Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Waarom wordt het gelijk een loopgravenoorlog en is iedereen zo overtuigd van zijn of haar eigen gelijk?

We zouden eens wat vredelievender moeten zijn. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Zullen we maar weer on-topic gaan?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

gallio schreef:
pierre27 schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef: En toch blijf ik het wat teleurstellend vinden hoe er gereageerd wordt. Natuurlijk kun je over uitdrukkingen van mening verschillen maar de manier van reageren vind ik niet hartverwarmend. Ik bespeur soms wat onheilige onverdraagzaamheid.
Zoiets nag je niet verdragen, het houdt mensen jaren in het donker, lees dat artikel maar wat canada gestuurd heeft.
Heel bijzonder dit. Ga een keer snappen wat Ad Anker nu eigenlijk bedoeld.
Dit is natuurlijk net zo min hartverwarmend. Of moet ik dit onheilige onverdraagzaamheid noemen?
Je hebt gelijk gallio. Ik liet me even onheilig gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susan »

Susan schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:
GGotK schreef:
Ds Moerkerken onderscheidt 3 soorten 'gezelschapstaal':

1. soms werd binnen de gezelschappen over het geestelijk leven gesproken op een wijze die de toets van de Schrift niet kan doorstaan.
2. in andere gevallen is sprake van verkeerd taalgebruik, zonder dat inhoudelijk de Schrift geweld wordt aangedaan.
3. in weer andere gevallen is er sprake van termen die soms verzet oproepen, maar die bij nadere beschouwing helemaal zo onschriftuurlijk
niet zijn als veelal wordt gesuggereerd.

Ds Moerkerken schaart de uitdrukking 'zien is nog geen hebben'onder categorie 3.

Hij zegt over deze uitdrukking:

Ook hier geldt dat de uitdrukking zelf niet zonder bezwaar is. Het werkwoord zien komt immers in de Schrift meermalen voor als een geloofsoefening. Dit neemt niet weg dat de gedachte die men met de term wil uitdrukken, wel degelijk schriftuurlijk is. Men wil er immers mee zeggen dat een openbaring van de Middelaar aan het hart een groot wonder is, maar wel te onderscheiden van het op rechtsgronden deel krijgen aan de Middelaar. De koopman die één parel van grote waarde vond, verblijdde zich ongetwijfeld.

Toch was die blijdschap gemengd met zorg. Hij had de parel immers nog niet! Het vinden (zien) en kopen worden in de tweelinggelijkenis van de schat in de akker en de parel van grote waarde nadrukkelijk onderscheiden (Mattheüs 13:44-46). Daarom is er geen enkele reden op de uitdrukking ''zien is nog geen hebben'' allergisch te reageren, als zou het een onschriftuurlijke gezelschapsterm zijn.

We moeten nuchter en op onze hoede blijven en niet te gemakkelijk iets gezelschapstaal of gemeentetheologie noemen. Er zit achter dit spreken niet zelden een afkeer van de geestelijke inhoud van de termen waartegen men zich verzet. Ds. Kersten had in zijn tijd ook de nodige tegenkanting te verduren van mensen die zijn opvattingen ''op den dool geraakte vroomheid'' achtten.
Nu lees ik een uitdrukking die ik vroeger nogal eens hoorde bij wijlen ds. J. Catsburg, als het over deze zaken ging: Dan noemde hij dat ook zo "Op dool geraakte vroomheid". Hier sloeg dus wijlen ds. Catsburg op hetzelfde aambeeld.
Aan de andere kant, ik las eens, als zien geen hebben is, is zien geen zien.
Ik laat al jullie dominees los in mijn reactie :bobo

Er is inderdaad een zien dat geen hebben is. In de Bijbel genoten veel mensen van wat Jezus deed. Ze wilden Hem elke dag wel zien. Ze volgen Hem. Ze bewonderden Hem. Ook nu heb je mensen die Jezus geweldig vinden. Ze geloven in Hem en bewonderen Zijn kracht en liefde. Meer niet. En dat is niet het gelovige zien op Hem. Ik denk dat gelovig zien alles te maken heeft met wat Jezus Zelf zegt:

"Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in Hem."

Kun je stellen: zien = eten?
IK zou toch wel graag een inhoudelijk reactie krijgen. ::please
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 12#p882096

@DDD schrijft hier over de Tukkerbijbel en de onenigheid daarover.

Nu las ik in de recensie pas in het RD dat ds. Vergunst ook een onenigheid kreeg met wijlen ds. L. Huisman, ik meen over de Heilige Doop. Kan iemand daar wat meer over zeggen? Het scheen zodanig ernstig te zijn dat ze niet meer nader tot elkaar konden komen.

P.S.: als de moderators dit liever willen knippen, dan respecteer ik dat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 12#p882096

@DDD schrijft hier over de Tukkerbijbel en de onenigheid daarover.

Nu las ik in de recensie pas in het RD dat ds. Vergunst ook een onenigheid kreeg met wijlen ds. L. Huisman, ik meen over de Heilige Doop. Kan iemand daar wat meer over zeggen? Het scheen zodanig ernstig te zijn dat ze niet meer nader tot elkaar konden komen.

P.S.: als de moderators dit liever willen knippen, dan respecteer ik dat.
Dit stond in de recensie:

Tragisch is wel de verwijdering die optrad tussen hem en zendingspredikant ds. L. Huisman, die kritisch kwam te staan ten opzichte van de vigerende leer en specifiek „de ongereformeerde scheiding tussen doop en avondmaal” benoemde. Nochtans beschuldigde hij hem nooit van „een valse leer.”
Kranendonk tekent uitvoerig en eerlijk een van de meest ingrijpende kwesties binnen de Gereformeerde Gemeenten, die tot vandaag doorwerkt. Als zodanig heeft deze biografie een spiegelfunctie. Uitdrukkingen bijvoorbeeld als remonstrants (voor ds. Kok) en niet of minder bevindelijk (voor ds. H. Rijksen en ds. L. Huisman) werden toen intern gebezigd, waar het ging om het aanbieden van de genade en het aannemen ervan in waarachtig geloof.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 12#p882096

@DDD schrijft hier over de Tukkerbijbel en de onenigheid daarover.

Nu las ik in de recensie pas in het RD dat ds. Vergunst ook een onenigheid kreeg met wijlen ds. L. Huisman, ik meen over de Heilige Doop. Kan iemand daar wat meer over zeggen? Het scheen zodanig ernstig te zijn dat ze niet meer nader tot elkaar konden komen.

P.S.: als de moderators dit liever willen knippen, dan respecteer ik dat.
Dit stond in de recensie:

Tragisch is wel de verwijdering die optrad tussen hem en zendingspredikant ds. L. Huisman, die kritisch kwam te staan ten opzichte van de vigerende leer en specifiek „de ongereformeerde scheiding tussen doop en avondmaal” benoemde. Nochtans beschuldigde hij hem nooit van „een valse leer.”
Kranendonk tekent uitvoerig en eerlijk een van de meest ingrijpende kwesties binnen de Gereformeerde Gemeenten, die tot vandaag doorwerkt. Als zodanig heeft deze biografie een spiegelfunctie. Uitdrukkingen bijvoorbeeld als remonstrants (voor ds. Kok) en niet of minder bevindelijk (voor ds. H. Rijksen en ds. L. Huisman) werden toen intern gebezigd, waar het ging om het aanbieden van de genade en het aannemen ervan in waarachtig geloof.
Inderdaad. Ik meende ook dat er in stond dat het tussen hem en ds. Huisman nooit meer tot een toenadering is gekomen, en dat terwijl ds. Verguist breed geaccepteerd was binnen en buiten de Gereformeerde Gemeenten en met velen juist heel goed overweg kon, dankzij zijn leidende en beeldbepalende functie.

Maar mijn vraag is: weet iemand nou wat precies de aanleiding was voor deze verwijdering en waarover deze nou precies ging? Ik lees over een 'vigerende leer' en over 'specifiek de onschriftuurlijke scheiding tussen Heilige Doop en Heilig Avondmaal'. Maar het is mij niet duidelijk wat nou specifiek de oorzaak was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 12#p882096

@DDD schrijft hier over de Tukkerbijbel en de onenigheid daarover.

Nu las ik in de recensie pas in het RD dat ds. Vergunst ook een onenigheid kreeg met wijlen ds. L. Huisman, ik meen over de Heilige Doop. Kan iemand daar wat meer over zeggen? Het scheen zodanig ernstig te zijn dat ze niet meer nader tot elkaar konden komen.

P.S.: als de moderators dit liever willen knippen, dan respecteer ik dat.
Dit stond in de recensie:

Tragisch is wel de verwijdering die optrad tussen hem en zendingspredikant ds. L. Huisman, die kritisch kwam te staan ten opzichte van de vigerende leer en specifiek „de ongereformeerde scheiding tussen doop en avondmaal” benoemde. Nochtans beschuldigde hij hem nooit van „een valse leer.”
Kranendonk tekent uitvoerig en eerlijk een van de meest ingrijpende kwesties binnen de Gereformeerde Gemeenten, die tot vandaag doorwerkt. Als zodanig heeft deze biografie een spiegelfunctie. Uitdrukkingen bijvoorbeeld als remonstrants (voor ds. Kok) en niet of minder bevindelijk (voor ds. H. Rijksen en ds. L. Huisman) werden toen intern gebezigd, waar het ging om het aanbieden van de genade en het aannemen ervan in waarachtig geloof.
Inderdaad. Ik meende ook dat er in stond dat het tussen hem en ds. Huisman nooit meer tot een toenadering is gekomen, en dat terwijl ds. Verguist breed geaccepteerd was binnen en buiten de Gereformeerde Gemeenten en met velen juist heel goed overweg kon, dankzij zijn leidende en beeldbepalende functie.

Maar mijn vraag is: weet iemand nou wat precies de aanleiding was voor deze verwijdering en waarover deze nou precies ging? Ik lees over een 'vigerende leer' en over 'specifiek de onschriftuurlijke scheiding tussen Heilige Doop en Heilig Avondmaal'. Maar het is mij niet duidelijk wat nou specifiek de oorzaak was.
Dat kun je vinden in een andere topic waar het o.a. ging over dit artikel :

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... onscientie

Ds Huisman was toen een behoorlijk 'buitenbeentje' binnen de GG en werd ook als zodanig behandeld. Wat betreft verbondsvisie lag ds Huisman zeer dichtbij ds Kok.
Opvallend wel weer is dat, zover ik dat op bijv Digibron kan teruglezen, ds Huisman barmhartig is behandeld i.v.m. de diamantenaffaire.
Laatst gewijzigd door GGotK op 04 dec 2019, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 12#p882096

@DDD schrijft hier over de Tukkerbijbel en de onenigheid daarover.

Nu las ik in de recensie pas in het RD dat ds. Vergunst ook een onenigheid kreeg met wijlen ds. L. Huisman, ik meen over de Heilige Doop. Kan iemand daar wat meer over zeggen? Het scheen zodanig ernstig te zijn dat ze niet meer nader tot elkaar konden komen.

P.S.: als de moderators dit liever willen knippen, dan respecteer ik dat.
Dit stond in de recensie:

Tragisch is wel de verwijdering die optrad tussen hem en zendingspredikant ds. L. Huisman, die kritisch kwam te staan ten opzichte van de vigerende leer en specifiek „de ongereformeerde scheiding tussen doop en avondmaal” benoemde. Nochtans beschuldigde hij hem nooit van „een valse leer.”
Kranendonk tekent uitvoerig en eerlijk een van de meest ingrijpende kwesties binnen de Gereformeerde Gemeenten, die tot vandaag doorwerkt. Als zodanig heeft deze biografie een spiegelfunctie. Uitdrukkingen bijvoorbeeld als remonstrants (voor ds. Kok) en niet of minder bevindelijk (voor ds. H. Rijksen en ds. L. Huisman) werden toen intern gebezigd, waar het ging om het aanbieden van de genade en het aannemen ervan in waarachtig geloof.
Inderdaad. Ik meende ook dat er in stond dat het tussen hem en ds. Huisman nooit meer tot een toenadering is gekomen, en dat terwijl ds. Verguist breed geaccepteerd was binnen en buiten de Gereformeerde Gemeenten en met velen juist heel goed overweg kon, dankzij zijn leidende en beeldbepalende functie.

Maar mijn vraag is: weet iemand nou wat precies de aanleiding was voor deze verwijdering en waarover deze nou precies ging? Ik lees over een 'vigerende leer' en over 'specifiek de onschriftuurlijke scheiding tussen Heilige Doop en Heilig Avondmaal'. Maar het is mij niet duidelijk wat nou specifiek de oorzaak was.
Men zou er het beste aan doen zelf een keer het boek aan te schaffen, het wordt zeer uitgebreid beschreven. Ik wil het opzich wel overtikken maar ben intussen bijna het copyright aan het schenden.

Serieus, het boek is een goede investering. Het geeft een eerlijk beeld van een tijdperk.

En nee, tussen dominees Vergunst en Huisman is het op aarde niet meer goed gekomen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Eens met Stof, schaf het boek aan of leen het van iemand. Het geeft een eerlijk -en verdrietig- beeld van de situatie.
Ds. Vergunst en ds. Huisman waren aanvankelijk juist goed bevriend, ondanks de verschillen die er waren. Terwijl Vergunst zocht naar eenheid -wat hem het verwijt opleverde de kool en geit te sparen- werd Huisman steeds radicaler en uitgesprokener in zijn visie. Met name rond een interview in Koers werden zaken op de spits gedreven. Als ik de biografie lees, denk ik dat het met name die karaktertrek was die voor verwijdering zorgde, meer dan inhoudelijke verschillen. Die waren er eerder namelijk ook al en toen heeft Vergunst juist voor Huisman gepleit in classisverband.
Er is veel menselijks in de kerk en het is verdrietig om daar de gevolgen van te zien. Toch heb ik van de prediking van beide 'gezanten' veel geleerd, al heb ik hen beiden nooit live gehoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het boek staat zeker bovenaan mijn verlanglijstje.
GGotK schreef:Dat kun je vinden in een andere topic waar het o.a. ging over dit artikel :

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... onscientie

Ds Huisman was toen een behoorlijk 'buitenbeentje' binnen de GG en werd ook als zodanig behandeld. Wat betreft verbondsvisie lag ds Huisman zeer dichtbij ds Kok.
Opvallend wel weer is dat, zover ik dat kan teruglezen, ds Huisman barmhartig is behandeld i.v.m. de diamantenaffaire.
Dank. Het is me nu wel duidelijk.

Wat is de diamantenaffaire?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Eerst even Sinterklaas afwachten, Jantje.
(Sorry, ik kon het even niet laten.)
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Jongere schreef:Eens met Stof, schaf het boek aan of leen het van iemand. Het geeft een eerlijk -en verdrietig- beeld van de situatie.
Ds. Vergunst en ds. Huisman waren aanvankelijk juist goed bevriend, ondanks de verschillen die er waren. Terwijl Vergunst zocht naar eenheid -wat hem het verwijt opleverde de kool en geit te sparen- werd Huisman steeds radicaler en uitgesprokener in zijn visie. Met name rond een interview in Koers werden zaken op de spits gedreven. Als ik de biografie lees, denk ik dat het met name die karaktertrek was die voor verwijdering zorgde, meer dan inhoudelijke verschillen. Die waren er eerder namelijk ook al en toen heeft Vergunst juist voor Huisman gepleit in classisverband.
Er is veel menselijks in de kerk en het is verdrietig om daar de gevolgen van te zien. Toch heb ik van de prediking van beide 'gezanten' veel geleerd, al heb ik hen beiden nooit live gehoord.
Bedankt Jongere.

Juist in dit boek kunnen we veel leren voor de kerk van vandaag. Hoe het niet moet en hoe het wel kan. Uitgebreid worden ook zaken besproken als ds. Vergunst's houding tot het leren van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie (die ds. Vergunst niet leerde maar die hij wel respecteerde bij broeders predikanten) en de gang van zaken bij de curatoriumdagen in het voorjaar, waar eerlijk beschreven wordt hoe ds. Vergunst zich niet altijd kon vinden in het afwijzingsbeleid.

We zien hoe temperamenten botsen en hoe de Godsvreze mensen onder elkaar doet bukken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:
Jongere schreef:Eens met Stof, schaf het boek aan of leen het van iemand. Het geeft een eerlijk -en verdrietig- beeld van de situatie.
Ds. Vergunst en ds. Huisman waren aanvankelijk juist goed bevriend, ondanks de verschillen die er waren. Terwijl Vergunst zocht naar eenheid -wat hem het verwijt opleverde de kool en geit te sparen- werd Huisman steeds radicaler en uitgesprokener in zijn visie. Met name rond een interview in Koers werden zaken op de spits gedreven. Als ik de biografie lees, denk ik dat het met name die karaktertrek was die voor verwijdering zorgde, meer dan inhoudelijke verschillen. Die waren er eerder namelijk ook al en toen heeft Vergunst juist voor Huisman gepleit in classisverband.
Er is veel menselijks in de kerk en het is verdrietig om daar de gevolgen van te zien. Toch heb ik van de prediking van beide 'gezanten' veel geleerd, al heb ik hen beiden nooit live gehoord.
Bedankt Jongere.

Juist in dit boek kunnen we veel leren voor de kerk van vandaag. Hoe het niet moet en hoe het wel kan. Uitgebreid worden ook zaken besproken als ds. Vergunst's houding tot het leren van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie (die ds. Vergunst niet leerde maar die hij wel respecteerde bij broeders predikanten) en de gang van zaken bij de curatoriumdagen in het voorjaar, waar eerlijk beschreven wordt hoe ds. Vergunst zich niet altijd kon vinden in het afwijzingsbeleid.

We zien hoe temperamenten botsen en hoe de Godsvreze mensen onder elkaar doet bukken.

Heel blij met deze twee postings.
Er kan zomaar weer een sfeer ontstaan, dat een van de inmiddels overleden leraars (welke kant ook) die beiden tot veel zegen zijn geweest, nog een trap na wordt gegeven.
Het zal in het boek goed bedoeld zijn, ik heb het niet gelezen, maar soms vraag ik me af of het wel nuttigis om zoiets zo uitgebreid te beschrijven.
Ik vraag het me af.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Heel blij met deze twee postings.
Er kan zomaar weer een sfeer ontstaan, dat een van de inmiddels overleden leraars (welke kant ook) die beiden tot veel zegen zijn geweest, nog een trap na wordt gegeven.
Het zal in het boek goed bedoeld zijn, ik heb het niet gelezen, maar soms vraag ik me af of het wel nuttigis om zoiets zo uitgebreid te beschrijven.
Ik vraag het me af.
Ik vind deze post niet fair, @Bezorgd. Je kunt hierover pas iets zeggen als je het boek daadwerkelijk gelezen hebt.

En je hoeft de zaken ook niet koste wat het kost te verbloemen. Want dan is een biografie geen biografie meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie