Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:Weerklank vind ik, wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb, volop gereformeerd.
Waarom dat tot scheuringen zou moeten gaan is mij daarom een raadsel, dan moet er wel meer spelen.
Hoeveel heb je ervan gezien?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Weerklank vind ik, wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb, volop gereformeerd.
Waarom dat tot scheuringen zou moeten gaan is mij daarom een raadsel, dan moet er wel meer spelen.
Het is niet wijs om je ogen te sluiten voor het feit dat dat inderdaad het geval is: er speelt altijd meer, Weerklank staat niet op zichzelf.
Los van mijn visie op scheuringen (= onbijbels m.i.).
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Johann Gottfried Walther schreef:
ejvl schreef:Weerklank vind ik, wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb, volop gereformeerd.
Waarom dat tot scheuringen zou moeten gaan is mij daarom een raadsel, dan moet er wel meer spelen.
Hoeveel heb je ervan gezien?
Voor het uitbrengen van de bundel waren er 'scheuringen' mbt liturgie (hervormd Nijkerk, Oldebroek, Woudenberg, IJsselmuiden). Daarnaast zien we na het invoeren van de bundel onrust/onenigheid (hervormd Putten, Amstelveen, Wierden, Nijkerkerveen, Nijkerk).
In de Waarheidsvriend stond eens een artikel over de klassiek hervormde gemeentes Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken: https://dewaarheidsvriend.nl/blog/600-j ... in-nijkerk
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:
ejvl schreef:Weerklank vind ik, wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb, volop gereformeerd.
Waarom dat tot scheuringen zou moeten gaan is mij daarom een raadsel, dan moet er wel meer spelen.
Hoeveel heb je ervan gezien?
De helft schat ik zo in.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door parsifal »

De liturgie aanpassen om jongeren te trekken is sowieso een heel slecht idee. Het is ook een slecht idee om vast te houden aan een oude liturgie om een andere groep kerkgangers te behouden. Gebruik de juiste argumenten voor of tegen het zingen van meer liederen dan de psalmen.

Ik geloof dat er wat ontbreekt als er geen liederen worden gezongen die expliciet en terugkijkend verwijzen naar het kruis, het lege graf en die uitkijken naar de toekomst in Nieuwtestamentische bewoordingen (en ja hier kom je ook met berijmingen van Bijbelteksten een heel eind), maar ga er niet om scheuren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

MePaul schreef: Wacht even, in Weerklank zitten ook liederen uit opwekking.
O, interessant. Vertel?
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
MePaul schreef: Wacht even, in Weerklank zitten ook liederen uit opwekking.
O, interessant. Vertel?
'Heer, ik kom tot U, hoor naar mijn gebed, K'stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God, samen in de naam van Jezus en machtig God, sterke rots'
Er zijn meer voorbeelden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

MePaul schreef:
Hendrikus schreef:
MePaul schreef: Wacht even, in Weerklank zitten ook liederen uit opwekking.
O, interessant. Vertel?
'Heer, ik kom tot U, hoor naar mijn gebed, K'stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God, samen in de naam van Jezus en machtig God, sterke rots'
Er zijn meer voorbeelden.
Dat zijn geen liederen uit Opwekking in de zin dat ze door de Stichting Opwekking zijn geëntameerd en voor 't eerst gepubliceerd. Die liederen bestonden al en zijn in tal van bundels opgenomen. Waaronder Opwekking, maar ook Hemelhoog, Weerklank, de nieuwe Joh de Heer, et cetera. Opwekking is een vindplaats, maar niet de bron van die liederen.
En ook al zou het wél de bron zijn, als het lied goed is, doet de bron ter toch niet toe? Als een lied door een remonstrant gedicht is, zing jij het dan op voorhand al niet?
~~Soli Deo Gloria~~
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

Hervormd Achterberg stapt vanaf 2020 over op de HSV. Afgelopen maanden is dit ook al gebeurd in de hervormde gemeenten in Nieuw-Lekkerland (Dorp) en Lekkerkerk.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Koborg schreef:Hervormd Achterberg stapt vanaf 2020 over op de HSV. Afgelopen maanden is dit ook al gebeurd in de hervormde gemeenten in Nieuw-Lekkerland (Dorp) en Lekkerkerk.
Wat stellen zij als reden ?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef:Vanaf zondag 1 december gaat de Weerklank dan toch echt worden ingevoerd in onze gemeente.(HWBA Krimpen) Max. 2 zangmomenten in de dienst en min. 4 zangmomenten nog gewoon psalmen oude berijming.
Die eerste zondag hebben we gastpredikanten ben benieuwd wat zij doen, Ds M.P.D. Barth zal het wel doen denk ik, ds. J. Muller en Ds. A.W. v/d Plas weet ik niet.
Het is toch nog heel even uitgesteld, want nog niet alles was rond. Ergens in de komende weken gaat het wel gebeuren. Gisteren dus nog gewoon alleen maar 1773 gezongen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:
aggieoudje schreef:Vanaf zondag 1 december gaat de Weerklank dan toch echt worden ingevoerd in onze gemeente.(HWBA Krimpen) Max. 2 zangmomenten in de dienst en min. 4 zangmomenten nog gewoon psalmen oude berijming.
Die eerste zondag hebben we gastpredikanten ben benieuwd wat zij doen, Ds M.P.D. Barth zal het wel doen denk ik, ds. J. Muller en Ds. A.W. v/d Plas weet ik niet.
Het is toch nog heel even uitgesteld, want nog niet alles was rond. Ergens in de komende weken gaat het wel gebeuren. Gisteren dus nog gewoon alleen maar 1773 gezongen.
Zag het inderdaad. Gaat je vader nog wel een paar keer mee?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

In hervormd Nijkerk zijn er 250 bundels besteld in de eerste bestelronde. Er wordt een 2e ronde gehouden omdat ze verwachten dat er meer geïnteresseerden in Weerklank zijn.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

https://hervormdbarneveld.nl/nieuws/aan ... amenwoneni
Steeds vaker eerlijke en duidelijke stukken in de kerkbode. Mooi en evenwichtig beschreven. Gewaagd, meerdere stellen die samenwonen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

MePaul schreef:https://hervormdbarneveld.nl/nieuws/aan ... amenwoneni
Steeds vaker eerlijke en duidelijke stukken in de kerkbode. Mooi en evenwichtig beschreven. Gewaagd, meerdere stellen die samenwonen.
Hopelijk leest de doelgroep de kerkbode ook, anders schiet het zijn doel voorbij. Op zich is het goed om deze dingen eens op een rijtje te zetten, hopelijk komt er ook een gesprek door op gang in de gezinnen.
Gesloten