Beroepingswerk discussie [4]

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

eilander schreef:
Dodo schreef:
Mannetje schreef:
Dodo schreef:In de PKN moet je vier jaartraktementen op de bank hebben staan, om mee te beginnen. En verder moet de financiële situatie ook gezond zijn.
Als ik eerlijk ben spreekt daar niet veel geloofsvertrouwen uit...
Als ik moet raden, kan het zijn dat als een PKN-gemeente tekortschiet bij het onderhouden van de dominee, de landelijke PKN moet bijspringen? Dat is in de GerGem waarschijnlijk niet zo.
Maar het is nu eenmaal zo, er liggen vrij strakke eisen voor je mag gaan beroepen. Pas als je aan alles voldoet, krijg je de solvabiliteitsverklaring.
In de PKN onderhoudt je de dominee niet direct. Er moet betaald worden aan de landelijke organisatie, en die betaalt vervolgens het salaris.
Veel beter systeem dan in de GG
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Het systeem is beter. De zorg voor predikanten niet altijd. Predikant wordt je niet voor het geld, maar in de PKN (en trouwens ook elders) zijn predikanten met armoede, stille armoede. Dat zou nooit mogen gebeuren vanwege een systeem.
In de GG, OGG, GGiN is dat beter geregeld, maar zijn financiën helaas ook een perverse prikkel, dat is ook niet goed.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef: In de PKN onderhoudt je de dominee niet direct. Er moet betaald worden aan de landelijke organisatie, en die betaalt vervolgens het salaris.
En ze stoppen op de pensioengerechtigde leeftijd he?
Niet met preken dan, maar wel gaan ze dan met emeritaat. Terwijl ik predikanten ken die nog fit genoeg zijn om gewoon door te gaan en het ook wel zouden willen.
In veel andere kerken vraagt een predikant toch zelf het emeritaat aan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
eilander schreef: In de PKN onderhoudt je de dominee niet direct. Er moet betaald worden aan de landelijke organisatie, en die betaalt vervolgens het salaris.
En ze stoppen op de pensioengerechtigde leeftijd he?
Niet met preken dan, maar wel gaan ze dan met emeritaat. Terwijl ik predikanten ken die nog fit genoeg zijn om gewoon door te gaan en het ook wel zouden willen.
In veel andere kerken vraagt een predikant toch zelf het emeritaat aan?
Dat is de reden waarom ds Op t Hof dominee is gebleven maar dan in een vrije gemeente.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

of ze bieden pastorale bijstand in grote gemeenten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Of bij ziekte
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Ik zou het liever niet aan de dominee zelf overlaten wanneer hij met emeritaat gaat. Hij is soms juist de laatste die inziet dat het niet meer gaat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik zou het liever niet aan de dominee zelf overlaten wanneer hij met emeritaat gaat. Hij is soms juist de laatste die inziet dat het niet meer gaat.
Maar iemand kan (ver) voor die leeftijd ook al de plank mis gaan slaan.
Echtgenote en kerkenraad moeten altijd eerlijk zijn hierover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik zou het liever niet aan de dominee zelf overlaten wanneer hij met emeritaat gaat. Hij is soms juist de laatste die inziet dat het niet meer gaat.
Maar iemand kan (ver) voor die leeftijd ook al de plank mis gaan slaan.
Echtgenote en kerkenraad moeten altijd eerlijk zijn hierover.
Dat zijn uitzonderingen. Eind zestig, zeker boven de zeventig gebeurt het vaker dat mensen toch niet meer de scherpte en de energie hebben die nodig is, en dat zelf niet in de gaten hebben. En krijg ze dan maar eens zover dat ze stoppen.
Dat komt op alle terreinen voor overigens. Ouderen die niet meer zouden moeten rijden bijvoorbeeld... er spelen zich drama's af op dat gebied. Of op kleinkinderen passen maar het eigenlijk niet meer kunnen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Ik zou het liever niet aan de dominee zelf overlaten wanneer hij met emeritaat gaat. Hij is soms juist de laatste die inziet dat het niet meer gaat.
Maar iemand kan (ver) voor die leeftijd ook al de plank mis gaan slaan.
Echtgenote en kerkenraad moeten altijd eerlijk zijn hierover.
Dat zijn uitzonderingen. Eind zestig, zeker boven de zeventig gebeurt het vaker dat mensen toch niet meer de scherpte en de energie hebben die nodig is, en dat zelf niet in de gaten hebben. En krijg ze dan maar eens zover dat ze stoppen.
Dat komt op alle terreinen voor overigens. Ouderen die niet meer zouden moeten rijden bijvoorbeeld... er spelen zich drama's af op dat gebied. Of op kleinkinderen passen maar het eigenlijk niet meer kunnen.
Nou absoluut!
Maar in de afgelopen periode zijn er in ons kerkverband meerdere predikanten vervroegd met emeritaat gegaan. Niet alleen wegens lichamelijke ziekte.
Toeval bestaat natuurlijk niet, maar ik vond het wel opmerkelijk.
Een tijdje geleden hadden wij een zeer gewaardeerde gastpredikant, die eigenlijk beter had kunnen stoppen. Hij had zijn scherpte enigszins verloren en zijn stem begon het in de ochtenddienst al te begeven. In de middagdienst was het bijna niet om aan te horen. Ouderling nam e.e.a. van hem over, zoals tekstgedeelte lezen enz.
Een hele zondag ergens anders zijn kost toch veel energie, zeker als dominee zelf nog rijdt.
Maar ds. de Graaf (Urk, onlangs 50 jaar predikant) rijdt nog naar uithoeken van het land en is nog steeds fris en aktueel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Hier wat geknipt. Sommige zaken zijn niet geschikt om over te discussiëren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Er wordt vaak gezegd dat het beroepingswerk in de Gereformeerde Gemeenten nogal voorspelbaar is. Maar vandaag blijkt dat vanaf september tot heden het tegendeel waar is, gelet op de beroepen en tweetallen(combinaties) van uiteenlopende gemeenten op één predikant.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 dec 2019, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Er wordt door mij vaak gezegd dat het beroepingswerk in de Gereformeerde Gemeenten nogal voorspelbaar is. Maar vandaag blijkt dat het tegendeel waar is.
Ik heb even de tekst aangepast :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Er wordt door mij vaak gezegd dat het beroepingswerk in de Gereformeerde Gemeenten nogal voorspelbaar is. Maar vandaag blijkt dat het tegendeel waar is.
Ik heb even de tekst aangepast :D
Ik heb dat nog nooit gezegd. Ik vind juist dat dat niet het geval is.

Maar ik meende te ontdekken dat dit nu ook daadwerkelijk bewezen kan worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Er wordt vaak gezegd dat het beroepingswerk in de Gereformeerde Gemeenten nogal voorspelbaar is. Maar vandaag blijkt dat vanaf september tot heden het tegendeel waar is, gelet op de beroepen en tweetallen(combinaties) van uiteenlopende gemeenten op één predikant.
Doel je op ds. Hofman?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten