Kerststal

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerststal

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Soms begrijp ik refo's echt niet meer. Keer op keer wordt er van kansels en in bladen terecht gewaarschuwd voor romantische Kerstsfeer en kunst kerstlicht en gezegd dat dit allemaal niets met Kerst te maken heeft. Wordt het aangepast, is het weer niet goed.
Beste Bezorgd,
De reden dat voor een romantische kerstsfeer in christelijke kring word gewaarschuwd is dat Jezus Christus dan minder centraal staat. De reden dat de samenleving het woord kerst niet meer in de mond wil nemen is dat ze wel de kerstsfeer wil, maar niet de christelijke inhoud (Jezus Christus).

In die zin zie ik geen tegenstelling tussen het waarschuwen tegen de sfeer ten koste van de inhoud (Jezus Christus) in de kerk, en het waarschuwen tegen het verzwijgen van de inhoud (Jezus Christus) in de samenleving.
Beste "Door baca''s vallei" schrijver,

Toch is het een beetje dubbel natuurlijk.
Ik begrijp echt wel wat er bedoeld wordt. Maar zondags braaf knikkend aanhoren hoe erg het wel niet is als je een kerstboom in huis zet en je 's maandags druk maken als er ergens geen kerstboom meer geplaatst wordt of dat de naam veranderd is in "winterboom"
Ergens zouden wij ons om deze zaken niet druk moeten maken.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kerststal

Bericht door Roos2018 »

Wat hierbij ook wel opgemerkt mag worden is dat binnen refokringen de kerststukjes wel algemeen geaccepteerd zijn maar een kerstboom is dan weer wel uit den boze. Ik heb dat nooit zo goed begrepen. Als je consequent wil zijn, keur dan beide af.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef:Wat hierbij ook wel opgemerkt mag worden is dat binnen refokringen de kerststukjes wel algemeen geaccepteerd zijn maar een kerstboom is dan weer wel uit den boze. Ik heb dat nooit zo goed begrepen. Als je consequent wil zijn, keur dan beide af.
Ach ja. Kaarsen, een kerstkrans aan de buitendeur, waxinelichtjes, groene takken, een slinger lichtjes in de conifeer in de tuin, kan allemaal net. ;)
De zonde zit niet in die kerstboom die zit in onszelf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef: Beste "Door baca''s vallei" schrijver,

Toch is het een beetje dubbel natuurlijk.
Ik begrijp echt wel wat er bedoeld wordt. Maar zondags braaf knikkend aanhoren hoe erg het wel niet is als je een kerstboom in huis zet en je 's maandags druk maken als er ergens geen kerstboom meer geplaatst wordt of dat de naam veranderd is in "winterboom"
Ergens zouden wij ons om deze zaken niet druk moeten maken.
Beste Bezorgd,
Er zitten inderdaad twee kanten aan.

Hoe je de ontwikkeling in de samenleving ook waardeerd, ik zie er wel een teken in dat we steeds meer gaan naar de situatie dat we een kleine minderheid zijn in een antichristelijke samenleving. De voorrechten die die we nu nu nog hebben, zoals speciaal onderwijs, zullen gaan verdwijnen. De situatie van de vroege kerk en van veel christenen in andere landen krijgen wij ook in Nederland.

En misschien is dat wel de normale Bijbelse situatie... in de wereld zult gij verdrukking hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerststal

Bericht door Bezorgd »

Ik zat natuurlijk een beetje te prikkelen. Te meer ik er vanuit ga, dat degene die het ter sprake bracht echt zijn huis niet opleukt met allerlei kerstversiering en kunstlicht.
Uiteraard maak ik me zorgen om de Islamisering van de samenleving en de anti christelijke machten die je overal zichtbaarder ziet worden.
De intolerantie der toleranten en het enge standpunt dat de mening van de meerderheid de waarheid is.
En ja, ik geloof ook dat het wereldwijd gezien voor veel christenen iets heel herkenbaars is.
Dat zal voor ons niet meevallen, temeer omdat wij in Nederland altijd veel vrijheid gekend hebben waardoor wij ons, in tegenstelling tot vele andere christenen, over allerlei dingen druk konden maken tot aan leggings en bijbelvertalingen aan toe.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

Opiniestuk: de ontkerstening van de feestdagen, bied kansen voor christenen, om de echte betekenis van kerst (ontdaan van alle commercie) voor het voetlicht te brengen. Ik ben er niet over uit, maar vind het een interessant gezichtspunt.

https://www.rd.nl/opinie/het-mijden-van ... -1.1608379
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Opiniestuk: de ontkerstening van de feestdagen, bied kansen voor christenen, om de echte betekenis van kerst (ontdaan van alle commercie) voor het voetlicht te brengen. Ik ben er niet over uit, maar vind het een interessant gezichtspunt.

https://www.rd.nl/opinie/het-mijden-van ... -1.1608379
Het is zeker een interessant artikel maar ik ben het er niet geheel mee eens.
Veeg alles onder de naam religie en je houdt zo iedereen te vriend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerststal

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Opiniestuk: de ontkerstening van de feestdagen, bied kansen voor christenen, om de echte betekenis van kerst (ontdaan van alle commercie) voor het voetlicht te brengen. Ik ben er niet over uit, maar vind het een interessant gezichtspunt.

https://www.rd.nl/opinie/het-mijden-van ... -1.1608379
Dat kan toch ook wel met kerstdag ?
Kerst-Christus, kerstenen allemaal woorden ie je bij elkaar kan voegen en kan uitleggen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef:Wat hierbij ook wel opgemerkt mag worden is dat binnen refokringen de kerststukjes wel algemeen geaccepteerd zijn maar een kerstboom is dan weer wel uit den boze. Ik heb dat nooit zo goed begrepen. Als je consequent wil zijn, keur dan beide af.
Of laat beide toe
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Roos2018 schreef:Wat hierbij ook wel opgemerkt mag worden is dat binnen refokringen de kerststukjes wel algemeen geaccepteerd zijn maar een kerstboom is dan weer wel uit den boze. Ik heb dat nooit zo goed begrepen. Als je consequent wil zijn, keur dan beide af.
Ach ja. Kaarsen, een kerstkrans aan de buitendeur, waxinelichtjes, groene takken, een slinger lichtjes in de conifeer in de tuin, kan allemaal net. ;)
De zonde zit niet in die kerstboom die zit in onszelf.
Juist. Al van jongs af aan hoor ik: ‘geen kerstboom’. Vervolgens wordt er wel gezwolgen in eten, zonder dat het over het grote Wonder van Christus komst gaat. Als dat eens echt volledig de nadruk kreeg, dan vielen alle kerstbomen, maaltijden en allerhande hypocrisie weg.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerststal

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Roos2018 schreef:Wat hierbij ook wel opgemerkt mag worden is dat binnen refokringen de kerststukjes wel algemeen geaccepteerd zijn maar een kerstboom is dan weer wel uit den boze. Ik heb dat nooit zo goed begrepen. Als je consequent wil zijn, keur dan beide af.
Ach ja. Kaarsen, een kerstkrans aan de buitendeur, waxinelichtjes, groene takken, een slinger lichtjes in de conifeer in de tuin, kan allemaal net. ;)
De zonde zit niet in die kerstboom die zit in onszelf.
Juist. Al van jongs af aan hoor ik: ‘geen kerstboom’. Vervolgens wordt er wel gezwolgen in eten, zonder dat het over het grote Wonder van Christus komst gaat. Als dat eens echt volledig de nadruk kreeg, dan vielen alle kerstbomen, maaltijden en allerhande hypocrisie weg.

Het gevaar is dat we er allemaal in meer of mindere mate aan mee doen.
Maar om Jezus' eerste stap van vernedering te vieren met puur wereldse elementen kan ik nooit plaatsen.
Een sober herdenken, in alle eenvoudigheid zou beter passen.

De hang van 'verlichte' christenen om vooral en actief mee te doen met kersbomen etc, kan ik nooit zo begrijpen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Roos2018 schreef:Wat hierbij ook wel opgemerkt mag worden is dat binnen refokringen de kerststukjes wel algemeen geaccepteerd zijn maar een kerstboom is dan weer wel uit den boze. Ik heb dat nooit zo goed begrepen. Als je consequent wil zijn, keur dan beide af.
Ach ja. Kaarsen, een kerstkrans aan de buitendeur, waxinelichtjes, groene takken, een slinger lichtjes in de conifeer in de tuin, kan allemaal net. ;)
De zonde zit niet in die kerstboom die zit in onszelf.
Juist. Al van jongs af aan hoor ik: ‘geen kerstboom’. Vervolgens wordt er wel gezwolgen in eten, zonder dat het over het grote Wonder van Christus komst gaat. Als dat eens echt volledig de nadruk kreeg, dan vielen alle kerstbomen, maaltijden en allerhande hypocrisie weg.
Het gevaar is dat we er allemaal in meer of mindere mate aan mee doen.
Maar om Jezus' eerste stap van vernedering te vieren met puur wereldse elementen kan ik nooit plaatsen.
Een sober herdenken, in alle eenvoudigheid zou beter passen.

De hang van 'verlichte' christenen om vooral en actief mee te doen met kersbomen etc, kan ik nooit zo begrijpen.
De hang om kerst zo sober te maken, dat de blijde boodschap vrijwel wegvalt, begrijp ik dan weer niet.
Ik pleit overigens niet voor een kerstboom oid. Nog nooit gehad en geen behoefte aan. Maar het valt me wel op dat mensen die het felst tegen kerstverlichting zijn, vaak zeer wettisch zijn en stil worden als je ze vraagt wat de komst van de Heere Jezus voor hen persoonlijk betekent. Lekker anti van alles zijn, lijkt dan veilig omdat je het dan vooral over een ander kunt hebben.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerststal

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:[
Het gevaar is dat we er allemaal in meer of mindere mate aan mee doen.
Maar om Jezus' eerste stap van vernedering te vieren met puur wereldse elementen kan ik nooit plaatsen.
Een sober herdenken, in alle eenvoudigheid zou beter passen.

De hang van 'verlichte' christenen om vooral en actief mee te doen met kersbomen etc, kan ik nooit zo begrijpen.
De hang om kerst zo sober te maken, dat de blijde boodschap vrijwel wegvalt, begrijp ik dan weer niet.
Ik pleit overigens niet voor een kerstboom oid. Nog nooit gehad en geen behoefte aan. Maar het valt me wel op dat mensen die het felst tegen kerstverlichting zijn, vaak zeer wettisch zijn en stil worden als je ze vraagt wat de komst van de Heere Jezus voor hen persoonlijk betekent. Lekker anti van alles zijn, lijkt dan veilig omdat je het dan vooral over een ander kunt hebben.
Een blijde soberheid, zoals past bij alle stappen der vernedering.
Op Goede Vrijdag wordt er ook niet gegourmet en tuigen we ook geen feestboom op.
Heeft m.i. niets met wettisch te maken. Wel met de ernst, waarom dit alles moest gebeuren.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:[
Het gevaar is dat we er allemaal in meer of mindere mate aan mee doen.
Maar om Jezus' eerste stap van vernedering te vieren met puur wereldse elementen kan ik nooit plaatsen.
Een sober herdenken, in alle eenvoudigheid zou beter passen.

De hang van 'verlichte' christenen om vooral en actief mee te doen met kersbomen etc, kan ik nooit zo begrijpen.
De hang om kerst zo sober te maken, dat de blijde boodschap vrijwel wegvalt, begrijp ik dan weer niet.
Ik pleit overigens niet voor een kerstboom oid. Nog nooit gehad en geen behoefte aan. Maar het valt me wel op dat mensen die het felst tegen kerstverlichting zijn, vaak zeer wettisch zijn en stil worden als je ze vraagt wat de komst van de Heere Jezus voor hen persoonlijk betekent. Lekker anti van alles zijn, lijkt dan veilig omdat je het dan vooral over een ander kunt hebben.
Een blijde soberheid, zoals past bij alle stappen der vernedering.
Op Goede Vrijdag wordt er ook niet gegourmet en tuigen we ook geen feestboom op.
Heeft m.i. niets met wettisch te maken. Wel met de ernst, waarom dit alles moest gebeuren.
Dus op 1e en 2e kerst bij jullie geen familie die gezamenlijk eten?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerststal

Bericht door Lilian1975 »

Blijde soberheid kan ook een nieuw wet zijn.
Plaats reactie