ADVENT & KERST

Kerst & Advent

1. Ik doe er niet aan mee. Het is niet door God ingesteld
4
5%
2. Hoewel ik weet dat de Heere Jezus niet met Kerst geboren is, ga ik met kerst wel naar de kerk en luister ik naar preken over Zijn geboorte.
30
35%
4. Ik vind dat iedereen het zelf mag weten.
4
5%
5. De adventsperiode is een overblijfsel uit de Roomse kerk. Afschaffen!
5
6%
6. Tijdens de adventsperiode focus ik me op de wederkomst van Christus
7
8%
7. De inhoud van het kerstfeest is Bijbels. Daarom vier ik het. De dag maakt niet uit.
22
26%
8. Het kerstfeest moet gevierd worden want het is de ultieme kans om mensen die niet geloven mee naar de kerk te krijgen
7
8%
9. Anders, namelijk ....
6
7%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

ADVENT & KERST

Bericht door Susan »

KERST & ADVENT? Ik maak een POLL aan (en vul die zelf ook in).
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Geytenbeekje »

Heb alleen voor optie 2 gekozen.

Afschaffen vind ik onzinnig, Dank en Biddag schaffen we ook niet af.
Het is altijd wel goed om stil te staan.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:Heb alleen voor optie 2 gekozen.

Afschaffen vind ik onzinnig, Dank en Biddag schaffen we ook niet af.
Het is altijd wel goed om stil te staan.
Er staan wel degelijk oproepen om te danken en te bidden in de Bijbel.
Niet om Christus geboorte te "vieren".

Ik vond dit citaat:
Het kerstfeest komt niet in de Schrift voor. De eerste christenen kenden het feest niet. In de eerste drie eeuwen vierden christenen alleen het paasfeest, de gedachtenis aan de opstanding van de Heer Jezus. Verder waren er geen geen andere jaarlijkse dagen waarop heilsfeiten gevierd werden.

In de derde eeuw ontstond in de kerk van Alexandrië, een stad in Egypte, het epifaniefeest (epifanie = verschijning) op 6 januari, waarop zowel Christus’ geboorte als Zijn eerste optreden (doop in de Jordaan, bruiloft te Kana) gevierd werd. Het epifaniefeest is een verchristelijking van een heidens-Egyptisch feest. Op 6 januari waren de Egyptenaren gewoon de maagdelijke geboorte van de zonnegod Aion te vieren. Nog altijd viert men in de Oosters-Orthodoxe Kerk – en in landen waar deze kerk domineert– op 6 januari het kerstfeest.

De kerk in het Westen ging op 25 december het geboortefeest te vieren, voor het eerst in Rome in het jaar 336 of 354. Het kerstfeest werd spoedig populair in heel de christelijke kerk. Sinds de vierde eeuw wordt het volop gevierd. De viering van het kerstfeest breidde zich vanuit Rome uit naar de rest van Italië, Noord-Afrika, Spanje en het oosten.
Verder lezen? http://www.christipedia.nl/Artikelen/K/Kerstfeest
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Jeremiah »

Ik mis de diepere gedachte: het Kind in de kribbe -> Jezus komst in ons hart. Dat is de echte adventgedachte. Is die verwachting levendig?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ADVENT & KERST

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Ik mis de diepere gedachte: het Kind in de kribbe -> Jezus komst in ons hart. Dat is de echte adventgedachte. Is die verwachting levendig?
Als we dat filmpje van RD Outside (vanuit Rijssen) bekijken denk ik dat er niet zo veel verwachting bij een breed publiek is. Het lijkt meer op de tijd toen Jezus werd geboren. Niemand verwachtte Hem, of... ja een paar verachte herders en nog een enkeling, maar de "gevestigde kerk", wilde er niet aan. (zie b.v. Farizeeën, die toen de meest behoudende belijders waren)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ADVENT & KERST

Bericht door samanthi »

Gedenken en herdenken is nooit verkeerd, maar advent is niet gebonden aan een datum, eindtijd de tijd tussen pinksteren en wederkomst, zo is ook advent de tijd tussen pinksteren en wederkomst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Ambtenaar »

Ben benieuwd naar optie 3.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ADVENT & KERST

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Ben benieuwd naar optie 3.
Ik denk dat daar uw mening staat... :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:Het lijkt meer op de tijd toen Jezus werd geboren. Niemand verwachtte Hem, of... ja een paar verachte herders en nog een enkeling, maar de "gevestigde kerk", wilde er niet aan. (zie b.v. Farizeeën, die toen de meest behoudende belijders waren)
Waaruit blijkt dat de herders Jezus verwachtten?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ADVENT & KERST

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
-DIA- schreef:Het lijkt meer op de tijd toen Jezus werd geboren. Niemand verwachtte Hem, of... ja een paar verachte herders en nog een enkeling, maar de "gevestigde kerk", wilde er niet aan. (zie b.v. Farizeeën, die toen de meest behoudende belijders waren)
Waaruit blijkt dat de herders Jezus verwachtten?
Het zou best kunnen, ja het is zelfs niet waarschijnlijk dat zij die avond tegen elkaar hebben gezegd: Het is nu zo donker in de wereld, en ik denk dat de Messias vannacht nog wel eens zou kunnen komen...
Ik denk eerder dat alles meer ingeslapen was. Maar het leven, hoe stil ook, is anders dan de dood.
In die herders was leven verwekt, want er komen geen genadeboodschappen tot vijanden, al is het wel zo, dat juist vijanden, die zich zo hebben leren kennen, wel eens een boodschap krijgen. Er moet immers wel plaats voor gemaakt worden? Het waren dus levende herders, die net als enigen te Jeruzalem nog de Zaligheid verwachtten.
Het overgrote deel van de Joodse staat, die was bezet door de Romeinen, had geen behoefte aan een Zaligmaker. De godsdienst kon zichzelf wel redden, en de Messiasverwachting was aards. Alles was in doodse valse rust ingeslapen. En toen plotseling toen NIEMAND het verwachtte.. Niemand! Ook niet diegenen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.
Als God spreekt is dat altijd tot een volk dat het niet meer verwacht, en dat is immers altijd zo? Ik denk dat u de context waarin ik voorgaande schreef niet zag? Want op zich hebt u vanzelf gelijk dat niemand, ook niet de herders toen hun Zaligmaker verwachtten. Ik doelde dus op wat we als reformatorisch opgevoede mensen best kunnen weten. Toch?
We kunnen er weer een toepassing op maken: We leven in de adventstijd. Hoeveel mensen beleven echt een advent? Zijn er ook nu niet nog enigen die de Zaligheid verwachten? Zijn ze ook nu niet meest verborgen? En dan hebben we het ook over Zijn tweede komst, ten oordeel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: ADVENT & KERST

Bericht door CvdW »

In die herders was leven verwekt, want er komen geen genadeboodschappen tot vijanden, al is het wel zo, dat juist vijanden, die zich zo hebben leren kennen, wel eens een boodschap krijgen. Er moet immers wel plaats voor gemaakt worden? Het waren dus levende herders, die net als enigen te Jeruzalem nog de Zaligheid verwachtten.

Paulus op de weg naar Damaskus was dus een levende? Waarom wordt dan steeds gepreekt dat hij pas op de weg naar Damaskus wedergeboren werd?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:Gedenken en herdenken is nooit verkeerd, maar advent is niet gebonden aan een datum.
Mee eens en dat geldt ook Kerst.

Onze vaderen besloten in 1574 op de nationale synode van Dordrecht dat op de zondag vóór Kerst over de geboorte van Christus gepredikt zou worden en dat tevens het gebruik van de feestdagen zou ophouden. Was het maar zo gebeurd...
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 dec 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Lilian1975 »

Advent is voor mij extra stilstaan bij de wederkomst en het verwachtend uitzien daarnaar. En niet doen alsof Jezus nog geboren moet worden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: ADVENT & KERST

Bericht door HersteldHervormd »

Er zijn zelfs redenen om aan te nemen dat de geboorte van de Heere Jezus in de zomer plaats gevonden heeft. Ik geloof dat het te maken had met de nacht, dat de herders nog buiten zaten ofzoiets. Geen idee of dat klopt hoor. Misschien is er wel iets bekend over de tijd dat Keizer Augustus het gehele Romeinse Rijk liet tellen, wanneer dat wss etc.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: ADVENT & KERST

Bericht door Bertiel »

September toch? was wel eens in Weet een artikel over.
weet niet meer hoe en wat
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie