Gereformeerde Gemeenten

CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Valcke schreef:
CvdW schreef:Het gaat mij alleen om de titel.

Zie ook topic Gelezen, gehoord ..
Ja maar anderen denken mogelijk dat je ook de inhoud van dat boekje (geheel) voor je rekening neemt. Vandaar mijn opmerking.
Helder en nu moeten ze nog wat doen aan die ingewikkeldheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ja maar anderen denken mogelijk dat je ook de inhoud van dat boekje (geheel) voor je rekening neemt. Vandaar mijn opmerking.
Deed je in 2001 en 2003 ook al mee aan de internetdebatten, Valcke?
En welk commentaar heb je op dat boekje? (Dat is geen uitnodiging voor een heel betoog, met twee zinnen ben ik ook tevreden).

Overigens ga ik er zelf van uit dat die publicaties (ik was toen rond de 20) uiteindelijk veel invloed op mijn meningsvorming hebben gehad. Maar dat is nooit precies na te rekenen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Ja maar anderen denken mogelijk dat je ook de inhoud van dat boekje (geheel) voor je rekening neemt. Vandaar mijn opmerking.
Deed je in 2001 en 2003 ook al mee aan de internetdebatten, Valcke?
En welk commentaar heb je op dat boekje? (Dat is geen uitnodiging voor een heel betoog, met twee zinnen ben ik ook tevreden).

Overigens ga ik er zelf van uit dat die publicaties (ik was toen rond de 20) uiteindelijk veel invloed op mijn meningsvorming hebben gehad. Maar dat is nooit precies na te rekenen.
Nee, ik deed toen niet mee. Maar ik kan de boeken van dr Van der Zwaag en Mr Bart wel positief waarderen. Die zijn heel anders van aard hoewel zij helaas vaak in één adem genoemd worden met het boek van dr Blaauwendraad Het boek van dr Blaauwendraad vond ik echter oppervlakkig. Hij bekritiseerde, maar ik geloof niet dat hij er iets wezenlijks voor in de plaats stelde. Het was zeker geen boodschap in lijn met onze gereformeerde (oud)vaders.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Igg wel in de wandelgangen wordt het gebezigd
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

GGotK schreef:Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Wanneer een student van de TS dit jaar nog bezigt ga ik er van uit dat het nog springlevend is.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

CvdW schreef:
GGotK schreef:Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Wanneer een student van de TS dit jaar nog bezigt ga ik er van uit dat het nog springlevend is.
Hoor je dat nog dan?
Bij de studenten die ik beluisterd heb de afgelopen tijd (Raaf, Kuijl, Beens) verwacht ik deze uitspraken niet zo snel...
Zelfs onze huidige predikant hoor ik deze uitspraak (vanaf de kansel) nooit doen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susan »

Mistig schreef:
CvdW schreef:
GGotK schreef:Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Wanneer een student van de TS dit jaar nog bezigt ga ik er van uit dat het nog springlevend is.
Hoor je dat nog dan?
Bij de studenten die ik beluisterd heb de afgelopen tijd (Raaf, Kuijl, Beens) verwacht ik deze uitspraken niet zo snel...
Zelfs onze huidige predikant hoor ik deze uitspraak (vanaf de kansel) nooit doen.
Hoe ga je daar dan mee om, als er zoiets gezegd wordt? Hoe weet je of iets Bijbels is of niet?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Waar zou nu een karikatuur van worden gemaakt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
CvdW schreef:
GGotK schreef:Hoe vaak wordt de term 'een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' (nog) gebruikt binnen de GG? Laten we er geen karikatuur van maken en ook oog en waardering hebben voor de stromingen waaruit de GG is ontstaan.
Wanneer een student van de TS dit jaar nog bezigt ga ik er van uit dat het nog springlevend is.
Hoor je dat nog dan?
Bij de studenten die ik beluisterd heb de afgelopen tijd (Raaf, Kuijl, Beens) verwacht ik deze uitspraken niet zo snel...
Zelfs onze huidige predikant hoor ik deze uitspraak (vanaf de kansel) nooit doen.
Je vergeet nog één student...

Overigens begrijp ik het niet zo. Alsof zo'n zin alle vrucht uit de prediking zou wegnemen. Zijn we dan niet té kritisch, vraag ik me af. Je moet ook niet op iedere slak zout willen leggen. Aan de andere kant: ik hoor deze zinsnede zelf ook nooit. Ook niet toen ds. Hogchem afgelopen zomer de bekende Zondag 23, waarin het vaak over deze zinsnede gaat, behandelde.

Overigens wel bijzonder dat jij alledrie genoemde studenten al gehoord hebt. Hier zijn ze nog niet wezen preken. :nonnon
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef: Bij de studenten die ik beluisterd heb de afgelopen tijd (Raaf, Kuijl, Beens) verwacht ik deze uitspraken niet zo snel...
Zelfs onze huidige predikant hoor ik deze uitspraak (vanaf de kansel) nooit doen.
Je vergeet nog één student...

Overigens begrijp ik het niet zo. Alsof zo'n zin alle vrucht uit de prediking zou wegnemen. Zijn we dan niet té kritisch, vraag ik me af. Je moet ook niet op iedere slak zout willen leggen. Aan de andere kant: ik hoor deze zinsnede zelf ook nooit. Ook niet toen ds. Hogchem afgelopen zomer de bekende Zondag 23, waarin het vaak over deze zinsnede gaat, behandelde.

Overigens wel bijzonder dat jij alledrie genoemde studenten al gehoord hebt. Hier zijn ze nog niet wezen preken. :nonnon
Ik krijg wel eens wat doorgestuurd...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik meen toch juist dat ik de uitdrukking wel een keer bij Mistig heb gehoord. Maar ik kan mij vergissen.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susan »

Susan schreef:
Hoe ga je daar dan mee om, als er zoiets gezegd wordt? Hoe weet je of iets Bijbels is of niet?
Jullie discussiëren er misschien over maar hoe ga je er mee om als het jezelf betreft. Als het tegen jou zeggen dat zien nog geen hebben is. wordt... terwijl je denkt dat het bijbels gezien anders is. :bobo
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik meen toch juist dat ik de uitdrukking wel een keer bij Mistig heb gehoord. Maar ik kan mij vergissen.
Bij mij, of bij mij in de kerk?

Misschien dat het wel een keer gebezigd is, maar dan kan ik het mij niet meer herinneren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
DDD schreef:Ik meen toch juist dat ik de uitdrukking wel een keer bij Mistig heb gehoord. Maar ik kan mij vergissen.
Bij mij, of bij mij in de kerk?

Misschien dat het wel een keer gebezigd is, maar dan kan ik het mij niet meer herinneren.
Jammer als dit niet uitgelegd wordt. Ik geloof zeker dat uw predikant dit zeer goed kan.
We moeten er niet wat van maken wat het niet is, maar vragen wat ons godvrezend ermee bedoelde. Dat zal misschien niet altijd letterlijk in de Bijbel staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie