Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Tsja, zo blijf je aan de gang. Dit duurt m.i. veel en veel te lang.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Misschien goed om de Synode eerst te laten vergaderen, in plaats van voorbarige conclusies te trekken.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jan Vogel »

Hollander schreef:Misschien goed om de Synode eerst te laten vergaderen, in plaats van voorbarige conclusies te trekken.
Heel verstandig!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Tsja, zo blijf je aan de gang. Dit duurt m.i. veel en veel te lang.
Vind je het zelf nu ook niet een beetje makkelijk, dat dwingende geroep vanaf de zijlijn?

Waardering overigens voor de openheid van de synode! De manier waarop dit gedeeld wordt, is toch ook een nieuwe stap. De praktijk bewijst weer dat je daarmee heel wat stuurlui aan wal creëert; en toch vind ik de open communicatie wel prijzenswaardig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Tsja, zo blijf je aan de gang. Dit duurt m.i. veel en veel te lang.
Jammer dat je dit oordeel velt, terwijl je geen idee hebt wat de werkwijze van een CGK-GS is. Dat is echt heel anders dan in de GG.

Kleine poging:
* De agenda van de GS wordt gevuld met alle rapporten van de deputaatschappen. Daarin leggen ze verantwoording af van hun gevoerde beleid. Ook doen ze aan de GS voorstellen om bepaalde zaken te wijzigen, nieuw in te voeren, of juist te stoppen.
* Daarnaast komen er vanuit de vier particuliere synodes voorstellen (instructies) die via de classes op hun bordje terecht zijn gekomen en doorgestuurd zijn naar de GS. Dat geldt ook voor eindbeslissingen in appèlzaken.
* Verder heeft de vorige GS altijd onderzoekscommissies ingesteld voor specifieke vraagstukken. Voorbeeld: er is een commissie die zich de afgelopen jaren grondig heeft bezonnen op de vraag: Hoe nu verder met de vele kleine of zelfs zeer kleine gemeenten. Ook dit soort specifieke commissies hebben rapporten naar de GS gestuurd.
* Op de eerste vergaderdag (afgelopen juni) worden de GS-leden in 7 groepen verdeeld. Elke groep (ook weer commissie geheten; dat is misschien de verwarring; het zijn synodecommissies) buigt zich over de schriftelijke stukken rond een bepaald thema. Zo synodecommissie leest en beoordeelt als eerste de rapporten van deputaatschappen, appelschriften, ad-hoc-commissies van de vorige GS. Dit gebeurt vanwege de enorme hoeveelheid papierwerk (honderden bladzijdes). Dan hoeft niet elk synodelid elke letter van alles gelezen te hebben.
* Elk van die zeven commissies produceren hun beoordeling en advies richting het geheel van de GS.
* Concreet betekent dit, dat wanneer de rapporten van het deputaatschap eredienst aan de orde van behandeling is, dat de synodeleden die rapporten moeten beoordelen en daarnaast een rapport hebben van de synodecommissie die al voorwerk heeft gedaan. Eerst worden de deputaten dan bevraagd; vervolgens de onderzoekscommissie die alles grondig heeft voorbereid.
* Pas daarna worden besluiten genomen. Het kan zijn dat men een advies van de voorbereidende synodecommissie overneemt; maar het kan ook zijn dat de GS dat niet overneemt. Dan wordt er ter plekke een andere besluittekst geschreven. Als het gaat over vrouw en ambt, liggen er stukken op de GS-tafel, die zijn inmiddels grondig gelezen en van een advies voorzien door de synodecommissie. Nu moet de GS besluiten wat ze ermee gaan doen. Eén mogelijkheid is, dat de GS een studiecommissie instelt, die een besluit van de GS gaat voorbereiden voor een vervolgzitting, of voor de volgende GS.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

En is het ook mogelijk dat er een (tijdelijk) besluit wordt genomen (bijv. gedogen, afwijzen of toestaan) en tegelijkertijd een commissie wordt ingesteld? Of zij besluiten in de regel wel definitief en/of bedoeld voor de lange termijn?
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Over het uitsluiten van een kerkelijke gemeente uit de gemeenschap van de kerk des Heeren kun je mijns inziens zelden lang genoeg denken. Ik hoop dat de CGK kiezen voor optie 2. Ik vind dit echt geen punt om een kerk over te scheuren. Daar komt bij dat het voor de hand ligt dat er dan jaarlijks een paar gemeenten voor een ander verband moeten kiezen.

Wat mij positief opvalt, is het uitzenden van de synodevergaderingen en het openbaar maken van de rapporten. Dat lijkte me een goed voorbeeld voor andere kerkgemeenschappen.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Goed dat hier onderzoek naar gedaan is binnen de CGK: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/minder- ... 6934.lynkx .

Hopelijk komt er nu meer aandacht voor hen. Dan bedoel ik met name pastoraal.

Uiteraard wel een verdrietig bericht. Ook in de gemeente waar ik lid ben heb ik het gevoel dat steeds meer jongeren in deze leeftijdsgroep afhaken.. We kunnen in ieder geval voor hen bidden en hen (beter) proberen te betrekken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

s1051952 schreef:Goed dat hier onderzoek naar gedaan is binnen de CGK: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/minder- ... 6934.lynkx .

Hopelijk komt er nu meer aandacht voor hen. Dan bedoel ik met name pastoraal.

Uiteraard wel een verdrietig bericht. Ook in de gemeente waar ik lid ben heb ik het gevoel dat steeds meer jongeren in deze leeftijdsgroep afhaken.. We kunnen in ieder geval voor hen bidden en hen (beter) proberen te betrekken.
Ik neem aan dat dit speelt in de meer linksere kringen ?
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Geytenbeekje schreef:
s1051952 schreef:Goed dat hier onderzoek naar gedaan is binnen de CGK: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/minder- ... 6934.lynkx .

Hopelijk komt er nu meer aandacht voor hen. Dan bedoel ik met name pastoraal.

Uiteraard wel een verdrietig bericht. Ook in de gemeente waar ik lid ben heb ik het gevoel dat steeds meer jongeren in deze leeftijdsgroep afhaken.. We kunnen in ieder geval voor hen bidden en hen (beter) proberen te betrekken.
Ik neem aan dat dit speelt in de meer linksere kringen ?
Deze uitspraak doet me denken aan wat de GB vroeger wel eens gezegd heeft o.a. over confessionelen wat betreft kerkverlating. Nu zullen dergelijke uitspraken veel minder snel gedaan worden vanuit de GB.
Kerkverlating gaat volgens mij ook de uiterst rechterflank van de CGK niet voorbij, helaas. In de rechterflank (van de gereformeerde gezindte) wordt het misschien iets meer gecamoufleerd door de gezinsgrootte. Niet voor niets weidde het RD er afgelopen tijd zoveel artikelen aan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Het lijkt me een symptoom van de tijd.

Door de sociale media is de wereld overal binnengekomen. Waar je vroeger vrij makkelijk en lang een dubbelleven voor jezelf kon hanteren, zie je dat nieuwe generaties veel sneller en radicaler een keuze maken om dan maar te breken.

Dat gaat dwars door alle denominaties heen.

Het enige remedie dat ik daarvoor weet is frequenter en eenvoudiger spreken over het oordeel dat wacht. Maar ook dat element komt in de breedte van de kerk niet tot zijn recht.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het enige remedie dat ik daarvoor weet is frequenter en eenvoudiger spreken over het oordeel dat wacht. Maar ook dat element komt in de breedte van de kerk niet tot zijn recht.
Dat is een negatieve benadering wat mij betreft. Een geloof dat gestoeld is op angst leidt tot krampachtigheid.

Een ander aspect dat meetelt is mijns inziens het gediscussieer op de vierkante millimeter. Twee verbonden of drie verbonden. SV, HSV of NGB. Psalmen in de oude berijming, liedboek voor de kerken of weerklank. Etc.

Overigens wil ik mijn waardering uitspreken voor de openheid. Dat verdient wat mij betreft navolging.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

s1051952 schreef: Uiteraard wel een verdrietig bericht. Ook in de gemeente waar ik lid ben heb ik het gevoel dat steeds meer jongeren in deze leeftijdsgroep afhaken.. We kunnen in ieder geval voor hen bidden en hen (beter) proberen te betrekken.
Het valt bij ons relatief nog mee, maar onze gemeente heeft jonge leden verloren aan de evangelische gemeente.
Zij organiseerden leuke en leerzame avonden, voor alle jongeren, dus vanuit onze gemeente gingen er ook een paar heen en namen andere jongeren met hen mee. Als ze dan een leuke partner ontmoeten daar, blijven ze vervolgens daar en keren niet terug.
Onze kinderen vonden het te happy clappy, dus die kregen er snel genoeg van. Ze hebben er wel goede vrienden aan overgehouden.
Maar onze kerk heeft het de laatste 10 jaar echt laten zitten wat jeugdwerk betreft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Dat is een negatieve benadering wat mij betreft. Een geloof dat gestoeld is op angst leidt tot krampachtigheid.
Het geloof is de remedie voor het oordeel. Maar als je van het laatste niet overtuigd bent, waarom zou je dan nog geloven?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het enige remedie dat ik daarvoor weet is frequenter en eenvoudiger spreken over het oordeel dat wacht. Maar ook dat element komt in de breedte van de kerk niet tot zijn recht.
Dat is een negatieve benadering wat mij betreft. Een geloof dat gestoeld is op angst leidt tot krampachtigheid.
Ik hou het liever bij wat Paulus door de Heilige Geest schreef:

Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn.


En dat is precies wat we in deze postmoderne tijd helaas nog maar weinig horen. Zoals Herman terecht aangeeft. En toch zullen we hier allemaal mee te maken krijgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie