Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

@Jantje:
Waarom twijfel je daaraan?

Het is mijns inziens vrijwel onmogelijk om integer predikant te zijn en iets van de bijbelse boodschap te willen doorgeven en toch tegen een revisie te zijn. Ik heb nog nooit een serieuze christen gesproken die daartegen was.

Ik vraag mij ineens af of dit niet tegen de forumregels is, omdat er wellicht toch een dominee bestaat die tegen welke revisie dan ook is. Maar er staat mijns inziens, dus ik wacht dat af.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 dec 2019, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Erskinees »

Bezorgd schreef:Die is er toch al? ;)
Jantje, geloof me, over een jaar of 10 gaan ook de GG gewoon mee met de HSV
Als de komende synode niets besloten wordt óf er eerst een onderzoekscommissie wordt ingesteld die vervolgens weer de synode daarna gaat rapporteren dan wordt over 10 jaar inderdaad de HSV sowieso gebruikt. Je merkt dat mensen milder worden t.a.v. de HSV met het oog op de jongere generatie, dat heb ik zelf als SV-lezer ook.

De raderen in de GG draaien vaak erg langzaam. Een kleine revisie had al eerder moeten gebeuren. Om de SV te behouden, m.i. de allerbeste oplossing, zou men vrij snel de synoniemen kunnen verwerken in de tekst en verouderde naamvallen waar mogelijk moeten aanpassen. Vervolgens deze versie vrijgeven voor gebruik in de eredienst. Mogelijke samenwerkingspartner met veel of meer universitaire kennis en capaciteit, ook van de grondtalen, lijkt mij de HHK. Wellicht dat de GBS de tekst en de synoniemen gewoon weer wil uitlenen aan De Banier.

Benieuwd naar de synode...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Wat die revisie betreft: dat zal je verbazen.
Leg eens uit? Heb jij wel de hoop dat die er komt?
Wacht rustig nog even af; ik hoop er tzt op terug te komen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Wat die revisie betreft: dat zal je verbazen.
Leg eens uit? Heb jij wel de hoop dat die er komt?
Wacht rustig nog even af; ik hoop er tzt op terug te komen.
Prima. Ik durf warempel weer een beetje moet te scheppen door deze raadselachtige post...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:
Bezorgd schreef:Die is er toch al? ;)
Jantje, geloof me, over een jaar of 10 gaan ook de GG gewoon mee met de HSV
Als de komende synode niets besloten wordt óf er eerst een onderzoekscommissie wordt ingesteld die vervolgens weer de synode daarna gaat rapporteren dan wordt over 10 jaar inderdaad de HSV sowieso gebruikt. Je merkt dat mensen milder worden t.a.v. de HSV met het oog op de jongere generatie, dat heb ik zelf als SV-lezer ook.

De raderen in de GG draaien vaak erg langzaam. Een kleine revisie had al eerder moeten gebeuren. Om de SV te behouden, m.i. de allerbeste oplossing, zou men vrij snel de synoniemen kunnen verwerken in de tekst en verouderde naamvallen waar mogelijk moeten aanpassen. Vervolgens deze versie vrijgeven voor gebruik in de eredienst. Mogelijke samenwerkingspartner met veel of meer universitaire kennis en capaciteit, ook van de grondtalen, lijkt mij de HHK. Wellicht dat de GBS de tekst en de synoniemen gewoon weer wil uitlenen aan De Banier.

Benieuwd naar de synode...
De huidige synode is erg conservatief samengesteld. Dus wat dat betreft, is er een uitgelezen kans om te besluiten tot een revisie. De enkele zware broeders die daar kritische kanttekeningen bij maken, kunnen onmogelijk beweren dat zij niet goed vertegenwoordigd zijn.

Ik las trouwens iets over de Tukkerbijbel in de recensie van de biografie van ds. A. Vergunst. Weet iemand waar ik meer kan vinden dan de officiële bronnen daarover? Er moet toen een groot dreigement zijn geuit van de toenmalige rechterflank wil het gehele midden en de linkerflank zich hebben teruggetrokken uit de Tukkerbijbel. Ik denk dat dat een historische vergissing is.

Toegeven aan extreme neigingen is in een kerk mijns inziens nooit goed. We zien nu de ellende ervan.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Stof »

DDD schreef:
Erskinees schreef:
Bezorgd schreef:Die is er toch al? ;)
Jantje, geloof me, over een jaar of 10 gaan ook de GG gewoon mee met de HSV
Als de komende synode niets besloten wordt óf er eerst een onderzoekscommissie wordt ingesteld die vervolgens weer de synode daarna gaat rapporteren dan wordt over 10 jaar inderdaad de HSV sowieso gebruikt. Je merkt dat mensen milder worden t.a.v. de HSV met het oog op de jongere generatie, dat heb ik zelf als SV-lezer ook.

De raderen in de GG draaien vaak erg langzaam. Een kleine revisie had al eerder moeten gebeuren. Om de SV te behouden, m.i. de allerbeste oplossing, zou men vrij snel de synoniemen kunnen verwerken in de tekst en verouderde naamvallen waar mogelijk moeten aanpassen. Vervolgens deze versie vrijgeven voor gebruik in de eredienst. Mogelijke samenwerkingspartner met veel of meer universitaire kennis en capaciteit, ook van de grondtalen, lijkt mij de HHK. Wellicht dat de GBS de tekst en de synoniemen gewoon weer wil uitlenen aan De Banier.

Benieuwd naar de synode...
De huidige synode is erg conservatief samengesteld. Dus wat dat betreft, is er een uitgelezen kans om te besluiten tot een revisie. De enkele zware broeders die daar kritische kanttekeningen bij maken, kunnen onmogelijk beweren dat zij niet goed vertegenwoordigd zijn.

Ik las trouwens iets over de Tukkerbijbel in de recensie van de biografie van ds. A. Vergunst. Weet iemand waar ik meer kan vinden dan de officiële bronnen daarover? Er moet toen een groot dreigement zijn geuit van de toenmalige rechterflank wil het gehele midden en de linkerflank zich hebben teruggetrokken uit de Tukkerbijbel. Ik denk dat dat een historische vergissing is.

Toegeven aan extreme neigingen is in een kerk mijns inziens nooit goed. We zien nu de ellende ervan.
In de biografie staat die kwestie vrij uitgebreid beschreven. Bij wat meer tijd zal ik het overtypen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Wat die revisie betreft: dat zal je verbazen.
Leg eens uit? Heb jij wel de hoop dat die er komt?
Wacht rustig nog even af; ik hoop er tzt op terug te komen.
Prima. Ik durf warempel weer een beetje moet te scheppen door deze raadselachtige post...
Ik weet niet of dat wel terecht is. Maar we komen hier binnenkort op terug.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Ik weet niet of dat wel terecht is. Maar we komen hier binnenkort op terug.
Wat moet ik voor 'binnenkort' lezen? Aan welke tijdsspanne (ik hoop niet dat dit woord te ouderwets is...) denk je dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:Die is er toch al? ;)
Jantje, geloof me, over een jaar of 10 gaan ook de GG gewoon mee met de HSV
Ik ben voorstander. Maar ik geloof er niet in. Daarvoor heeft men te heftig nee gezegd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

De synode heeft toch helemaal niet heftig nee gezegd? Die heeft bij mijn weten alleen besloten dat de HSV niet voor kerkelijk gebruik wordt vrijgegeven.

Een enkele dominee heeft wel wat geroepen, maar dat is geen kerkelijk besluit.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:De synode heeft toch helemaal niet heftig nee gezegd? Die heeft bij mijn weten alleen besloten dat de HSV niet voor kerkelijk gebruik wordt vrijgegeven.

Een enkele dominee heeft wel wat geroepen, maar dat is geen kerkelijk besluit.
Eens. De synode heeft nooit harde woorden gesproken. Enkel een aantal individuele hardliners in interviews en preken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:De synode heeft toch helemaal niet heftig nee gezegd? Die heeft bij mijn weten alleen besloten dat de HSV niet voor kerkelijk gebruik wordt vrijgegeven.

Een enkele dominee heeft wel wat geroepen, maar dat is geen kerkelijk besluit.
Eens. De synode heeft nooit harde woorden gesproken. Enkel een aantal individuele hardliners in interviews en preken.
Dat is minstens 55% van alle huidige predikanten op dit moment, ook van predikanten die ter linkerzijde zeer breed geaccepteerd zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Welnee.

Ik kan er een paar opnoemen:

ds. De Heer
ds. Moens
ds. Verschuure
ds. Sonnevelt

En verder zou ik het zo snel niet weten. Hoe kom jij op 55 procent???? Dat is meer dan de helft!

Hier vind je het verslag:

https://www.digibron.nl/search/detail/f ... -synode/17

De rest (ook de suggestieve opmerkingen hierover in het artikel van de predikanten Moens en De Heer) zijn voor hun eigen rekening en geen kerkelijk besluit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Welnee.

Ik kan er een paar opnoemen:

ds. De Heer
ds. Moens
ds. Verschuure
ds. Sonnevelt

En verder zou ik het zo snel niet weten. Hoe kom jij op 55 procent???? Dat is meer dan de helft!

Hier vind je het verslag:

https://www.digibron.nl/search/detail/f ... -synode/17

De rest (ook de suggestieve opmerkingen hierover in het artikel van de predikanten Moens en De Heer) zijn voor hun eigen rekening en geen kerkelijk besluit.
Ik weet er nog meer dan genoeg: in ieder geval 12 predikanten heb ik er allemaal al eens over gehoord in een preek. En inderdaad de predikanten die jij noemt ook. En dan heb ik nog lang niet alle namen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Dan ben ik blij dat er ook kerkenraden zijn die dat soort uitspraken verbieden. De helft is mij niet aangezegd, sprak de Koningin van Scheba. Kennelijk is mij hier driekwart nog niet ter ore gekomen.

Dat beschouw ik dan vooralsnog als een geluk bij een ongeluk, maar ik ben heel benieuwd naar dat rijtje.
Plaats reactie