Vraag (pc en internet)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een vraag:

Bericht door Mara »

refo schreef:
En wat Paulus en het huwelijk betreft: ik geloof niet dat Paulus iets begreep van het huwelijk. Hij keek er van de buitenkant tegenaan en vond het maar niks.
Soms lijkt Paulus het einde van alle tegenspraak, maar in feite staat deze mening haaks op Gods bedoeling.
Anders zou Adam wel alleen gebleven zijn, denk ik dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Een vraag:

Bericht door Lilian1975 »

refo schreef:
Bertiel schreef:ondanks dat dit topic in PC en Internet staat...
verwijzen de kantekenaren naar de belijdenisgeschriften? Ik kom het namelijk (heb ze niet allemaal gelezen) niet tegen, of ik is mijn steekproef / ervaring te matig in deze?
De bedoeling is dat de Belijdenis naar de Schrift verwijst. Niet andersom. Zelfs niet via kantekeningen.

En wat Paulus en het huwelijk betreft: ik geloof niet dat Paulus iets begreep van het huwelijk. Hij keek er van de buitenkant tegenaan en vond het maar niks.


Ik denk dat jij niets van Paulus begrijpt ;)

het enige wat Paulus wil is zeggen: gehuwd zijn mag. (Als reactie op mensen die dachten dat ze n iet gehuwd (meer) konden zijn als christen, maar daarna wel vreemd gingen zie vorige hoofdstuk.) En ongehuwd zijn mag ( trouwen is geen levensverplichting )
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Lilian1975 schreef:
refo schreef:
Bertiel schreef:ondanks dat dit topic in PC en Internet staat...
verwijzen de kantekenaren naar de belijdenisgeschriften? Ik kom het namelijk (heb ze niet allemaal gelezen) niet tegen, of ik is mijn steekproef / ervaring te matig in deze?
De bedoeling is dat de Belijdenis naar de Schrift verwijst. Niet andersom. Zelfs niet via kantekeningen.

En wat Paulus en het huwelijk betreft: ik geloof niet dat Paulus iets begreep van het huwelijk. Hij keek er van de buitenkant tegenaan en vond het maar niks.


Ik denk dat jij niets van Paulus begrijpt ;)

het enige wat Paulus wil is zeggen: gehuwd zijn mag. (Als reactie op mensen die dachten dat ze n iet gehuwd (meer) konden zijn als christen, maar daarna wel vreemd gingen zie vorige hoofdstuk.) En ongehuwd zijn mag ( trouwen is geen levensverplichting )
Er zijn wel meer plaatsen waar hij over het huwelijk schrijft. Alles met elkaar komt hij me wat vrouwonvriendelijk over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een vraag:

Bericht door Herman »

Zet die feministische bril eens af.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Een vraag:

Bericht door Lilian1975 »

refo schreef:
Lilian1975 schreef:
refo schreef:
Bertiel schreef:ondanks dat dit topic in PC en Internet staat...
verwijzen de kantekenaren naar de belijdenisgeschriften? Ik kom het namelijk (heb ze niet allemaal gelezen) niet tegen, of ik is mijn steekproef / ervaring te matig in deze?
De bedoeling is dat de Belijdenis naar de Schrift verwijst. Niet andersom. Zelfs niet via kantekeningen.

En wat Paulus en het huwelijk betreft: ik geloof niet dat Paulus iets begreep van het huwelijk. Hij keek er van de buitenkant tegenaan en vond het maar niks.


Ik denk dat jij niets van Paulus begrijpt ;)

het enige wat Paulus wil is zeggen: gehuwd zijn mag. (Als reactie op mensen die dachten dat ze n iet gehuwd (meer) konden zijn als christen, maar daarna wel vreemd gingen zie vorige hoofdstuk.) En ongehuwd zijn mag ( trouwen is geen levensverplichting )
Er zijn wel meer plaatsen waar hij over het huwelijk schrijft. Alles met elkaar komt hij me wat vrouwonvriendelijk over.

Thess. 2 vers 7
7 Maar wij zijn vriendelijk geweest in het midden van u, gelijk als een voedster haar kinderen koestert;

Positief toch? Mooier kan bijna niet!

En werkte bij ook niet samen met Priscilla en Aquila?
Als hij echt zo vrouw onvriendelijk was, was dat nooit goed gegaan
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

Is voedster hetzelfde als moeder? Het klinkt mij in de oren als iemand die voor de kinderen zorgt, en omdat ze zelf een baby heeft, ook de kleinste zoogt. Zoals vroeger bij rijke vrouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Een vraag:

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Is voedster hetzelfde als moeder? Het klinkt mij in de oren als iemand die voor de kinderen zorgt, en omdat ze zelf een baby heeft, ook de kleinste zoogt. Zoals vroeger bij rijke vrouwen.
Zei ik moeder dan?
Het is ieder geval een vrouw. Dus vrouwvriendelijke opmerking!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Een vraag:

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:Is voedster hetzelfde als moeder? Het klinkt mij in de oren als iemand die voor de kinderen zorgt, en omdat ze zelf een baby heeft, ook de kleinste zoogt. Zoals vroeger bij rijke vrouwen.
Zei ik moeder dan?
Het is ieder geval een vrouw. Dus vrouwvriendelijke opmerking!
Zeker is het dat. En Paulus vergeleek zichzelf daarmee; dat is bijzonder!

Overigens is in deze tekst m.i. wel de moeder bedoeld die haar kind voedt of zoogt. In de grondtekst staat 'haar kinderen', waarbij het bezittelijk voornaamwoord ook vertaald kan worden als 'haar eigen'. Dus hier zal zeker de moeder bedoeld worden. Dat de apostel zich bij een zorgzame moeder vergelijkt, is treffend. Daarmee ontstijgt hij de toenmalige cultuur op bijzondere wijze!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Een vraag:

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:ondanks dat dit topic in PC en Internet staat...
verwijzen de kantekenaren naar de belijdenisgeschriften? Ik kom het namelijk (heb ze niet allemaal gelezen) niet tegen, of ik is mijn steekproef / ervaring te matig in deze?
Een meer algemene verwijzing naar 'onze catechismussen' (in het meervoud) vinden we in Hebreeën 6:2, kanttekening 9: "Dit zijn dan de zes hoofdstukken van de beginselen of fundamenten der christelijke religie, die den aankomenden door vragen en antwoorden voorgesteld werden, die ook in onze catechismussen merendeels worden begrepen." ('zes hoofdstukken' verwijst naar wat genoemd is in vs. 1 en 2)

Meer specifieke verwijzingen naar de belijdenissen zie ik inderdaad niet terug.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Een vraag:

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:Is voedster hetzelfde als moeder? Het klinkt mij in de oren als iemand die voor de kinderen zorgt, en omdat ze zelf een baby heeft, ook de kleinste zoogt. Zoals vroeger bij rijke vrouwen.
Zei ik moeder dan?
Het is ieder geval een vrouw. Dus vrouwvriendelijke opmerking!
Zeker is het dat. En Paulus vergeleek zichzelf daarmee; dat is bijzonder!

Overigens is in deze tekst m.i. wel de moeder bedoeld die haar kind voedt of zoogt. In de grondtekst staat 'haar kinderen', waarbij het bezittelijk voornaamwoord ook vertaald kan worden als 'haar eigen'. Dus hier zal zeker de moeder bedoeld worden. Dat de apostel zich bij een zorgzame moeder vergelijkt, is treffend. Daarmee ontstijgt hij de toenmalige cultuur op bijzondere wijze!
Inderdaad. Zo'n mooi en treffend voorbeeld.
Wbt vertaling;
Ik zag wel in een moderne vertaling moeder staan. Maar wist niet of dat terecht was. Het blijkt van wel.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

Heeft iemand ulieder ervaring met een digitale fotolijst? Hoe weet ik welke goed is? Hij is voor mijn anti-digitale oma. Een cd-speler heeft ze nooit kunnen bedienen, dus hij moet niet te ingewikkeld zijn. En het zou fijn zijn als er door meerdere mensen eenvoudig foto's op gezet kunnen worden, bijv via USB.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Ik zou er eerst eentje lenen. Mijn opa heeft er ook een, maar toen hij er achter kwam dat deze stroom gebruikte, stond hij overwegend uit :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Zoveel geld kost dat toch niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een vraag:

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Heeft iemand ulieder ervaring met een digitale fotolijst? Hoe weet ik welke goed is? Hij is voor mijn anti-digitale oma. Een cd-speler heeft ze nooit kunnen bedienen, dus hij moet niet te ingewikkeld zijn. En het zou fijn zijn als er door meerdere mensen eenvoudig foto's op gezet kunnen worden, bijv via USB.
Ik kreeg van de kinderen een Intenso 7 inch https://www.bol.com/nl/p/intenso-photoa ... 012452969/
Daar stop je een usb-stick achterin met foto's (dus op die stick kunnen ook anderen hun foto's toevoegen). Best wel aardig. Maar eerlijk gezegd staat 'ie niet zo vaak aan...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Een vraag:

Bericht door Nasrani »

Zijn er hier ouders die ervaring hebben met Momio?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie