Synode GGiN(jaarloos)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

"De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) heeft dinsdag in besloten zitting de appelschriften behandeld die te maken hebben met de problemen in de gemeente van Opheusden. Enkele hoofdbezwaren tegen de handelwijze van de kerkenraad en de classis zijn ongegrond verklaard."

bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1610557
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

Tiberius schreef:"De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) heeft dinsdag in besloten zitting de appelschriften behandeld die te maken hebben met de problemen in de gemeente van Opheusden. Enkele hoofdbezwaren tegen de handelwijze van de kerkenraad en de classis zijn ongegrond verklaard."

bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1610557
De classis Oost zal D.V. vrijdag 29 november weer vergaderen o.a. omtrent de tweede preekplaats in Opheusden.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door TSC »

Wet en Evangelie schreef:
Tiberius schreef:"De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) heeft dinsdag in besloten zitting de appelschriften behandeld die te maken hebben met de problemen in de gemeente van Opheusden. Enkele hoofdbezwaren tegen de handelwijze van de kerkenraad en de classis zijn ongegrond verklaard."

bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1610557
De classis Oost zal D.V. vrijdag 29 november weer vergaderen o.a. omtrent de tweede preekplaats in Opheusden.
De toevoeging D.V. bij deze datum is nogal wrang als we kijken naar het verband waaruit de uitdrukking Deo Volente naar voren komt.(Jakobus 4).
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

TSC schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Tiberius schreef:"De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) heeft dinsdag in besloten zitting de appelschriften behandeld die te maken hebben met de problemen in de gemeente van Opheusden. Enkele hoofdbezwaren tegen de handelwijze van de kerkenraad en de classis zijn ongegrond verklaard."

bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1610557
De classis Oost zal D.V. vrijdag 29 november weer vergaderen o.a. omtrent de tweede preekplaats in Opheusden.
De toevoeging D.V. bij deze datum is nogal wrang als we kijken naar het verband waaruit de uitdrukking Deo Volente naar voren komt.(Jakobus 4).
D.V. betekent niet anders dan "zo God het wil". Dus zo God het wil komt de classis Oost vrijdag 29 november weer bij elkaar.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door crossmountain »

Extra preekplaats ggiN Opheusden vervalt

Na de synodebesluiten van 12 november is er kerkrechtelijk geen grond meer voor de ‘classicale preekplaats’ te Opheusden. Dat heeft de classis Oost van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) vrijdagavond besloten. Het besluit is zaterdag per brief aan de gemeente meegedeeld.

Vanaf zondag 8 december worden er in Opheusden weer als vanouds twee diensten gehouden, om 9.30 en 18.00 uur. Ds. D. E. van de Kieft (Urk) zal die zondag voorgaan. Dan valt de pastorale zorg ook weer volledig onder de kerkenraad van Opheusden. De extra catechisatielessen voor kinderen van bezwaarde leden worden dinsdagavond voor het laatst gegeven.

https://www.rd.nl/kerk-religie/extra-pr ... -1.1614312
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Delftenaar »

Geeft blijk van een stuk heling en dat is mooi.
Schuurman2560
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2018, 22:50

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Schuurman2560 »

Delftenaar schreef:Geeft blijk van een stuk heling en dat is mooi.
Ik denk niet dat u weet wat er allemaal speelt. Maar van heling is totaal geen sprake.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Hollander »

Schuurman2560 schreef:
Delftenaar schreef:Geeft blijk van een stuk heling en dat is mooi.
Ik denk niet dat u weet wat er allemaal speelt. Maar van heling is totaal geen sprake.
Als dat zo is, dan wordt het tijd dat men over de eigen schaduw heen gaat springen en op de knieën tot schuldbelijdenis gaat komen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Inderdaad, @Hollander. Je hebt helemaal gelijk.

Toch moeten we deze casus niet uitvlakken. Ik kan namelijk de bezwaarden heel goed begrijpen. Als ik me in deze situatie verplaats, zou ik waarschijnlijk ook één van hen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bevindelijk »

Deze mensen die naar anderhalf jaar rond zwerven weer een basis hadden staan nu weer op straat, droevig!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Bevindelijk schreef:Deze mensen die naar anderhalf jaar rond zwerven weer een basis hadden staan nu weer op straat, droevig!
Ze staan natuurlijk niet op straat. Officieel behoren ze nog steeds tot de gemeente Opheusden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Hollander »

Bevindelijk schreef:Deze mensen die naar anderhalf jaar rond zwerven weer een basis hadden staan nu weer op straat, droevig!
De wanordelijke toestand van vier diensten voor één gemeente, met deze redenen, is geen basis voor de toekomst. Verstandige keuze van de classis om dit weer te wijzigen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bevindelijk »

Dat is waar, maar het zal vast moeilijk zijn om terug te keren naar alles wat er gebeurt is
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Orchidee »

De minste zijn en de ander uitnemender achten dan jezelf is moeilijk, kost alles maar het heeft Hem ook alles gekost om ons zondige mensen te bevrijden van de eeuwige dood!

(Sorry, lag op m'n hart en moest het even kwijt)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Herman »

De gevoelens die nu bij de bezwaarden leven hebben meer weg van een bom die is gebarsten, dan dat sprake is van heling en verzoening.

Een kleine poging voor begrip.
Het proces van heling en verzoening begint niet met een door de synode en classis opgelegd formeel besluit, maar met begrip en met inlevingsvermogen voor de ingebrachte bezwaren. Nu zijn alle bezwaren op kerkordelijke gronden niet ontvankelijk verklaard en als ik de geschiedenis goed in mijn hoofd heb, is de redenering dat er geen bezwaar kan worden gemaakt op niet openbare stukken. Die waren echter gelekt en dus wel openbaar. Als je je als kerk daarna verschuilt achter een formele regel, dan heb je denk ik iets meer uit te leggen omdat de inhoud van de gelekte stukken wel degelijk ter discussie staat. Het verschil tussen moraal en regels is de afgelopen tijd op het forum vanuit zowel de politiek als het concreet handelen in financiële situaties belicht en hier hebben we dus eenzelfde casus, maar dan tussen de kerkordelijke kant van de zaak die formeel juist in elkaar steekt, terwijl betrokken bezwaarden zich op het standpunt stellen 'dat het zaakje stinkt'.

Ik speel niemand de bal toe. Ik poog ook geen verwijt neer te leggen, maar de ontwikkelingen worden dus niet eenduidig als positief gezien en de kloof is te diep geslagen om met een formele redenering te overbruggen.
Plaats reactie