RD een kwaliteitskrant

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Dat ligt er heel erg aan wat je allemaal met collega's bespreekt. Ik ben heel open maar veel onderwerpen komen toch niet ter sprake. Zelfs iets als abortus ligt al gevoelig als gespreksonderwerp, terwijl ik mij toch voorzichtig probeer uit te drukken.

Werken in een wereldse omgeving is geen garantie voor een goed zicht op maatschappelijke ontwikkelingen. Los daarvan ging mijn opmerking over mensen die niet werken in een wereldse omgeving, dus ik zie het verband niet zo. Je moet geen karikatuur maken van wat ik schrijf.

Ik schreef:
DDD schreef:Ik kijk niet vaak naar Jinek, en zeker nu niet meer. Maar ik vind niet dat je aan zulke programma's niets mist.

Het zou mijns inziens goed zijn als in ieder geval RD-journalisten en dominees zich verplicht voelden minimaal maandelijks een aflevering te bekijken en verder ook iedereen die vindt dat iemand iets van hem of haar moet aannemen, zoals docenten op scholen.
Ik schets geen karikatuur. Het is alleen mijn manier om te zeggen dat ik het grotendeels met jou eens ben ;) .
Natuurlijk gaat het niet om een garantie. Als je dagelijks in een bouwkeet zit, krijg je andere dingen van de wereld mee als dat je in een ambtenarenomgeving zit, om maar een voorbeeld te noemen.
Het gaat wat mij betreft nog niets eens om wat je bespreekt, maar wel in welk klimaat je je dan bevindt. Uit mijn eigen ervaringen sprekend, hoor je dan bv. hoe mensen tegen het levenseinde aankijken, hoe mensen omgaan met tegenslagen, hoe er gedacht wordt over christenen, over abortus (daar was wel een gesprek over mogelijk), over het bestaan van God, over het milieu, enzovoorts enzovoorts.
Als je dat jarenlang doet op verschillende locaties en op verschillende niveaus, heb je echt een beter beeld van de maatschappelijke ontwikkelingen dan een dominee in een dorpje van de Biblebelt.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

O. Dan begreep ik weer eens iets niet goed.

Voor bouwvakkers is zoiets minder belangrijk. Zij komen natuurlijk wel met goddeloze dingen in aanraking, en het is goed om handvaten te krijgen hoe je je daartoe moet verhouden. Voor mensen die dat moeten doen, is het dan weer nuttiger om naar GTST te kijken.

Verder ben ik het met je eens dat ook gesprekken met andersdenkenden een goede bron zijn van informatie.

@Jantje:
Ik houd mij aanbevolen om met één voorbeeld kennis te maken. Dan zal ik mijn mening herzien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik versta daaronder: mensen die niet of beperkt op de hoogte zijn van de belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen in moraal, gewoonten, mode, media en politiek.
Dit is heel inderessant.

In het RD wordt er geregeld geschreven over de gevaren van Netflix. In de reformatorische gezindte verslaat deze aanbieder van allerlei moraalloze films en series zijn tienduizenden. Van ds. C.J. Meeuse tot Enny de Bruijn, iedereen wijst toneel en theater af. Maar ik heb jou nog nooit negatief horen spreken over Netflix als geheel.

Verder: ik weet uit mezelf van mode niet zo veel, omdat ik niet met de mode meedoe. Maar dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn omgeving wel wonderlijke verhalen hoor, waar ik soms ernstig van schrik.

En dan heb ik het nog niet over de vrije seksuele moraal die onder onze jongeren ook steeds meer lijkt toe te nemen.

Je moet dus niet gaan zeggen dat ik een wereldvreemd leek ben, want dat is pertinent onjuist.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Toch denk ik dat iemand die nooit naar -bijvoorbeeld- Lubach kijkt misschien wel een gefundeerde mening kan hebben over allerlei onderwerpen, maar toch een belangrijk deel mist van hoe publieke meningsvorming plaatsvindt.
Klopt. En dat vind ik ook gelijk het armoedige. Het moet snel en gevat zijn, anders pruimt men het niet meer. Zelf heb ik genoeg van al die snelle meningen. Ik lees liever een relevant boek of luister naar een lang interview.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Verder: ik weet uit mezelf van mode niet zo veel, omdat ik niet met de mode meedoe. Maar dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn omgeving wel wonderlijke verhalen hoor, waar ik soms ernstig van schrik.
Ben benieuwd wat je dan hoort.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

Daar doe ik geen uitspraken over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik versta daaronder: mensen die niet of beperkt op de hoogte zijn van de belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen in moraal, gewoonten, mode, media en politiek.
Dit is heel inderessant.

In het RD wordt er geregeld geschreven over de gevaren van Netflix. In de reformatorische gezindte verslaat deze aanbieder van allerlei moraalloze films en series zijn tienduizenden. Van ds. C.J. Meeuse tot Enny de Bruijn, iedereen wijst toneel en theater af. Maar ik heb jou nog nooit negatief horen spreken over Netflix als geheel.

Verder: ik weet uit mezelf van mode niet zo veel, omdat ik niet met de mode meedoe. Maar dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn omgeving wel wonderlijke verhalen hoor, waar ik soms ernstig van schrik.

En dan heb ik het nog niet over de vrije seksuele moraal die onder onze jongeren ook steeds meer lijkt toe te nemen.

Je moet dus niet gaan zeggen dat ik een wereldvreemd leek ben, want dat is pertinent onjuist.
Je leest niet goed. Enny de Bruijn schrijft voor zover ik weet nergens (in ieder geval niet in dit artikel) dat zij toneel en theater zou afwijzen.

En voor het overige valt geen gesprek te voeren als je niet inhoudelijk wilt ingaan op wat ik schrijf.

Ik ben verder niet negatief over Netflix. Ik ben negatief over stompzinnig en onkritisch kennisnemen van de moderne cultuur. Ik ben sowieso negatief over stompzinnigheid en gebrek aan onderscheidingsvermogen. Het maakt niet uit of dat betrekking heeft op het schrijven of lezen van artikelen in de Saambinder of het kijken of produceren van tv-series.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Toch denk ik dat iemand die nooit naar -bijvoorbeeld- Lubach kijkt misschien wel een gefundeerde mening kan hebben over allerlei onderwerpen, maar toch een belangrijk deel mist van hoe publieke meningsvorming plaatsvindt.
Klopt. En dat vind ik ook gelijk het armoedige. Het moet snel en gevat zijn, anders pruimt men het niet meer. Zelf heb ik genoeg van al die snelle meningen. Ik lees liever een relevant boek of luister naar een lang interview.
Voor je meningsvorming hoef je er ook niet naar te kijken, want meestal kun je zelf meer relevante argumenten bedenken dan Lubach naar voren brengt. Wel om te zien hoe knap hij dingen vertelt waarvan hij zelf ongetwijfeld heel goed weet dat het deels onzin of op zijn minst heel eenzijdig is. En vooral om te zien hoe hij daarmee veel invloed heeft in de openbare meningsvorming.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

Zoveel invloed dat je stompzinnig genoemd wordt als je er anders over denkt. :nananere :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Ik zou haast zeggen: je leest niet goed.

Maar goed. Ik heb jou nergens stompzinnig genoemd en ook niet zoiets gesuggereerd. Ik zou dat ook niet willen. Ik vind je hooguit wat zwart-wit en misschien soms wat kortzichtig, in de betekenis van het hanteren van een beperkt referentiekader. Daar zal ik vast ook wel eens last van hebben. Maar dat is niet hetzelfde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zou haast zeggen: je leest niet goed.

Maar goed. Ik heb jou nergens stompzinnig genoemd en ook niet zoiets gesuggereerd. Ik zou dat ook niet willen. Ik vind je hooguit wat zwart-wit en misschien soms wat kortzichtig, in de betekenis van het hanteren van een beperkt referentiekader. Daar zal ik vast ook wel eens last van hebben. Maar dat is niet hetzelfde.
Het was een grapje. Maar goed, ik wil in ieder geval benadrukken dat ik niet wereldvreemd ben. Ik kom geregeld in aanraking met mensen die anders leven en geloven, ondanks mijn heerlijke reforeferentiekader. :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Dat had ik inderdaad niet door.

Dat heb ik soms. :D
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Verder: ik weet uit mezelf van mode niet zo veel, omdat ik niet met de mode meedoe. Maar dat neemt niet weg dat ik vanuit mijn omgeving wel wonderlijke verhalen hoor, waar ik soms ernstig van schrik.
Ben benieuwd wat je dan hoort.
Ik ook. Je kan mode mooi of niet mooi vinden. In refokringen nog de kwalificatie zedig of onzedig maken, maar ervan horen en dan ernstig schrikken? Ik ben benieuwd waarover je ernstig schrikt
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Dodo »

Reforeferentiekader kan ook wel woord van het jaar worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ik kijk altijd als Segers of Van der Staaij te gast zijn in Jinek of Pauw, of als er een groot actueel thema speelt, zoals bijvoorbeeld volgend jaar de Amerikaanse verkiezingen, of begin dit jaar de gemeenteraadsverkiezingen. Verder voegt het voor mijn opinie niet zo heel veel toe. Sommige zaken uit Nieuwsuur zijn wel interessanter.
Kijk dan maar niet naar de uitzending van gisteravond. :nonnon
Ik heb hem uitgegooid.
Tamara van Ark zat aan tafel. Dat werd een goed gesprek. Maar aan het einde waren er beelden te zien van een festivaldagje met de politici, waarbij een spel gedaan werd.
Klaas Dijkhoff maakte een verschrikkelijke kwetsende grap en verraadde daarmee de opbloeiende relatie met Dijkgraaf.
Waarop de presentator Paul de Leeuw een knetterende vloek liet vallen.
Dat was voor mij het moment dat ik hem uitzette.
Ik werd er verdrietig van, omdat dit aantoonde hoe diep de kloof in wezen tussen haar en haar nieuwe aanstaande is.
Zij schrok niet van die vloek, zo leek het. Ze zat er wat verlegen om te lachen.
Er zullen ongetwijfeld nog lollige of snedige opmerkingen over gemaakt zijn, maar die heb ik dus niet gezien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie