Vraag (algemeen)

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Er is mij verteld dat er vanavond helemaal geen voetbal was.

Dus ik vermoed dat er een andere reden is. Overigens had ik ook wat anders te doen. Dat gebeurt zelfs de meest trouwe Refoforummer weleens. :nananere
Ik kwam allemaal dronken Schotten tegen in de stad, dus dat betekent meestal dat er gevoetbald is of wordt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Wie gebruikt er weleens kardemompeulen in recepten?
Ik ga vandaag een gerechtje maken waarin dit gebruikt moet worden, ik heb het nooit eerder in huis gehad.
De caissiere had er zelfs nog nooit van gehoord.
Maar waarin zijn ze nog meer lekker?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Géén ervaring mee @Mara
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Mara schreef:Wie gebruikt er weleens kardemompeulen in recepten?
Ik ga vandaag een gerechtje maken waarin dit gebruikt moet worden, ik heb het nooit eerder in huis gehad.
De caissiere had er zelfs nog nooit van gehoord.
Maar waarin zijn ze nog meer lekker?
https://www.pit-pit.com/kardamom.html

Wel van gehoord, nooit gebruikt.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraagje

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Wie gebruikt er weleens kardemompeulen in recepten?
Ik ga vandaag een gerechtje maken waarin dit gebruikt moet worden, ik heb het nooit eerder in huis gehad.
De caissiere had er zelfs nog nooit van gehoord.
Maar waarin zijn ze nog meer lekker?
In de koffie! Doen ze in Egypte ook.
https://www.vriendin.nl/culinair/recept ... -kardemom/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vraagje

Bericht door Roos2018 »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Wie gebruikt er weleens kardemompeulen in recepten?
Ik ga vandaag een gerechtje maken waarin dit gebruikt moet worden, ik heb het nooit eerder in huis gehad.
De caissiere had er zelfs nog nooit van gehoord.
Maar waarin zijn ze nog meer lekker?
In de koffie! Doen ze in Egypte ook.
https://www.vriendin.nl/culinair/recept ... -kardemom/
Inderdaad.
Wij drinken altijd Mahmoud koffie en thee, waarin behoorlijk wat kardamom in verwerkt is.
Verder gebruik ik kardamom in o.a. de Mejadrah, een Arabisch linzengerecht.

De kardamompitten rooster ik licht in de koekenpan, daarna maal ik deze fijn in een koffiemolen, dan is de smaak extra sterk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Neeee, koffie moet naar koffie smaken, zoals thee naar thee moet smaken (als ik dit sporadisch drink( Dus geen smaakjes.)
Maar in het gerecht gaf het denk ik een citrus/gembersmaak.
Wij vonden het witlofgerecht heel erg lekker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Waarom moet thee naar thee smaken maar witlof niet naar witlof, als ik het vragen mag?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraagje

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waarom moet thee naar thee smaken maar witlof niet naar witlof, als ik het vragen mag?
Rooibos noemen we thee, het is geen thee, en het smaakt niet naar thee.
Witlof is andijvie, maar op een bepaalde manier gekweekt. Waarom is witlof meest minder bitter dan andijvie?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vraagje

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:Neeee, koffie moet naar koffie smaken, zoals thee naar thee moet smaken (als ik dit sporadisch drink( Dus geen smaakjes.)
Maar in het gerecht gaf het denk ik een citrus/gembersmaak.
Wij vonden het witlofgerecht heel erg lekker.
Ik neem aan dat je dan ook geen melk en suiker in je koffie en thee doe?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

DDD schreef:Waarom moet thee naar thee smaken maar witlof niet naar witlof, als ik het vragen mag?
Thee drink ik zelden, witlof mag van mij voluit naar witlof smaken.
Maar om de witlofhater tegemoet te komen, maak ik op een andere dan de klassieke manier klaar.
En ondanks dat de witlof in sinaasappelsap was gestoofd, smaakte het nog steeds naar witlof.
-DIA- schreef:Waarom is witlof meest minder bitter dan andijvie?
Dat hebben de witloftelers gedaan, net als de spruitjes die anders (zoeter) smaken dan vroeger.
Roos2018 schreef:Ik neem aan dat je dan ook geen melk en suiker in je koffie en thee doe?
Totdat ik ging werken, had ik nooit koffie gedronken. En op kantoor vroeg ik dan dubbel melk en 3 klontjes suiker.
Ik bleef het vies vinden.
Totdat ik rigoureus de suiker en melk wegliet en toen begon ik koffie lekker te vinden.
En dan proef je ook echt de verschillende smaken. Ik ben een liefhebber van de sterkere melanges (9 en hoger, bij de koffiecapsules)
Je zult mij dus geen café latte zien drinken. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraagje

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Dat hebben de witloftelers gedaan, net als de spruitjes die anders (zoeter) smaken dan vroeger.
Kan men ongelimiteerd doorgaan met planten (groenten, fruit) door te ontwikkelen, door te kweken, nieuwe cultivars te 'creëren', komt men dan niet een keer tot genetische manipulatie? en is dat gewenst. Ik denk niet zo geschikt voor dit topic. Het maakt allen wel wat vragen bij me los... als betrekkelijke leek op dit gebied, wel te verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Dat hebben de witloftelers gedaan, net als de spruitjes die anders (zoeter) smaken dan vroeger.
Kan men ongelimiteerd doorgaan met planten (groenten, fruit) door te ontwikkelen, door te kweken, nieuwe cultivars te 'creëren', komt men dan niet een keer tot genetische manipulatie? en is dat gewenst. Ik denk niet zo geschikt voor dit topic. Het maakt allen wel wat vragen bij me los... als betrekkelijke leek op dit gebied, wel te verstaan.
Als dat niet gebeurd was, zou je nu bijna niets te eten hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Dat hebben de witloftelers gedaan, net als de spruitjes die anders (zoeter) smaken dan vroeger.
Kan men ongelimiteerd doorgaan met planten (groenten, fruit) door te ontwikkelen, door te kweken, nieuwe cultivars te 'creëren', komt men dan niet een keer tot genetische manipulatie? en is dat gewenst. Ik denk niet zo geschikt voor dit topic. Het maakt allen wel wat vragen bij me los... als betrekkelijke leek op dit gebied, wel te verstaan.
Niet alles wordt genetisch gemanipuleerd hoor, maar soorten worden met elkaar gekruist. Heb ik me laten vertellen door een groentenkweker.
Ik vroeg eens naar de notarisappel, omdat ik die vroeger zo lekker vond. Die zou jij nu niet meer lusten, zei hij. Je zou hem zurig of smakeloos vinden, omdat de appels nu op zoetheid en struktuur worden geteeld.
En vroeger werden de groenten zo lang gekookt dat ze al hun natuurlijke smaak hadden verloren.
Denk maar aan de term "kool- en spruitjeslucht", die is niet positief bedoeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Dat hebben de witloftelers gedaan, net als de spruitjes die anders (zoeter) smaken dan vroeger.
Kan men ongelimiteerd doorgaan met planten (groenten, fruit) door te ontwikkelen, door te kweken, nieuwe cultivars te 'creëren', komt men dan niet een keer tot genetische manipulatie? en is dat gewenst. Ik denk niet zo geschikt voor dit topic. Het maakt allen wel wat vragen bij me los... als betrekkelijke leek op dit gebied, wel te verstaan.
Niet alles wordt genetisch gemanipuleerd hoor, maar soorten worden met elkaar gekruist. Heb ik me laten vertellen door een groentenkweker.
Ik vroeg eens naar de notarisappel, omdat ik die vroeger zo lekker vond. Die zou jij nu niet meer lusten, zei hij. Je zou hem zurig of smakeloos vinden, omdat de appels nu op zoetheid en struktuur worden geteeld.
En vroeger werden de groenten zo lang gekookt dat ze al hun natuurlijke smaak hadden verloren.
Denk maar aan de term "kool- en spruitjeslucht", die is niet positief bedoeld.
Ik had altijd een beetje een hekel aan bloemkool. Inderdaad ook vanwege dat koken en die lucht. Tegenwoordig bak ik het een beetje en doe het daarna in de oven met kaas. Heerlijk.
Plaats reactie