Zondagsheiliging

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: zondagsheiliging

Bericht door DDD »

CvdW schreef:U kan het heel moeilijk maken.

Is maandagnacht de nacht van zondag op maandag of de nacht van maandag op dinsdag?
Met maandagnacht wordt meestal de nacht van maandag op dinsdag bedoeld.
Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om twaalf uur ’s nachts (0.00 uur). Op zondag om twaalf uur ’s nachts (direct ná 23.59:59 uur) houdt de zondag dus op en begint de maandag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot zes uur ’s ochtends duurt, maandagnacht te noemen: ‘officieel’ hoort die nacht immers bij de maandag.
De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zondagnacht genoemd, terwijl maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag is. Waarschijnlijk beschouwen de meeste mensen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas ’s ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als ‘de nacht na maandag’.


Laat de zondag gewoon om 0.00 uur (12 uur 's nachts) beginnen en 24 uur later eindigen.
U heeft problemen met de tijd van 0.00 - 2.00 uur. Waarschijnlijk met thuiskomen? Onthoud: de nacht is voor het ongedierte.

Waarom? Dat geldt op dinsdag of op woensdag toch ook niet?

Als je zoon de volgende dag normaal kan functioneren, dan is er mijns inziens niets aan de hand. Waarom zou je op vrijdagavond of dinsdagavond wel laat naar bed mogen gaan en op zaterdagavond niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zondagsheiliging

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:En ook hier geldt dat de bewering dat de onderhouding van de eerste dag van de week niet vrijblijvend is, omdat we de apostelen hier als voorbeeld hebben en deze onderhouding in Gods Woord genoemd wordt.

Ik vind het schandelijk dat hier gezegd wordt dat de zondag ‘niet van de Heere’ is, als we wel erkennen dat de apostelen deze dag reeds onderhielden. (En dat staat nog los van de vraag of we de zondag zien als voortzetting van de sabbat.)
Wel de dag des Heeren, maar niet de Sabbat, weet je als dat wel zo is, dan komen we niet goed uit met onze heiliging, noch uw zoon, noch uw dochter (...) noch uw vreemdeling... tja licht, warmte, allemaal centrales die 24uurs diensten hebben.
Wel de dag des Heeren... maar niet van de Heere.
Bazel maar wat door, sorry hoor, zo ga je niet met Gods Woord om. Wanneer de apostelen dit onderhouden hebben en ook in de heidense gemeenten ingevoerd als ‘dag des Heeren’ dan heeft de inzetting het gezag van Gods Woord. En dat is een goddelijk gezag.
De vraag is natuurlijk wel of we sabbatswetgeving op de zondag moeten toepassen. En of het dan veel uitmaakt wanneer de zondag begint. Misschien zit het niet in het tijdstip, maar is je taak om klaar te zijn voor de dag van de Heere (in de zin van zondag) en ook anderen klaar te laten zijn. Dus luide muziek na 10 uur is meestal een slecht idee. Blijven hangen tot 1 uur op de bruiloft van een goede vriend niet perse, als de kerkdiensten om 11 uur beginnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Delftenaar »

Precies, het gaat erom dat je op zondagmorgen uitgerust genoeg in de kerk kunt zitten om de dienst volgen.
Als je op de snelweg 150 gaat rijden om toch maar voor twaalven thuis te zijn ben je wat verkeerd bezig met deze materie.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

En iemand die zwaar teleurgesteld is geraakt in zijn christelijke medemens, is beschadigd en zal niet voor deze rede vatbaar zijn, ben ik bang.
Ja hij koppelt christelijk aan liefde tot je medemens.... en dat is hier ver te zoeken...

Ik woon midden in een woonwijk, maar zelf hoor ik in huis niets. Ik denk mijn buurtgenoten ook niet. (En sommige buren komen ook wel eens langs bij hem, vinden het gezellig. Hij doet het op woensdag-, vrijdag- en zaterdagavond. Dus niet op zondagavond}. Wel denk ik, dat je het hoort als je op straat er langs loopt. En nee zo gelukkig ben ik ook niet met zijn muziekkeuze. Zondag overdag houdt hij wel rekening met ons. Zal niet weg gaan op zondag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Waarom is liefde tot je medemens hier volgens jou ver te zoeken?

Overigens snap ik het punt niet zo goed als hij toch niet naar de kerk gaat. Natuurlijk is dat heel erg voor jullie als ouders, maar dan maakt het toch ook geen verschil of hij om 12 uur of om 2 uur naar bed gaat?

De bijbel schrijft niets voor over de tijden om feest te maken. Ondanks dat CvdW zegt dat de nacht voor het ongedierte is, vergelijkt Jezus zelf het koninkrijk van God met een bruiloft die begon toen het donker werd. Niemand maakt mij zonder nadere onderbouwing wijs dat het feest om 00.00 uur precies was afgelopen. De gasten waren net begonnen. Het wordt rond negen uur donker en ik geloof niet dat de bruiloft in drie uur beklonken was.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 dec 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

albion schreef:
En iemand die zwaar teleurgesteld is geraakt in zijn christelijke medemens, is beschadigd en zal niet voor deze rede vatbaar zijn, ben ik bang.
Ja hij koppelt christelijk aan liefde tot je medemens.... en dat is hier ver te zoeken...
En dat is heel verdrietig. Want met hardheid jaag je jongeren weg. Veel ouderen lijken vergeten te zijn hoe ze zelf waren in hun jeugd.
albion schreef:Zondag overdag houdt hij wel rekening met ons. Zal niet weg gaan op zondag.
Dat vind ik echt heel positief.
Sommige jonge mensen kunnen zich verliezen in de muziek, of juist iets proberen te vinden (wat er dan niet is).
Maar hij is niet zodanig verhard dat het hem niks meer kan schelen, voor zijn ouders bedoel ik dan.
Ik denk dat het een kind van veel gebed is Albion. Dat is in dezen het machtigste wapen.
Ik vind het heel moedig dat je hier zo eerlijk over bent. Want veel ouders worstelen hiermee en je ziet het nauwelijks terug op dit forum.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Mag ik vragen wat precies het probleem is van weggaan op zondag? Bedoel je uitgaan?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Mag ik vragen wat precies het probleem is van weggaan op zondag? Bedoel je uitgaan?
Ja, dat bedoel ik. Met je vrienden gaan biljarten, kaarten, etc. Of naar het strand (in de zomer). Naar de koffieshop etc. Dat zal hij op zondag niet doen. Ik weet ook niet hoe hij bij zijn vrienden is als het gesprek op het geloof uitkomt. Het is wel iemand die niet meeloopt en heel sterk een eigen mening heeft, wat een ander er ook van vindt. Prettig of niet...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Aha. Dan begrijp ik wat je bedoelt.

Ik vind het eerlijk gezegd bijzaken in vergelijking met naar de kerk gaan, maar ik begrijp ook dat je blij bent dat hij rekening houdt met jullie voorkeuren.

Ik zou zelf liever hebben dat mijn zoon iedere zondag ging biljarten als hij ook maar zo nu en dan naar de kerk ging dan dat hij nooit naar de kerk gaat en vervolgens zich vervolgens de hele dag zit te vervelen. De zondag moet een dag van vreugde zijn, en niet iedereen wordt blij van stilzitten.

Maar goed, ik begrijp ook dat het lastig is als je zelf niet naar het strand wilt en jongere kinderen in de buurt van huis wilt houden om weer naar de kerk te kunnen gaan en de oudste gaat naar het strand.

Het is niet zo eenvoudig om mee te denken als je niet goed alle omstandigheden weet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:En ook hier geldt dat de bewering dat de onderhouding van de eerste dag van de week niet vrijblijvend is, omdat we de apostelen hier als voorbeeld hebben en deze onderhouding in Gods Woord genoemd wordt.

Ik vind het schandelijk dat hier gezegd wordt dat de zondag ‘niet van de Heere’ is, als we wel erkennen dat de apostelen deze dag reeds onderhielden. (En dat staat nog los van de vraag of we de zondag zien als voortzetting van de sabbat.)
Wel de dag des Heeren, maar niet de Sabbat, weet je als dat wel zo is, dan komen we niet goed uit met onze heiliging, noch uw zoon, noch uw dochter (...) noch uw vreemdeling... tja licht, warmte, allemaal centrales die 24uurs diensten hebben.
Wel de dag des Heeren... maar niet van de Heere.
Bazel maar wat door, sorry hoor, zo ga je niet met Gods Woord om. Wanneer de apostelen dit onderhouden hebben en ook in de heidense gemeenten ingevoerd als ‘dag des Heeren’ dan heeft de inzetting het gezag van Gods Woord. En dat is een goddelijk gezag.
Dan de wet aanpassen en geen stroom, licht, gas of water gebruiken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Waarom? Dat is toch noodzakelijk werk?

Je kunt over de trein en misschien zelfs de ANWB discussiëren, maar dat ons leven zonder stroom of telefoon niet normaal zou verlopen, is toch zelfs voor de Vereniging Zondagsrust geen discussiepunt?

Ik vind het niet netjes om een karikatuur te maken van de standpunten van iemand waarmee je het niet helemaal eens bent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Waarom? Dat is toch noodzakelijk werk?

Je kunt over de trein en misschien zelfs de ANWB discussiëren, maar dat ons leven zonder stroom of telefoon niet normaal zou verlopen, is toch zelfs voor de Vereniging Zondagsrust geen discussiepunt?

Ik vind het niet netjes om een karikatuur te maken van de standpunten van iemand waarmee je het niet helemaal eens bent.
Ja in een ziekenhuis is het nodig, maar partikulier niet
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geldt het gebod dan niet?
Dat is krom.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

O maar ik vind helemaal niet dat de zondag in de plaats van de sabbath is gekomen. Los daarvan, ook mensen die dat wel vinden, zijn zelden tegen het gebruik van stroom. Het gaat erom dat je een ander recht doet en geen karikatuur maakt van zijn mening.

Ik begrijp dat je probeert de consequenties van andermans standpunt duidelijk te maken en dat je die zelf niet deelt, maar dan zou je mijns inziens toch op zijn minst duidelijker moeten weergeven op welk punt de ander niet consequent is.
Plaats reactie