kun je hier gewoon op antwoorden.
Dus omschrijf ik het op de manier waarop ik Arja heb beantwoord. Zonder verwijzingen naar plaatsen waar ik vind dat het fout gaat, maar vooral door naar mezelf te kijken.
Doe ik dat dan niet? Ik geloof dat ik duidelijk was. Maar we moeten wel rekening houden dat velen een andere inhoud aan onze Belijdenis gaan geven. Dat vergt een nadere omschrijving. Ik lees b.v. ook nergens iets over (noem maar wat) een verbondsautomatisme, of een veronderstelde wedergeboorte. Zijn dit reële zaken, of erbij verzonnen zaken?
Het wordt een herhaling van zetten. Waar je antwoord gaf, was je duidelijk. Dat vond ik mooi. Maar die anderen erbij halen, had in dit geval geen meerwaarde voor het beantwoorden van de vraag. Dus ja, reële zaken, maar niet relevant bij dit antwoord.
Maar moet er niet gewaarschuwd worden tegen nabijkomend werk? Het gaat niet om kleine zaken maar om een eeuwigheid die in der eeuwigheid niet is over te doen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
Ik vindt niets eigenlijk. Het bijvoeglijke "bevindelijk" zou niet nodig zijn als zich niet veel kerken tooien met de naam gereformeerd.
Bevinding is wat ieder levend gemaakt mens kent. Als je weet wat wedergeboorte is, zoals onze belijdenissen het omschrijven, dan is dat niet iets wat in een hoek geschiedt. Lees het maar eens na.
We hebben nu 'gereformeerde' kerken waar ieder erbij lijkt te horen. Gemeenten worden aangesproken met 'broeders en zusters van onze Heere Jezus Christus'. Geen onderscheid dus, terwijl er toch twee soorten mensen in de kerk zitten. Of men gaat dan uit van een kerk met louter wedergeborenen. Maar dat is vanouds veroordeeld, als niet reëel.
Er is een groot verschil tussen werkelijkheid en gevoel. Een levend gemaakt mens vreest vaak dat het wellicht gevoel is, want het gaat vanzelf niet buiten het gevoel om. Maar juist dat gevoel is zo bedrieglijk. We willen bedrogen worden, tenzij... we door God overuigd zijn dat we wederom geboren moeten worden. Dan is er (als het goed ligt) geen rust meer. Dan wordt dood en eeuwigheid een realiteit, en niet zo als mensen van nature dat weten. Dan wordt de noodzaak van wedergeboorte opgebonden. De weg die God gaat in de wedergeboorte is bij ieder mens anders, maar de hoofdlijnen zijn wel gelijkt. 1. Aan de weet komen hoe groot mijn zonden en ellende is.
Daar begint het mee. Een mens wordt er eerst buitengezet. Die mens gaat inleven dat hij gescheiden is van zijn Schepper.
Als we een algemene verzoening preken dan horen we het onderscheid niet tussen de levenden en de doden. Terwijl dit toch een eeuwigheidsverschil uitmaakt.
Laten we daarom gewoon bij de Schrift en Belijdenis blijven, dan hebben bij gereformeerd geen bijvoegingen nodig. Helaas is dat in deze tijd wel nodig, omdat er zich zoveel met de naam van gereformeerd tooit, wat het niet is.

Om de vragen kort te beantwoorden:
-- Ik zie niets (boven omschreven)
-- Het is niet louter emotie, emotie is iets heel anders dan wedergeboorte. Hoewel dat dit niet zonder gevoel gaat.
-- Ingewikkeld? Vanuit de mens gezien (en daar hebben een punt waar we niet aan willen) een onmogelijkheid. (Sola gratia, Sola fide, Sola scriptura)
Toch is dat onmogelijke mogelijk, doordat God Zelf een Weg heeft ontsloten.
Dan nu de vraag: Moet de ontsluiting, en de weg tot deze ontsluiting niet helder doorklinken in de prediking?
Ik denk dat we hier juist de kern hebben: Hoe word een zondaar met God verzoend?
Alleer door de Heere Jezus, anders voor eeuwig verloren, met alle bevinding, alle zondekennis, want alleen het bloed van onze Heere Jezus reinigt van alle zonden.

De weg die de Heere gaat is verscheiden, je kunt daar geen raster op leggen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
Ik begrijp je vraag Arja. Ik denk dat onze emotie zeker aanwezig is. Ik denk dat, als God(s Geest) ons raakt, dit ook gepaard gaat met emotie. Maar dit zal ook per persoon/karakter anders zijn. Ik kan bij een Avondmaal bv heel diep ontroerd (tot in tranen) zijn over de grote genade van de Heere. Dat is emotie, maar ook bevinding. We kunnen van emotie geen grond maken, maar als iemand totaal geen emotie kent als hij over het grote werk van de Heere in zijn leven spreekt, dan is dat voor mij lastig te begrijpen. Het is zo groot en we zijn zo onwaardig, dat dit voor mij (en velen die ik ken) toch echt een diepe verwondering en droefheid met zich mee brengt.
Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.

En nog iets: Van Lodenstein werd op zijn sterfbed ook gevraagd wat hij voelde. Maar zijn antwoord was dit: "Men moet geloven dat God goed en algenoegzaam is; ik gevoel niet, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is, en ik leg mij neer op dit zoutverbond, dat onveranderlijk is. Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere!"
Dat is bevinding. De één zal daar emotioneler onder zijn dan de ander, maar dat is zeer onbelangrijk.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.

Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
Ik begrijp je vraag Arja. Ik denk dat onze emotie zeker aanwezig is. Ik denk dat, als God(s Geest) ons raakt, dit ook gepaard gaat met emotie. Maar dit zal ook per persoon/karakter anders zijn. Ik kan bij een Avondmaal bv heel diep ontroerd (tot in tranen) zijn over de grote genade van de Heere. Dat is emotie, maar ook bevinding. We kunnen van emotie geen grond maken, maar als iemand totaal geen emotie kent als hij over het grote werk van de Heere in zijn leven spreekt, dan is dat voor mij lastig te begrijpen. Het is zo groot en we zijn zo onwaardig, dat dit voor mij (en velen die ik ken) toch echt een diepe verwondering en droefheid met zich mee brengt.
Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.

En nog iets: Van Lodenstein werd op zijn sterfbed ook gevraagd wat hij voelde. Maar zijn antwoord was dit: "Men moet geloven dat God goed en algenoegzaam is; ik gevoel niet, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is, en ik leg mij neer op dit zoutverbond, dat onveranderlijk is. Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere!"
Dat is bevinding. De één zal daar emotioneler onder zijn dan de ander, maar dat is zeer onbelangrijk.
Dat stuk van Van Lodenstein heb ik ook wel eens gelezen. Ik vind het eerste stuk helemaal niet van bevinding getuigen, als je de uitspreken puur op de keper beschouwt. Als hij zegt 'men moet geloven dat', zou dat volgens mij juist in Gereformeerde kring als verdacht worden aangemerkt hedentendage. Want 'men kan zelf niet geloven'.

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand door God geraakt zien worden zonder enige emotie. Het is niet de grondslag, maar als de heiligheid van onze God doordringt, tegenover onze zondigheid, leidt dat m.i. altijd tot verbrokenheid. Die verbrokenheid merk je m.i. simpelweg aan mensen. Of wil je eerlijk zeggen Eilander dat je mensen hebt ontmoet, die zonder enige verbrokenheid, droefheid, bewogenheid van het Werk van de Heere in hun leven konden getuigen?
Ik vind het uit elkaar willen trekken van bevinding en emotie wat gekunsteld over komen. Ik begrijp wat bedoeld word en ben het er ook wel mee eens, maar zie beide in de praktijk toch echt wel ineen vloeien.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.

En nog iets: Van Lodenstein werd op zijn sterfbed ook gevraagd wat hij voelde. Maar zijn antwoord was dit: "Men moet geloven dat God goed en algenoegzaam is; ik gevoel niet, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is, en ik leg mij neer op dit zoutverbond, dat onveranderlijk is. Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere!"
Dat is bevinding. De één zal daar emotioneler onder zijn dan de ander, maar dat is zeer onbelangrijk.
Dat stuk van Van Lodenstein heb ik ook wel eens gelezen. Ik vind het eerste stuk helemaal niet van bevinding getuigen, als je de uitspreken puur op de keper beschouwt. Als hij zegt 'men moet geloven dat', zou dat volgens mij juist in Gereformeerde kring als verdacht worden aangemerkt hedentendage. Want 'men kan zelf niet geloven'.

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand door God geraakt zien worden zonder enige emotie. Het is niet de grondslag, maar als de heiligheid van onze God doordringt, tegenover onze zondigheid, leidt dat m.i. altijd tot verbrokenheid. Die verbrokenheid merk je m.i. simpelweg aan mensen. Of wil je eerlijk zeggen Eilander dat je mensen hebt ontmoet, die zonder enige verbrokenheid, droefheid, bewogenheid van het Werk van de Heere in hun leven konden getuigen?
Ik vind het uit elkaar willen trekken van bevinding en emotie wat gekunsteld over komen. Ik begrijp wat bedoeld word en ben het er ook wel mee eens, maar zie beide in de praktijk toch echt wel ineen vloeien.
Wat tegenwoordig als verdacht wordt beschouwd, hoeven wij nog niet zo te behandelen wat mij betreft. Ik denk dat wij een beetje kwijt zijn van wat Hellenbroek noemt 'het bedaard overgaan in het genadeverbond.'
Ik vind het gevaarlijk om de kenmerken die jij noemt, te gebruiken. Ik heb vooral willen bestrijden dat jij zei dat je ontroering emotie is maar ook bevinding.
Ik heb pas geleden iemand gesproken die ik al jaren ken. Deze persoon was altijd een beetje uit de hoogte, leek altijd wat meer dan een ander. Nu vertelde hij over dat hij de Heere had leren kennen. Hij was niet emotioneel toen hij dat vertelde, maar een opmerkelijk verschil in het lange gesprek dat ik met hem had, was: hij was klein, en kon onder een ander staan.
Ik hoop niet dat je dat afkeurt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Emotie is geen bevinding. Strikt genomen heeft het niets met elkaar te maken.
Als je in de dodencel zit te wachten op de uitvoering van je doodvonnis, en je krijgt dan een brief van de president waarin je vrijlating wordt beloofd, zal dat ongetwijfeld met emoties gepaard gaan.
Als je de volgende dag daadwerkelijk in vrijheid gesteld wordt, is dat bevinding: je ervaart dat de belofte die je op papier al had gekregen, wáár is. Het zou vreemd zijn als je daarbij ongevoelig blijft, maar wezenlijk is dat niet.

En nog iets: Van Lodenstein werd op zijn sterfbed ook gevraagd wat hij voelde. Maar zijn antwoord was dit: "Men moet geloven dat God goed en algenoegzaam is; ik gevoel niet, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is, en ik leg mij neer op dit zoutverbond, dat onveranderlijk is. Op Uw zaligheid wacht ik, o Heere!"
Dat is bevinding. De één zal daar emotioneler onder zijn dan de ander, maar dat is zeer onbelangrijk.
Dat stuk van Van Lodenstein heb ik ook wel eens gelezen. Ik vind het eerste stuk helemaal niet van bevinding getuigen, als je de uitspreken puur op de keper beschouwt. Als hij zegt 'men moet geloven dat', zou dat volgens mij juist in Gereformeerde kring als verdacht worden aangemerkt hedentendage. Want 'men kan zelf niet geloven'.

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand door God geraakt zien worden zonder enige emotie. Het is niet de grondslag, maar als de heiligheid van onze God doordringt, tegenover onze zondigheid, leidt dat m.i. altijd tot verbrokenheid. Die verbrokenheid merk je m.i. simpelweg aan mensen. Of wil je eerlijk zeggen Eilander dat je mensen hebt ontmoet, die zonder enige verbrokenheid, droefheid, bewogenheid van het Werk van de Heere in hun leven konden getuigen?
Ik vind het uit elkaar willen trekken van bevinding en emotie wat gekunsteld over komen. Ik begrijp wat bedoeld word en ben het er ook wel mee eens, maar zie beide in de praktijk toch echt wel ineen vloeien.
Wat tegenwoordig als verdacht wordt beschouwd, hoeven wij nog niet zo te behandelen wat mij betreft. Ik denk dat wij een beetje kwijt zijn van wat Hellenbroek noemt 'het bedaard overgaan in het genadeverbond.'
Ik vind het gevaarlijk om de kenmerken die jij noemt, te gebruiken. Ik heb vooral willen bestrijden dat jij zei dat je ontroering emotie is maar ook bevinding.
Ik heb pas geleden iemand gesproken die ik al jaren ken. Deze persoon was altijd een beetje uit de hoogte, leek altijd wat meer dan een ander. Nu vertelde hij over dat hij de Heere had leren kennen. Hij was niet emotioneel toen hij dat vertelde, maar een opmerkelijk verschil in het lange gesprek dat ik met hem had, was: hij was klein, en kon onder een ander staan.
Ik hoop niet dat je dat afkeurt.
Zeker niet. Maar je ziet dan dus wel de verandering in hem? Dat gaat bij de ene persoon met veel emotie gepaard, bij de ander niet. Al ken ik letterlijk niemand die, zeker in de eerste periode van bekering geen emotie laat zien. Maar dat is puur persoonlijke ervaring.
Ik zie overigens ook, al vind ik het forum niet zo geschikt om er verder over uit te weiden, dat iemands achtergrond veel kan meespelen in de ervaren emotie.

Ik vind 'bedaard overgaan in het genadeverbond' wel een interessante term. Welke Bijbelse gronden/voorbeelden draagt hij hiervoor aan? En waar kan ik deze term verder lezen? Ik ken deze nl nog niet en ben er benieuwd naar.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

Zoals ik net schreef, er is geen gras op te leggen, bij Lydia ging het kalm, bij Paulus met emotie rn bij de stokbewaarder met vreugde, na zijn angstige lreet wat moet ik doen.. kwam er vreugde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef: Wat tegenwoordig als verdacht wordt beschouwd, hoeven wij nog niet zo te behandelen wat mij betreft. Ik denk dat wij een beetje kwijt zijn van wat Hellenbroek noemt 'het bedaard overgaan in het genadeverbond.'
Ik vind het gevaarlijk om de kenmerken die jij noemt, te gebruiken. Ik heb vooral willen bestrijden dat jij zei dat je ontroering emotie is maar ook bevinding.
Ik heb pas geleden iemand gesproken die ik al jaren ken. Deze persoon was altijd een beetje uit de hoogte, leek altijd wat meer dan een ander. Nu vertelde hij over dat hij de Heere had leren kennen. Hij was niet emotioneel toen hij dat vertelde, maar een opmerkelijk verschil in het lange gesprek dat ik met hem had, was: hij was klein, en kon onder een ander staan.
Ik hoop niet dat je dat afkeurt.
Zeker niet. Maar je ziet dan dus wel de verandering in hem? Dat gaat bij de ene persoon met veel emotie gepaard, bij de ander niet. Al ken ik letterlijk niemand die, zeker in de eerste periode van bekering geen emotie laat zien. Maar dat is puur persoonlijke ervaring.
Ik zie overigens ook, al vind ik het forum niet zo geschikt om er verder over uit te weiden, dat iemands achtergrond veel kan meespelen in de ervaren emotie.

Ik vind 'bedaard overgaan in het genadeverbond' wel een interessante term. Welke Bijbelse gronden/voorbeelden draagt hij hiervoor aan? En waar kan ik deze term verder lezen? Ik ken deze nl nog niet en ben er benieuwd naar.
Jammer dat het vragenboekje niet meer wordt gehanteerd op catechisatie. Anders had je dit geleerd :)
10. V. Hoe gaat de zondaar over in dit verbond?
A. God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt
en bidt. 2 Cor. 5 : 20. Met veel ernst en oprechtheid. Ez. 33 : 11.
En al zijn zwarigheden oplost. Jes. 55 : 2.
11. V. Wat is het gevolg van zulk een nodiging? A. Ik trok ze
met mensenzelen, met touwen der liefde. Hos. 11 : 4.
12. V. Wat doet de geroepen zondaar aan zijn kant?
A. Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over
ten eigendom. Hoogl. 2 : 16.
13. V. Welke zijn de eigenschappen van deze toestemming? A.
De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig,
oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen, zowel als aan de
beloften des verbonds. Ps. 51 : 8.
13. V. Wat zijn de gevolgen van deze toestemming?
A. God gedenkt aan Zijn Verbond tot in Eeuwigheid. Ps. 105 : 8.
En de bondgenoten hebben recht om te eisen alles wat tot het leven
en de gelukzaligheid nodig is. Ps. 74 : 19-21.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is bevinding?

Bericht door pierre27 »

Mooi he Hellenbroek, altijd met vermaak het gelezen en geleerd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Tiberius »

Je kan zijn vragenboekje ook hier raadplegen: http://theologienet.nl/documenten/Helle ... boekje.pdf
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat is bevinding?

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:Dat gaat bij de ene persoon met veel emotie gepaard, bij de ander niet. Al ken ik letterlijk niemand die, zeker in de eerste periode van bekering geen emotie laat zien. Maar dat is puur persoonlijke ervaring. Als je iemand kent zul je altijd verandering zien.
Als een zware autist tot geloof mag komen hoef je als buitenstaander geen enkele emotie te zien, die zal ook niet te zien zijn bij een sterfgeval of andere heftige gebeurtenis, uiterlijk onbewogen, alleen als je die persoon kent bemerkt je verandering.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is bevinding?

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Je kan zijn vragenboekje ook hier raadplegen: http://theologienet.nl/documenten/Helle ... boekje.pdf
Dank je!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef: Wat tegenwoordig als verdacht wordt beschouwd, hoeven wij nog niet zo te behandelen wat mij betreft. Ik denk dat wij een beetje kwijt zijn van wat Hellenbroek noemt 'het bedaard overgaan in het genadeverbond.'
Ik vind het gevaarlijk om de kenmerken die jij noemt, te gebruiken. Ik heb vooral willen bestrijden dat jij zei dat je ontroering emotie is maar ook bevinding.
Ik heb pas geleden iemand gesproken die ik al jaren ken. Deze persoon was altijd een beetje uit de hoogte, leek altijd wat meer dan een ander. Nu vertelde hij over dat hij de Heere had leren kennen. Hij was niet emotioneel toen hij dat vertelde, maar een opmerkelijk verschil in het lange gesprek dat ik met hem had, was: hij was klein, en kon onder een ander staan.
Ik hoop niet dat je dat afkeurt.
Zeker niet. Maar je ziet dan dus wel de verandering in hem? Dat gaat bij de ene persoon met veel emotie gepaard, bij de ander niet. Al ken ik letterlijk niemand die, zeker in de eerste periode van bekering geen emotie laat zien. Maar dat is puur persoonlijke ervaring.
Ik zie overigens ook, al vind ik het forum niet zo geschikt om er verder over uit te weiden, dat iemands achtergrond veel kan meespelen in de ervaren emotie.

Ik vind 'bedaard overgaan in het genadeverbond' wel een interessante term. Welke Bijbelse gronden/voorbeelden draagt hij hiervoor aan? En waar kan ik deze term verder lezen? Ik ken deze nl nog niet en ben er benieuwd naar.
Jammer dat het vragenboekje niet meer wordt gehanteerd op catechisatie. Anders had je dit geleerd :)
10. V. Hoe gaat de zondaar over in dit verbond?
A. God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt
en bidt. 2 Cor. 5 : 20. Met veel ernst en oprechtheid. Ez. 33 : 11.
En al zijn zwarigheden oplost. Jes. 55 : 2.
11. V. Wat is het gevolg van zulk een nodiging? A. Ik trok ze
met mensenzelen, met touwen der liefde. Hos. 11 : 4.
12. V. Wat doet de geroepen zondaar aan zijn kant?
A. Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over
ten eigendom. Hoogl. 2 : 16.
13. V. Welke zijn de eigenschappen van deze toestemming? A.
De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig,
oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen, zowel als aan de
beloften des verbonds. Ps. 51 : 8.
13. V. Wat zijn de gevolgen van deze toestemming?
A. God gedenkt aan Zijn Verbond tot in Eeuwigheid. Ps. 105 : 8.
En de bondgenoten hebben recht om te eisen alles wat tot het leven
en de gelukzaligheid nodig is. Ps. 74 : 19-21.
Ik heb dit nooit op deze manier geleerd. Ik vind het bedaard ook wel echt bijzonder persoonlijk eigenlijk.
Plaats reactie