Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef: Is dat in alle gevallen zo denk jij?
Er worden ook keuzes gemaakt buiten God om.
Ik heb het over een huwelijk waarbij er sprake is van een drievoudig snoer.
En dan nog kan er gebrokenheid zijn Lilian, waardoor alles wel anders verloopt dan gewenst en gehoopt. Ik ken huwelijken die gefundeerd waren op dat 3voudig snoer, maar dat er één werd doorgeknipt.
M.a.w. het is eenvoudiger vanuit een "normale", misschien eigen situatie, te handelen en reageren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef: Is dat in alle gevallen zo denk jij?
Er worden ook keuzes gemaakt buiten God om.
Ik heb het over een huwelijk waarbij er sprake is van een drievoudig snoer.
En dan nog kan er gebrokenheid zijn Lilian, waardoor alles wel anders verloopt dan gewenst en gehoopt. Ik ken huwelijken die gefundeerd waren op dat 3voudig snoer, maar dat er één werd doorgeknipt.
M.a.w. het is eenvoudiger vanuit een "normale", misschien eigen situatie, te handelen en reageren.
Dat handelen waar we het nu over hebben. Keuze WAAROM we iets wel of niet doen. Blijft m.i. hetzelfde ongeacht welke situatie. Het kan wel ( maar aar ben ik duidelijk in geweest een verschillende uitwerking hebben) Zoals eerder lk al gezegd. Soms is een betaalde baan echt noodzakelijk. Of zijn de rollen door ziekte of omstandigheden omgedraaid.


De gebrokenheid is er hoe dan ook. Daar moet ieder in leven in die gebrokenheid.

Maar dan is het nog steeds geen keuze gebaseerd op wat Ik wil of wat ik voel of hoe ik denk het best te ontplooien...
Het is niet mijn wil geschiede maar Uw wil. Zo moet je mijn post lezen. En dan vanuit die gestalte. Een dienend leven vanuit Hem komt er ook ruimte om de ander te dienen op en in de plaats waar de Heere je gesteld heeft. Binnen het huwelijk, binnen je familie of vrienden en kennissen mbt bijv tot mantelzorg. Dan gaat hey eigenbelang opzij. ( wat niet hwtzelfde is als over je grenzen heengaan)
Er werd eerder deze week nogal moeilijk gedaan over het feit dat er een tijd aan kan breken dat je voor je ouders moet en mag zorgen. Ik denk dat dit er alles mee te maken heeft. En als je dan jezelf verplicht ( soms kan het niet anders is wat anders dat het vanzelfsprekend is omdat WIJ de levensstandaard bijv hoog hebben gelegd) ) hebt om van twee salarissen te moeten leven dan wordt verhuizen inderdaad lastig. ( het eren van je ouders is dat ook dienen? Of zijn ze er om jou te dienen? )
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Dat is een beetje onzin Tiberius. Want het hele idee van het forum is m.i. het uitwisselen van meningen met tamelijk anonieme anderen.
Uitwisselen van meningen is prima. Maar heeft een bijna eindeloze herhaling van zetten zoveel zin?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Dat is een beetje onzin Tiberius. Want het hele idee van het forum is m.i. het uitwisselen van meningen met tamelijk anonieme anderen.
Uitwisselen van meningen is prima. Maar heeft een bijna eindeloze herhaling van zetten zoveel zin?
Dan kan je het forum wel opheffen geloof ik...
Het bestaat voor 95% uit herhaling. Nog sterker ... naar mijn mening is dat het bestaansrecht van een forum. :haha
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Mannetje »

Pred. 1:9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:Pred. 1:9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.
Ja niets nieuws onder de zon... ik moest daar ook bij een andere discussie aan denken die de gemoederen nogal opzweepte...
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Dat is een beetje onzin Tiberius. Want het hele idee van het forum is m.i. het uitwisselen van meningen met tamelijk anonieme anderen.
Uitwisselen van meningen is prima. Maar heeft een bijna eindeloze herhaling van zetten zoveel zin?
Nee, en dat geldt voor het gros van de draadjes.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door DDD »

Ik vind het anders helemaal niet zo'n herhaling van zetten, in ieder geval niet in het gesprek in dit draadje. Het raakt aan verschillen in opleidingsniveau en werkomgeving, maar ook aan de principiële vragen van Wim Anker. Het betreft onderwerpen waar mensen vaak lang mee worstelen en dan is er misschien wel eens een onevenwichtigheid in een reactie op een bijdrage die als een aanval ervaren kan worden. Maar ik begrijp niet waarom iemand dit gesprek daarmee nutteloos zou vinden. Het gaat absoluut ergens over, naar mijn idee althans.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Het is jammer dat het allemaal zo in "uiterlijkheden" blijft hangen. Al de praktische uitwerkingen zijn keuzen die gemaakt zijn o.b.v. wensen (en invulling daarvan) gebaseerd op normen, waarden en bronnen. En het gesprek zou moeten gaan over welke zijn de bronnen, de normen en de waarden. Hoe die te duiden?

Wat mij opvalt is de redeneertrant, vanuit welke bron word gedacht? Is dat de vraag: wat wil ik?, wat kan ik? en hoe komt ik daar het best? of is de vraag: Hoe krijgt Christus in mij gestalte? Hoe beantwoord ik aan het doel waartoe ik geschapen ben?

Want al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Klopt Wim. Toch heeft niemand mij nog kunnen aangeven waarom keuze voor werk en God niet samen kan gaan.
Dat zal ik ook niet doen, want m.i. kan dat ook prima samengaan. Ik ben vooral benieuwd naar de redenering hoe b.v. onderstaande quote dan wordt gerijmd met b.v. 1 Korinthe 11 vs 3? "3 Doch ik wil dat gij weet dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus"
Merel schreef:Ik heb eerder aangegeven dat ik moeite heb met het zinsgedeelte " hoofd". @ eilander heeft in een ander topic, op mijn vraag wanneer en hoe de man uitvoering geeft aan het hoofd zijn, eerder zijn visie hierop aangegeven. Hij was, met @Helma, de enige die dit indertijd kon toelichten. Helma kon ook directe voorbeelden geven, waarin zij zich kon/ moest schikken.
Ik kan daar alleen weinig mee. Bij meningsverschillen hebben wij onze argumenten. De ene keer zijn mijn argumenten sterker, de andere keer de zijne. Belangrijke beslissingen bespreken wij en ook de impact op ons gezin bv met werk. Toch maakt hij niet de keuzes hierin. Dat doe ik zelf.
Hoe wordt dan de eigen invulling gerijmd met de Bijbeltekst?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Dodo »

Het is natuurlijk wel zo, dat in veel refo-huwelijken de man niet als hoofd van het gezin wordt gezien. Dat komt op dit forum ook wel naar voren. Waarschijnlijk hebben ze ja gezegd op het oude huwelijksformulier, en is de praktijk dat ze er vooral door overleg uitkomen. Niet doordat de een het hoofd is, en de ander "onderdanig".
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Het is natuurlijk wel zo, dat in veel refo-huwelijken de man niet als hoofd van het gezin wordt gezien. Dat komt op dit forum ook wel naar voren. Waarschijnlijk hebben ze ja gezegd op het oude huwelijksformulier, en is de praktijk dat ze er vooral door overleg uitkomen. Niet doordat de een het hoofd is, en de ander "onderdanig".
Het hoofdzijn en overleg gaat ook goed samen. Maar wel alles waar Christus het Hoofd is. En van daaruit en op dezelfde manier.

Dat is het startpunt van een christelijk huwelijk.
En van daaruit verder
De dienende liefde van Christus tot zondaren zie je terug in het getrouwde stel naar Hem en naar elkaar.

En zoals de man onderdanig aan Christus is, is de vrouw dat aan haar man. Maar ten diepste de man ook weer aan zijn vrouw. Hij moet en mag goed voor zijn vrouw zorgen.
Zoals eerder al gezegd. Huwelijk is nieuwe twee eenheid. En die nieuwe twee eenheid zorgt samen voor bijv het gezin. Ieder met hun eigen taken en talenten. Zorgt de man of vrouw niet goed voorelkaar dan zorgen ze ook niet goed voor zichzelf. Maar het ergste is dat ze leven alsof ze niet als de grootste misdadigers uit genade zijn vrijgekocht. En zo de dienene liefde van Christus ontkennen. Niet laten blijken.

Concreet: je hebt in al je handelen de ander op het oog. Je ziet de diende liefde van Christus erin terug. Barmhartigheid, lankmoedigheid onbaatzuchtig. Etc.

En zoals de man gehoorzaamd aan zijn Christus doet de vrouw dat aan haar man. Een christen man zal Christus gehoorzamen. ( en hij kan dat ook omdat hij weet dat Christus onverdiend goed voor hem is) Zo zal een christenvrouw haar man gehoorzamen in de Heere.

Dan is het dus niet (alleen) . Wat vind ik fijn of prettig. Maar is het op de ander gericht. Je man, je vrouw wat is goed voor de kinderen die de Heere heeft gegeven. En hoe dien ik hen in Christus.



Het oude huwelijksformulier is nog steeds actueel gezien de Schrift. En een eigen invulling geven wat bedoel je daarmee? Het klinkt alsof het betreffende bijbelgedeelte ook maar geschapt wordt.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
Hoe wordt dan de eigen invulling gerijmd met de Bijbeltekst?
Dat is een vraag die ik mijzelf ook wel stel. Ik zie het in mijn relatie niet terug. Ik heb mij in dit topic meer verbaasd over onderstaande opmerking en nog meer over het feit dat niemand hierop reageerde.

Thuisvrouw schreef:
Als er een belangrijke beslissing genomen moet worden, geef ik hem het gevoel dat hij de doorslag geeft, terwijl ik de doorslag ben, en hij weet dat best, omdat het andersom ook wel eens zo gaat.
Ik vraag mij af of het " voorliegen van eigen partner" de bedoeling is van deze bijbeltekst.

ik vraag mij af of je het niet cultureel moet zien In de tijd dat deze tekst geschreven werd " hoofd" gezien als de baas. Dat komt m.i. ook overeen met de positie van de vrouw in die tijd en die was volkomen afhankelijk van de man. Vrouwen hadden weinig waarde.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Mara »

merel schreef:
Ik vraag mij af of het " voorliegen van eigen partner" de bedoeling is van deze bijbeltekst.

ik vraag mij af of je het niet cultureel moet zien In de tijd dat deze tekst geschreven werd " hoofd" gezien als de baas. Dat komt m.i. ook overeen met de positie van de vrouw in die tijd en die was volkomen afhankelijk van de man. Vrouwen hadden weinig waarde.
Ik moet jou hierin bijvallen Merel. Je man laten denken dat hij het hoofd is, maar ondertussen....
Waar valt dit onder? Manipulatie of naief?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
merel schreef:
Ik vraag mij af of het " voorliegen van eigen partner" de bedoeling is van deze bijbeltekst.

ik vraag mij af of je het niet cultureel moet zien In de tijd dat deze tekst geschreven werd " hoofd" gezien als de baas. Dat komt m.i. ook overeen met de positie van de vrouw in die tijd en die was volkomen afhankelijk van de man. Vrouwen hadden weinig waarde.
Ik moet jou hierin bijvallen Merel. Je man laten denken dat hij het hoofd is, maar ondertussen....
Waar valt dit onder? Manipulatie of naief?
Ja daar wordt ik ook niet blij van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het wel de werkelijkheid is dat veel echtparen op basis van gelijkheid beslissingen nemen, of dat de vrouw de broek aan heeft. Op welk huwelijksformulier ze ook ja gezegd hebben. Het is vaak ook een karakterdingetje.
Plaats reactie