Synode GGiN(jaarloos)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef:
Bevindelijk schreef:Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
Een dominee die een oordeel uitspreekt? Bizar en eng.
Heb je dan liever dominees die zeggen: vrede, vrede, en geen gevaar?

Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
Wat kan je zeggen tegen kerkgangers die bij zulke dominee's zitten ?
K zou zeggen, scheer je daar weg!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Lijkt me niet tactisch...
Maar goed ja, zij vinden van ons weer dat we teveel mystiek in brengen.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Thuisvrouw »

Erskinees schreef:Ik heb eerder het idee dat hier erg overdreven/aangestoken gereageerd wordt omdat het een eigen kerkverband betreft.
Ik kan Amstelodamense best, zeker wanneer hij/zij zelf niet uitkomstig is uit de GGiN en de uitspraken niet in een context kan plaatsen.

Wrijf je nu niet je ogen uit dan bij termen als 'bizar' en 'eng'? In het door mij aangehaalde topic deed je dat wel bij ds. Schot. Wat ik bedoel heeft niets te maken met eigen kerkverband. Dan kan ik wel aan de gang blijven.

Het gaat er mij om dat bij de ene meer objectiviteit en onderzoeksplicht gevraagd wordt dan bij de andere.En of het nou dominees zijn of RF posters, of evangelischen, of gewoon atheïsten, je gaat niet zomaar wat roepen als je geen context weet, noch de juistheid van bepaalde situaties. Dat gunnen we iedereen en ook onszelf immers.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Framboos »

Geytenbeekje schreef:Lijkt me niet tactisch...
Maar goed ja, zij vinden van ons weer dat we teveel mystiek in brengen.
Wie is "zij" en wie is "ons "?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Framboos schreef:
Geytenbeekje schreef:Lijkt me niet tactisch...
Maar goed ja, zij vinden van ons weer dat we teveel mystiek in brengen.
Wie is "zij" en wie is "ons "?
NGK(V) is zij Refokerk is ons
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Thea »

Er is inderdaad veel politiek op het forum. Het is moeilijk om onbevooroordeeld naar dingen te kijken.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

Maar dat is juist het leerzame. Dat neemt niet weg, dat ik vind dat leden van de GGiN soms wel geheimtaal spreken.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Maar dat is juist het leerzame. Dat neemt niet weg, dat ik vind dat leden van de GGiN soms wel geheimtaal spreken.
Tale Kanaäns noem je dat :haha
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Zita »

Ontopic!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Amstelodamense »

J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef:
Bevindelijk schreef:Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
Een dominee die een oordeel uitspreekt? Bizar en eng.
Heb je dan liever dominees die zeggen: vrede, vrede, en geen gevaar?

Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
Nee hoor, nu plaats je twee extremen tegen over elkaar. Natuurlijk moet gezegd worden in welke tijd we leven en wat de problemen/uitdagingen/ellende zijn/is van deze tijd. Maar om dan een oordeel uit te spreken over NL? Dat gaat mij veel te ver en is ook niet de rol van een predikant.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Bruna schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Amstelodamense schreef:
Bevindelijk schreef:Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
Een dominee die een oordeel uitspreekt? Bizar en eng.
Ik denk dat Ds. Mallan zelf niet het oordeel uitsprak maar dat hij als Gods gezant van Godswege aan Nederland het oordeel verkondigde. Ds. Mallan ging echt niet op de troon van God zitten om als rechter te fungeren.
Precies, jammer dat @Amstelodamense het zo leuk vindt om wat ongelukkige uitdrukkingen van @Bevindelijk te gebruiken om zijn of haar allergie tegen de GGiN te laten merken.
Bruna, je gaat veel te kort door de bocht. Ik heb geen allergie tegen de GGiN, ik heb niks met predikanten die een oordeel uitspreken. Of dat nou een oordeel over NL is, een oordeel over de HSV, een oordeel over een boek van dr. Klaassen of wat dan ook. Bepaalde predikanten worden op een voetstuk geplaatst (of plaatsen zich daar zelf op), wat niet altijd in hun voordeel uitwerkt. Ze menen maar alles van een kansel af te kunnen roepen of in een (kerk)blad te kunnen schrijven, is echt niet okay en men heeft dat mandaat ook niet.

Een stuk bescheidenheid zou hen sieren....
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

Amstelodamense schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Amstelodamense schreef:
Bevindelijk schreef:Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
Een dominee die een oordeel uitspreekt? Bizar en eng.
Ik denk dat Ds. Mallan zelf niet het oordeel uitsprak maar dat hij als Gods gezant van Godswege aan Nederland het oordeel verkondigde. Ds. Mallan ging echt niet op de troon van God zitten om als rechter te fungeren.
Bruna schreef: Precies, jammer dat @Amstelodamense het zo leuk vindt om wat ongelukkige uitdrukkingen van @Bevindelijk te gebruiken om zijn of haar allergie tegen de GGiN te laten merken.

Amstelodamense schreef: Bruna, je gaat veel te kort door de bocht. Ik heb geen allergie tegen de GGiN, ik heb niks met predikanten die een oordeel uitspreken. Of dat nou een oordeel over NL is, een oordeel over de HSV, een oordeel over een boek van dr. Klaassen of wat dan ook. Bepaalde predikanten worden op een voetstuk geplaatst (of plaatsen zich daar zelf op), wat niet altijd in hun voordeel uitwerkt. Ze menen maar alles van een kansel af te kunnen roepen of in een (kerk)blad te kunnen schrijven, is echt niet okay en men heeft dat mandaat ook niet.

Een stuk bescheidenheid zou hen sieren....
Als ik te kort door de bocht ging dan heb ik dat niet goed gedaan en ben ik bereid dat te verduidelijken. Bevindelijk schrijft het wat cryptisch op echter dacht ik dat jij als hoog of universitair opgeleide GG'er wel zou begrijpen dat er geen oordeel werd uitgesproken maar het oordeel verkondigde n.a.v. bijvoorbeeld Openbaringen. Zie verduidelijking van @Wet en Evangelie. Daarom vond ik dat je wat kort door de bocht ging.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

Zomaar even tussendoor:
Zou het ook niet een oordeel zijn dat we de oordelen niet opmerken?
De mannen van Sodom werden met verblindheden geslagen
God sprak wel tot Manasse, maar hij merkte daar niet op
En zo zouden verschillende voorbeelden kunnen noemen.

Als wij nu rondom ons heen zien, dan zien we toch wel dingen die ons wat te zeggen hebben.
Wat denken we van deze woorden:
stikstof-crisis, PFAS, mondkapje, smog, smeltende gletsjer, droogte, oversrtroming,
orkanen, vervuiling, (on)leefbaarheid, hitte, aardbeving, natuurramp, staking, wrevel,
harde woorden, verkilling, verrijking, achterklap, leugen, en zo zouden er nog veel meer 'tijdwoorden' te noemen zijn. Het zijn zomaar wat woorden die we nogal eens in het nieuws tegenkomen.
Deze woorden zijn zeker niet allemaal nieuw. Maar als we ze samen combineren geeft het toch wel iets te denken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Thuisvrouw »

Amstelodamense schreef:
Bruna schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Amstelodamense schreef:
Een dominee die een oordeel uitspreekt? Bizar en eng.
Ik denk dat Ds. Mallan zelf niet het oordeel uitsprak maar dat hij als Gods gezant van Godswege aan Nederland het oordeel verkondigde. Ds. Mallan ging echt niet op de troon van God zitten om als rechter te fungeren.
Precies, jammer dat @Amstelodamense het zo leuk vindt om wat ongelukkige uitdrukkingen van @Bevindelijk te gebruiken om zijn of haar allergie tegen de GGiN te laten merken.
Bruna, je gaat veel te kort door de bocht. Ik heb geen allergie tegen de GGiN, ik heb niks met predikanten die een oordeel uitspreken. Of dat nou een oordeel over NL is, een oordeel over de HSV, een oordeel over een boek van dr. Klaassen of wat dan ook. Bepaalde predikanten worden op een voetstuk geplaatst (of plaatsen zich daar zelf op), wat niet altijd in hun voordeel uitwerkt. Ze menen maar alles van een kansel af te kunnen roepen of in een (kerk)blad te kunnen schrijven, is echt niet okay en men heeft dat mandaat ook niet.

Een stuk bescheidenheid zou hen sieren....

Mag ik je aan je eigen woorden herinneren?

Amstelodamense schreef:
Maar bepaalde zaken zitten wel behoorlijk in m'n allergie. Zo ook de toon van de recensie van dominee Schot. Je kunt met elkaar van mening verschillen (en dr. Klaassen kan iets op pagina Y neerzetten terwijl ds. Schot dit op pagina X had verwacht/gewenst), maar doe wel even normaal. Gedraag je als een christen, in alle ootmoedigheid, liefde en waardigheid die je past. Ik las gisteren nog in een preek: Adeldom verplicht. Als kind van God behoor je tot de adelstand, gedraag je dan ook hoffelijk.

Dit geldt overigens voor ons allemaal, ik zal er ook (meer) op letten.
Ik vind het dan gewoon niet netjes om op voorhand een ongelukkige uitdrukking te veroordelen zonder de juistheid en context te onderzoeken. Met termen als bizar en eng. Je mag van mening verschillen, maar wat je verwacht van ds. Schot moet je dan zelf ook betrachtten. Dat is wel zo hoffelijk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Zita »

Het gaat hier over de synode van de GGiN. Over feiten.
Alle andere discussies in dit topic zullen vanaf nu geknipt worden.
Plaats reactie