Dat vind ik geen antwoord op de vraag. Geef graag aan met welke regel(s) - ze zijn hier vorige week gepost - je het oneens bent.Lilian1975 schreef:Omdat het judaïsme. Waar ook Dordt meen ik voor waarschuwde zo snel de kop op steekt. Allerlei wetjes enz toegevoegd worden ook in dit topic. Onder het mom de zondag ipv de Sabbat. Want die samenkomsten waren helemaal niet ipv de sabbath. Zie aangehaalde teksten. En ja het is bijbels om de samenkomsten, onze kerkdiensten op de dag des Heeren te houden (opstandingsdag)Valcke schreef:Het maakt mij niet uit wat het oorspronkelijke motief van de discipelen was om samen te komen. En inderdaad: gedurende een periode waren zij dagelijks bijeen.
Wat ik bijzonder vind en waar mi de dag des Heeren als specifieke dag bevestigd is, was de komst van Jezus te midden van de discipelen op de eerste dag van de week, twee keer, en daarna de komst van de Heilige Geest op de Pinksterdag, wat dat jaar ook een zondag was, wanneer we ervan uitgaan dat Jezus op 14 Nisan (op het Pascha) gekruisigd is en in de vroege morgen van 16 Nisan (dag van de eerstelingen) opgestaan.
Samen met het feit dat ook de latere samenkomsten van de christenen op de dag des Heeren plaatsvonden (Hand. 20 enz.), is dat voor mij voldoende.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarvoor je zo strijdt. Wat is er mis met de regels die de Dordtse Synode over de sabbat en dag des Heeren opstelde?
Ook van ‘zie aangehaalde teksten’ kan ik niets maken. Ik kan ook zeggen: zie aangehaalde teksten (Joh. 20:19, 26, Hand. 20:6,7, Openb. 1;10 en andere).
Overigens: de christenen hebben de viering van de sabbat, zeker na verloop van enige tijd, wel degelijk losgelaten. Terwijl de dag des Heeren altijd in ere bleef, vanaf de tijden van de apostelen.