Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Maar ik meende te ontdekken dat dit nu ook daadwerkelijk bewezen kan worden.
Sorry. Ik mijn beeldvorming vallen alle opinies over het GG beroepingswerk en jouw persoon samen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Er wordt vaak gezegd dat het beroepingswerk in de Gereformeerde Gemeenten nogal voorspelbaar is. Maar vandaag blijkt dat vanaf september tot heden het tegendeel waar is, gelet op de beroepen en tweetallen(combinaties) van uiteenlopende gemeenten op één predikant.
Doel je op ds. Hofman?
Inderdaad. En ook op ds. A.J. de Waard (onlangs op tweetal in Vlissingen en beroepen in Oosterland) en op ds. P. Mulder (onlangs beroepen in Woerden en nu op tweetal in Kruiningen en (als we @Stof moeten geloven) Rotterdam-Alexanderpolder).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Een reeks berichten over het wel en wee van predikanten geknipt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

claus schreef:
Jantje schreef:
HHKtE schreef:
Geytenbeekje schreef:Geref Gem.

Beroepen te Nijkerk:

ds Al-Chalabi te Brakel
Wie was de andere kandidaat ?
Dat is niet bekend. Anders had ik het allang vermeld. ;)
Het is te lezen op de site van de Gereformeerde Gemeenten, Jantje!
Niet wie de tegenkandidaat was. Daar spreken we nu over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Niet twee dezelfde discussies in twee topics voeren, aub.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Niet twee dezelfde discussies in twee topics voeren, aub.
Ik wilde juist de discussie van het feitelijke draadje naar het discussie-draadje verplaatsen. Dus knip de andere reacties dan maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:Er wordt vaak gezegd dat het beroepingswerk in de Gereformeerde Gemeenten nogal voorspelbaar is. Maar vandaag blijkt dat vanaf september tot heden het tegendeel waar is, gelet op de beroepen en tweetallen(combinaties) van uiteenlopende gemeenten op één predikant.
Doel je op ds. Hofman?
Inderdaad. En ook op ds. A.J. de Waard (onlangs op tweetal in Vlissingen en beroepen in Oosterland) en op ds. P. Mulder (onlangs beroepen in Woerden en nu op tweetal in Kruiningen en (als we @Stof moeten geloven) Rotterdam-Alexanderpolder).
Je mag me gerust geloven hoor. Vanavond is de stemming. Overigens denk ik dat ds. Mulder niet voor niets preses van de synode is en op deze ogenschijnlijk diverse tweetallen verschijnt. Gewoon een breed gedragen predikant.

Ik vind het trouwens wel echt van nood getuigen dat er nog zo opvallend veel oudere (tegen hun emeritaat aanzittende) predikanten worden gekandideerd.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Stof schreef:
Ik vind het trouwens wel echt van nood getuigen dat er nog zo opvallend veel oudere (tegen hun emeritaat aanzittende) predikanten worden gekandideerd.
Wat is dan die nood? Hoe zou je die nood omschrijven? Dat kun je op zoveel manieren invullen...
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

NorahLinde schreef:
Stof schreef:
Ik vind het trouwens wel echt van nood getuigen dat er nog zo opvallend veel oudere (tegen hun emeritaat aanzittende) predikanten worden gekandideerd.
Wat is dan die nood? Hoe zou je die nood omschrijven? Dat kun je op zoveel manieren invullen...
Ik bedoel in ieder geval niét dat deze oudere predikanten niets meer zouden kunnen toevoegen in een gemeente. Laat dat duidelijk zijn, ik weet gelukkig beter.
Maar als je predikanten op tweetal zet (en dat gebeurt niet af en toe) die naar verwachting binnen twee a drie jaar met emeritaat zullen gaan, dan getuigt dat wat mij betreft van een tekort aan predikanten. Dat is de nood die ik bedoel.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Stof schreef:
NorahLinde schreef:
Stof schreef:
Ik vind het trouwens wel echt van nood getuigen dat er nog zo opvallend veel oudere (tegen hun emeritaat aanzittende) predikanten worden gekandideerd.
Wat is dan die nood? Hoe zou je die nood omschrijven? Dat kun je op zoveel manieren invullen...
Ik bedoel in ieder geval niét dat deze oudere predikanten niets meer zouden kunnen toevoegen in een gemeente. Laat dat duidelijk zijn, ik weet gelukkig beter.
Maar als je predikanten op tweetal zet (en dat gebeurt niet af en toe) die naar verwachting binnen twee a drie jaar met emeritaat zullen gaan, dan getuigt dat wat mij betreft van een tekort aan predikanten. Dat is de nood die ik bedoel.
Helder. Nou ben ik niet geheel thuis in de GG en weet ik dus ook niet of de op dit moment beroepbare predikanten met name die leeftijd hebben, maar zo niet, kan de nood dan ook liggen in dat men blijkbaar vooral (Ik zeg bewust niet 'alleen') déze al op leeftijd zijnde predikanten beroept? Alsof de rest 'niet goed genoeg' is? Ik lees vaak van kieskeurigheid/voorkeuren en vraag me dan af of dat hierin ook speelt. Geheel open vraag!
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

NorahLinde schreef: Helder. Nou ben ik niet geheel thuis in de GG en weet ik dus ook niet of de op dit moment beroepbare predikanten met name die leeftijd hebben, maar zo niet, kan de nood dan ook liggen in dat men blijkbaar vooral (Ik zeg bewust niet 'alleen') déze al op leeftijd zijnde predikanten beroept? Alsof de rest 'niet goed genoeg' is? Ik lees vaak van kieskeurigheid/voorkeuren en vraag me dan af of dat hierin ook speelt. Geheel open vraag!
In sommige gevallen is dat inderdaad een kwestie van eenkennigheid of kieskeurigheid. Nare woorden in dit geval, want als het goed is is het beroepingswerk geestelijk en komen de tweetallen biddend tot stand. Maar ik denk dat er voor beide stromingen binnen de GerGem altijd wel redelijk wat predikanten beroepbaar zijn (dit is vast niet iedereen met me eens, maar goed). In het geval van ds. P. Mulder is dat echter niet aan de orde, die is niet in een vakje te plaatsen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Dat zegt natuurlijk niks. Een GG zal geen enkelvoudige kandidaatstelling voor het beroepen van een predikant voordragen.
Dat gemeenten op een gegeven moment dan breder gaan beroepen is natuurlijk nog geen bewijs dat het draagvlak zo ontzettend groot is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

In het geval van ds. P. Mulder toch wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:In het geval van ds. P. Mulder toch wel.
Waarop baseer jij dat?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Stof schreef:
NorahLinde schreef: Helder. Nou ben ik niet geheel thuis in de GG en weet ik dus ook niet of de op dit moment beroepbare predikanten met name die leeftijd hebben, maar zo niet, kan de nood dan ook liggen in dat men blijkbaar vooral (Ik zeg bewust niet 'alleen') déze al op leeftijd zijnde predikanten beroept? Alsof de rest 'niet goed genoeg' is? Ik lees vaak van kieskeurigheid/voorkeuren en vraag me dan af of dat hierin ook speelt. Geheel open vraag!
In sommige gevallen is dat inderdaad een kwestie van eenkennigheid of kieskeurigheid. Nare woorden in dit geval, want als het goed is is het beroepingswerk geestelijk en komen de tweetallen biddend tot stand. Maar ik denk dat er voor beide stromingen binnen de GerGem altijd wel redelijk wat predikanten beroepbaar zijn (dit is vast niet iedereen met me eens, maar goed). In het geval van ds. P. Mulder is dat echter niet aan de orde, die is niet in een vakje te plaatsen.
Dank voor je toelichting. Inderdaad nare woorden in deze context, maar ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat er soms weinig geestelijks meer bij is. Ook daar zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar dat vind ik wat naïef ;-)
Gesloten