Uitvaartpastores

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Uitvaartpastores

Bericht door Mara »

In het plaatselijke kerkblaadje las ik dat er een paar dames als uitvaartpastores waren aangesteld.
Omdat ik geen idee had wat dit inhoudt, ben ik gaan zoeken:
Op de site van de PKN vond ik dus:
Het leiden van uitvaartdiensten door gemeenteleden.
Wel worden ze eerst opgeleid.

Een praktische training, waarin we alle aspecten voor een uitvaartdienst behandelen. Van het voorgesprek tot het leiden van een uitvaartdienst worden geoefend en doorlopen. De training is gericht op uitvaartdiensten van zowel mensen die op afstand van kerk en geloof zijn als van gemeenteleden.

Wat levert de training op?
U leert alle vaardigheden die nodig zijn voor het voorbereiden en uitvoeren van een rouwdienst
We leiden in principe zo op dat gemeenteleden zelfstandig de uitvaart kan leiden
U kunt invallen in een vacature tijd of vakantietijd van een predikant.

Onderdelen van de training zijn
Pastoraal-psychologische kennis en gespreksvaardigheden rondom het contact met nabestaanden.
Bijbels-theologische en dogmatische vragen en vooronderstellingen rond sterven.
Liturgische vormgeving van een uitvaartdienst.
Het schrijven van een overweging.
De rol en het gebruik van rituelen en symbolen.
Presentatietechnieken.

Waarom is dit bedacht? Zijn er te weinig predikanten? Is men van mening dat een gemiddeld gemeentelid dit ook kan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:In het plaatselijke kerkblaadje las ik dat er een paar dames als uitvaartpastores waren aangesteld.
Omdat ik geen idee had wat dit inhoudt, ben ik gaan zoeken:
Op de site van de PKN vond ik dus:
Het leiden van uitvaartdiensten door gemeenteleden.
Wel worden ze eerst opgeleid.

Een praktische training, waarin we alle aspecten voor een uitvaartdienst behandelen. Van het voorgesprek tot het leiden van een uitvaartdienst worden geoefend en doorlopen. De training is gericht op uitvaartdiensten van zowel mensen die op afstand van kerk en geloof zijn als van gemeenteleden.

Wat levert de training op?
U leert alle vaardigheden die nodig zijn voor het voorbereiden en uitvoeren van een rouwdienst
We leiden in principe zo op dat gemeenteleden zelfstandig de uitvaart kan leiden
U kunt invallen in een vacature tijd of vakantietijd van een predikant.

Onderdelen van de training zijn
Pastoraal-psychologische kennis en gespreksvaardigheden rondom het contact met nabestaanden.
Bijbels-theologische en dogmatische vragen en vooronderstellingen rond sterven.
Liturgische vormgeving van een uitvaartdienst.
Het schrijven van een overweging.
De rol en het gebruik van rituelen en symbolen.
Presentatietechnieken.

Waarom is dit bedacht? Zijn er te weinig predikanten? Is men van mening dat een gemiddeld gemeentelid dit ook kan?
Er zit een groot predikantentekort aan te komen in de PKN. Daarom is men bezig om mensen op te leiden om bepaalde taken over te nemen. Dit past ook wel bij het idee dat tegenwoordig in is om als predikant precies je uren te schrijven. Als iemand dan overlijdt terwijl de predikant al aan zijn uren zit in die week, zal iemand anders het moeten doen.
In principe hoef je ook geen ambt te hebben om een uitvaart te leiden, maar persoonlijk zou ik er wel voor pleiten om dit binnen de kerkenraad te houden, dus dat ouderlingen het doen. Zij kunnen dan ook de pastorale zorg blijven doen. Overigens is dat ook in andere kerkverbanden heel gebruikelijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Dodo »

Het is de vraag of ouderlingen die taak er bij kunnen hebben. Die hebben hun emmertje meestal al flink vol.
Er gaat ook best wat tijd zitten in het begeleiden van een sterfbed, en de daaropvolgende begrafenis.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Nathanaël »

Dodo schreef:Het is de vraag of ouderlingen die taak er bij kunnen hebben. Die hebben hun emmertje meestal al flink vol.
Er gaat ook best wat tijd zitten in het begeleiden van een sterfbed, en de daaropvolgende begrafenis.
Ik weet het. Maar daar zal dan overleg over moeten plaatsvinden ;-) Persoonlijk denk ik dat het beste is als de predikant of een pastoraal werker de begrafenissen kan leiden, vanwege de pastorale relatie, maar dat is dus helaas niet overal mogelijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Mara schreef:In het plaatselijke kerkblaadje las ik dat er een paar dames als uitvaartpastores waren aangesteld.
Omdat ik geen idee had wat dit inhoudt, ben ik gaan zoeken:
Op de site van de PKN vond ik dus:
Het leiden van uitvaartdiensten door gemeenteleden.
Wel worden ze eerst opgeleid.

Een praktische training, waarin we alle aspecten voor een uitvaartdienst behandelen. Van het voorgesprek tot het leiden van een uitvaartdienst worden geoefend en doorlopen. De training is gericht op uitvaartdiensten van zowel mensen die op afstand van kerk en geloof zijn als van gemeenteleden.

Wat levert de training op?
U leert alle vaardigheden die nodig zijn voor het voorbereiden en uitvoeren van een rouwdienst
We leiden in principe zo op dat gemeenteleden zelfstandig de uitvaart kan leiden
U kunt invallen in een vacature tijd of vakantietijd van een predikant.

Onderdelen van de training zijn
Pastoraal-psychologische kennis en gespreksvaardigheden rondom het contact met nabestaanden.
Bijbels-theologische en dogmatische vragen en vooronderstellingen rond sterven.
Liturgische vormgeving van een uitvaartdienst.
Het schrijven van een overweging.
De rol en het gebruik van rituelen en symbolen.
Presentatietechnieken.

Waarom is dit bedacht? Zijn er te weinig predikanten? Is men van mening dat een gemiddeld gemeentelid dit ook kan?
Er zit een groot predikantentekort aan te komen in de PKN. Daarom is men bezig om mensen op te leiden om bepaalde taken over te nemen. Dit past ook wel bij het idee dat tegenwoordig in is om als predikant precies je uren te schrijven. Als iemand dan overlijdt terwijl de predikant al aan zijn uren zit in die week, zal iemand anders het moeten doen.
In principe hoef je ook geen ambt te hebben om een uitvaart te leiden, maar persoonlijk zou ik er wel voor pleiten om dit binnen de kerkenraad te houden, dus dat ouderlingen het doen. Zij kunnen dan ook de pastorale zorg blijven doen. Overigens is dat ook in andere kerkverbanden heel gebruikelijk.
Zijn de tekorten dan meer in de middenflank van de PKN?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef: Zijn de tekorten dan meer in de middenflank van de PKN?
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc2d186f/

Een flank is sowieso niet in het midden :D

Ik geloof dat het een probleem is dat in de hele PKN speelt, maar als ik naar de studentenpopulatie kijk is dit probleem in de Gereformeerde Bond minder groot dan in de rest van de PKN. Toch gaan er in GB-gemeentes de komende jaren ook veel predikanten met emeritaat, waarbij het de vraag is of er voldoende predikanten worden opgeleid om hun plaats in te nemen. Daarom riep de algemeen secretaris van de GB kortgeleden ook op tot gebed om meer studenten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Hendrikus »

Nathanaël schreef:
Er zit een groot predikantentekort aan te komen in de PKN. Daarom is men bezig om mensen op te leiden om bepaalde taken over te nemen. Dit past ook wel bij het idee dat tegenwoordig in is om als predikant precies je uren te schrijven. Als iemand dan overlijdt terwijl de predikant al aan zijn uren zit in die week, zal iemand anders het moeten doen.
In principe hoef je ook geen ambt te hebben om een uitvaart te leiden, maar persoonlijk zou ik er wel voor pleiten om dit binnen de kerkenraad te houden, dus dat ouderlingen het doen. Zij kunnen dan ook de pastorale zorg blijven doen. Overigens is dat ook in andere kerkverbanden heel gebruikelijk.
Dat is inderdaad de kern: een uitvaart is een familiebijeenkomst en geen ambtelijke dienst, dus de dienst hoéft niet per se door een predikant of pastoraal werker te worden geleid. En zoals Nathanaël zegt: ook in kerkverbanden met weinig predikanten gebeurt het regelmatig dat een rouwdienst wordt geleid door een ouderling.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef: Zijn de tekorten dan meer in de middenflank van de PKN?
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc2d186f/

Een flank is sowieso niet in het midden :D

Ik geloof dat het een probleem is dat in de hele PKN speelt, maar als ik naar de studentenpopulatie kijk is dit probleem in de Gereformeerde Bond minder groot dan in de rest van de PKN. Toch gaan er in GB-gemeentes de komende jaren ook veel predikanten met emeritaat, waarbij het de vraag is of er voldoende predikanten worden opgeleid om hun plaats in te nemen. Daarom riep de algemeen secretaris van de GB kortgeleden ook op tot gebed om meer studenten.
Ja is ook zo. Maar er zijn ook kandidaten die nog geen beroep hebben ontvangen (Abbink ?)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef: Zijn de tekorten dan meer in de middenflank van de PKN?
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc2d186f/

Een flank is sowieso niet in het midden :D

Ik geloof dat het een probleem is dat in de hele PKN speelt, maar als ik naar de studentenpopulatie kijk is dit probleem in de Gereformeerde Bond minder groot dan in de rest van de PKN. Toch gaan er in GB-gemeentes de komende jaren ook veel predikanten met emeritaat, waarbij het de vraag is of er voldoende predikanten worden opgeleid om hun plaats in te nemen. Daarom riep de algemeen secretaris van de GB kortgeleden ook op tot gebed om meer studenten.
Ja is ook zo. Maar er zijn ook kandidaten die nog geen beroep hebben ontvangen (Abbink ?)
Abbink is niet beroepbaar ;-)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitvaartpastores

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Dat is inderdaad de kern: een uitvaart is een familiebijeenkomst en geen ambtelijke dienst, dus de dienst hoéft niet per se door een predikant of pastoraal werker te worden geleid. En zoals Nathanaël zegt: ook in kerkverbanden met weinig predikanten gebeurt het regelmatig dat een rouwdienst wordt geleid door een ouderling.
In dat geval zou de dienst prima in de aula, een kerkzaal of uitvaartcentrum gehouden kunnen worden, maar dat gebeurt minder vaak.
Hier zie ik dat (vanuit PKN, R.K., CGK. GKv) wel als er weinig mensen verwacht worden.
Het is niet fijn om met een handjevol mensen in een vrijwel lege kerk te zitten. Dus dan wordt meestal voor een andere zaal gekozen.
Kan ook voor het kostenaspect zijn, dan is er geen lijkwagen nodig om de kist van de kerk naar de begraafplaats te vervoeren (+ volgauto's).
Maar verder zie ik, vooral in de rechtse kringen, toch wel het karakter van een echte kerkdienst terug. Met predikant, ouderlingen, kerk vol mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitvaartpastores

Bericht door DDD »

Ik heb toch een heel aantal begrafenissen vanuit de aula meegemaakt, en één uit de kerk, voor wat betreft GG en GB-kringen.

Het maakt wellicht wel verschil of in een gemeente de overledene bij de rouwbijeenkomst kan worden binnengedragen. Als de kerkenraad alleen levenden in de kerk wil hebben, dan ligt het meer voor de hand om een rouwbijeenkomst elders te houden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Uitvaartpastores

Bericht door John Galt »

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan iemand uit de eigen gemeente die ervoor is opgeleid dan aan de consulent of een andere predikant om de bijeenkomst te leiden. Ik heb rouwdiensten meegemaakt wwaarbij een volslagen vreemde predikant de leiding had, die zelfs de namen van echtgenoot en kinderen nauwelijks kende. Heel bevreemdend vond ik dat.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie