Vergelijking GB en GG

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef: Voor mijzelf zou het niet moeilijk zijn om in welke gemeente dan ook te kerken, omdat ik me verbonden weet met het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.
Stel je dat als een soort "vereiste" ?
Ik weet me beslist NIET verbonden met het geheel van de hhk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Juist dat gratis vakantiehuis kan ervoor zorgen dat de preekregelaar de ligging van de gemeente wat nauwkeuriger kan inkleuren. ;)
Precies. En het tegendeel gebeurt dus. ;) :D Er zijn zelfs mensen die de GG hier als rechts beschouwen, omdat er zomers bepaalde dominees komen preken. Maar goed, de planning voor aanstaande zondag doet dat waarschijnlijk weer teniet.

@Ad Anker, ik ga mijn afkomst niet verloochenen, dat zou niet fair zijn. Ik kan het slechts algemeen aanstippen.
Even nog terug: begrijp ik goed dat het wat explicieter zijn in de verlinksing van jouw gemeente gelijk staat aan je afkomst verloochenen? Verlinksing hoeft toch niet negatief te zijn?
Dat is maar net hoe je het bekijkt. In sommige gevallen vind ik het inderdaad een goede ontwikkeling. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg dat de ouderling van dienst hier het votum uitspreekt. In andere gevallen ben ik er niet zo blij mee. Zoals dat men wegloopt als er een bepaalde predikant preekt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef: Maar goed, om een voorbeeld te geven, ik zag van de week dat ds. D.W. Tuinier binnenkort een hele zondag hoopt voor te gaan in Genemuiden. Dat is een goed voorbeeld dat jouw bewering niet direct helemaal klopt.
Genemuiden doet alleen maar aan hele zondagen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Maar goed, om een voorbeeld te geven, ik zag van de week dat ds. D.W. Tuinier binnenkort een hele zondag hoopt voor te gaan in Genemuiden. Dat is een goed voorbeeld dat jouw bewering niet direct helemaal klopt.
Genemuiden doet alleen maar aan hele zondagen.
Dat weet ik ook heus wel, maar ik schreef het er toch bij. Hij had namelijk ook in een weekdienst kunnen voorgaan.

Bijzonder is dit wel toch? Of vindt je van niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Maar goed, om een voorbeeld te geven, ik zag van de week dat ds. D.W. Tuinier binnenkort een hele zondag hoopt voor te gaan in Genemuiden. Dat is een goed voorbeeld dat jouw bewering niet direct helemaal klopt.
Genemuiden doet alleen maar aan hele zondagen.
Dat weet ik ook heus wel, maar ik schreef het er toch bij. Hij had namelijk ook in een weekdienst kunnen voorgaan.

Bijzonder is dit wel toch? Of vindt je van niet?
Nee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Waarom niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Waarom niet?
Hij is gewoon een buurpredikant die in een andere gemeente in de classis voorgaat. Meer niet. Dus bijzonder? Nee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Waarom niet?
Hij is gewoon een buurpredikant die in een andere gemeente in de classis voorgaat. Meer niet. Dus bijzonder? Nee.
Zijt gij een vreemdeling in kerkelijke Jeruzalem?

Hier in de classis is er ook een vacante gemeente waar niet alle classispredikanten voor mogen gaan. En voor zover ik weet heeft ds. IJsselsteijn daar vroeger nooit gepreekt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 okt 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

Ben je nu echt alle diensten aan het uitspitten Jantje?
Bijzondere hobby.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ben je nu echt alle diensten aan het uitspitten Jantje?
Bijzondere hobby.
Nee. Ik kwam er achter omdat in eerste instantie ds. J. van Rijswijk in onze gemeente zou voorgaan aanstaande zondag (dat stond begin van het jaar op het prekenrooster in elk geval). Dat is een paar maanden geleden gewijzigd, vermoedelijk omdat hij afgelopen zondag in Genemuiden voorging. Waarschijnlijk had hij een dubbele afspraak gemaakt. Want twee vrije zondagen achter elkaar zijn natuurlijk niet de standaard, althans niet in de herfst.

Uiteraard heb ik uitgezocht waarom ds. Van Rijswijk niet meer in onze gemeente voorging. Want ik vond dat bijzonder spijtig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Ik denk dat men in zwaardere gemeenten ook nog best wel eens kan opkijken van bepaalde visies die ik heb over sommige zaken. En dat zou ik dan ook gewoon durven zeggen. Daarom is het ook nog maar de vraag of ik in bijvoorbeeld Uddel ook echt goed zou kunnen aarden. Ik zou dan bijvoorbeeld ook direct de vraag hebben waarom sommige predikanten (zelfs uit de classis) nooit uitgenodigd worden.

Maar goed, om een voorbeeld te geven, ik zag van de week dat ds. D.W. Tuinier binnenkort een hele zondag hoopt voor te gaan in Genemuiden. Dat is een goed voorbeeld dat jouw bewering niet direct helemaal klopt.
Nou Jan, is dat nu echt zo verwonderlijk? Ds. Tuinier een dag in Genemuiden?
Ik denk dat je deze twee partijen echt niet tegenover elkaar kunt zetten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

O.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Zonnebloem »

Wat heeft jullie geharrewar te maken met de topic? Dit hoort toch meer thuis in de topic Gereformeerde Gemeente? Ik begrijp het niet goed.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

Ik ben gisteren iets te scherp geweest over de kerk van @Nasrani (HHK Kruiningen) en @Zeeuw (HHK Goes). De reactie vloeide vooral voort uit een onbegrip vanwege situaties die ik in mijn nabije omgeving heb meegemaakt en die ik teveel projecteerde op deze gemeenten. Dat had ik niet moeten doen.

Dit alles neemt niet weg dat ik moeite blijf houden en mezelf nooit helemaal in mensen zal kunnen verplaatsen die bezwaard zijn in hun gemeente vanwege bepaalde zaken en daarom vertrekken naar een ander kerkverband. Zeker niet als God je in die gemeente riep uit de duisternis tot Zijn wonderbaar en liefelijk licht. Misschien is de onmacht om te begrijpen wat anderen beweegt om het toch te doen, de reden dat dat ik in zulke casussen vaak reageer zoals ik reageer.

Ik hoop hier in het vervolg rekening mee te houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Augustienus »

Ds Van Vugt zegt in een interview met CIP (19 sep 2017):

De laatste jaren hebben veel mensen uit andere kerken zich bij jullie aangesloten. Waarom?
“Veel mensen die zich bij ons aansluiten vinden het taalkundig, laat staan theologisch, moeilijk om te begrijpen wat er in hun eigen kerk wordt gezegd vanaf de kansel. Taal geeft de mogelijkheid om mensen binnen en buiten te sluiten. Zelf heb ik om die reden jarenlang gedacht dat geloof en bekering alleen is bedoeld voor oude mensen, want zij snappen die taal wel. Mensen die bij ons kerken, zeggen massaal dat de prediking helder, duidelijk en praktisch is. Er is geen scheiding tussen zondag en de rest van de week. Wat wordt gepreekt heeft consequenties voor het gehele leven. Het tweede wat ik nieuwelingen hoor zeggen, vind ik nog veel aangrijpender: 'Ik geloof weer dat ik gered kan worden.' Mensen dachten dat er voor hen geen verlossing mogelijk was. Als ik dat hoor ben ik geneigd om in huilen uit te barsten. Er gaat een nieuwe wereld open als zij de Bijbelse boodschap horen, dat het evangelie voor iedereen is. En dat terwijl men jarenlang naar de kerk gaat,” zegt Van Vugt met verbazing in zijn stem.

Hij verwijst ook naar het pastoraat. “Ook op dat gebied hebben veel mensen negatieve ervaringen. Als mensen tegen de dominee zeggen dat ze het ergens niet mee eens zijn, mogen ze niet meteen in een hoek gezet worden. Dan gaat het erom dat ze hun verhaal kwijt kunnen en de predikant doorvraagt.

Als je dat leest is het geen kleine reden waarom mensen overstappen en is het begrijpelijk dat mensen niet naar een kerk gaan waar je met hetzelfde te maken hebt.
Plaats reactie