Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik hoop dat er inderdaad schuldbelijdenis volgt. Er zijn wel mensen voor minder ernstige zaken onder de tucht gezet.
Nou, als je voor elke ondoordachte recensie schuldbelijdenis moet afleggen, dat gaat wel heel ver. Net als dat mensen hier op RF meteen roepen 'dat moet je terugnemen, dat is laster'. Kom op, als je met elkaar in gesprek bent, laat je weleens steken vallen. Ook predikanten.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Waarom niet? Ik probeer dat op dit forum ook te doen.

Ik geloof werkelijk dat het goed zou zijn als predikanten in het openbaar nog niet over een strootje heen kunnen stappen.

Ik weet dat dit in de GG niet de cultuur is. Ongerechtige dingen worden geregeld met de mantel, naar ik hoop die der liefde, bedekt. Maar het is wel naar uitwijzen van het heilig Evangelie. En wat daar niet mee overeenstemt, zal geen dageraad hebben.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Zeeuw »

Schuldbelijdenis gaat te ver. Maar soms lijkt het of predikanten, van welke gezindte dan ook, niet helemaal beseffen (of juist wel) hoezeer hun mening door de achterban serieus wordt genomen. Ze zijn ten eerste aangesteld om het Woord te verkondigen, daarna om het pastoraat vorm te geven en wat mij betreft staat op nr 10 het recenseren van andermans werk.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Waarom gaat dat te ver? Is dit geen onverhoord oordelen?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Je kan toch als predikant best eerlijk een (inschattings/beoordelings)fout toegeven?
Predikanten hebben toch een voorbeeldfunctie?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik hoop dat er inderdaad schuldbelijdenis volgt. Er zijn wel mensen voor minder ernstige zaken onder de tucht gezet.
Doe is normaal. Kan er nou niet op een normale manier hiermee omgegaan worden? Moet er op zo’n vijandige manier zo gepolariseerd worden?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Wat is er vijandig?
Wat is er polariserend?

Ik spreek de hoop uit dat er een schuldbelijdenis volgt. Daar zie ik weinig polariserends aan, tenzij iemand zou menen dat hier niet een ernstige misstap is begaan.

Ik roep op tot ootmoed en daar lijkt mij niets mis mee.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door GGotK »

Er zijn er genoeg die het uberhaupt geen misstap vinden en daar valt zeker ook wat voor te zeggen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:Je kan toch als predikant best eerlijk een (inschattings/beoordelings)fout toegeven?
Predikanten hebben toch een voorbeeldfunctie?
Tsja, zo zou het moeten zijn. Maar zolang mensen predikanten op een voetstuk blijven zetten, zullen deze zich vaak ook zo gedragen. Het zijn ook maar mensen he.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik hoop dat er inderdaad schuldbelijdenis volgt. Er zijn wel mensen voor minder ernstige zaken onder de tucht gezet.
Nou, als je voor elke ondoordachte recensie schuldbelijdenis moet afleggen, dat gaat wel heel ver. Net als dat mensen hier op RF meteen roepen 'dat moet je terugnemen, dat is laster'. Kom op, als je met elkaar in gesprek bent, laat je weleens steken vallen. Ook predikanten.
Waardevolle en overdachte reactie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

GGotK schreef:Er zijn er genoeg die het uberhaupt geen misstap vinden en daar valt zeker ook wat voor te zeggen.
Wie dan?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
GGotK schreef:Er zijn er genoeg die het uberhaupt geen misstap vinden en daar valt zeker ook wat voor te zeggen.
Wie dan?
Misschien goed om te stoppen met deze juridisch aandoende 'vervolgingsdrift' en bij de inhoud te blijven?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Ambtenaar »

Niet op alle slakken zout leggen. Het staat de schrijver van de recensie toch vrij om vanuit zijn kader een boek te beoordelen?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door DDD »

Ja, maar niet zonder de auteur recht te doen.

@Posthoorn:
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Ik voer een normaal gesprek, mijns inziens. Van vervolgingen is in het geheel geen sprake. Ik roep op tot ootmoed en dat is alles, en vervolgens krijg ik een verwijt. Alsof ik meer een fan zou zijn van dr. Klaassen als van ds. Schot. Dat is helemaal het punt niet. Een dominee moet zich zorgvuldig uitlaten, en zeker over zulke gevoelige kwesties.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Bericht door Stof »

Ambtenaar schreef:Niet op alle slakken zout leggen. Het staat de schrijver van de recensie toch vrij om vanuit zijn kader een boek te beoordelen?
Zonder twijfel. Ik denk - en zie dat ook terug in de reactie van ds. Klaassen - dat hij en anderen vooral zijn gestruikeld over de toon(hoogte) van de recensie. Dat er verschillen zijn in verbondsopvatting is namelijk geen verrassing en behoeft ook geen nadere discussie. Dat is sinds eeuwen een platgetreden pad.

Ik vind het persoonlijk jammer dat hierdoor een predikant van de Gereformeerde Gemeenten weer in een kwaad daglicht is komen te staan. Dat had gewoon niet gehoeven. Vanmorgen haalde ik dit artikel uit de Digibron-bieb: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... wegneemt/0. Als je elkaar, zoals de predikanten hier deden, als mensen (vaders zelfs) in de ogen kijkt is de toon al heel anders. Ik denk dat het RD hier een taak heeft, laten ze vaker dit soort gesprekken doen. Omwille van de achterban die door de discussie zoals die nu gevoerd is allerminst gesticht is.
Plaats reactie