Erskines en de GG in Ned

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik had het over de formulering inwendig of effective.

Dat is toch helder uit het verband?

Het geloof is trouwens het antwoord op de roeping. Ik zie daar qua inwendigheid geen verschil tussen.
Het is nogal gemakkelijk om te zeggen (zoals je deed): 'Het is allemaal een kwestie van definitie.' Op die manier sla je elk goed en gegrond onderscheid weg. En je stelt er niets voor in de plaats.

Het geloof is inderdaad het antwoord op de roeping. En het ongeloof ook. Maar niemand zegt hier dat het ongeloof slechts uitwendig is, omdat de roeping waarop geantwoord wordt, ook uitwendig is.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door DDD »

Ik reageerde op deze zin. En ik vind mijn reactie nog steeds adequaat. Dat heeft niets met het wegslaan van onderscheid te maken, maar wel met het feit dat woorden vaak meerdere betekenissen kunnen hebben. En ik vond dat daar in het vervolggesprek te weinig aandacht voor was. En dat vind ik nog steeds.
Geytenbeekje schreef:Iedereen die onder het Woord komt wordt toch uitwendig en inwendig geroepen ?
De 1 wuift het weg en de ander bewaard het in het hart zie de gelijkenis met de zaad in de verdorde en vruchtbare aarde.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik reageerde op deze zin.
Je reageerde ook op Philpot die terecht een opmerking plaatste bij de post van Geytenbeekje. Laat verder maar, want het goede en gegronde onderscheid dat Philpot genoemd heeft en ik uit de kanttekening geciteerd heb, gaat door deze discussie helemaal verloren.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het heel verwarrend worden.
Termeer omdat er onder proffessoren ook een verschillende kijk is
Zie visie R. van Kooten
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het heel verwarrend worden.
Termeer omdat er onder proffessoren ook een verschillende kijk is
Zie visie R. van Kooten
Laten we ons dan maar houden aan onze belijdenis waarin dit onderscheid ook gemaakt wordt.
Dordtse Leerregels, III.14 schreef:Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
Uit de uitkomst blijkt of de roeping alleen uitwendig is gebleven of ook inwendig geweest is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Iedereen die onder het Woord komt wordt toch uitwendig en inwendig geroepen ?
De 1 wuift het weg en de ander bewaard het in het hart zie de gelijkenis met de zaad in de verdorde en vruchtbare aarde.
Ja dat klopt, het zaad is goed, maar het hart niet.
Nee, dat klopt niet. De inwendige roeping, dat is de wedergeboorte, word niet gewerkt in het hart van alle hoorders.

De welmenende roeping (uitwendig) komt wel tot allen. Het is waar dat het zaad goed is, en het hart verkeerd. Daarom is juist de wedergeboorte (inwendige roeping) noodzakelijk. Anders "wuiven we het weg", zoals Geytenbeekje terecht zegt.
Het een sluit het ander echt niet uit hoor...
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef: Het een sluit het ander echt niet uit hoor...
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ik snap niet wat je daar in deze context mee wil zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:De welmenende roeping (uitwendig) komt wel tot allen. Het is waar dat het zaad goed is, en het hart verkeerd. Daarom is juist de wedergeboorte (inwendige roeping) noodzakelijk. Anders "wuiven we het weg", zoals Geytenbeekje terecht zegt.
Het een sluit het ander echt niet uit hoor...
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Waar reageer je nu op?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef: Het een sluit het ander echt niet uit hoor...
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ik snap niet wat je daar in deze context mee wil zeggen.
De inwendige roeping, de genade, wordt meegedeeld inde vermaning, prediking, het hart is niet goed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef: Het een sluit het ander echt niet uit hoor...
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ik snap niet wat je daar in deze context mee wil zeggen.
De inwendige roeping, de genade, wordt meegedeeld inde vermaning, prediking, het hart is niet goed.
Uiteraard maakt de Heilige Geest gebruik van het uiterlijke Woord, en komt daarin mee bij degenen die de wedergeboorte ontvangen.

Maar dat is geen automatisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Iedereen die onder het Woord komt wordt toch uitwendig en inwendig geroepen ?
De 1 wuift het weg en de ander bewaard het in het hart zie de gelijkenis met de zaad in de verdorde en vruchtbare aarde.
Ja dat klopt, het zaad is goed, maar het hart niet.
Nee, dat klopt niet. De inwendige roeping, dat is de wedergeboorte, word niet gewerkt in het hart van alle hoorders.

De welmenende roeping (uitwendig) komt wel tot allen. Het is waar dat het zaad goed is, en het hart verkeerd. Daarom is juist de wedergeboorte (inwendige roeping) noodzakelijk. Anders "wuiven we het weg", zoals Geytenbeekje terecht zegt.
Hier reageerde ik op, ik zei al het een sluit het ander niet uit. We kunnen idd niet wegwuiven het is 'maar' een uitwendige roeping... nee de genade wordt uitgedeeld in de prediking... uitverkiezing en wedergeboorte komen van God, maar wij hebben de eis te gehoorzamen asn Zijn Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De Erskines hebben het nauwelijks over de uitverkiezing.
Er is echte evangeliedwang/drang, juist omdat ze de ernst van de zaak/situatie kende. Maar ook omdat ze grote verwachting van God, Zijn Woord, Zijn belofte en Zijn Heilige Geest hadden.

Het klopt dat de uitwendige roeping niet alles is, maar ook niet verkleind mag worden.
De Dordtse leerregels zeggen ook: Dat God ernstig roept en wil dat de geroepen tot Hem komen.

Ook al kan een mens van nature helemaal niet komen.
Maar God wil schenken wat Hij eist.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Iedereen die onder het Woord komt wordt toch uitwendig en inwendig geroepen ?
De 1 wuift het weg en de ander bewaard het in het hart zie de gelijkenis met de zaad in de verdorde en vruchtbare aarde.
Ja dat klopt, het zaad is goed, maar het hart niet.
Nee, dat klopt niet. De inwendige roeping, dat is de wedergeboorte, word niet gewerkt in het hart van alle hoorders.

De welmenende roeping (uitwendig) komt wel tot allen. Het is waar dat het zaad goed is, en het hart verkeerd. Daarom is juist de wedergeboorte (inwendige roeping) noodzakelijk. Anders "wuiven we het weg", zoals Geytenbeekje terecht zegt.
Hier reageerde ik op, ik zei al het een sluit het ander niet uit. We kunnen idd niet wegwuiven het is 'maar' een uitwendige roeping... nee de genade wordt uitgedeeld in de prediking... uitverkiezing en wedergeboorte komen van God, maar wij hebben de eis te gehoorzamen asn Zijn Woord.
Uiteraard. Maar dat ontken ik mijns inziens ook niet.

Kijk maar terug in dit topic wat ik gezegt heb over het kwalijke gebruik om de uitwendige roeping te devalueren. Dit wegwuiven van de ernstige welmenende roeping, of je dat nu theologisch onderbouwt of niet, doe je tot je eigen verderf.
J.C. Philpot schreef:Ik erken een uitwendige en een inwendige roeping, maar vind de termen in het Nederlands wat ongelukkig. Hierdoor is men in gezelschapskringen de uitwendige roeping gaan devalueren, als zijnde slechts de uitwendige roeping. Zo is dit echter nooit bedoeld geweest door de Reformatie. In het Engels spreken de Gereformeerde theologen in plaats van de inwendige roeping over de effectual calling (effectieve roeping). Hierin komt tot uitdrukking dat het dezelfde roeping is als de uitwendige, en dat het verschil daarin ligt dat de Heilige Geest bij de effectual calling de dode zondaar levend maakt, en in staat stelt de roeping werkelijk te horen. De Herder riep al eerder door het Woord en de prediking, maar pas nu hoort de zondaar de stem van de Heiland werkelijk, zoals nooit te voren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:De Erskines hebben het nauwelijks over de uitverkiezing.
Er is echte evangeliedwang/drang, juist omdat ze de ernst van de zaak/situatie kende. Maar ook omdat ze grote verwachting van God, Zijn Woord, Zijn belofte en Zijn Heilige Geest hadden.

Het klopt dat de uitwendige roeping niet alles is, maar ook niet verkleind mag worden.
De Dordtse leerregels zeggen ook: Dat God ernstig roept en wil dat de geroepen tot Hem komen.

Ook al kan een mens van nature helemaal niet komen.
Maar God wil schenken wat Hij eist.
Even alleen over de eerste regel in je reactie: M.i. kun je beter zeggen: De Erskines werpen de verkiezing nergens als een belemmering op voor de zaligheid. Dat ze nauwelijks over de uitverkiezing spreken, is m.i. niet juist; zij belijden de verkiezing ten volle en dat blijkt ook duidelijk uit hun prediking.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De Erskines hebben het nauwelijks over de uitverkiezing.
Er is echte evangeliedwang/drang, juist omdat ze de ernst van de zaak/situatie kende. Maar ook omdat ze grote verwachting van God, Zijn Woord, Zijn belofte en Zijn Heilige Geest hadden.

Het klopt dat de uitwendige roeping niet alles is, maar ook niet verkleind mag worden.
De Dordtse leerregels zeggen ook: Dat God ernstig roept en wil dat de geroepen tot Hem komen.

Ook al kan een mens van nature helemaal niet komen.
Maar God wil schenken wat Hij eist.
Even alleen over de eerste regel in je reactie: M.i. kun je beter zeggen: De Erskines werpen de verkiezing nergens als een belemmering op voor de zaligheid. Dat ze nauwelijks over de uitverkiezing spreken, is m.i. niet juist; zij belijden de verkiezing ten volle en dat blijkt ook duidelijk uit hun prediking.
As je het er niet vaak over hebt, wil niet zeggen wat je iets niet belijdt.
Ik belijd ook de uitverkiezing, maar toch spreek ik er weinig over. En als ik er over spreek eerder als troost.
Dat God de gelovigen met een eeuwige liefde heeft liefgehad, en dat de gelovige vast gehouden wordt door die liefde van God, want Hij laat nooit meer los.

Het klopt dat de Erskines de verkiezing niet als een belemmering zien, ook niet voor de prediking van de belofte.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie