Preekluisterkring

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preekluisterkring

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het jammer dat er echt heel veel herhaling van zetten bij zulke predikanten zijn.
Ik vind dat iedere dominee een universitaire opleiding gevolgd moet hebben..
Motiveer je bevindingen eens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Klopt, ze hebben sinds enige tijd een nieuw systeem.
Mooi, zo'n systeem. Wat ook mooi is: de ouderling las zondagmiddag een preek van ds. A. Moerkerken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Mooi, zo'n systeem. Wat ook mooi is: de ouderling las zondagmiddag een preek van ds. A. Moerkerken.
Die preek heb ik vanavond beluisterd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Mooi, zo'n systeem. Wat ook mooi is: de ouderling las zondagmiddag een preek van ds. A. Moerkerken.
Die preek heb ik vanavond beluisterd.
Die leespreek door ouderling Van der Wulp?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jeremiah »

---knip--- Niet hier.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

helma schreef:Zullen we hier alleen de aangekondigde preken bespreken? Dank u!
::please
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het jammer dat er echt heel veel herhaling van zetten bij zulke predikanten zijn.
Ik vind dat iedere dominee een universitaire opleiding gevolgd moet hebben..
Motiveer je bevindingen eens.
Ja, ik ga niet tellen hoe vaak een dominee dat woord heeft gezegd.
Maar een preek van bijv ds Vlastuin/de Vries is toch echt wel van een hele andere genre dan van ds van de Veen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Misschien goed om dit topic niet te vervuilen met gesprekken en preken buiten 'De preek van de week' om.

Verder: Ik luister regelmatig de preek die aan de beurt is. De huidige preek en die van volgende week luister ik principieel niet. Ik vind het ongeschikte preken voor dit topic. Het gaat over specifieke gebeurtenissen in een gemeente (bevestiging/intrede), die met name bedoeld zijn voor de gemeente, de predikant en kerkenraad. Het lijkt mij goed om de beide voorgestelde preken uit GG Dordrecht te schrappen uit de lijst.
Laatst gewijzigd door Hollander op 06 nov 2019, 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

helma schreef:
helma schreef:Zullen we hier alleen de aangekondigde preken bespreken? Dank u!
::please
Dat is wel de afspraak die we hebben gemaakt!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
helma schreef:
helma schreef:Zullen we hier alleen de aangekondigde preken bespreken? Dank u!
::please
Dat is wel de afspraak die we hebben gemaakt!
Eens. Ik zat fout. Maar ik vind het voorstel van @Hollander nogal onaardig. Als iemand een preek aandraagt, kun je luisteren of niet. En ik vind het dan niet aardig om te eisen dat die preken moeten worden verwijderd. Dat is puur een kwestie van gevoel. Laat elkaar daarin alsjeblieft vrij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Ook verzoeken om preken uit de lijst te verwijderen, horen niet in dit topic. Hier alleen maar bespreking van de preek die hier is aangedragen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik heb de preek zojuist beluisterd.

Ik vind het opvallend dat de preek zich aan het begin voornamelijk lijkt te richten op de te bevestigen dominee en de samengekomen ambtsbroeders. Je zou zoiets eerder verwachten bij een bidstond voor een synode waarin bijna alle kerkelijke professionals aanwezig zijn. De aard van de tekst brengt het wel mee. Het is een tekst die zich richt op voorgangers. Het is een ernstige preek. Ik vind het lastig om er iets uit mee te nemen. De preek is veelomvattend maar weinig diepgaand, hoewel ernstig.
Afgezien van de oproep aan predikanten om dicht bij Christus te leven en zuiver te preken, heb ik er weinig uit opgestoken.

Ds spreekt in de wij-vorm en hij spreekt zijn collega aan met u. Dat vind ik persoonlijk erg formeel. Ik vond de toespraak inhoudelijk juist eerlijk en hartelijk. Fijn om te horen. Het is prima om het niet altijd eens te zijn, maar zo moeten we het op dit forum ook maar proberen, denk ik dan.;-)

Ik vond het vooral jammer dat er zo ontzettend weinig gezongen is. Terwijl de overkomst van een predikant toch een feestelijke gebeurtenis is, vond ik het geheel wat deprimerend overkomen. Dat zal komen omdat deze dominee vooral de ernst van de eeuwigheid erg benadrukt. De vreugde in God door Christus heb ik in de hele kerkdienst gemist. Dat vind ik wel jammer, omdat die er ook werkelijk bij hoort.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Preekluisterkring

Bericht door Stof »

DDD schreef:Ik heb de preek zojuist beluisterd.

Ik vind het opvallend dat de preek zich aan het begin voornamelijk lijkt te richten op de te bevestigen dominee en de samengekomen ambtsbroeders. Je zou zoiets eerder verwachten bij een bidstond voor een synode waarin bijna alle kerkelijke professionals aanwezig zijn. De aard van de tekst brengt het wel mee. Het is een tekst die zich richt op voorgangers. Het is een ernstige preek. Ik vind het lastig om er iets uit mee te nemen. De preek is veelomvattend maar weinig diepgaand, hoewel ernstig.
Beste DDD, het was dan ook primair de bevestigingsdienst van ds. Zondag. Niet zomaar een willekeurige preek voor een willekeurige gemeente op 'zomaar' een zondag. Ik vind het zelf mooi en goed als er in zo'n dienst wat wordt uitgelegd over het ambt van de predikant, onder andere ook het gewicht ervan. Dat is niet alleen ter opscherping van de te bevestigen predikant, maar de gemeente kan er ook zijn nut mee doen. Dit namelijk: een dominee komt niet zomaar gezellig in een gemeente om regelmatig een praatje te houden en om het zo leuk mogelijk te hebben met elkaar. Nee, een prediker komt als gezant van de Koning en in de kerk vallen eeuwigheidsbeslissingen. Dat was denk ik de grote ernst die er in deze dienst doorklonk.
Overigens lijkt mij 't voor ambtsdragers best fijn als de spits eens bij hun ligt. Ze staan normaalgesproken zelf te preken; nu is er een boodschap voor hen. Ik las in de kerkbode van GG Alblasserdam dat ds. Sonnevelt een beetje moedeloos z'n plekje had ingenomen maar erg bemoedigd is door deze intredepreek.
DDD schreef: Afgezien van de oproep aan predikanten om dicht bij Christus te leven en zuiver te preken, heb ik er weinig uit opgestoken.
Jammer! Maar de twee zaken die je al noemt, dat vind ik al heel wat. Al was het alleen maar om het enorme gewicht van het ambt en van de kerkgang (temeer) mee te nemen de binnenkamer in.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Maar goed. Ik zou als gemeentelid erg teleurgesteld zijn met zo'n preek, terwijl er niets verkeerd is gezegd, misschien afgezien van de moeilijke woorden en de voorgeschreven geloofsoefeningen. Maar een preek die voor dominees bedoeld is, kan misschien beter bij de opening van een synode plaatsvinden.

Het is verder niet erg. Maar het viel mij wel op.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Geluisterd, ik vond het mooi dat hij de schuld van het uitblijven van de werkingen van de Geest, in eigen hart zocht, te weinig stille tijd ed, bij het laatste punt had hij het over dienstknechten die voor de troon staan met de kinderen die hem gegeven zijn, daar kan ik nu niets mee, want dat zijn woorden van de Heere Jezus Zelf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie