Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef:Vergoeding van onze schade aan onze voordeur ging echt op basis van offerte, niet op basis van factuur.
Ik zei ook niet dat het verdwenen is, maar stevig op z'n retour. Een maatschappij als Interpolis doet nog veel met offertes. Maar heel veel maatschappijen vergoeden alleen aan de reparateur of o.b.v. factuur.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Erasmiaan schreef:Nu moet je voor “verzekering” eens invullen “je onverzekerde vader of broer”.
Blijven de redenerinkjes dan ook overeind?
Scherp opgemerkt. Bij een verzekeringsmaatschappij ontbreekt ons relationele aspect...
En mensen vragen zich af waarom de premies zo hoog worden.
Daarom begrijp ik dat sommige verzekeringsmijen met eigen bedrijven werken, dan keren ze geen geld uit maar repareren de schade.
Centr..Beh. deed dit toen wij ernstige lekkage hadden. En ANWB wijst de garage aan waar je je auto kunt laten herstellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Dodo »

Als je je vader elke maand een bedragje had gegeven, voor het geval dat, zou je van hem mogen verwachten dat hij over de brug kwam.
Je hebt gewoon een contract met je verzekering, en als je binnen de regels blijft is het prima.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mannetje »

Erasmiaan schreef:Nu moet je voor “verzekering” eens invullen “je onverzekerde vader of broer”.

Blijven de redenerinkjes dan ook overeind?
Het is een oneigenlijke vergelijking, want met een vreemde heb je geen relatie.
Het wel of niet verzekerd zijn van de tegenpartij doet in feite ook niet terzake. Hooguit kun je, uit sympathie voor het principieel onverzekerd zijn van je tegenpartij een reden zien om zelf schade te lijden.

In ons land kennen we het rechtvaardige systeem dat je schade moet vergoeden. Niemand doet onrecht door dit van een ander te verlangen. En het is niet alleen een zaak van ons land, maar ook een Bijbels principe.
Ja, je kunt om allerlei redenen het recht op schadevergoeding (gedeeltelijk ) laten vervallen, maar ik krijg nu de indruk dat dat toch wel min of meer van je verwacht wordt.

Terug naar je oneigenlijke vergelijking. Ik zou als degene die de schade veroorzaakt heeft graag de schade willen vergoeden.
Een keer bij de hand gehad, maar voordat de schade gerepareerd was reed de betrokkene de auto helemaal total loss dus viel de deuk niet meer te repareren.

Andersom zou ik het ook op prijs stellen als familielid schade aan mijn auto zou (laten) herstellen dan wel vergoeden, ja. Met daarbij wel oog voor wat redelijk en billijk is.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

Toepasselijk artikel op NOS.nl

Geen verzekering om geloof: 'Zekerheid kopen is niet volgens het woord van God'

https://nos.nl/artikel/2312641-geen-ver ... n-god.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef:
Erasmiaan schreef:Nu moet je voor “verzekering” eens invullen “je onverzekerde vader of broer”.
Blijven de redenerinkjes dan ook overeind?
Het is een oneigenlijke vergelijking, want met een vreemde heb je geen relatie.
Ik lees de reactie van Erasmiaan niet als oneigenlijk. Volgens mij wijst hij erop dat het geen verschil maakt of je te maken hebt met een verzekeringsmaatschappij of dat je te maken hebt met een (onverzekerde) vader/broer. Het gaat namelijk om hetzelfde morele vraagstuk. Maar wellicht lees ik de reactie verkeerd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Toepasselijk artikel op NOS.nl
Geen verzekering om geloof: 'Zekerheid kopen is niet volgens het woord van God'
https://nos.nl/artikel/2312641-geen-ver ... n-god.html
Welke relatie zie je dan met het 8e gebod?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Mara schreef:Toepasselijk artikel op NOS.nl
Geen verzekering om geloof: 'Zekerheid kopen is niet volgens het woord van God'
https://nos.nl/artikel/2312641-geen-ver ... n-god.html
Welke relatie zie je dan met het 8e gebod?
Mijn opa was ook niet verzekerd en zoals ik dat begreep wilde hij dat niet omdat hij eerstens zich afhankelijk wist van de Heere en hij wilde niet geld krijgen wat eigenlijk voor of van iemand anders was.
Dus toen hij werkeloos werd, ging hij ook niet naar de armensteun. (ik spreek hier over de jaren '30)
Ondanks dat zijn kinderen dit heel anders zagen, hebben mijn ooms en tantes altijd met veel respect over hun vader gesproken.
Maar dit is zo persoonlijk! Het is volledige overgave en wie kan dit van nature?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:Toepasselijk artikel op NOS.nl
Geen verzekering om geloof: 'Zekerheid kopen is niet volgens het woord van God'
https://nos.nl/artikel/2312641-geen-ver ... n-god.html
Welke relatie zie je dan met het 8e gebod?
Mijn opa was ook niet verzekerd en zoals ik dat begreep wilde hij dat niet omdat hij eerstens zich afhankelijk wist van de Heere en hij wilde niet geld krijgen wat eigenlijk voor of van iemand anders was.
Dus toen hij werkeloos werd, ging hij ook niet naar de armensteun. (ik spreek hier over de jaren '30)
Ondanks dat zijn kinderen dit heel anders zagen, hebben mijn ooms en tantes altijd met veel respect over hun vader gesproken.
Maar dit is zo persoonlijk! Het is volledige overgave en wie kan dit van nature?
Ja, akkoord. Maar wat is de relatie met het 8e gebod? Omdat je aangeeft dat het een toepasselijk artikel is binnen het kader van dit topic.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

Hollander schreef:Ja, akkoord. Maar wat is de relatie met het 8e gebod? Omdat je aangeeft dat het een toepasselijk artikel is binnen het kader van dit topic.
Is dit nu vragen naar de bekende weg :quoi
Als je het artikel gelezen hebt, las je o.m. dit:
"Gemoedsbezwaarden zijn ook niet WA-verzekerd, terwijl ze wel auto mogen rijden. Zij moeten hun voertuig aanmelden bij het Waarborgfonds en betalen ruim 100 euro per jaar per voertuig. Ze dienen schade in eerste instantie zelf te betalen. Als het niet lukt, kan het Waarborgfonds helpen zodat de gedupeerde direct geld krijgt. Een niet-verzekerde betaalt het bedrag uiteindelijk terug aan het fonds."

Hoe groot is de kans dat zij zichzelf bevoordelen t.o.v. de mensen die een offerte uit laten betalen en het vervolgens zelf repareren of bij een goedkoper adres?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:Ja, akkoord. Maar wat is de relatie met het 8e gebod? Omdat je aangeeft dat het een toepasselijk artikel is binnen het kader van dit topic.
Is dit nu vragen naar de bekende weg :quoi
Nee, dat is niet een vragen naar de bekende weg. Ik heb het hele artikel gelezen en ik zie geen relatie met het 8e gebod. Hooguit met de gewetensvrijheid van elk persoon in hun handelen in morele vraagstukken.
(...)
Hoe groot is de kans dat zij zichzelf bevoordelen t.o.v. de mensen die een offerte uit laten betalen en het vervolgens zelf repareren of bij een goedkoper adres?
Het geweten van de ander kan in verzekeringsvraagstukken niet als algemeen sluitstuk dienen.
Persoonlijk heb ik bij verzekeringsvraagstukken een beperkt (lees: nauw) geweten. Maar mijn geweten is daarmee niet automatisch het referentiekader voor anderen en zeker niet om daar absolute Bijbelse conclusies aan te verbinden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:Nu moet je voor “verzekering” eens invullen “je onverzekerde vader of broer”.

Blijven de redenerinkjes dan ook overeind?
Terecht punt. Dat is (misschien niet helemaal terecht) ook de achtergrond van mijn stellingname. Wij hadden een keer een vrij kleine schade veroorzaakt, en wilden uiteraard die schade betalen. Wij zijn toen zelf niet scherp genoeg geweest, maar degene die de schade had heeft toen de schade direct laten repareren en ons de factuur toegestuurd. Mijn stellige indruk was dat er meer schade was gerepareerd dan dat wij hadden veroorzaakt, maar we konden dat niet hard maken. Mijn vrouw had natuurlijk een foto moeten maken van de schade, maar ja...

Ik ben toen naar het schadebedrijf toegereden om eens te vragen hoe dat ging. Dat was een bekende van mij, en hij wilde uiteraard niet toegeven dat er meer schade was gerepareerd dan door ons veroorzaakt, maar het was mij wel duidelijk dat hij zich totaal niet realiseerde dat er ook nog onverzekerde mensen rondlopen die eerlijk behandeld moeten worden...
Toen we een paar jaar later een eigen schade lieten repareren daar, had ik stellig de indruk dat hij het nog niet vergeten was...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door refo »

Met schade is het altijd lastig. Ik had een keer een aanrijding en tegelijkertijd ging de radiateur lekken. Is dat dan schade of gewoon ouwe troep, die nodig gemaakt had moeten worden?

Als ik een nieuwe auto heb van 17.000 euro en de onverzekerde vader van erasmiaan rijdt hem in de prak, wil ik 17000 euro.
Ook als ik daarna besluit om toch maar een gebruikte te kopen van 12000 ofzo.

Het valt me altijd wel op dat onverzekerden niet zo onbekommerd zijn als het om schade gaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

refo schreef:Met schade is het altijd lastig. Ik had een keer een aanrijding en tegelijkertijd ging de radiateur lekken. Is dat dan schade of gewoon ouwe troep, die nodig gemaakt had moeten worden?

Als ik een nieuwe auto heb van 17.000 euro en de onverzekerde vader van erasmiaan rijdt hem in de prak, wil ik 17000 euro.
Ook als ik daarna besluit om toch maar een gebruikte te kopen van 12000 ofzo.

Het valt me altijd wel op dat onverzekerden niet zo onbekommerd zijn als het om schade gaat.
Is dat je reactie op wat ik schrijf?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

@refo, met wat je schrijft over die 17.000 euro ben ik het overigens helemaal eens. Vind ik nog wel iets anders liggen t.o.v. voorbeeld over schade die wel geclaimd wordt maar niet (geheel) gerepareerd.
Plaats reactie