Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Goed punt, al vind ik de stelling van dr. Smelik wat zwaar aangezet. Maar hetzelfde geldt toch voor andere gemeenten ook? Ik zie in gemeenten waar uit Weerklank gezongen wordt, ook dat er het eerste en het vierde couplet wordt opgegeven, bijvoorbeeld.
Ja. Maar je moet anderen geen eenzijdigheid of selectiviteit verwijten als je zelf ook eenzijdig of selectief bezig bent. Het is goed dat ds. De Heer dat aspect benoemt, maar of hij daarin veel Weerklank zal vinden binnen zijn achterban?
Dan is het dus een kulargument, van beide kanten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
Nou, wij zijn er blij mee. Er wordt goed gezongen, er worden veel verschillende gezangen opgegeven, de tekst past vaak heel goed bij de preek of het soort dienst, ik denk dat de kerkenraad er goed aan heeft gedaan dit in te voeren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
Nou, wij zijn er blij mee. Er wordt goed gezongen, er worden veel verschillende gezangen opgegeven, de tekst past vaak heel goed bij de preek of het soort dienst, ik denk dat de kerkenraad er goed aan heeft gedaan dit in te voeren.
Versta het nu goed, ik bedoel niet een plaatselijke kerk die toch een eigen ligging heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
Nou, wij zijn er blij mee. Er wordt goed gezongen, er worden veel verschillende gezangen opgegeven, de tekst past vaak heel goed bij de preek of het soort dienst, ik denk dat de kerkenraad er goed aan heeft gedaan dit in te voeren.
Versta het nu goed, ik bedoel niet een plaatselijke kerk die toch een eigen ligging heeft.
Dat weet ik. Je wil maar één ding horen en al het andere schuif je opzij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

@Dodo, iets vriendelijker mag ook wel.
In veel gevallen geloof ik ook dat het verdeeldheid brengt, maar ik vind dat niet het belangrijkste argument. Ik ben bang voor afglijden naar een klimaat dat niet meer voluit bijbels genoemd mag worden. Oppervlakkigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
Nou, wij zijn er blij mee. Er wordt goed gezongen, er worden veel verschillende gezangen opgegeven, de tekst past vaak heel goed bij de preek of het soort dienst, ik denk dat de kerkenraad er goed aan heeft gedaan dit in te voeren.
Versta het nu goed, ik bedoel niet een plaatselijke kerk die toch een eigen ligging heeft.
Dat weet ik. Je wil maar één ding horen en al het andere schuif je opzij.
Nee, laten we het alstublieft objectief bekijken. Nu dwingt u me toch om er meer over te zeggen.
Ik schuif niets opzij om mijn eigen mening te staven. We kunnen pas serieus praten als we niet bevooroordeeld zijn.
We kunnen veel leren uit de geschiedenis. We weten dat de invoering van de Evangelische Gezangen in de vaderlandse kerk heeft meegewerkt aan de Afscheiding. We weten ook dat Afscheiding zijn weerslag heeft gehad op de Nederlandse Hervormde Kerk in positieve zin. We zouden verschillende eerbiedwaardige voorgangers kunnen opnoemen die na de Afscheiding de vaderlandse kerk mochten dienen. Deze voorgangers gingen echter niet mee met het zingen van gezangen. Dat was wezensvreemd voor Gereformeerde Bond.

Nu we wat verschuiven, en echt niet alleen in de Gereformeerde Bond, maar ik denk dat we wel kunnen spreken dat dit zich in meer of mindere mate in alle kerkverbanden voordoet.
De plaatselijke kerken die geen moeite hadden met de Evangelische Gezangenbundel, hadden toch een andere ligging, en zo bleek uit de praktijk, een ander mensbeeld, en een ander Godbeeld. Een mens- en Godsbeeld dat zich aanpaste aan de tijd. Wat zien we nu in die kerken die geen moeite hadden om de gezangen in te voeren? Deze kerken hebben nu over het algemeen gesproken grote moeite om nog volk in de kerk te krijgen, soms moet dat met onorthodoxe middelen als Elvis Presley of andere shows, muziek en drama, denk ook aan dialectdiensten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
Bij ons zorgde het voor verdeeldheid.
Natuurlijk mag jij zeggen of je kunt merken uit welke bron het komt.
Ik heb diverse argumenten gehoord die vóór het invoeren van de Weerklank pleitten, maar ook tegenargumenten. Alleen waren die minder overtuigend kennelijk, want de Weerklank kwam er, in onze gemeente.
In de CGK is de vrijheid voor gastpredikanten dat ze Psalmen uit de oude berijming mogen blijven opgeven.
Ik heb o.m. ds Voorwinden een aantal keren horen waarschuwen tegen het zingen van bepaalde liederen, die teveel het eigen ik centraal stellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: Deze voorgangers gingen echter niet mee met het zingen van gezangen. Dat was wezensvreemd voor Gereformeerde Bond.
Onzin, bond is niet voor de gezangenkwestie opgericht.
Ds. Detmar en anderen uit die tijd rond "de wachter op sions muren" gaven ook gezangen op. Zie oa het boek van ds. Exalto "zij die bleven"
Later werd er ook binnen de GB nog tot halverwege de Jaren 30 gezangen (of 1 gezang) gezongen (o.a. ds Doornenbal, hoewel geen GB, toch wel in de GB en rechts ervan zeer geliefd was)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef: Deze voorgangers gingen echter niet mee met het zingen van gezangen. Dat was wezensvreemd voor Gereformeerde Bond.
Onzin, bond is niet voor de gezangenkwestie opgericht.
Ds. Detmar en anderen uit die tijd rond "de wachter op sions muren" gaven ook gezangen op. Zie oa het boek van ds. Exalto "zij die bleven"
Later werd er ook binnen de GB nog tot halverwege de Jaren 30 gezangen (of 1 gezang) gezongen (o.a. ds Doornenbal, hoewel geen GB, toch wel in de GB en rechts ervan zeer geliefd was)
Ds Stelwagen ook, maar in die tijd had je nog ringbeurten toen moesten ook die dominees wel eens preken in een andere kerk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

Dan zullen aannemen (omdat we geen weerwoord hebben, en omdat die gemoede feiten, laten we dat aannemen) onvoldoende ken, dat onzin heb gezegd.

PS Weer zoiets: de taalverruwing. Is het tegenwoordig mode om alles waar je het mogelijk niet meer eens bent, of als iemand mogelijk geen goed zicht een zaak heeft, om dat dan met ONZIN te bestempelen?
Ik zou willen pleiten voor een christelijk taalgebruik. Weet u onzin is? Wanneer is iemand nu onzinnig? Als hij met iets niet goed op de hoogt lijkt te zijn? Of is dat nog wat anders?
Het woordje onzin (onzinnig) kan mensen best pijn doen, maar het lijkt of dit gevoel in deze generatie wegebt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Misschien is het goed om te bedenken wat de invoering van gezangen uitwerkt.
Vereniging of verdeeldheid? De Geest Gods verenigt, als we daaraan vasthouden kunnen we merken uit welke bron het komt. Of mag dit niet gezegd worden? Knip dat dit maar weg, maar ik denk persoonlijk wel dat dit een belangrijk punt of kenmerk is.
Het psalmenoproer aan het eind van de 18e eeuw zorgde ook voor onrust. Mensen gingen in de kerk met elkaar op de vuist! Terwijl het over psalmen ging! Het probleem zit 'm niet in psalmen of gezangen, maar in de verandering. Mensen die zich veilig voelen als alles bij het oude blijft, vliegen bij verandering of dreiging van verandering al gauw in de gordijnen. En het is dan wel heel makkelijk om de Geest Gods erbij te halen, door te zeggen dat alles wat onrust veroorzaakt onmogelijk uit de Geest Gods kan zijn - want die verenigt. Dat is de Geest voor je karretje spannen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

In Galaten 5 kunnen we eerst de vruchten des vleses lezen.
Ik zal de inleading van hoofdstuk 5 hier plaatsen:
1 De apostel verklaard en bewezen hebbende de vrijheid der Christenen van het juk der wet, vermaant de Galaten dat zij in die vrijheid blijven en volharden. 2 Dat anderszins Christus hun niet nut is, 5 En dat de rechtvaardigheid niet wordt verkregen dan door een geloof werkende door de liefde. 7 Betuigt dat het gevoelen der valse leraars uit God niet is, maar als een zuurdesem; en dat dezelve van God zullen gestraft worden. 11 Dat zij ook ten onrechte des apostels naam misbruikten. 13 Leert dat deze vrijheid moet gebruikt worden, met liefde des naasten, zonder twist. 16 Vermaant hen dat zij de begeerlijkheden des vleses door de kracht des Geestes overwinnen. 17 Beschrijft daarom den strijd des vleses tegen den Geest in de gelovigen. 19 Verhaalt de vruchten des vleses. 22 En des Geestes. 24 Aanwijzende dat dit de rechte Christenen zijn, die door den Geest het vlees overwinnen.

Hier gaat het over tegengestelde vruchten.
Die vruchten zijn openbaar. De Schrift noemd onder meer als vruchten des vleses:
overspel, hoererij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, gekijf, ketterijen
Hier hebben de mens van nature, u en ik, wij allemaal.

Maar ook de werken des Geestes zijn openbaar.
We lezen onder andere:
Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, zachtmoedigheid

Vers 19:
19 De werken 66des vleses nu 67zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinheid, 68ontuchtigheid,
66 Dat is, die het vlees of de verdorvenheid onzer natuur voortbrengt; en waarin des mensen verdorven aard behagen heeft.
67 Dat is, zijn genoegzaam bekend, alzo men uit het licht der natuur weet dat dezelve kwaad, schandelijk en
oneerlijk zijn. Of: kunnen niet verholen blijven, hoezeer de mensen die ook zoeken te bedekken.
68 Dat is, geilheid, dartelheid, wulpsheid.


Vers 22 met de kanttekeningen
22 tMaar 79de vrucht des Geestes is liefde, 80blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, 81geloof, zachtmoedigheid, 82matigheid.
79 Dat is, de werken die de Geest Gods in de wedergeborenen werkt; en uit welke de wedergeboorte bekend wordt.
80 Namelijk door den Heiligen Geest, Rom. 14:17, ontstaande uit de verzekerdheid dat wij vrede met God hebben.
81 Dat is, trouw in beloften en bediening van zijn ambt.
82 Of: kuisheid, onthouding van onbehoorlijke lusten.



Verder Efeze 5

9 hWant 12de vrucht des Geestes is in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid,
h Gal. 5:22.
12 Dat is, werking; of hetgeen de Heilige Geest voortbrengt.



Ik wil verder niet reageren, maar vraag wel of dit zomaar gezegd kan worden. Is dit een recht christelijke reactie?

-knip- Hier geen vragen over mod-beleid en niet op de persoon reageren a.u.b.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Ad Anker »

DIA schreef:Nee, laten we het alstublieft objectief bekijken.
"

Dit lijkt me een prima oproep van DIA. Blijf respectvol en gebruik de meldknop als een posting naar je mening niet door de beugel kan.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door John Galt »

Ik vind het altijd zo aardig. Iemand is tegen verandering en gebruikt vervolgens als argument dat er onrust komt of verdeeldheid als die verandering doorgaat. Zo kun je uit behoudzucht een hele groep of gemeente gijzelen. Je kunt er ook voor kiezen om geen onrust of verdeeldheid te veroorzaken, dat lijkt me persoonlijk een betere weg. Zeker wanneer het middelmatige zaken betreft.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie