Gereformeerde Gemeenten

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Dat waag ik te betwijfelen.
Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Wat dat betreft is de Tabernakelserie heel erg mooi. Prachtige preken in hedendaags Nederlands.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.
Als ik kijk naar het kerkelijk landschap van Nederland dan vraag ik mij af of iemand uit pak 'm beet het jaar 800 zich herkent in hetgeen hem wordt voorgehouden in de Gereformeerde Gemeente (om maar bij het topic te blijven).
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Ik ben heel blij dat ik met alle hedendaagse preken die ik hoor (laatste 6 jaar 2x leesdienst), ik met grote regelmaat een oude schrijver lees.
Heel veel hedendaagse preken worden door 200 jaar getheologiseer op de vierkante millimeter ingebedt in een staple dogma's waardoor het onbevangen luisteren naar de schrift en dat doorgeven, zoals ik bij veel oude schrijvers wel lees, nu vaak omvloerst is.
Wat dat aangaat zou het goed zijn als er juist veel meer oude schrijvers worden gelezen!
Je kan aan de kerkenraad voorstellen dat als onderhand bij leven en welzijn dominee A.P. Muilwijk komt.
En hij ergens anders preken gaat dat jullie dan zelf een oudvader lezen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12038
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Hoezo? Toen en nu belijden we de 12 artikelen. Dus dat zorgt meer voor overeenkomsten dan voor verschillen.
Als ik kijk naar het kerkelijk landschap van Nederland dan vraag ik mij af of iemand uit pak 'm beet het jaar 800 zich herkent in hetgeen hem wordt voorgehouden in de Gereformeerde Gemeente (om maar bij het topic te blijven).
Je kunt bij ontwikkelingen alleen terug kijken en niet vooruit. Dus dit argument lijkt me niet deugdelijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ds. C Harinck over bevinding:
Ds C Harinck schreef:Geloofservaring is bij Calvijn iets anders dan mystiek. Mystíek wordt niet gevoed door het Woord. De mystiek ontmoet God niet in het Woord, maar los van het Woord in de gevoelswereld.

Bevínding wordt opgeroepen door het Woord en de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de kracht, de troost en de waarheid van Gods Woord ervaren. Dat is bij Calvijn bevinding. Midden in dit leven ervaart de gelovige wie God voor hem of haar wil zijn.

Calvijn verwerpt dan ook de ”nuda experentia”, de ”naakte ervaring”. Het Woord is éérst, de ervaring vólgt. Ervaring is God en Zijn Woord waar bevinden.

Hierin stemt Calvijn overeen met Luther. Luther schreef in de kantlijn van zijn Bijbel bij sommige beloften: „Probatum est” („Beproefd en waar bevonden”). Dat is bij Calvijn en bij Luther bevinding, namelijk: de bevinding van de waarheid en de werkelijkheid van Gods Woord.
https://www.rd.nl/opinie/calvijn-bindt- ... -1.1612751
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ds. C Harinck over bevinding:
Ds C Harinck schreef:Geloofservaring is bij Calvijn iets anders dan mystiek. Mystíek wordt niet gevoed door het Woord. De mystiek ontmoet God niet in het Woord, maar los van het Woord in de gevoelswereld.

Bevínding wordt opgeroepen door het Woord en de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de kracht, de troost en de waarheid van Gods Woord ervaren. Dat is bij Calvijn bevinding. Midden in dit leven ervaart de gelovige wie God voor hem of haar wil zijn.

Calvijn verwerpt dan ook de ”nuda experentia”, de ”naakte ervaring”. Het Woord is éérst, de ervaring vólgt. Ervaring is God en Zijn Woord waar bevinden.

Hierin stemt Calvijn overeen met Luther. Luther schreef in de kantlijn van zijn Bijbel bij sommige beloften: „Probatum est” („Beproefd en waar bevonden”). Dat is bij Calvijn en bij Luther bevinding, namelijk: de bevinding van de waarheid en de werkelijkheid van Gods Woord.
https://www.rd.nl/opinie/calvijn-bindt- ... -1.1612751
Een heel mooi stuk. Wat een wonder als je op 86-jarige leeftijd nog zo groen en fris mag zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Ds. C Harinck over bevinding:
Ds C Harinck schreef:Geloofservaring is bij Calvijn iets anders dan mystiek. Mystíek wordt niet gevoed door het Woord. De mystiek ontmoet God niet in het Woord, maar los van het Woord in de gevoelswereld.

Bevínding wordt opgeroepen door het Woord en de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de kracht, de troost en de waarheid van Gods Woord ervaren. Dat is bij Calvijn bevinding. Midden in dit leven ervaart de gelovige wie God voor hem of haar wil zijn.

Calvijn verwerpt dan ook de ”nuda experentia”, de ”naakte ervaring”. Het Woord is éérst, de ervaring vólgt. Ervaring is God en Zijn Woord waar bevinden.

Hierin stemt Calvijn overeen met Luther. Luther schreef in de kantlijn van zijn Bijbel bij sommige beloften: „Probatum est” („Beproefd en waar bevonden”). Dat is bij Calvijn en bij Luther bevinding, namelijk: de bevinding van de waarheid en de werkelijkheid van Gods Woord.
https://www.rd.nl/opinie/calvijn-bindt- ... -1.1612751
Tegen wie of wat wordt in dit opiniestuk nu eigenlijk stelling genomen?

Ds. A. Moerkerken
"Bevinding is het geheel aan geestelijke ervaring, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen.”

Ds. C.G. Vreugdenhil
“Bevinding is kennis en omgang met God. Dit gaat verder dan verstandelijke kennis, namelijk hartenkennis, omgangskennis en ervaringskennis. Dit noemen we bevindingskennis.”
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Een opiniestuk hoeft niet tegen iemand gericht te zijn. Je kan ook je eigen stelling innemen, en/of lezers prikkelen met je mening. Dat laatste lijkt mij hier het doel.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Een opiniestuk hoeft niet tegen iemand gericht te zijn. Je kan ook je eigen stelling innemen, en/of lezers prikkelen met je mening. Dat laatste lijkt mij hier het doel.
Ik denk dat niet, maar als het zo is heeft hij wel betere opiniestukken geschreven. Niemand kan het toch oneens zijn met wat hij schrijft.
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Is het niet gewoon een persoonlijke reflectie op de aandacht voor bevindelijke prediking in de afgelopen tijd?
-
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:Is het niet gewoon een persoonlijke reflectie op de aandacht voor bevindelijke prediking in de afgelopen tijd?
Het zal zeker in die context aan hem gevraagd zijn. Ik was i.i.g. (aangenaam) verrast over dit redelijk neutraal en non-polemische opiniestuk.

Ik wil nog maar eens een ander stukje hieronder plaatsen:

Ds. C. Harinck verzet zich tegen bekeringsschema's binnen GerGem: "Aangrijpend wat sommige predikers met de Bijbel durven doen"
'Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' en 'een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste Christus'. Dit soort uitspraken zorgen bij reformatorische christenen die worstelen met geloofszekerheid regelmatig voor onrust. Dat geldt ook voor deze vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Ds. C. Harinck, emeritus-predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten, verzet zich in zijn antwoord tegen bekeringsschema's.

Ds. Harinck: "Er zit in al die uitdrukkingen wel iets van waarheid, maar de waarheid van die uitdrukkingen verstaat en kent men niet meer. Dus hou je alleen degelijke gezegden over. (...) Zo is een bedekte schuld juist een vergeven schuld. Zie maar Psalm 32:1: 'Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.' Een schuld die niet bedekt is door het bloed van Jezus is een juist onvergeven schuld.
Het komt er op neer, dat al die gezegden uit vroegere gezelschappen wel waarheid bevatten, maar door velen nu ingepast zijn in een bepaald bekeringsschema. Ze zijn een eigen leven gaan leiden, los van de Bijbel en los van de echte beleving. Dan hou je een karikatuur over. Ik merk dat deze ontwikkeling steeds sterker wordt. Iedere tekst uit de Bijbel wordt gebogen naar een bepaald schema. Alles wat daar van afwijkt wordt veroordeeld. Men leest de Bijbel niet meer onbevangen, maar door de bril van bepaalde opvattingen over de weg van de bekering. Dat wordt dan in iedere tekst gestopt. Wat een armoede! En wat een dwaalweg. God zegt: 'Zij hebben Mijn Woord verlaten wat wijsheid zouden zij dan hebben?' (Jeremia 8:9).

Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen. Zij vrezen waarschijnlijk de woorden uit Openbaring 22:18, 19 niet. 'Indien iemand tot deze dingen toedoet. God zal hen toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet aan de woorden des boeks dezer profetie. God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens.'"
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

En waarom plaats je dat stuk? Het is niet echt verheffend qua toon en inhoud.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het spreekt de Bijbel na en daar is niets mis mee.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Erasmiaan schreef:En waarom plaats je dat stuk? Het is niet echt verheffend qua toon en inhoud.
Het is een waarschuwend stuk.
Het geeft aan dat de preken van de laatste 100 jaar niet gelezen moeten worden. In deze preken staan vaak dergelijke uitdrukkingen.
U vind de woorden van de Heere Jezus richting Farizeeën wellicht ook niet echt verheffend qua toon en inhoud?
Plaats reactie