Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Zo, dat zijn nogal uitspraken.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: We moeten helaas over de verleden tijd spreken. In onze stad woonde velen van Gods geoefende volk. Er waren zelfs straten waarin in elk huis één of meer kinderen Gods woonden. En nu moet je ze met een lantaarntje zoeken. Als we daarop zien is er ontzaglijk veel veranderd. En.... die nog overgebleven zijn worden een vreemdeling in eigen stad. Dat is wat het was en wat het nu is. Het was zelfs zo, dat de naam van Rijssen in heel Nederland bekend was om de velen van Gods volk die hier woonden. Was. Rijssen beter dan de buurplaatsen? In het geheel niet! Maar God maakte onderscheid waar het niet was. Dat is naar de soevereiniteit van God. Maar zoals ook Kapermaum tot hemel toe is verhoogd geweest, zo zouden dat ook van Rijssen kunnen zeggen. De waarschuwende preken in de jaren 80, en nu nog wel, spreken wel, maar men let er niet op, want je ziet een doorgaan.
Schuilt hier niet het gevaar, als je zo stellig bent, te doen alsof je alwetend bent?
Je kunt soms juist gelovigen tegenkomen waar je het niet verwacht, op sommige plaatsen zijn er ook meer dan je zou vermoeden of denken...
wij zijn als Christenen een minderheid zeker waar, en het is niet alles Israël wat Israël heeft, maar ook nu zijn er nog wel gelovigen.
Je moet niet doen alsof er nog 1 of enkele in een stad/dorp zijn
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

@DIA bij Kapernaum ging het over de bijwoning, leer en wonderen van Christus. KT
Gaat het niet een beetje mank, deze vergelijking?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Susan »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef: We moeten helaas over de verleden tijd spreken. In onze stad woonde velen van Gods geoefende volk. Er waren zelfs straten waarin in elk huis één of meer kinderen Gods woonden. En nu moet je ze met een lantaarntje zoeken. Als we daarop zien is er ontzaglijk veel veranderd. En.... die nog overgebleven zijn worden een vreemdeling in eigen stad. Dat is wat het was en wat het nu is. Het was zelfs zo, dat de naam van Rijssen in heel Nederland bekend was om de velen van Gods volk die hier woonden. Was. Rijssen beter dan de buurplaatsen? In het geheel niet! Maar God maakte onderscheid waar het niet was. Dat is naar de soevereiniteit van God. Maar zoals ook Kapermaum tot hemel toe is verhoogd geweest, zo zouden dat ook van Rijssen kunnen zeggen. De waarschuwende preken in de jaren 80, en nu nog wel, spreken wel, maar men let er niet op, want je ziet een doorgaan.
Schuilt hier niet het gevaar, als je zo stellig bent, te doen alsof je alwetend bent?
Je kunt soms juist gelovigen tegenkomen waar je het niet verwacht, op sommige plaatsen zijn er ook meer dan je zou vermoeden of denken...
wij zijn als Christenen een minderheid zeker waar, en het is niet alles Israël wat Israël heeft, maar ook nu zijn er nog wel gelovigen.
Je moet niet doen alsof er nog 1 of enkele in een stad/dorp zijn
Ik weet niets van Rijssen. Maar wat ik wel weet is dat Jezus ooit deze gelijkenis vertelde:

Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker. En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe, en ging weg. Toen het nu tot kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid. En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid? En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen? Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt. Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur. Uit Mattheüs 13.

God staat Zelf in voor de oogst!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Ik begin steeds meer moeite te krijgen met het hypercalvinistische gedachtegoed wat hier gedeeld wordt.

Op deze manier wordt Gods werk zo ongelooflijk te kort gedaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Christen schreef:Nog werk voor de mannenbroeders D en H in Rijssen nav filmpje Rd...
Nou. Ik viel bijna uit mijn stoel.
Ik vrees dat zo'n filmpje ook in Barneveld, Elspeet of Sint Philipsland wel te maken valt. We zijn een minderheid, al lang.
Elspeet niet hoor. En Sint Philipsland (waarom specifiek die plaats?) ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

HYPERPOLARISATIE
Dat is de kop boven het redactioneel commentaar in het RD.

Waarom staat het redactioneel commentaar niet meer op rd.nl
Zou dat juist de hyperpolarisatie aanwakkeren?
Het is wel zeer leerzaam om hier over te lezen. Ik kan alleen maar vermoeden dat een redactioneel commentaar niet meer op de website staat omdat de zaken te gevoelig zijn komen te liggen.
Het is zeker waar dat de polarisatie in heel de wereld zijn slachtoffers maakt, en kerken, gezinnen uit elkaar rukt.
Een normaal gesprek is vaak onmogelijk geworden.
Helaas moeten we dit ook aan den lijve ondervinden en zo weet ik hoe waar deze constatering is.
Ieder vecht voor zichzelf, en zo gaat de wereld vechtend ten onder.
Dan hadden die oudjes het nog niet zo verkeerd, als ze spraken dat het naar het einde toe, steeds meer een hel op aarde zou worden.

En weet je wat het ergste is? Alleen al het nóémen van het woordje hyperpolarisatie, kan al leiden tot een gevecht.
Zo staan we er nu voor, als we onze ogen open hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:HYPERPOLARISATIE
Dat is de kop boven het redactioneel commentaar in het RD.

Waarom staat het redactioneel commentaar niet meer op rd.nl
Zou dat juist de hyperpolarisatie aanwakkeren?
Het is wel zeer leerzaam om hier over te lezen. Ik kan alleen maar vermoeden dat een redactioneel commentaar niet meer op de website staat omdat de zaken te gevoelig zijn komen te liggen.
Het is zeker waar dat de polarisatie in heel de wereld zijn slachtoffers maakt, en kerken, gezinnen uit elkaar rukt.
Een normaal gesprek is vaak onmogelijk geworden.
Helaas moeten we dit ook aan den lijve ondervinden en zo weet ik hoe waar deze constatering is.
Ieder vecht voor zichzelf, en zo gaat de wereld vechtend ten onder.
Dan hadden die oudjes het nog niet zo verkeerd, als ze spraken dat het naar het einde toe, steeds meer een hel op aarde zou worden.

En weet je wat het ergste is? Alleen al het nóémen van het woordje hyperpolarisatie, kan al leiden tot een gevecht.
Zo staan we er nu voor, als we onze ogen open hebben.
Vroeger met de zuilen was dat toch ook al? Je mocht niet eens met kinderen uit de andere zuilen spelen. De gevechten waren er evenzo tussen verschillende kerken en omdat de verschillen vergroot werden had je zoveel scheuringen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:HYPERPOLARISATIE
Dat is de kop boven het redactioneel commentaar in het RD.

Waarom staat het redactioneel commentaar niet meer op rd.nl
Zou dat juist de hyperpolarisatie aanwakkeren?
Het is wel zeer leerzaam om hier over te lezen. Ik kan alleen maar vermoeden dat een redactioneel commentaar niet meer op de website staat omdat de zaken te gevoelig zijn komen te liggen.
Het is zeker waar dat de polarisatie in heel de wereld zijn slachtoffers maakt, en kerken, gezinnen uit elkaar rukt.
Een normaal gesprek is vaak onmogelijk geworden.
Helaas moeten we dit ook aan den lijve ondervinden en zo weet ik hoe waar deze constatering is.
Ieder vecht voor zichzelf, en zo gaat de wereld vechtend ten onder.
Dan hadden die oudjes het nog niet zo verkeerd, als ze spraken dat het naar het einde toe, steeds meer een hel op aarde zou worden.

En weet je wat het ergste is? Alleen al het nóémen van het woordje hyperpolarisatie, kan al leiden tot een gevecht.
Zo staan we er nu voor, als we onze ogen open hebben.
Vroeger met de zuilen was dat toch ook al? Je mocht niet eens met kinderen uit de andere zuilen spelen. De gevechten waren er evenzo tussen verschillende kerken en omdat de verschillen vergroot werden had je zoveel scheuringen.
Van die dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin van de schepping. Maar toch zie ik wel een verharding, een meer grimmig karakter. Dat is over algemeen een groot verschil.
Zo zou er veel meer te noemen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:HYPERPOLARISATIE
Dat is de kop boven het redactioneel commentaar in het RD.

Waarom staat het redactioneel commentaar niet meer op rd.nl
Zou dat juist de hyperpolarisatie aanwakkeren?
Het is wel zeer leerzaam om hier over te lezen. Ik kan alleen maar vermoeden dat een redactioneel commentaar niet meer op de website staat omdat de zaken te gevoelig zijn komen te liggen.
Het is zeker waar dat de polarisatie in heel de wereld zijn slachtoffers maakt, en kerken, gezinnen uit elkaar rukt.
Een normaal gesprek is vaak onmogelijk geworden.
Helaas moeten we dit ook aan den lijve ondervinden en zo weet ik hoe waar deze constatering is.
Ieder vecht voor zichzelf, en zo gaat de wereld vechtend ten onder.
Dan hadden die oudjes het nog niet zo verkeerd, als ze spraken dat het naar het einde toe, steeds meer een hel op aarde zou worden.

En weet je wat het ergste is? Alleen al het nóémen van het woordje hyperpolarisatie, kan al leiden tot een gevecht.
Zo staan we er nu voor, als we onze ogen open hebben.
Vroeger met de zuilen was dat toch ook al? Je mocht niet eens met kinderen uit de andere zuilen spelen. De gevechten waren er evenzo tussen verschillende kerken en omdat de verschillen vergroot werden had je zoveel scheuringen.
Van die dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin van de schepping. Maar toch zie ik wel een verharding, een meer grimmig karakter. Dat is over algemeen een groot verschil.
Zo zou er veel meer te noemen zijn.
Ik kreeg vroeger ruzie omdat ik een ‘griffo’ was. Mijn kinderen mogen er veel meer voor uitkomen. Ik zie daarin, zoals Samanthi ook zegt, geen negatief verschil.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: Ik kreeg vroeger ruzie omdat ik een ‘griffo’ was. Mijn kinderen mogen er veel meer voor uitkomen. Ik zie daarin, zoals Samanthi ook zegt, geen negatief verschil.
Voor deze keer dan, om beter te verstaan, misschien? Ik ben opgegroeid in een dorp waar geen reformatorische school en ook geen reformatorische kerk waren.
Ik kan me heel goed herinneren, ik zat in de 5e klas, (we zeggen nu groep 7) en de meester probeerde uit te leggen hoe dat zat met die kerken daar verderop in Rijssen. Dan moeten we weten dat er een algemene afkeer was van wat ze noemden 'de fienen' uit Rijssen. Wij woonden in een dorp dat daar zo'n 8,5 kilometer vandaan ligt, d.w.z. vanaf ons huis in H. naar de kerk in R.
De meester wilde dus uitleggen aan de klas. Hij was zich goed bewust dat er eentje bij hem in de klas zat die tot die mensen behoorde die hij zou gaan verklaren.
Hij maakte zo'n vreselijke karikatuur dat ik wel uit mijn tweezitsbank wilde rennen en hem de mond snoeren. Maar dat durfde ik niet, want we hadden ook geleerd dat we gehoorzaamheid verschuldigd waren aan allen die over ons gesteld waren. Ik durfde dus niets te zeggen. Wellicht was ik in het eerst meer kwaad op de meester, maar dat werd al snel anders. Boosheid en verdriet maakten plaats voor een diep medelijden. Ik ben niet gewend om verhaaltjes over mezelf te vertellen, maar dit dan een keer ter illustratie.
Als ik dan op zondagmorgen in de kerk zat was had na die tijd altijd zo: Was de meester maar hier, dan kon hij het horen. Maar niet dat ik dan voor een ander luisterde, maar ik gunde het die man zo. En ik ben beter dan die anderen, echt niet, maar we wisten beter.
Meer wil ik niet zeggen. Alleen dat de het op de aarde steeds grimmiger gaat worden, en dat zien als we de ogen open mogen hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Ik kreeg vroeger ruzie omdat ik een ‘griffo’ was. Mijn kinderen mogen er veel meer voor uitkomen. Ik zie daarin, zoals Samanthi ook zegt, geen negatief verschil.
Voor deze keer dan, om beter te verstaan, misschien? Ik ben opgegroeid in een dorp waar geen reformatorische school en ook geen reformatorische kerk waren. Ik kan me heel goed herinneren, ik zat in de 5e klas, (we zeggen nu groep 7) en de meester probeerde ....

Met andere woorden, die onderwijzer was best polariserend bezig. En vroeger was het echt niet altijd beter dan nu.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: Schuilt hier niet het gevaar, als je zo stellig bent, te doen alsof je alwetend bent?
Je kunt soms juist gelovigen tegenkomen waar je het niet verwacht, op sommige plaatsen zijn er ook meer dan je zou vermoeden of denken...
wij zijn als Christenen een minderheid zeker waar, en het is niet alles Israël wat Israël heeft, maar ook nu zijn er nog wel gelovigen.
Je moet niet doen alsof er nog 1 of enkele in een stad/dorp zijn
Precies. Maar je moet ze wel willen zien. Niet langs je eigen sjabloontje leggen (o, die draagt een broek, die leest HSV, die zingt ritmisch, die heeft tv, die gaat wel eens naar de voetbal - dus dat kan niks zijn) maar de liefde van Christus in je medemens ontdekken. En dan blijken er héél wat te zijn!

Maar goed, daar hebben we het al talloze malen over gehad als er weer eens werd gezucht dat er amper meer volk van God te vinden is. Wie dat zegt, doet de Heere tekort, want Hij werkt nog steeds. Ook onder jongeren! Maar nogmaals: je moet er wel voor open staan, je moet het wel willen zien.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Het wordt niet begrepen of.... men wil het niet begrijpen, en wil niemand beschuldigen, maar... toch kan er meer geweten worden. Men perst mij hier om meer te zeggen, merkt u het? Wilt u het winnen? Dan zal ik zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

De brede weg

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Waarom wordt die weg breed genoemd? Wel het komt er niet zo op aan waar je je voeten zet. Je hebt ruimte zat. En er wandelen zovelen. Het is een grote brede weg. Je treft daar de massa aan, je zwemt in de school van de vissen mee. Het gaat eigenlijk vanzelf. Ze nemen je wel mee ook. Je hoeft niet eenzaam te zijn. Op die brede weg hoef je niet te piekeren. Over dood en eeuwigheid. Je hoeft geen nacht wakker te liggen. Hoe zal ik God eens ontmoeten? Op de brede weg hoef je geen traan te wenen over je zonde, hoef je niet verslagen en bekommerd te zijn over je Godsgemis. Welnee! Op die brede weg heb je spelende, vrolijk lachende kinderen. Vrolijk opgewekte jonge mensen. Op die brede weg heb je dromerige grijsaards die ook zo'n beetje mee sukkelen, en ook nog mee lachen en ook nog van het leven proberen te genieten. Het gaat prachtig op die brede weg. En of je nou rechts of een beetje links loopt dat geeft niet, dat komt er niet zo op aan, want hij is breed genoeg. Ach die brede weg vind je vanzelf, daar lopen we allemaal op van nature. Het is een makkelijke weg, daar kun je je godsdienst in meenemen. Daar vind je roomsen, nederlands hervormden, daar loopt een schare van christelijk gereformeerden, en daar loopt een deftige ger gemmer. Je hebt daar mohammedanen en hindoes en wie dan ook. Daar loopt ook een rijke jongeling, heel deftig, die het zo goed bedoelt. Daar loopt een ootmoedige Saul die zich verstopt achter de vaten. Daar loopt de apostel Judas. Daar loopt Orpa met een wenend gemoed. Je kunt daar best in mee. Wil je godsdienstig zijn? Oh je krijgt daar je kornuiten wel! De godsdienst? Die is goed vertegenwoordigd op de brede weg. Je moet niet denken dat het allemaal schoften zijn, integendeel. Het publiek? Zeer net, degelijk publiek. Mensen met bijbeltjes onder hun arm. Mensen met een zekere genadestaat. Mensen met bevinding. Mensen met klachten. Sombere mensen. Mensen die het zo ernstig bedoelen. En mensen die nauwgezet in handel en wandel zijn. Alles vind je er. De hele wereld is op die brede weg. Ook de godsdienstige wereld. Daar zijn er die trouw naar de kerk gaan. Daar zijn er die kritiek hebben op het Woord. Of ze hebben kritiek op het volk van God. Of ze hebben wat aan te merken op dit of dat. Maar ze bedoelen het goed hoor! Ze hebben het heil van Gods kerk op het oog. Ze zijn vol me ijver. Om de waarheid te verdedigen. Ze hebben de oude waarheid lief. Het beste van het beste op die brede weg. En ze lopen onbezorgd en makkelijk door die wijde poort.

Ds. J. W. Kersten

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14756
Plaats reactie