Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Je gaat steeds beter zien waar de schoen wringt.
Het is heel erg constateren, maar je slaat de spijker op z'n kop.
Ik vind dit wel weer een twijfelachtig compliment. ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

@Jongere, helemaal eens hoor. We lezen nu dagelijks uit het dagboek van Philpot en heb met veel genoegen 'des pelgrims metgezel gelezen. En ik vind het ook prima dat er soms eens een Philpot gelezen zou worden in een leesdienst.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Je gaat steeds beter zien waar de schoen wringt.
Het is heel erg constateren, maar je slaat de spijker op z'n kop.
Ik vind dit wel weer een twijfelachtig compliment. ;)
Vind je me zo'n dwaallicht? ;)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:@Jongere, helemaal eens hoor. We lezen nu dagelijks uit het dagboek van Philpot en heb met veel genoegen 'des pelgrims metgezel gelezen. En ik vind het ook prima dat er soms eens een Philpot gelezen zou worden in een leesdienst.
Zelfs dat eens, net als 'Door Baca's vallei ' een prachtig dagboek.

Sorry, :haha ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dat als ik een inhoudelijke opmerking maak en als reactie krijg dat ik steeds beter ga zien waar de schoen wringt ik me afvraag of JIJ me voorheen zo'n dwaallicht vond?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:Bij ons in de kerk wordt nooit iets van Philpot gelezen. Dat zou ik ook echt heel raar vinden, gezien de beperkte selectie van preken. Men leest al zelden een preek van een CGK-dominee, of van een gereformeerde oudvader, dan is het toch wel een heel aantal stappen verder om een baptistische prediker te lezen. Ik denk dat prof. Ouweneel zelfs op een gemeenteavond niet zo snel zou worden uitgenodigd. Maar dat geheel terzijde. Vaak zie je dat afstand in tijd of ruimte een iets mildere blik geeft.

Ik wil toch opmerken dat de GGiN beter in de lijn van ds. Kersten blijven dan ds. Van Boven. Dat is in het algemeen al zo. Maar omdat in de GG rechts altijd voorrang heeft, kan het altijd nog gekker.
In 98% van de GG's wordt naar mijn inschatting nooit iets van Philpot gelezen, dus laten we in deze geen problemen scheppen die niet bestaan.

Wanneer je random een aantal preken van ds GH Kersten leest, dan kan ik alleen constateren dat ds Van Boven, zeker ook op het gebied van proclamatie van het heil in Christus voor zondaren(@Ad Anker) dichterbij deze prediking staat dan bijvoorbeeld ds Roos.
Hier worden niet vaak meer oudvaders, Nederlandse, Engelse, of Schotse, of andere oude preken meer gelezen. Maar toch zijn bij ons wel preken van Philpot gelezen.
Ik zou het woord 'geen' weglaten :-)
Kun jij nagaan hoe vaak dat is gebeurd en in welke periode?
Dat is vrij lang geleden. In de periode van ds. Bregman, dus voor 1985 las een van de ouderlingen nogal eens oudvaders. Het moet dus waarschijnlijk voor 1985 zijn geweest. Maar kan ook daarna, want af en toe werd daarna (tot op heden) heel af en toe een oudvader gelezen.

NB Dat 'geen' is ertussen gevoegd doordat ik de zin eerst anders geformuleerd had. Dit antwoordje geeft me de gelegenheid om dit woordje weg te halen. En tevens om mijn dank uit te spreken voor uw opmerkzaamheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

@Dia, vind je het niet jammer dat er geen oudvaders bij jullie gelezen wordt (of nauwelijks ?)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:@Jongere, helemaal eens hoor. We lezen nu dagelijks uit het dagboek van Philpot en heb met veel genoegen 'des pelgrims metgezel gelezen. En ik vind het ook prima dat er soms eens een Philpot gelezen zou worden in een leesdienst.
'des pelgrims metgezel' wil ik graag nog een keer op de kop tikken. Ik ben erg benieuwd om meer te weten over het leven van deze Godsgezand. Vreemd genoeg zijn er weinig biografien van hem vergeleken met anderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Eens met @Jongere. Ik vind dat @Ad Anker de woorden veel te veel fileert.

Bovendien is mij ook niet duidelijk of hij het nou eens is met ds. Roos of met ds. Van Boven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Eens met @Jongere. Ik vind dat @Ad Anker de woorden veel te veel fileert.

Bovendien is mij ook niet duidelijk of hij het nou eens is met ds. Roos of met ds. Van Boven.
Nou, dan moet je toch nog eens goed lezen. En er verder gelijk niet zo'n tegenstelling van maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Goed, dan stel ik wel een paar vragen:
Ad Anker schreef:
ds. Roos schreef:Met als gevolg dat ook de oproep tot bekering en geloof tot alle hoorders nagenoeg ontbreekt. Ds. G. H. Kersten gaf terecht het advies: „Het lezen van Philpot wordt als regel niet aanbevolen.” 
ds. van Boven schreef:En al zouden dan de onbekeerden volgens sommigen te weinig worden aangesproken, wie als een onbekeerd mens de preken van Philpot leest, wordt genoeg gewezen op wat er bij de Heere door genade, uit genade te vinden is.”
Natuurlijk bericht Philpot meer dan voldoende over wat er bij de Heere te vinden is. Ik bespeur soms dat dit in de prediking als voldoende wordt geacht. "Mocht het tot jaloersheid wekken" wordt er dan gezegd. Maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking. Ik zeg dat hier omdat ik na een aantal leespreken van deze dominee wel merk. Veel beschrijving van de gangen van Gods kerk en (veel) minder de proclamatie van het heil in Christus voor zondaren. Bij ds. Roos lees ik dat (veel) meer.
1. Wie bedoel je met 'deze dominee'?
2. Wat bedoel je met 'dat'?
3. Concludeer je met deze citaten dat je vindt dat ds. Roos dan gelijk heeft?
3. Zo ja, waarom ben je het dan eens met de bewering van @GGotK, dat ds. Van Boven dichter bij de prediking van ds. Kersten staat dan ds. Roos?

Verder maak ik geen tegenstelling. Dat doe je namelijk zélf... :langue
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:@Dia, vind je het niet jammer dat er geen oudvaders bij jullie gelezen wordt (of nauwelijks ?)
Ja, ik vind het jammer. Ik kan al een poos niet meer de ledenvergaderingen bijwonen. Daar was in de laatste leenvergadering een punt in de rondvraag:
Twee meningen over de preken die gelezen worden.
De ene zei: Alleen oudvaders
Een ander zei: Meer begrijpelijke preken zoals, hij noemde ds. van der Net.
Daarop vroeg ds. aan de vergadering of we tevreden waren met het huidige leesbeleid,
d.w.z. preken uit de rechterflank van ons kerkverband. Dat had de meerderheid, en dat is tot nu toe zo gebleven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Daarop vroeg ds. aan de vergadering of we tevreden waren met het huidige leesbeleid,
d.w.z. preken uit de rechterflank van ons kerkverband. Dat had de meerderheid, en dat is tot nu toe zo gebleven.
Daar spreekt weinig visie of beleid van de kerkenraad uit. Een kerk is toch geen club waar de leden bij meerderheid van stemmen de dienst uitmaken? Hebt u liever koffie van Douwe Egberts of van Van Nelle?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Ik vind dat als ik een inhoudelijke opmerking maak en als reactie krijg dat ik steeds beter ga zien waar de schoen wringt ik me afvraag of JIJ me voorheen zo'n dwaallicht vond?
Volgens mij laat jij je @Ad niet zo gauw voor een karretje spannen. Wat ik in je waardeer is dat je kritisch naar zaken ook in de GG kunt kijken, een goede kijk erop hebt( zien waar de schoen wringt) maar tegelijkertijd ook met liefde in je kerkverband je plek inneemt. Suggestief gepost is je vreemd. Daarin heb ik je hoog staan en ik zou wensen dat dit meer voorkomt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Goed, dan stel ik wel een paar vragen:
1. Wie bedoel je met 'deze dominee'?
2. Wat bedoel je met 'dat'?
3. Concludeer je met deze citaten dat je vindt dat ds. Roos dan gelijk heeft?
3. Zo ja, waarom ben je het dan eens met de bewering van @GGotK, dat ds. Van Boven dichter bij de prediking van ds. Kersten staat dan ds. Roos?

Verder maak ik geen tegenstelling. Dat doe je namelijk zélf... :langue
1. Ds. van Boven.
2. De proclamatie
3. Het gaat niet om gelijk of ongelijk, ik voel echter meer voor de opmerkingen van ds. Roos.
4. Omdat de prediking van ds. Kersten ook gekenmerkt wordt door een dogmatische stijl en strijd tegenover dwaalleringen. Met name de oude Schotten brachten een waarheid vanuit de vrijheid. Dat is dan automatisch een ruimer en onbevangen verkondiging, zonder hindering van leeruitspraken, standen en wat al niet meer. Ik zie dat bij ds. Roos wat terug. En ik vind dat mooi. De waarheid maakt immers altijd vrij. En dat is tegelijk mijn diepe zorg voor onze kerken in 2019.
Plaats reactie