Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Je krijgt de jeugd niet blijvend door een bandje of iets dergelijks.
Eenvoudig het Woord blijven bedienen is het enige mogelijke.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het enige remedie dat ik daarvoor weet is frequenter en eenvoudiger spreken over het oordeel dat wacht. Maar ook dat element komt in de breedte van de kerk niet tot zijn recht.
Dat is een negatieve benadering wat mij betreft. Een geloof dat gestoeld is op angst leidt tot krampachtigheid.
Ik hou het liever bij wat Paulus door de Heilige Geest schreef:

Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn.


En dat is precies wat we in deze postmoderne tijd helaas nog maar weinig horen. Zoals Herman terecht aangeeft. En toch zullen we hier allemaal mee te maken krijgen.
Daar ben ik het voor 100 % mee eens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/bewaar- ... 7781.lynkx

Een mooi artikel. De eerste vijf van de maand zijn gratis;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Ik vind het een buitengewoon ergerlijk artikel. Dat is nou precies waarom ik deze krant niet lees (behalve de 5 gratis artikelen per maand).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:https://www.nd.nl/nieuws/geloof/bewaar- ... 7781.lynkx

Een mooi artikel. De eerste vijf van de maand zijn gratis;-)
De titel klopt is negatief en suggestief. Doet totaal geen recht aan de werkelijkheid.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Nee, zeker niet. In een ander draadje verwijt je RD-journalist Johannes Visscher slechte journalistiek te bedrijven, en beweer je dat het ND een betere krant is, nou, uit dit bovengenoemde artikel blijkt dat dat helemaal niet klopt. Het zou het ND sieren als ze deze buitengewoon ergerlijke artikel rectificeren. Ze hebben in ieder geval geenszins begrepen wat deze zaken allemaal betekenen voor Bewaar het Pand.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat heb ik helemaal niet beweerd.
Maar ik vind de titel heel treffend gekozen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Maar ik vind de titel heel treffend gekozen.
Wanneer heeft Bewaar het Pand ook maar één uiting gegeven van "hoop" op een scheuring?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Pas, in een verklaring voorafgaande aan de synode.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef:Pas, in een verklaring voorafgaande aan de synode.
Inderdaad.
We hopen en verwachten dat de GS openlijk zal uitspreken dat kerken die de vrouw in het ambt aanvaarden, zich de facto buiten het kerkverband stellen.

Met nadruk willen we als bestuur van Bewaar het Pand uitspreken dat het gedogen van gemeenten die welbewust tegen deze kerkelijke besluiten ingaan, en een onschriftuurlijke praktijk hebben ingevoerd, op geen enkele wijze een mogelijkheid kan zijn. Feitelijk hebben ze de gemeenschap met het kerkverband verbroken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Pas, in een verklaring voorafgaande aan de synode.
Dat is geen hopen op een scheuring. Dat is aangeven dat gemeenten zich kerkrechtelijk buiten het kerkverband hebben geplaatst. In iedere uiting die ik heb gelezen, kwam altijd de hoop op omkeer, bekering en verbetering naar voren. BhP hoopt dus niet op verdeeldheid en scheuring, maar op eenheid in verbondenheid.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
DDD schreef:Pas, in een verklaring voorafgaande aan de synode.
Dat is geen hopen op een scheuring. Dat is aangeven dat gemeenten zich kerkrechtelijk buiten het kerkverband hebben geplaatst. In iedere uiting die ik heb gelezen, kwam altijd de hoop op omkeer, bekering en verbetering naar voren. BhP hoopt dus niet op verdeeldheid en scheuring, maar op eenheid in verbondenheid.
Zo lees ik dat ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is dan een voorwaardelijke hoop. Zo lust ik er nog wel een paar. "Als jij alles doet wat volgens mij goed is, dan hoop ik dat wij nog heel lang goed zullen samenwerken/samenleven/getrouwd zullen zijn."

Ik begrijp heus het belang dat Bewaar het Pand hecht aan de sluiting van het ambt voor de zusters van de gemeenten. Maar dan moet je niet ontkennen dat de organisatie aanstuurt op een kerkscheuring. Er is immers weinig reden om aan te nemen dat zulke grote woorden de broeders en zusters die er anders over denken, zullen overtuigen.

En inderdaad: natuurlijk ziet Bewaar het pand liever dat iedereen doet wat zij zegt. Dat zal ik niet ontkennen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:[…] Maar dan moet je niet ontkennen dat de organisatie aanstuurt op een kerkscheuring. […]
Dat ontken ik inderdaad wel. Diverse gemeenten nemen op dit moment besluiten die buiten Gods Woord én de kerkordelijke afspraken omgaan. Daar neemt BhP terecht stelling in en zij hopen op een omkeer en terugkeer. Verder functioneert BhP al decennialang in een kerkverband waar verschillen bestaan, zonder aan te sturen op een breuk.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat laatste is waar. In ieder geval stuurt BhP niet aan op een breuk aan de eigen zijde. Dat andere kan ik niet met zekerheid beoordelen.
Plaats reactie