Vergelijking GB en GG

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bourdon16 »

Onlangs was ik bij een zangavond waar de meditatie werd gedaan door een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Het viel mij op dat hij na de Schriftlezing diverse woorden daaruit verduidelijkte conform de HSV. Hij ging er wel ontspannen mee om.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

Het overgrote deel van de predikanten in de GG gebruikt ook de HSV, schat ik in. Het zijn vermoedelijk maar een paar dominees die daar echt problemen mee hebben, maar wel dominees met veel invloed of althans beïnvloedingsmogelijkheden.

Zoals een vriend mij zondag toevoegde: in de GG heeft rechts altijd voorrang.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Erskinees »

Veel kantlijnwoorden uit de BMU staan in de eigenlijke tekst in de HSV. Of gewoon als hedendaags synoniem op Synoniemen.net. Hoeft dus niet direct te betekenen dat desbetreffende predikant graag de HSV citeert of erbij betrekt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Bourdon16 schreef:Onlangs was ik bij een zangavond waar de meditatie werd gedaan door een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Het viel mij op dat hij na de Schriftlezing diverse woorden daaruit verduidelijkte conform de HSV. Hij ging er wel ontspannen mee om.
Mag ik weten welke dominee dat was?
DDD schreef:Het overgrote deel van de predikanten in de GG gebruikt ook de HSV, schat ik in. Het zijn vermoedelijk maar een paar dominees die daar echt problemen mee hebben, maar wel dominees met veel invloed of althans beïnvloedingsmogelijkheden.

Zoals een vriend mij zondag toevoegde: in de GG heeft rechts altijd voorrang.
Zeker wordt de HSV gebruikt. Maar het merendeel doet dat om te bevestigen dat de HSV onzuiverder is dan de SV. Dat schreef ik pas in een ander draadje ook al, toen het ging over een preek over het tweede gebod van ds. Verschuure.

Wat betreft die opmerking van je vriend: dat heeft hij bijzonder goed gezien. Om het voorbeeld door te trekken: het zou wat wezen al vanaf morgen overal in het verkeer opeens links voorrang kreeg. Wat zouden er veel ongelukken gebeuren. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bourdon16 schreef:Onlangs was ik bij een zangavond waar de meditatie werd gedaan door een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Het viel mij op dat hij na de Schriftlezing diverse woorden daaruit verduidelijkte conform de HSV. Hij ging er wel ontspannen mee om.
Mag ik weten welke dominee dat was?
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ik vermeld dit omdat zondag voorbede voor hem is gedaan vanwege zijn zeer ernstige ziekte.
Dat is erg. Wat heeft hij?

Word je nu nooit eens moe van jezelf?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Zeker. Maar niet hierover.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Het zou ook in het draadje 'Kleine vreugden' kunnen vermeld worden, maar ik vond het heel mooi om in het classicaal kerkblad Gomarus te lezen dat ds. J. Lohuis binnenkort een gemeenteavond houdt in de Gereformeerde Gemeente van Vlissingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Het zou ook in het draadje 'Kleine vreugden' kunnen vermeld worden, maar ik vond het heel mooi om in het classicaal kerkblad Gomarus te lezen dat ds. J. Lohuis binnenkort een gemeenteavond houdt in de Gereformeerde Gemeente van Vlissingen.
Klasse!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Het zou ook in het draadje 'Kleine vreugden' kunnen vermeld worden, maar ik vond het heel mooi om in het classicaal kerkblad Gomarus te lezen dat ds. J. Lohuis binnenkort een gemeenteavond houdt in de Gereformeerde Gemeente van Vlissingen.
Sjonge jonge...dat kan allemaal maar tegenwoordig :huhu
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie