Zondagsheiliging

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Het maakt mij niet uit wat het oorspronkelijke motief van de discipelen was om samen te komen. En inderdaad: gedurende een periode waren zij dagelijks bijeen.

Wat ik bijzonder vind en waar mi de dag des Heeren als specifieke dag bevestigd is, was de komst van Jezus te midden van de discipelen op de eerste dag van de week, twee keer, en daarna de komst van de Heilige Geest op de Pinksterdag, wat dat jaar ook een zondag was, wanneer we ervan uitgaan dat Jezus op 14 Nisan (op het Pascha) gekruisigd is en in de vroege morgen van 16 Nisan (dag van de eerstelingen) opgestaan.

Samen met het feit dat ook de latere samenkomsten van de christenen op de dag des Heeren plaatsvonden (Hand. 20 enz.), is dat voor mij voldoende.

Ik zie eerlijk gezegd niet waarvoor je zo strijdt. Wat is er mis met de regels die de Dordtse Synode over de sabbat en dag des Heeren opstelde?
Omdat het judaïsme. Waar ook Dordt meen ik voor waarschuwde zo snel de kop op steekt. Allerlei wetjes enz toegevoegd worden ook in dit topic. Onder het mom de zondag ipv de Sabbat. Want die samenkomsten waren helemaal niet ipv de sabbath. Zie aangehaalde teksten. En ja het is bijbels om de samenkomsten, onze kerkdiensten op de dag des Heeren te houden (opstandingsdag)
Dat vind ik geen antwoord op de vraag. Geef graag aan met welke regel(s) - ze zijn hier vorige week gepost - je het oneens bent.

Ook van ‘zie aangehaalde teksten’ kan ik niets maken. Ik kan ook zeggen: zie aangehaalde teksten (Joh. 20:19, 26, Hand. 20:6,7, Openb. 1;10 en andere).

Overigens: de christenen hebben de viering van de sabbat, zeker na verloop van enige tijd, wel degelijk losgelaten. Terwijl de dag des Heeren altijd in ere bleef, vanaf de tijden van de apostelen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Het maakt mij niet uit wat het oorspronkelijke motief van de discipelen was om samen te komen. En inderdaad: gedurende een periode waren zij dagelijks bijeen.

Wat ik bijzonder vind en waar mi de dag des Heeren als specifieke dag bevestigd is, was de komst van Jezus te midden van de discipelen op de eerste dag van de week, twee keer, en daarna de komst van de Heilige Geest op de Pinksterdag, wat dat jaar ook een zondag was, wanneer we ervan uitgaan dat Jezus op 14 Nisan (op het Pascha) gekruisigd is en in de vroege morgen van 16 Nisan (dag van de eerstelingen) opgestaan.

Samen met het feit dat ook de latere samenkomsten van de christenen op de dag des Heeren plaatsvonden (Hand. 20 enz.), is dat voor mij voldoende.

Ik zie eerlijk gezegd niet waarvoor je zo strijdt. Wat is er mis met de regels die de Dordtse Synode over de sabbat en dag des Heeren opstelde?
Omdat het judaïsme. Waar ook Dordt meen ik voor waarschuwde zo snel de kop op steekt. Allerlei wetjes enz toegevoegd worden ook in dit topic. Onder het mom de zondag ipv de Sabbat. Want die samenkomsten waren helemaal niet ipv de sabbath. Zie aangehaalde teksten. En ja het is bijbels om de samenkomsten, onze kerkdiensten op de dag des Heeren te houden (opstandingsdag)
Dat vind ik geen antwoord op de vraag. Geef graag aan met welke regel(s) - ze zijn hier vorige week gepost - je het oneens bent.

Ook van ‘zie aangehaalde teksten’ kan ik niets maken. Ik kan ook zeggen: zie aangehaalde teksten (Joh. 20:19, 26, Hand. 20:6,7, Openb. 1;10 en andere).

Overigens: de christenen hebben de viering van de sabbat, zeker na verloop van enige tijd, wel degelijk losgelaten. Terwijl de dag des Heeren altijd in ere bleef, vanaf de tijden van de apostelen.
De discussie ging erover of de zondag ipv de sabbath is gekomen. Daar heb jij antwoord op. En dan moet je niet gaan vragen naar regels en wat dan ook. Omdat dat juist een oorzaak was van een vervelende discussie waar je uit wilde (terecht). Maar wat ik heb willen aantonen is dat door de sabbath ipv van de gemeentelijke samenkomsten op zondag te stellen je dit soort discussies krijgt of stimuleert. Want wat mag dan wel en wat dan nog net niet. Buiten dat het m.i. ook niet is zoals we lezen in het NT. Waar het een dag was om zich te verheugen in de opstanding des Heeren. Elkaar op te zoeken in onderlinge bijeenkomsten. Enz.enz ja de christenen hebben de sabbath losgelaten. Pas onder Constatijn werd het een rustdag. Maar hij bepaalde overigens niet dat dan de eredienst moest plaatsvinden. Sterker nog het was een dag die traditioneel aan de zon was gewijd. Het edict bevat geen enkele verwijzing naar eredienst. Alleen rusten. (Codex Justinianus 3.12.3)
Laat de magistraten en inwoners van de steden op de eerbiedwaardige dag van de zon rusten, en laat alle werkplaatsen gesloten zijn. Op het platteland echter mogen allen die in de landbouw werkzaam zijn, hun arbeid in vrijheid en legale wijze beoefenen omdat het baak voorkomt dat een andere dag niet geschikt is voor zaaien of planten van wijnstokken: opdat niet door veronachtzaming van het juiste moment voor dergelijke werkzaamheden de vrijgevigheid van de hemel verloren gaat.

EUSEBIUS EN sozemenus gingen het uitleggen dat het vooral de christenen begunstigden. Maar de eerste zegt niet dat Constatijn deze dag dag tot gebed heeft gemaakt voor de christenen, maar eerder tot een universele dag van gebed. Due viel dan toevallig samen met de dag waarop de christenen hun dag des Heeren hielden. SOZOMENUS ging pas een eeuw later verder in zijn bewering dat Constatijn dit edict hgad uitgevaardigd omdat het om de opstandingsdag ging.
Deze dubbelhartigheid van Constantijn had alles te maken met dat hij zowel zijn christelijke ondsrdanen als de aanhangers van de Sol invictus wilde plezieren. Waar hij de hogepriester van was. (Hij liet zich pas op zijn sterfbed dopen)
Het gevolg was wel dat vanaf die tijd een verband tussen rustdag en zondag en de gebruiken daarop.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 16 dec 2019, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Terri »

Dag des Heeren, waar komt de betekenis vandaan dat dat onze 'zondag' is? Enkel uit Openbaring 1?
Meestal wordt het gebruikt voor de oordeelsdag of een periode van oordelen.
Tenminste, wat ik altijd geleerd heb en hier en daar lees.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Lilian, De dag des Heeren is een verheuging als het goed is; ik ken niemand die hier iets anders over gezegd heeft, Maar ik relateer deze wel aan het vierde gebod in samenhang met de scheppingsordening van één dag in zeven dagen die voor de dienst des Heeren is afgezonderd. En dan zie ik wel degelijk een verschuiving van de sabbat naar de zondag.

Dat de apostelen hier geleidelijk inzicht hebben gekregen doet daar niets aan af. Dat zie je ook bij andere veranderingen van de oude naar de nieuwe verbondsbedeling, zoals de roeping van de heidenen, het ophouden van de tempeldienst, spijzewetten en dergelijke. Dit was allemaal veranderd bij de opstanding van Christus, maar de apostelen kregen er pas geleidelijk zicht op. Daarom is de hele discussie of de dag des Heeren vanaf de opstanding of vanaf de Pinsterdag onderhouden is en hoe lang men nog de sabbat gevierd heeft, een non-discussie - van geen enkele waarde.

Maar prima om hier te stoppen. Een verder gesprek lost niets op en voegt niets toe.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 dec 2019, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Terri schreef:Dag des Heeren, waar komt de betekenis vandaan dat dat onze 'zondag' is? Enkel uit Openbaring 1?
Meestal wordt het gebruikt voor de oordeelsdag of een periode van oordelen.
Tenminste, wat ik altijd geleerd heb en hier en daar lees.
Er is verschil in het Grieks tussen de dag des Heeren als oordeelsdag en de dag des Heeren als eerste dag van de week. Dat zie je niet in het Nederlands, maar wel in het Grieks. De uitdrukking in Openbaring 1 is een parallel met Avondmaal des Heeren (en buiten de Bijbel: gebed des Heeren). Het woord Heere ziet specifiek op Christus, wat niet zo is voor het OT dag des Heeren als oordeelsdag.

Dat dag des Heeren gelijkstaat aan de zondag blijkt uit de vroegste kerkvaders, vanaf ca 15 jaar na de dood van de apostel Johannes en continu daarna.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Lilian, nog even dit: de relatie tussen de dag des Heeren, zondag en dag van de opstanding is gelegd door de eerste christenen, expliciet in hun geschriften vanaf het jaar 110, al kort na de dood van de apostel Johannes.

Of Constantijn nu wel of niet in zijn decreet een relatie legt met de opstanding van Christus is voor mij van geen enkele betekenis.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:Lilian, De dag des Heeren is een verheuging als het goed is; ik ken niemand die hier iets anders over gezegd heeft, Maar ik relateer deze wel aan het vierde gebod in samenhang met de scheppingsordening van één dag in zeven dagen die voor de dienst des Heeren is afgezonderd. En dan zie ik wel degelijk een verschuiving van de sabbat naar de zondag.

Dat de apostelen hier geleidelijk inzicht hebben gekregen doet daar niets aan af. Dat zie je ook bij andere veranderingen van de oude naar de nieuwe verbondsbedeling, zoals de roeping van de heidenen, het ophouden van de tempeldienst, spijzewetten en dergelijke. Dit was allemaal veranderd bij de opstanding van Christus, maar de apostelen kregen er pas geleidelijk zicht op. Daarom is de hele discussie of de dag des Heeren vanaf de opstanding of vanaf de Pinsterdag onderhouden is en hoe lang men nog de sabbat gevierd heeft, een non-discussie - van geen enkele waarde.

Maar prima om hier te stoppen. Een verder gesprek lost niets op en voegt niets toe.
het gaat niet om hoelang de sabbat is gevierd. Het gaat erom dat het niet ipv kwam. Ik zou het fijn vinden om dat helder te houden. En uiteraard kwam er over bepaalde dingen meer licht in loop van de tijd. Maar dat staat dan wel in de Schrift! En dat is met dit nu niet het geval. Er is geen ene tekst in het NT (naar mijn weten) die zegt dat het ipv is gekomen. Dat zie je wel als het over offerdienst gaat. Of dat het Woord ook voor de heidenen is. Etc.
En wat jij als non discussie benoemt. (Negatief waardeoordeel en subjectief) Is blijkbaar geen non discussie omdat jij juist met die teksten het e.a. wilde aantonen. Waarvan ik het gevoel heb (maar dat kan misschien feitelijk ontkrachtigt worden en sta daar open voor) dat deze teksten met een bepaalde bril worden gelezen. Om maar aan te tonen dat zondagse samenkomsten ipv sabbatten zijn gekomen. En dat het ipv een bevel is die op de Schrift is terug te voeren.
En juist daar had ik vragen over.

Maar wanneer er op deze wijze gedachten uitgewisseld moeten worden ontbreekt bij mij ook de lust om verder te gaan. Dus inderdaad punt. :garde

En nogmaals ik zeg niet dat er geen relatie is met zondag en opstandingsdag en sanenkomen op die dag.
Maar het wordt niet de Sabbat genoemd. Wel In openbaringen de dag des Heeren als naam voor de eerste dag van de week waarop gewoonlijk de christenen samen kwamen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Lilian, De dag des Heeren is een verheuging als het goed is; ik ken niemand die hier iets anders over gezegd heeft, Maar ik relateer deze wel aan het vierde gebod in samenhang met de scheppingsordening van één dag in zeven dagen die voor de dienst des Heeren is afgezonderd. En dan zie ik wel degelijk een verschuiving van de sabbat naar de zondag.

Dat de apostelen hier geleidelijk inzicht hebben gekregen doet daar niets aan af. Dat zie je ook bij andere veranderingen van de oude naar de nieuwe verbondsbedeling, zoals de roeping van de heidenen, het ophouden van de tempeldienst, spijzewetten en dergelijke. Dit was allemaal veranderd bij de opstanding van Christus, maar de apostelen kregen er pas geleidelijk zicht op. Daarom is de hele discussie of de dag des Heeren vanaf de opstanding of vanaf de Pinsterdag onderhouden is en hoe lang men nog de sabbat gevierd heeft, een non-discussie - van geen enkele waarde.

Maar prima om hier te stoppen. Een verder gesprek lost niets op en voegt niets toe.
het gaat niet om hoelang de sabbat is gevierd. Het gaat erom dat het niet ipv kwam. Ik zou het fijn vinden om dat helder te houden. En uiteraard kwam er over bepaalde dingen meer licht in loop van de tijd. Maar dat staat dan wel in de Schrift! En dat is met dit nu niet het geval. Er is geen ene tekst in het NT (naar mijn weten) die zegt dat het ipv is gekomen. Dat zie je wel als het over offerdienst gaat. Of dat het Woord ook voor de heidenen is. Etc.
En wat jij als non discussie benoemt. (Negatief waardeoordeel en subjectief) Is blijkbaar geen non discussie omdat jij juist met die teksten het e.a. wilde aantonen. Waarvan ik het gevoel heb (maar dat kan misschien feitelijk ontkrachtigt worden en sta daar open voor) dat deze teksten met een bepaalde bril worden gelezen. Om maar aan te tonen dat zondagse samenkomsten ipv sabbatten zijn gekomen. En dat het ipv een bevel is die op de Schrift is terug te voeren.
En juist daar had ik vragen over.

Maar wanneer er op deze wijze gedachten uitgewisseld moeten worden ontbreekt bij mij ook de lust om verder te gaan. Dus inderdaad punt. :garde

En nogmaals ik zeg niet dat er geen relatie is met zondag en opstandingsdag en sanenkomen op die dag.
Maar het wordt niet de Sabbat genoemd. Wel In openbaringen de dag des Heeren als naam voor de eerste dag van de week waarop gewoonlijk de christenen samen kwamen.
Ok prima.
Ik heb overigens nimmer gezegd dat er een Schriftplaats is waar uitdrukkelijk staat dat de zondag (dag des Heeren) gekomen is in plaats van de sabbat. Als dat het punt was, dan hadden we al veel sneller kunnen stoppen. Voor mij is het echter een zaak die impliciet uit de Schrift bewezen kan worden.
:garde
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 dec 2019, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Lilian, De dag des Heeren is een verheuging als het goed is; ik ken niemand die hier iets anders over gezegd heeft, Maar ik relateer deze wel aan het vierde gebod in samenhang met de scheppingsordening van één dag in zeven dagen die voor de dienst des Heeren is afgezonderd. En dan zie ik wel degelijk een verschuiving van de sabbat naar de zondag.

Dat de apostelen hier geleidelijk inzicht hebben gekregen doet daar niets aan af. Dat zie je ook bij andere veranderingen van de oude naar de nieuwe verbondsbedeling, zoals de roeping van de heidenen, het ophouden van de tempeldienst, spijzewetten en dergelijke. Dit was allemaal veranderd bij de opstanding van Christus, maar de apostelen kregen er pas geleidelijk zicht op. Daarom is de hele discussie of de dag des Heeren vanaf de opstanding of vanaf de Pinsterdag onderhouden is en hoe lang men nog de sabbat gevierd heeft, een non-discussie - van geen enkele waarde.

Maar prima om hier te stoppen. Een verder gesprek lost niets op en voegt niets toe.
het gaat niet om hoelang de sabbat is gevierd. Het gaat erom dat het niet ipv kwam. Ik zou het fijn vinden om dat helder te houden. En uiteraard kwam er over bepaalde dingen meer licht in loop van de tijd. Maar dat staat dan wel in de Schrift! En dat is met dit nu niet het geval. Er is geen ene tekst in het NT (naar mijn weten) die zegt dat het ipv is gekomen. Dat zie je wel als het over offerdienst gaat. Of dat het Woord ook voor de heidenen is. Etc.
En wat jij als non discussie benoemt. (Negatief waardeoordeel en subjectief) Is blijkbaar geen non discussie omdat jij juist met die teksten het e.a. wilde aantonen. Waarvan ik het gevoel heb (maar dat kan misschien feitelijk ontkrachtigt worden en sta daar open voor) dat deze teksten met een bepaalde bril worden gelezen. Om maar aan te tonen dat zondagse samenkomsten ipv sabbatten zijn gekomen. En dat het ipv een bevel is die op de Schrift is terug te voeren.
En juist daar had ik vragen over.

Maar wanneer er op deze wijze gedachten uitgewisseld moeten worden ontbreekt bij mij ook de lust om verder te gaan. Dus inderdaad punt. :garde

En nogmaals ik zeg niet dat er geen relatie is met zondag en opstandingsdag en sanenkomen op die dag.
Maar het wordt niet de Sabbat genoemd. Wel In openbaringen de dag des Heeren als naam voor de eerste dag van de week waarop gewoonlijk de christenen samen kwamen.
Ok prima.
Ik heb overigens nimmer gezegd dat er een Schriftplaats is waar uitdrukkelijk staat dat de zondag (dag des Heeren) gekomen is in plaats van de sabbat. Als dat het punt was, dan hadden we al veel sneller kunnen stoppen. Voor mij is het echter een zaak die impliciet uit de Schrift bewezen kan worden. Zo is het ook met de doop aan de jonge kinderen.
:garde
Zoiets als een impliciet achtergrondbewijs. :quoi
Er is een impliciet achtergrondbewijs in de Bijbel voor het vieren van de zondag ipv sabbat voor Jood en heiden?
Er is een impliciet achtergrondbewijs in de Bijbel voor de doop in de plaats van de besnijdenis?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Het woord ‘achtergrond’ heb ik niet gebruikt. Ik spreek over impliciet Schriftbewijs, dat wil zeggen: bewijs door middel van gevolgtrekking. Uit wat de Schrift wél zegt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

Valcke schreef:Het woord ‘achtergrond’ heb ik niet gebruikt. Ik spreek over impliciet Schriftbewijs, dat wil zeggen: bewijs door middel van gevolgtrekking. Uit wat de Schrift wél zegt.
Een ‘impliciet’ geloof is geen geloof. Een 'impliciet' Schriftbewijs is voor mij geen Schriftbewijs waar ik op kan bouwen.
Wat is waarheid?

Iemands impliciete Schriftbewijs is vaak heel sterk afhankelijk van zijn visie op Israël en het verbond.
Daarom voor mij geen Schriftbewijs.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Susan schreef:
Valcke schreef:Het woord ‘achtergrond’ heb ik niet gebruikt. Ik spreek over impliciet Schriftbewijs, dat wil zeggen: bewijs door middel van gevolgtrekking. Uit wat de Schrift wél zegt.
Een ‘impliciet’ geloof is geen geloof. Een 'impliciet' Schriftbewijs wel Schriftbewijs?

Iemands impliciete Schriftbewijs is vaak heel sterk afhankelijk van zijn visie op Israël en het verbond.
Daarom niet echt een Schriftbewijs.
Over de laatste zinnen ga ik geen discussie aan. Er zijn echter vele zaken in de theologie die we uit de Schrift mogen herleiden door Schrift met Schrift te vergelijken.

Dat vrouwen aan het H Avondmaal mogen deelnemen, staat nergens uitdrukkelijk genoemd in de Schrift en bij de eerste instelling waren alleen mannen aanwezig. Toch mogen we uit de Schrift afleiden dat vrouwen evenzeer aan het H Avondmaal mogen en behoren deel te nemen als mannen. Dat doen we door een impliciet bewijs: door Schrift met Schrift te vergelijken en daaruit gevolgtrekkingen te maken. En dat is zeker geoorloofd, ja zelfs nodig.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Susan schreef:
Valcke schreef:Het woord ‘achtergrond’ heb ik niet gebruikt. Ik spreek over impliciet Schriftbewijs, dat wil zeggen: bewijs door middel van gevolgtrekking. Uit wat de Schrift wél zegt.
Een ‘impliciet’ geloof is geen geloof. Een 'impliciet' Schriftbewijs wel Schriftbewijs?

Iemands impliciete Schriftbewijs is vaak heel sterk afhankelijk van zijn visie op Israël en het verbond.
Daarom niet echt een Schriftbewijs.
Over de laatste zin ga ik geen discussie aan. Er zijn echter vele zaken in de theologie die we uit de Schrift mogen herleiden door Schrift met Schrift te vergelijken.

Dat vrouwen aan het H Avondmaal mogen deelnemen, staat nergens uitdrukkelijk genoemd in de Schrift en bij de eerste instelling waren alleen mannen aanwezig. Toch mogen we uit de Schrift afleiden dat vrouwen evenzeer aan het H Avondmaal mogen en behoren deel te nemen als mannen. Dat doen we door een impliciet bewijs: door Schrift met Schrift te vergelijken en daaruit gevolgtrekkingen te maken. En dat is zeker geoorloofd, ja zelfs nodig.
Alleen doe je nu net of er impliciet bewijs is dat er in het NT de zondag ipv de sabbat kwam. Er is juist impliciet aangetoond dat die beiden naast elkaar stonden. De joodse christenen gingen zolang het kon nog naar de synagoge. (Alhoewel dat volgens mij nog niets zegt over strikte sabbatsopvatting in de zin van niets mogen doen zoals het later meer en meer was geworden door allerlei aanvullende wetjes) maar juist dat er op zondag helemaal geen sprake van een rustdag was. De meeste mensen moesten de eerste eeuwen op zondag werken. Daarom kwamen ze samen voordat de echte werkdag begon. En tegelijkertijd zie je nergens dat Paulus of enige andere apostel tegen de heidenen zegt. Jullie moeten de sabbat houden. Op een of andere moment. (Paulus een Jood legt dit de heidenen niet op. Wanneer dit wel nodig was geweest had hij of andere apostelen op gewezen. Of de joodse christenen. Ook lees ik niet over dingen waaruit impliciet zou blijken dat ze (die heidenen) sabbat hielden. Nee ze kwamen op de avond na zonso dergang samen. Of s ochtends vroeg voor het werk.
Maar misschien heb jij wel impliciete schriftbewijzen uit het NT?
Impliciet is misschien hier niet zo op zijn plaats? Zeg ik voorzichtig.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Lilian, de onderhouding van de sabbat was na de opstanding van Christus niet meer nodig, ongeacht wat de discipelen of anderen nog enige tijd gedaan hebben. Het kantelpunt ligt bij de opstanding van Christus op de eerste dag van de week, los van wat mensen gedaan hebben. (Overigens ging de apostel Paulus op de sabbat in de synagoge omdat hij zo de Joden bereiken kon.)

Verder ga ik er echt niet op in. De zaken die je noemt, zijn al besproken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 dec 2019, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

Het zal wel aan mij liggen, maar waarom moet de zondag als rustdag zo kritisch bevraagd worden?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie