Zorg wordt onbetaalbaar

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Het ging over een alarmsysteem, met name het verschil in kosten als je dat zelf uitvoert of via de zorg laat regelen.
Als we dat zelf uitvoeren, moet je ook zelf beschikbaar staan!
Dat hebben we gedaan, maar het is nu niet meer verantwoord, vanwege de toenemende valpartijen.
Zie het antwoord van Wim.
Met een alarmsysteem voorkom je geen valpartij. Kijk dan waar de valpartijen door worden veroorzaakt: lage bloeddruk, medicijnen, te veel rotzooi in huis, enz. En doe daar wat aan.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten
Dit triggert mij ook. Wat mij betreft mag familie, 1e en 2e graads, worden aangeslagen voor de zorgkosten die ook door mantelzorg geleverd zou kunnen worden.
Arme, eenzame man.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door windorgel »

Wim Anker schreef:
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten
Dit triggert mij ook. Wat mij betreft mag familie, 1e en 2e graads, worden aangeslagen voor de zorgkosten die ook door mantelzorg geleverd zou kunnen worden.
Arme, eenzame man.
In dit geval wel, maar niet iedereen heeft 1e en 2e graads familieleden, en zeker niet op die leeftijd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door helma »

Sjonge, Mara krijgt het wel weer over zich heen. :jongle
35 minuten is te lang voor iemand die gevallen is in de badkamer.
Meestal kan je niet van te voren aangeven dat je valt, dat gebeurt doorgaans in enkele seconden.
En oude mensen denken heel lang dat ze nog prima kunnen staan. Mijn schoonmoeder klom toen ze 85 was nog op het keukendak omdat ze meende dat ze daar een raampje moest wassen.

Wat fijn voor Mara's schoonvader dat hij nu een alarmknop heeft zodat er gelijk iemand kan komen als hij valt. Nog altijd voordeliger dan een kamer in het verpleeghuis.
En wat fijn voor zijn kinderen die nu weten dat Pa, als hij weer komt te vallen, gelijk een hulpknop in kan drukken.
Mantelzorger zijn is ingewikkelder dan je denkt. En niet een situatie is hetzelfde. Als de huisarts een alarm adviseert naar een meldkamer dan mag je daar gerust gebruik van maken zonder toestemming van het forum. :blabla
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

windorgel schreef:
Wim Anker schreef:
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten
Dit triggert mij ook. Wat mij betreft mag familie, 1e en 2e graads, worden aangeslagen voor de zorgkosten die ook door mantelzorg geleverd zou kunnen worden.
Arme, eenzame man.
In dit geval wel, maar niet iedereen heeft 1e en 2e graads familieleden, en zeker niet op die leeftijd.
Klopt. Dan is uiteraard het uiteraard geen enkel probleem dat de samenleving er zorg voor draagt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Als de huisarts een alarm adviseert naar een meldkamer dan mag je daar gerust gebruik van maken zonder toestemming van het forum. :blabla
Dat weet ik niet. Ze heeft een reden om die casus in dit topic te plaatsen. Misschien wil ze juist onze mening weten? :yahoo
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Sjonge, Mara krijgt het wel weer over zich heen. :jongle
35 minuten is te lang voor iemand die gevallen is in de badkamer.
Meestal kan je niet van te voren aangeven dat je valt, dat gebeurt doorgaans in enkele seconden.
En oude mensen denken heel lang dat ze nog prima kunnen staan. Mijn schoonmoeder klom toen ze 85 was nog op het keukendak omdat ze meende dat ze daar een raampje moest wassen.

Wat fijn voor Mara's schoonvader dat hij nu een alarmknop heeft zodat er gelijk iemand kan komen als hij valt. Nog altijd voordeliger dan een kamer in het verpleeghuis.
En wat fijn voor zijn kinderen die nu weten dat Pa, als hij weer komt te vallen, gelijk een hulpknop in kan drukken.
Mantelzorger zijn is ingewikkelder dan je denkt. En niet een situatie is hetzelfde. Als de huisarts een alarm adviseert naar een meldkamer dan mag je daar gerust gebruik van maken zonder toestemming van het forum. :blabla
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

helma schreef: Wat fijn voor Mara's schoonvader dat hij nu een alarmknop heeft zodat er gelijk iemand kan komen als hij valt. Nog altijd voordeliger dan een kamer in het verpleeghuis.
En wat fijn voor zijn kinderen die nu weten dat Pa, als hij weer komt te vallen, gelijk een hulpknop in kan drukken.
Mantelzorger zijn is ingewikkelder dan je denkt. En niet een situatie is hetzelfde. Als de huisarts een alarm adviseert naar een meldkamer dan mag je daar gerust gebruik van maken zonder toestemming van het forum. :blabla
Hij heeft het alarm nog niet hoor, maar het is toegezegd nu.

Maar solidair zijn en begrip tonen staat niet in ieders woordenboek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Ik ben het met bovenstaande analyse dus absoluut oneens. Meer geld naar de zorg zal enkel leiden tot nog meer verspilling, nog meer afschuiven. Niet de markwerking is het probleem - m.i. heeft dat zelfs nog voor demping van de problematiek gezorgd - maar de individualisering is het probleem. Abusievelijk heeft de overheid gedacht dat de kostenverhoging die de vermindering van de sociale cohesie met zich meebracht wel met marktwerking gecorrigeerd kan worden. De casus van @Mara is er een schoolvoorbeeld van. Zelfs het idee is er al niet meer om het zelf op te lossen en de (beperkte) resources niet te belasten.
Het is inderdaad niet zo zinvol geld naar de zorg te sluizen als er geen goed systeem is. De marktwerking heeft ontwrichtend gewerkt.
De individualisering wás er al en die draaien we ook niet meer terug. Je kunt uit bezuinigingsoogpunt geen mentaliteitsverandering afdwingen.
Ik hoop dat er wijze mensen opstaan die goede beslissingen zullen nemen. En o ja, Wim, bejaarde mensen moet je niet opzadelen met 'handige apps', want dat gaat echt niet werken, uitzonderingen daargelaten. Wat voor jou simpel is, is het niet voor een verwarde man van 85.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:En o ja, Wim, bejaarde mensen moet je niet opzadelen met 'handige apps', want dat gaat echt niet werken, uitzonderingen daargelaten. Wat voor jou simpel is, is het niet voor een verwarde man van 85.
Hij is 93. Hij heeft een smartphone, kan daar best leuk mee overweg, maar als hij delirant is, denkt hij dat zn smartphone een afluisterapparaat is.
Hij werd zelfs bang voor de magnetron, durfde daar zijn eten niet meer in op te warmen en gooide het toen maar weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Ik ben het met bovenstaande analyse dus absoluut oneens. Meer geld naar de zorg zal enkel leiden tot nog meer verspilling, nog meer afschuiven. Niet de markwerking is het probleem - m.i. heeft dat zelfs nog voor demping van de problematiek gezorgd - maar de individualisering is het probleem. Abusievelijk heeft de overheid gedacht dat de kostenverhoging die de vermindering van de sociale cohesie met zich meebracht wel met marktwerking gecorrigeerd kan worden. De casus van @Mara is er een schoolvoorbeeld van. Zelfs het idee is er al niet meer om het zelf op te lossen en de (beperkte) resources niet te belasten.
Het is inderdaad niet zo zinvol geld naar de zorg te sluizen als er geen goed systeem is. De marktwerking heeft ontwrichtend gewerkt.
De individualisering wás er al en die draaien we ook niet meer terug. Je kunt uit bezuinigingsoogpunt geen mentaliteitsverandering afdwingen.
De marktwerking is geïntroduceerd met het idee om de oplopende kosten te beheersen. Oplopende kosten die - ook al destijds - vooral werden veroorzaakt door te teruglopende sociale cohesie en een voortschrijdend individualisme.
het woord 'bezuinigen" is daarom ook wat verwarrend, de totale kosten voor de zorg lopen immers jaar na jaar op.
En nogmaals, niet het systeem doet de zorg kraken maar de consument die, bezien als de totale verzameling consumenten, als belangrijkste kenmerk "rupsjenooitgenoeg" vertoont.
Posthoorn schreef:Ik hoop dat er wijze mensen opstaan die goede beslissingen zullen nemen.
Ik ook. Een Reveil is nodig.
Posthoorn schreef:En o ja, Wim, bejaarde mensen moet je niet opzadelen met 'handige apps', want dat gaat echt niet werken, uitzonderingen daargelaten. Wat voor jou simpel is, is het niet voor een verwarde man van 85.
We kunnen erover van gedachten wisselen wat werkt. Maar een knop van een paar tientjes werkt toch niet anders dan een knop van duizenden euro's?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 okt 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Mara schreef: Wij wilden een alarm voor mijn hoogbejaarde schoonvader, omdat hij sedert korte tijd vaak valt.
De h.a. vroeg het aan, maar het werd afgewezen.
We zijn in beroep gegaan en dan komt er een deskundige mevrouw en acht het dan toch wel noodzakelijk.
Tot en met december wel met eigen bijdrage.
Maar waarom moeten anderen zoiets regelen? Een "mobiele telefoon voor bejaarden" met daarop een app die bij indrukken een aantal mensen belt werkt toch net zo goed? Is er niemand in de familie die dit even kan uitzoeken, afstemmen en implementeren?
Waarom de zorg ermee belasten?
In de regel gaat een bejaarde man niet met zijn smartphone in de hand naar de wc of douchen.
Zo'n koord om de nek doen mensen ook af bij het douchen. Die leggen ze alvast klaar bij de schone kleding.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten
Dit triggert mij ook. Wat mij betreft mag familie, 1e en 2e graads, worden aangeslagen voor de zorgkosten die ook door mantelzorg geleverd zou kunnen worden.
Arme, eenzame man.
Wij wonen 150- 300 km bij (schoon) ouders vandaan. Idem de rest van de kinderen. Daarnaast reizen een aantal kinderen alleen met het OV en hebben geen auto. Hoe zou je 's avonds en 's nachts mantelzorg moeten geven?
Ik vind het juist goed dat een onafhankelijke orgaan over de zorgbehoefte oordeelt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Wim Anker schreef:
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten
Dit triggert mij ook. Wat mij betreft mag familie, 1e en 2e graads, worden aangeslagen voor de zorgkosten die ook door mantelzorg geleverd zou kunnen worden.
Arme, eenzame man.
Wij wonen 150- 300 km bij (schoon) ouders vandaan. Idem de rest van de kinderen. Daarnaast reizen een aantal kinderen alleen met het OV en hebben geen auto. Hoe zou je 's avonds en 's nachts mantelzorg moeten geven?
Ik vind het juist goed dat een onafhankelijke orgaan over de zorgbehoefte oordeelt.
Ik zou vooral aandringen op het nemen van verantwoordelijkheid en daarin keuzen maken. b.v. dichter bij gaan wonen of de consequenties aanvaarden. (in extra bijdragen).
b.v. ver weg wonen van ouders zodat mantelzorg niet geleverd kan worden leidt tot extra kosten voor de maatschappij. Dat dit wordt nagelaten, het vragen van de extra bijdrage, is precies wat het systeem doet kapseizen.
Want als het een paar centen gaat kosten dan kan het ineens wel allemaal zelf geregeld worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:De marktwerking is geïntroduceerd met het idee om de oplopende kosten te beheersen.
Dat begrijp ik. En op zich is het natuurlijk een goede zaak om te proberen de kosten in de hand te houden. Al is het anderzijds overdreven om zorg uitsluitend als kostenpost te zien. Zorg levert ook veel productie en banen op. En het introduceren van de marktwerking heeft het kostenprobleem juist niet opgelost, maar verergerd.
Wat hier ook van zij, de schrijnende gevallen die we om ons heen zien, moeten we niet willen. En in een land met een welvaartspeil als het onze, is dat ook niet nodig. Dat je daarnaast een appel doet op verantwoordelijkheid en naastenliefde, is een andere kwestie. Maar alleen daarmee komen we niet uit.
Plaats reactie