Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:
Hollander schreef:Een krachtige tegenstem zorgt al snel voor polarisatie en een kerkscheuring. Maar dat er een grote opwekking nodig is, dat lijkt mij de hoogste noodzaak.

Scheuringen zullen soms onontkombaar zijn als gevolg van de zondige realiteit waarin men
volhardend zoekt wat des mensen is ipv wat van God is. Zeker niet om trots op te zijn. Maar soms onontkoombaar. De Bijbelse waarheid brengt scheiding tussen deze twee.
De polarisatie begint al in dit topic. En dat is echt geen scheiding die jij zult bedoelen. De splinter en de balk worden als waarheid ook misbruikt. Zie hier.

Leg uit. Wat ik bedoelde;
De balk hebben we in ons oog zolang we het normaal of teken van godsvrucht vinden als we niet weten in Hem geborgen te zijn. En door kunnen leven onder de vlag van de vijandschap tegen God. Dood te zijn. En is dat niet de kerkelijke realiteit bij velen? Anders zou de kerk toch in vuur en vlam staan? En zolang dat de realiteit is, zal je de splinter bij de ander niet werkelijk kunnen verwijderen. Omdat we tevreden zijn met de zonde te laten of bij een ander te benoemen. Maar De grootste zonde nl. verder te leven buiten een stellig weten en kennen in Hem geborgen te zijn. Daar kunnen we kennelijk gerust mee verder leven. Om genoeg tijd over te houden met zondige praktijken te benoemen in een digitale omgeving waar (bijna) iedereen onderschrijft dat het zondig is.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 27 nov 2019, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:WORDT HET GEWOON? VALT ZO'N BERICHT NIET MEER ZO OP?

Liturgie voor zegening transgender in PKN

De werkgroep eredienst en kerkmuziek van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) biedt sinds maandag „liturgische bouwstenen” aan voor een kerkdienst waarin transgenders hun nieuwe naam presenteren en een zegen ontvangen.
De teksten zijn een aanvulling op het dienstboek van de kerk, waarin ook handleidingen staan voor kerkdiensten bij onder meer de bevestiging van het huwelijk en de bediening van de doop.

Uit de inleiding blijkt dat de presentatie van de naam plaatsvindt na de preek en vóór de voorbeden en de eventuele viering van het heilig avondmaal. Voorafgaand aan het gebed kan de voorganger de volgende tekst gebruiken: „Wij zijn hier bijeen om een nieuwe naam uit te spreken en een nieuw begin te vieren in het midden van deze gemeente. De nieuwe naam symboliseert alles wat N.N. is en alles wat hij/zij worden mag, door Gods genade. Nu is de tijd gekomen om een nieuwe naam bekend te maken. Dit moment is een mijlpaal in je leven. Je zult op een nieuwe manier je leven leiden en delen met God en de mensen. Het is een nieuw begin, zichtbaar gemaakt vandaag in deze kring.”

Na het gebed vraagt de voorganger de transgender om de nieuwe naam bekend te maken en eventueel toe te lichten. Daarna wordt de transgender onder handoplegging gezegend en kan de gemeente diegene toezingen met de woorden van Psalm 134:3 uit het Liedboek 2013: „Uit Sion, aan den Heer gewijd / zegene u Zijn heiligheid / Hij Die hemel en aarde schiep / Hij is ’t Die u bij name riep.”

In het dankgebed en de voorbeden die daarna gedaan worden, wordt onder meer gebeden voor „wie pijn hebben door deze transitie” en „wie met hem/haar deze weg niet kan of wil gaan.”

De handreiking biedt ook alternatieve teksten en handreikingen voor gebeden die tijdens een pastoraal bezoek of in persoonlijk gebed kunnen worden uitgesproken.

In de Protestantse Kerk wordt verschillend gedacht over een liturgie voor transgenders. Toen de plannen hiervoor in juni bekend werden, noemde ds. A. J. Mensink, voorzitter van de Gereformeerde Bond, een liturgisch zegenmoment theologisch „moeilijk te verteren.” Dr. M. Klaassen, hervormd predikant te Arnemuiden, vroeg zich af of „de PKN met deze handreiking geslachtelijkheid en gender niet veel te veel accentueert.”

Ook in het buitenland is sprake van de ontwikkeling van een transgenderliturgie. De Anglicaanse Kerk publiceerde vorig jaar een handleiding voor een welkomstdienst voor transgenders. In een open brief tekenden enkele duizenden anglicanen destijds protest aan. Het Vaticaan noemde het veranderen van het eigen geslacht in juni „tegennatuurlijk.”

Bron: RD
https://www.rd.nl/kerk-religie/liturgie ... -1.1613001
Het verbaas me niks, het wordt allemaal zoo door je strot geduwd, dat je er overheen leest.
Ik wordt er misselijk van nog even dan heb je transgenderpindakaas of transgenderboerderijendrop, ik zie de nood van deze mensen echt wel, ik zie ook dat er hulp moet zijn voor mensen die zich anders voelen, maar ik geloof niet dat ze geholpen zijn met de idioterie die er nu in kerk en wereld is, de nashvilverklaring niet en de gekte ook niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Heeft het iemand op de knieën gebracht?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel met zorg heb gelezen, en vervolgens ben ik gisteren toch vergeten om dit in het gebed mee te nemen. Toch is dat een betere weg dan dat je het verwacht van 'je stem verheffen'. Elk moet zijn eigen plaats en wijze weten daarin.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Heeft het iemand op de knieën gebracht?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel met zorg heb gelezen, en vervolgens ben ik gisteren toch vergeten om dit in het gebed mee te nemen. Toch is dat een betere weg dan dat je het verwacht van 'je stem verheffen'. Elk moet zijn eigen plaats en wijze weten daarin.
Helemaal waar, ook ik ben in gebreke gebleven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

Niet specifiek de pkn situatie. Wel in het algemeen. De zondige gedachten en praktijken rondom sexualiteit en de hele ideologie.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Heeft het iemand op de knieën gebracht?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel met zorg heb gelezen, en vervolgens ben ik gisteren toch vergeten om dit in het gebed mee te nemen. Toch is dat een betere weg dan dat je het verwacht van 'je stem verheffen'. Elk moet zijn eigen plaats en wijze weten daarin.
Ja dat is waar, maar ene oproep aan de GB om er iets van te zeggen lijkt mij ook goed of niet ?
Ze weten het wel dat de GB dit niet goedkeurt.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Nathanaël »

Het probleem is dat er niet echt een manier is om er iets over te zeggen. Dat kun je in de krant doen: dat is gebeurt. Zowel ds. Mensink (voorzitter GB) als Dr. Klaassen hebben een reactie gegeven in de krant. Dat is al gebeurt zodra dit aangekondigd werd.
Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Dus de grote moeite en pijn is er zeker bij GB-ers, maar het is wel een beetje makkelijk om dan vanuit een ander kerkverband te gaan vertellen dat de GB hier niks over zegt.
Ik zou zeggen: keer allemaal terug naar de vaderlandse kerk, dat zou sowieso al verschil maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef:Het probleem is dat er niet echt een manier is om er iets over te zeggen. Dat kun je in de krant doen: dat is gebeurt. Zowel ds. Mensink (voorzitter GB) als Dr. Klaassen hebben een reactie gegeven in de krant. Dat is al gebeurt zodra dit aangekondigd werd.
Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Dus de grote moeite en pijn is er zeker bij GB-ers, maar het is wel een beetje makkelijk om dan vanuit een ander kerkverband te gaan vertellen dat de GB hier niks over zegt.
Ik zou zeggen: keer allemaal terug naar de vaderlandse kerk, dat zou sowieso al verschil maken.
Ik meen dat er een akte van Afscheiden en wederkeer was? Waarom konden de Afgescheidenen eigenlijk niet wederkeren?
Ik denk dat de weinig georganiseerde Oud Gereformeerden hier hert meest in de Ledeboeriaanse lijn staan (of stonden?)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

Nathanaël schreef:Het probleem is dat er niet echt een manier is om er iets over te zeggen. Dat kun je in de krant doen: dat is gebeurt. Zowel ds. Mensink (voorzitter GB) als Dr. Klaassen hebben een reactie gegeven in de krant. Dat is al gebeurt zodra dit aangekondigd werd.
Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Dus de grote moeite en pijn is er zeker bij GB-ers, maar het is wel een beetje makkelijk om dan vanuit een ander kerkverband te gaan vertellen dat de GB hier niks over zegt.
Ik zou zeggen: keer allemaal terug naar de vaderlandse kerk, dat zou sowieso al verschil maken.
De GB zou wel steevast bij zulke gebeurtenissen een formele verklaring kunnen doen uitgaan, toch?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Nathanaël »

Valcke schreef:
Nathanaël schreef:Het probleem is dat er niet echt een manier is om er iets over te zeggen. Dat kun je in de krant doen: dat is gebeurt. Zowel ds. Mensink (voorzitter GB) als Dr. Klaassen hebben een reactie gegeven in de krant. Dat is al gebeurt zodra dit aangekondigd werd.
Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Dus de grote moeite en pijn is er zeker bij GB-ers, maar het is wel een beetje makkelijk om dan vanuit een ander kerkverband te gaan vertellen dat de GB hier niks over zegt.
Ik zou zeggen: keer allemaal terug naar de vaderlandse kerk, dat zou sowieso al verschil maken.
De GB zou wel steevast bij zulke gebeurtenissen een formele verklaring kunnen doen uitgaan, toch?
Dat zou kunnen, maar toen deze liturgie aangekondigd werd heeft ds. Mensink al in zijn functie als voorzitter van het hoofdbestuur gereageerd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Nathanaël »

Overigens wil ik als aanvulling ook wel zeggen dat er wat mij betreft duidelijker gesproken mag worden. Ik ben alleen bang dat de grote breedte van de GB hierin hinderlijk werkt. De interne verschillen zijn veel te groot geworden. Dat is voor mij een groot punt van zorg.
Maar ik vind het te makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat de GB het allemaal maar gewoon laat gebeuren ;-)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Nathanaël schreef:Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Is dat het gevolg van de nieuwe classisindeling? Ik heb min of meer begrepen dat voor die afvaardiging niet zo warm wordt gelopen door hen die ook lid van de bond zijn. Maar mogelijk moet ik mijn beeld bijstellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Nathanaël schreef:Het probleem is dat er niet echt een manier is om er iets over te zeggen. Dat kun je in de krant doen: dat is gebeurt. Zowel ds. Mensink (voorzitter GB) als Dr. Klaassen hebben een reactie gegeven in de krant. Dat is al gebeurt zodra dit aangekondigd werd.
Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Dus de grote moeite en pijn is er zeker bij GB-ers, maar het is wel een beetje makkelijk om dan vanuit een ander kerkverband te gaan vertellen dat de GB hier niks over zegt.
Ik zou zeggen: keer allemaal terug naar de vaderlandse kerk, dat zou sowieso al verschil maken.
Ik meen dat er een akte van Afscheiden en wederkeer was? Waarom konden de Afgescheidenen eigenlijk niet wederkeren?
Ik denk dat de weinig georganiseerde Oud Gereformeerden hier hert meest in de Ledeboeriaanse lijn staan (of stonden?)
De begrippen 'afscheiding en wederkeer' gaan over hetzelfde. Er werd mee bedoeld dat afscheiding van de hervormde kerk, een wederkeer tot het spoor der vaderen inhield. Dus het gaat niet om de eventuele wederkeer als dat weer zou kunnen.

Dat neemt niet weg dat je die gedachte in bv. de Oud Gereformeerde Gemeenten nog wel tegenkomt. Wel steeds minder, is mijn indruk.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Nathanaël »

Herman schreef:
Nathanaël schreef:Daarnaast kun je niet zoveel. Je kunt er op de synode over beginnen, maar zie als GB-er maar eens afgevaardigd te worden naar de synode. Dat is op zich al een heel lastig iets.
Is dat het gevolg van de nieuwe classisindeling? Ik heb min of meer begrepen dat voor die afvaardiging niet zo warm wordt gelopen door hen die ook lid van de bond zijn. Maar mogelijk moet ik mijn beeld bijstellen.
Ik had verwacht dat het met de nieuwe classis indeling makkelijker zou worden, maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Ik hoor inderdaad ook wel de geluiden die jij nu noemt hoor, dus dat is zeker ook aan de orde. Tegelijk is het niet zo makkelijk als het klinkt, er is veel sprake van kerkpolitieke spelletjes, waardoor de GB nog wel eens tegen wordt gewerkt. Dat er nu een synodepreses is die lid is van de GB heeft vooral te maken met het feit dat er een afspraak is dat min of meer alle modaliteiten vertegenwoordigd moeten zijn in het moderamen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Vandaag een uitspraak van een rechter over de vrijheid van godsdienst, die belangrijker is de bepalingen over discriminatie.

https://nos.nl/artikel/2326824-orthodox ... fbaar.html

In een item op Radio 1 werd deze uitspraak wel overgenomen, maar de onderliggende zaak volstrekt afgewezen. De rechterlijke afweging is dus feitelijk niet gevolgd: als je de nashville overtuiging aanhang, hoor je eigenlijk niet meer te bestaan.
Plaats reactie