,,einde der tijden''

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt er van dat we deze dag verwachten met een groot verlangen. En ook de Bijbel spreekt daar van.
Die boodschap wordt te kort gedaan door eenzijdig over oordelen te citeren.
Als we door genade iets mogen weten van verlossing en redding, dan mogen we naar die dag uitzien!
Je conclusie dat er dan nooit geen twijfel is kan ik niet delen.

Als je uitziet naar die dag ben je dan zorgeloos?

Verder weet ik dat je het niet kwaad bedoeld. Maar soms moet er wel eens wat tegenwicht komen om in balans te blijven....

In de NGB spreekt de levende kerk, niet in het algemeen een ieder hoofd voor hoofd.
Het is immers de geloofsbelijdenis van de Kerk? En deze Kerk bevindt zich in de kerk. Niet de zichtbare kerk is de Kerk. De balans moet er niet af toe zijn, maar moet er altijd zijn. Vroeger was er een prekenserie, die dit goed verwoordde: Van Recht en Genade. We merken een meer doorgaande gedachte van algemene verzoening. Als in sommige kerken de gemeente wordt aangesproken met Gemeente van onze Heere Jezus Christus, dan wordt verondersteld dat de gehele gemeente een wedergeboren gemeente is. Of deze gedachte kan gemakkelijk postvatten. Dit werkt zorgeloosheid in de hand, en men weet niet meet wat wedergeboorte is, of men maakt er een karikatuur van, of men grond het op wat uiterlijk gevoel of wat emotionele aandoeningen. Als niet duidelijk de dood en het leven, de vloek en de zegen worden verkondigd krijgen we zorgeloze gemeenten die allen naar de hemel denken te gaan. Dat kunnen we ook opmerken bij begrafenissen.
Ik zeg het ook niet in het algemeen.
Wat betreft het aanspreken, dat is echt niet altijd het geval. Ik denk dat je zelf ook een karikatuur maakt of hebt van bepaalde zaken.

Je doet te kort door altijd eenzijdig op de tekenen der tijden te focussen en over oordeel te spreken. Je spreekt over balans, dat is mooi daar zie ik naar uit.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door HersteldHervormd »

[quote="-DIA-"]Ik denk dat ik zulke opmerkingen hier niet meer moet plaatsen
Iedereen lijkt vol verwachting uit te zien naar de jongste dag,
en ik begrijp het niet.
Niemand schijnt ook maar enigszins aan zichzelf te twijfelen.

Nu (en dit is de keer dat ik dit uitleg) wil ik het beslist niet voor ongeloof opnemen
Verre daarvan!

Maar ik weet niet of ieder zichzelf kent?
Daar vraag ik ook niet naar, maar een beetje zelfkennis zal openbaren, hoe arglistig ons hart is en welke zelfbedriegers we van nature zijn. Dan kunnen we toch niet allen verblijd zijn met de oordeelsdag, want wij weten dat velen zullen zijn die zullen zeggen: Wij hebben in Uw Naam gepredikt en in Uw Naam wonderen gedaan, en voor het oog van de mens was er geen onderscheid.
Had iemand Judas op het oog? Nee, maar men werd bevreesd: Ben ik het Heere?
Wat was dat? Ongeloof? En toen Judas vroeg: Ben ik het Rabbi? Kon toen een mens in zijn hart zien?
Jezus wel. De ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan.[quote="-DIA-"]


Ik hoop dat je dit zelf vanuit een hartelijke zielsbevinding, met een vleselijk hart kan zeggen. Als dat zo is ben je rijker dan de rijkste man op aarde!

Maar als je dit alleen maar vanuit een historisch geloof kan zeggen, dan zal de Heere bij de poort zeggen: Ga uit van mij!

Overigens doe ik niks af van jouw boodschap.

Graag een inhoudelijk antwoord alsjeblieft.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Op zich wel met u eens, maar zo kunnen we niet spreken, want dan zouden allen de Geest van God deelachtig moeten zijn. En daarvan de verzekering in ons hart moeten gevoelen.

Wat zegt de Bijbel over 'moeten' gevoelen?

Job spreekt de woorden uit in Job 19:
21 Ontfermt u mijner, ontfermt u mijner, o gij mijn vrienden; want de hand Gods heeft mij aangeraakt.
22 Waarom vervolgt gij mij als God, en wordt niet verzadigd van mijn vlees?
23 Och, of nu mijn woorden toch opgeschreven wierden! Och, of zij in een boek ook wierden ingetekend!
24 Dat zij met een ijzeren griffie, en lood, voor eeuwig in een rots gehouwen wierden!
25 Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;
26 En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen;
27 Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
28 Voorwaar, gij zoudt zeggen: Waarom vervolgen wij hem? Nademaal de wortel der zaak in mij gevonden wordt.

Het weten van Job is niet een gevoelen, maar het geloof zoals ook in zondag 7 van de HC beschreven wordt.

Er wordt wel eens gezegd waar het hart vol van is loopt de mond van over. Als in het overlopen alleen gaat over mijn ellende en niet over de Ander, dan is het goed om het achteraan te kijken. In alles moet God aan zijn eer komen en niet ik.
Dat is ook zo, alleen weet u wat het is? Die mensen waren niet zonder vrucht, maar dat konden ze voor zichzelf niet altijd vasthouden en sommigen bleven zelfs tot hun dood toe doodbrakende. En zou een Heman vruchteloos de aarde hebben beslagen? Neen! Ik geloof dat dit niet zoveel meer geleerd wordt, wat dus een rijke bloeiende tijd voor de Kerk verondersteld.
Ik weet ook wel dat het daar Job om het wezen des geloofs ging. Job kwam wel tot het welwezen van het geloof, maar door een diepe weg.

En toch, het zou goed zijn als ons allen wel zeer nauw zouden onderzoeken of we het wezen der zaak bezitten. Dit is geen wantrouwen voor anderen, maar naar Gods Woord zullen velen zich hierin bedriegen, die straks, naar Gods Woord, zullen uitroepen: Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam wonderen gedaan? En dan zal de Heere als Rechter openlijk tegen zulken zeggen die er vast van overtuigd waren en dachten het wezen der zaak, het geloof te bezitten eeuwig teleurgesteld worden. Let wel, niet weinigen want het Woord spreekt van velen die geroepen zijn. En vergeleken met het grote getal dat verloren gaat wordt over een klein kuddeken gesproken. Ik wil hierin voorzichtig zijn.
En dan, nog eens, niet in de eerste plaats naar een ander kijken maar naar binnen. Het is en blijft een persoonlijke zaak. Maar we mogen elkaar wel wakker houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Thea »

Beste DIA, je bent alleen voor jezelf verantwoordelijk. "Gij dan, zijt ook bereid, want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen".
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door samanthi »

@DIA
Heman begint met een lied
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:@DIA
Heman begint met een lied
Wat wil je daarmee zeggen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

Thea schreef:Beste DIA, je bent alleen voor jezelf verantwoordelijk. "Gij dan, zijt ook bereid, want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen".
Dat weet ik wel terdege. Maar we hoeven ook niet als Kain te zeggen "Ben ik mijns broeders hoeder?" We lezen ook van elkaar vermanen (dat is ook onderwijzen, of leren). Dat is niet verboden, zelfs gewenst, maar dan moet het vanzelf niet zo zijn om jezelf schoon te praten of een betweter te willen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door samanthi »

@DIA
Heman begint met een lied met Machalat, dit kan ziekte of zwakte betekenen, maar duidt ook op een (rouw) fluit.

Dan na de aanhef, God van mijn heil, of God van mijn verlossing.

Doodbrakende is een woord wat een keer voorkomt, het duidt op een zwakke gezondheid
Het woord wat met doodbrakende vertaald wordt betekend sterven of de adem uitblazen het wordt veelvuldig genoemd bijv. JOB 36 :12/ 34:15
Gen 49 : 33 enz.

Heman was ook een voortreffelijk muziekant, zie KT 5

Alles bij elkaar besloeg deze Heman niet vruchteloos de aarde.
Laatst gewijzigd door samanthi op 29 nov 2019, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:@DIA
Heman begint met een lied
Wat wil je daarmee zeggen?
Was perongeluk al gepost terwijl ik nog niet klaar was heb het nu compleet gepost.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:@DIA
Heman begint met een lied
Wat wil je daarmee zeggen?
Was perongeluk al gepost terwijl ik nog niet klaar was heb het nu compleet gepost.
Nu begrijp ik het. :)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:

Ik hoop dat je dit zelf vanuit een hartelijke zielsbevinding, met een vleselijk hart kan zeggen. Als dat zo is ben je rijker dan de rijkste man op aarde!

Maar als je dit alleen maar vanuit een historisch geloof kan zeggen, dan zal de Heere bij de poort zeggen: Ga uit van mij!

Overigens doe ik niks af van jouw boodschap.

Graag een inhoudelijk antwoord alsjeblieft.
Deze begrijp ik niet. Je hebt geestelijke en vleselijke mensen( zegt de Bijbel) maar een vleselijk hart?
Vleselijk staat bijna altijd voor werelds.
Wat bedoel je?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Zita »

Vlesen hart itt stenen hart? Anders kan ik het ook niet plaatsen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:

Ik hoop dat je dit zelf vanuit een hartelijke zielsbevinding, met een vleselijk hart kan zeggen. Als dat zo is ben je rijker dan de rijkste man op aarde!

Maar als je dit alleen maar vanuit een historisch geloof kan zeggen, dan zal de Heere bij de poort zeggen: Ga uit van mij!

Overigens doe ik niks af van jouw boodschap.

Graag een inhoudelijk antwoord alsjeblieft.
Deze begrijp ik niet. Je hebt geestelijke en vleselijke mensen( zegt de Bijbel) maar een vleselijk hart?
Vleselijk staat bijna altijd voor werelds.
Wat bedoel je?
De Heere wil toch een vleselijk hart geven, ipv een stenen hart? Of ben ik in de war. Ik hoop in ieder geval dat het duidelijk is wat ik zei, maar dat denk ik wel.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Klavart »

HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:

Ik hoop dat je dit zelf vanuit een hartelijke zielsbevinding, met een vleselijk hart kan zeggen. Als dat zo is ben je rijker dan de rijkste man op aarde!

Maar als je dit alleen maar vanuit een historisch geloof kan zeggen, dan zal de Heere bij de poort zeggen: Ga uit van mij!

Overigens doe ik niks af van jouw boodschap.

Graag een inhoudelijk antwoord alsjeblieft.
Deze begrijp ik niet. Je hebt geestelijke en vleselijke mensen( zegt de Bijbel) maar een vleselijk hart?
Vleselijk staat bijna altijd voor werelds.
Wat bedoel je?
De Heere wil toch een vleselijk hart geven, ipv een stenen hart? Of ben ik in de war. Ik hoop in ieder geval dat het duidelijk is wat ik zei, maar dat denk ik wel.
Je bedoelt waarschijnlijk een vlezen hart (Ezechiël 36:26).
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door HersteldHervormd »

Klavart schreef:
HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:

Ik hoop dat je dit zelf vanuit een hartelijke zielsbevinding, met een vleselijk hart kan zeggen. Als dat zo is ben je rijker dan de rijkste man op aarde!

Maar als je dit alleen maar vanuit een historisch geloof kan zeggen, dan zal de Heere bij de poort zeggen: Ga uit van mij!

Overigens doe ik niks af van jouw boodschap.

Graag een inhoudelijk antwoord alsjeblieft.
Deze begrijp ik niet. Je hebt geestelijke en vleselijke mensen( zegt de Bijbel) maar een vleselijk hart?
Vleselijk staat bijna altijd voor werelds.
Wat bedoel je?
De Heere wil toch een vleselijk hart geven, ipv een stenen hart? Of ben ik in de war. Ik hoop in ieder geval dat het duidelijk is wat ik zei, maar dat denk ik wel.
Je bedoelt waarschijnlijk een vlezen hart (Ezechiël 36:26).
Ja precies
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie