Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Nee natuurlijk niet, maar het is een makkelijk stokpaardje.

Jantje schreef:Waarom?
Omdat het storend is. Het gaat over de GB en niet over de ger gem.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bonny »

merel schreef:
Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Nee natuurlijk niet, maar het is een makkelijk stokpaardje.
Dan moet er misschien maar eens van dat stokpaardje afgestapt worden.
The Groom's still waiting at the altar
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Nee natuurlijk niet, maar het is een makkelijk stokpaardje.
Jawel, door de GB zelf.
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/zuinig-zijn-op-zingen
Jantje schreef:Waarom?
Omdat het storend is. Het gaat over de GB en niet over de ger gem.
Daar ben ik het mee eens.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:
Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Nee natuurlijk niet, maar het is een makkelijk stokpaardje.
Jawel, heel recent zelfs. En door de GB zelf.
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/zuinig-zijn-op-zingen
Dat stuk had ik nog niet gelezen. Dank je! Alleen staat in dit gedeelte niets over het hellende vlak. Meer dat kr niet weten waarom zij iets invoeren en de gemeente hierin leidend is. Nu verbaast mij dat laatste niets. Het is mij vaker opgevallen dat leden van een kr weinig kennis van zaken hebben.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

Mee eens, we hebben nu eenmaal GG topics maar ook GB topics.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:Het valt me op dat GG-ers ieder topic weten te kapen met hoe men in de GG denkt over het topic, in de GG gewoon is te doen in relatie tot het topic, of constateert dat er in de GG verschil van mening over het topic.

Stop daarmee!
Inderdaad. Kwestie van beste stuurlui die overal een mening over menen te moeten hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Germanicus »

Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Je hoeft alleen maar te kijken naar het proces dat de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft doorgemaakt in de afgelopen eeuw.
Laatst gewijzigd door Germanicus op 05 nov 2019, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier beneden is het niet.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:
Hendrikus schreef:Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.
... en daarom maar gezangen zingen die niet uit de Schrift zijn ...
"Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE". Maar waag het niet om dat in praktijk te brengen? :fi
[knip]Vragen die ingaan op persoonlijke situaties, zijn niet toegestaan hier.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bonny »

Germanicus schreef:
Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Je hoeft alleen maar te kijken naar het proces dat de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft doorgemaakt in de afgelopen eeuw.
Is er onderzoek geweest dat door de invoering van het liedboek van de kerken de Gkn is geseculariseerd? Ik heb het nog niet gezien... Het zijn aannames die je nu doet. Ik bedoeld echt, gedegen wetenschappelijk onderzoek.
The Groom's still waiting at the altar
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Bonny schreef:
Germanicus schreef:
Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
Je hoeft alleen maar te kijken naar het proces dat de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft doorgemaakt in de afgelopen eeuw.
Is er onderzoek geweest dat door de invoering van het liedboek van de kerken de Gkn is geseculariseerd? Ik heb het nog niet gezien... Het zijn aannames die je nu doet. Ik bedoeld echt, gedegen wetenschappelijk onderzoek.
Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om daar een goede onderzoeksmethode voor te vinden.
Maar er zijn wel veel mensen die uitspraken kunnen doen op grond van hun waarnemingen. En dan zie je toch dat er opvallend veel gemeentes zijn waar men gezangen zingt, waar ook de kerkenraadsleden een stuk minder thuis zijn in kerkelijke en geestelijke zaken, waar de tweede dienst op de zondag een heel stuk minder bezocht wordt, waar amper meer verenigingsleven is en waar bijna geen jongeren meer naar catechisatie gaan.

Dan is het inderdaad de vraag wat oorzaak is en wat gevolg, maar al met al is het dus (over het algemeen) geen goed teken als een gemeente gezangen gaat zingen in de dienst.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Gezangen > vrouwen in het ambt > vrijzinnigheid.
Dit rijtje klopt gelukkig niet.
Aan de andere kant vind ik het wel opvallend dat Utrecht (Jacobikerk), Groningen (Martinikerk, Huizen (wijken exclusief oude kerk) en Amsterdam (Noorderkerk), relatief positief staan tegenover de vrouw in het ambt. Het zijn allemaal gemeentes die gezangen zingen.
Ditzelfde zie ik bij de gereformeerde kerk vrijgemaakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Het valt me op dat we niet van het verleden leren. We zijn hardleers en horen niet en merken niet op.
Hoe vaak is gewezen op het gestrande schip van de Gereformeerde Kerken. Dezelfde weg, waar in het begin zo tegen gewaarschuwd werd, gingen de vrijgemaakte kerken tenslotte ook. Waarom doen we dat dan bewust?
We weten wat gebeurt als we naar het verleden kijken.
Zaken die ook meespelen, (met invoering van gezangen en vrouwelijk ambtsdragers):
Verwijdering van andere reformatorische kerken (ik kan dat met geen mogelijkheid als een vorm van toenadering zien)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Dat de berijming van 1773 een remonstrantse berijming is, zoals professor De Vries aangeeft, is blijkbaar geen punt van discussie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Dat de berijming van 1773 een remonstrantse berijming is, zoals professor De Vries aangeeft, is blijkbaar geen punt van discussie.
Juist wel. Dat verhaal komt hier bijna wekelijks langs.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Nathanaël schreef:Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om daar een goede onderzoeksmethode voor te vinden.
Maar er zijn wel veel mensen die uitspraken kunnen doen op grond van hun waarnemingen. En dan zie je toch dat er opvallend veel gemeentes zijn waar men gezangen zingt, waar ook de kerkenraadsleden een stuk minder thuis zijn in kerkelijke en geestelijke zaken, waar de tweede dienst op de zondag een heel stuk minder bezocht wordt, waar amper meer verenigingsleven is en waar bijna geen jongeren meer naar catechisatie gaan.

Dan is het inderdaad de vraag wat oorzaak is en wat gevolg, maar al met al is het dus (over het algemeen) geen goed teken als een gemeente gezangen gaat zingen in de dienst.
Eens. Het is ook wel een beetje 'wat wil je horen?' denk ik.

Als je een voorstander bent van gezangen, dan wijs je vooral op het feit dat er geen onderzoek gedaan is naar het hellend vlak waarin het zingen van gezangen in de eredienst een plaats heeft. En inderdaad, bv. in het boek 'De gereformeerden' van Agnes Amelink wordt niet veel gezegd over het zingen van gezangen, voor zover ik weet.

Ben je hier niet zo'n voorstander van, dan kun je wijzen op de grote lijnen die hierin te zien zijn. Tot deze categorie behoor ik, en ik zie in het bovengenoemde boek wel aanleiding om deze verbanden te zien. Ontwikkelingen staan niet los van elkaar.
In mijn omgeving is ook zo'n gemeente binnen de PKN. De kerk loopt leeg en daarom probeert men nu één keer in de dienst uit Weerklank te zingen. Vervolgens zie je dit: de jeugd komt niet terug, en de ouderen worden vervreemd van hun gemeente.
Ik vind dat droevig, en ik ben erg blij dat het bij ons niet speelt.
Gesloten