Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Adje schreef:
MePaul schreef: Na invoering van weerklank zijn er veel gastpredikanten die geen weerklank opgeven (ds Mensink, ds Muller, ds Gouda, ds van den Akker, ds Mudde, ds de Lange etcetera).
Is daar al over nagedacht? Bepaalde wijkgemeentes komen daar te laat achter en gaan jaren na de invoering van gezangen gastvoorgangerslijsten maken. Dat om altijd gezangen in de erediensten te hebben.
Dat lijstje kan ik nog wel verder aanvullen maar daar heb ik totaal geen zin in!
Het is toch verder geen probleem? Wij hebben regelmatig gastpredikanten die geen lied uit Weerklank opgeven. Die ruimte hebben de gastpredikanten en niemand binnen onze gemeente maakt hier een probleem van.
Graag wil ik hier naar verwijzen.
Gastpredikanten die geen weerklank opgeven worden vaak de eerste jaren nog wel geaccepteerd. Zodra het een van de eigen predikanten wordt, wordt het anders. Zoals in Putten, helaas meerdere voorbeelden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Augustienus schreef:De Mijderwijk is inderdaad heel anders qua prediking dan ds Jonker en ds De Wit, ik vond het al opmerkelijk dat Putten hem heeft beroepen. Maar als de HHG Putten ds Van Binsbergen beroept, is het weer in evenwicht. Die is ook anders dan ds Van der Kamp of Den Ouden. En anders bedoel ik in beide gevallen niet perse negatief, laat dat helder zijn.
Na het afscheid van ds A Jonker in mei zijn er nog 2 vacatures. Ik hoop en bid op wijze besluiten voor de wijkgemeentes.
Ik hoop ook voor de hhk daar op een verantwoord beroep. Ook daar is het soms moeilijk om de juiste dominee te vinden.
Mwah... vind je ?
Er zijn behoorlijk veel beroepbare dominees...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik vind het trouwens ook wel ver gaan hoor, om als dominee zo'n kerkenraadsbesluit te weigeren. Maar het zou misschien een idee zijn om één wijkgemeente te vormen voor de gemeenteleden die graag alleen psalmen zingen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:
Augustienus schreef:De Mijderwijk is inderdaad heel anders qua prediking dan ds Jonker en ds De Wit, ik vond het al opmerkelijk dat Putten hem heeft beroepen. Maar als de HHG Putten ds Van Binsbergen beroept, is het weer in evenwicht. Die is ook anders dan ds Van der Kamp of Den Ouden. En anders bedoel ik in beide gevallen niet perse negatief, laat dat helder zijn.
Na het afscheid van ds A Jonker in mei zijn er nog 2 vacatures. Ik hoop en bid op wijze besluiten voor de wijkgemeentes.
Ik hoop ook voor de hhk daar op een verantwoord beroep. Ook daar is het soms moeilijk om de juiste dominee te vinden.
Mwah... vind je ?
Er zijn behoorlijk veel beroepbare dominees...
Genoeg beroepbare voorgangers, alleen vind men het daar soms moeilijk welke dominee men wilt.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Augustienus schreef:De Mijderwijk is inderdaad heel anders qua prediking dan ds Jonker en ds De Wit, ik vond het al opmerkelijk dat Putten hem heeft beroepen. Maar als de HHG Putten ds Van Binsbergen beroept, is het weer in evenwicht. Die is ook anders dan ds Van der Kamp of Den Ouden. En anders bedoel ik in beide gevallen niet perse negatief, laat dat helder zijn.
Ds Mijderwijk volgt ds Markus op.
Die was ook heel anders dan ds van Zwet en de Wit.
Gewoon dus een moderne wijk van putten
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:
Augustienus schreef:De Mijderwijk is inderdaad heel anders qua prediking dan ds Jonker en ds De Wit, ik vond het al opmerkelijk dat Putten hem heeft beroepen. Maar als de HHG Putten ds Van Binsbergen beroept, is het weer in evenwicht. Die is ook anders dan ds Van der Kamp of Den Ouden. En anders bedoel ik in beide gevallen niet perse negatief, laat dat helder zijn.
Na het afscheid van ds A Jonker in mei zijn er nog 2 vacatures. Ik hoop en bid op wijze besluiten voor de wijkgemeentes.
Ik hoop ook voor de hhk daar op een verantwoord beroep. Ook daar is het soms moeilijk om de juiste dominee te vinden.
Mwah... vind je ?
Er zijn behoorlijk veel beroepbare dominees...
Genoeg beroepbare voorgangers, alleen vind men het daar soms moeilijk welke dominee men wilt.
Het uitnodigingsbeleid is ook deels riet en deels Bond, het zijn accenten, maar daardoor is het misschien toch wel wat lastiger.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bruna »

Laten we vooropstellen ik ken Putten niet qua kerken. Maar we hebben het nu toch over HHG en PKN GB?
Die hebben toch niets met elkaars beroepingswerk te maken?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Bruna schreef:Laten we vooropstellen ik ken Putten niet qua kerken. Maar we hebben het nu toch over HHG en PKN GB?
Die hebben toch niets met elkaars beroepingswerk te maken?
Beide is het "hervormd". Wanneer een hg "lichter" en een hhg "klassieker" wordt, dan is de keus om hersteld te worden makkelijker. In burgerlijke taal wordt de hhk "concurrent" van de "lichte" hervormde gemeente.
Lang verhaal en misschien ingewikkeld, maar toch zit er iets in van waarheid. Eventueel houdt men daar rekening mee bij het beroepingswerk.
Hier in Barneveld is de hhg nu wat meer "klassiek gereformeerde bond" dan voorheen. Dat kan zorgen voor een kleine toename vanuit de PKN (GB).
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Bruna schreef:Laten we vooropstellen ik ken Putten niet qua kerken. Maar we hebben het nu toch over HHG en PKN GB?
Die hebben toch niets met elkaars beroepingswerk te maken?
Beide is het "hervormd". Wanneer een hg "lichter" en een hhg "klassieker" wordt, dan is de keus om hersteld te worden makkelijker. In burgerlijke taal wordt de hhk "concurrent" van de "lichte" hervormde gemeente.
Lang verhaal en misschien ingewikkeld, maar toch zit er iets in van waarheid. Eventueel houdt men daar rekening mee bij het beroepingswerk.
Hier in Barneveld is de hhg nu wat meer "klassiek gereformeerde bond" dan voorheen. Dat kan zorgen voor een kleine toename vanuit de PKN (GB).
Er zullen ongetwijfeld meer mensen van de HHK naar de PKN gaan...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen van kerk zouden wisselen om wat accentverschillen. Als jullie dat tenminste juist inschatten, waar ik vraagtekens bij heb.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen van kerk zouden wisselen om wat accentverschillen. Als jullie dat tenminste juist inschatten, waar ik vraagtekens bij heb.
Vind ik ook, zeker zo'n randzaak als Weerklank. Als het nu opwekking was...
Maar wat voor mij een randzaak is kan voor de ander een hoofdzaak zijn
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

Het is vaak iets wat langer speelt, zich opstapelt en dat op een gegeven moment de maat vol is voor iemand, bijvoorbeeld na een bepaald besluit.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

ejvl schreef:
Dodo schreef:Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen van kerk zouden wisselen om wat accentverschillen. Als jullie dat tenminste juist inschatten, waar ik vraagtekens bij heb.
Vind ik ook, zeker zo'n randzaak als Weerklank. Als het nu opwekking was...
Maar wat voor mij een randzaak is kan voor de ander een hoofdzaak zijn
Wacht even, in Weerklank zitten ook liederen uit opwekking. Vooral als men 'jongeren wilt trekken' is Weerklank te ouderwets (te weinig opwekking/sela/hilsong). Hervormd Ijsselstein wilde door Weerklank ook een vollere kerk creëren. 'Vaste Rots van mijn behoud' is ook ouderwets (aldus dominee T. Jacobs afgelopen eeuwigheidszondag).
Opwekking is niet per se verkeerd alléén moet je de 'foute' eruit halen. Blijft staan dat ik in GB genoeg heb gezien met gezangen. Psalmen staan het dichtst bij het Woord.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Ik neem aan dat in Weerklank een selectie van goede opwekkingsliederen staat, die bruikbaar zijn voor gemeentezang.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

MePaul schreef:
ejvl schreef:
Dodo schreef:Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen van kerk zouden wisselen om wat accentverschillen. Als jullie dat tenminste juist inschatten, waar ik vraagtekens bij heb.
Vind ik ook, zeker zo'n randzaak als Weerklank. Als het nu opwekking was...
Maar wat voor mij een randzaak is kan voor de ander een hoofdzaak zijn
Wacht even, in Weerklank zitten ook liederen uit opwekking. Vooral als men 'jongeren wilt trekken' is Weerklank te ouderwets (te weinig opwekking/sela/hilsong). Hervormd Ijsselstein wilde door Weerklank ook een vollere kerk creëren. 'Vaste Rots van mijn behoud' is ook ouderwets (aldus dominee T. Jacobs afgelopen eeuwigheidszondag).
Opwekking is niet per se verkeerd alléén moet je de 'foute' eruit halen. Blijft staan dat ik in GB genoeg heb gezien met gezangen. Psalmen staan het dichtst bij het Woord.
Weerklank vind ik, wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb, volop gereformeerd.
Waarom dat tot scheuringen zou moeten gaan is mij daarom een raadsel, dan moet er wel meer spelen.
Gesloten