Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zit noodgedwongen in een Duits zwembad mijn tijd te verpozen.
:D Heb je daar zelf niets tegenin te brengen?
Waar moet ik wat tegenin brengen? Heerlijk met de jongens gezwommen. Maar na een half uurtje in het water heb ik een uur pauze nodig. En dan zijn Kersten, Comrie en Jantje welkome metgezellen. :D
:mdr :tas
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Ik denk dat ik het snap. Vd Brink beschrijft het eerste, de inlijving in Christus, waarbij de gelovige bekommerd is en aan wie Christus niet geopenbaard is. Dat gebeurt in de vierschaar. Dat lijkt me inderdaad niet zorgvuldig.
Het door mij geciteerde is een situatie die ligt 'tussen' de inlijving in Christus bij de wedergeboorte én de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie (althans, in de visie van ds. Kersten).
Van den Brink vindt dat ds. Kersten afwijkt van Comrie, maar bij Comrie worden m.i. ook zondaren in deze situatie beschreven, die 'hongeren en dorsten' naar Christus, maar nog niet daadwerkelijk vrede met God hebben. En Comrie vindt dan weer wel, dan weer niet, dat de éérste overtuigingen óók voortkomen uit de vereniging met Christus.
Jawel, maar ik lees dat vd Brink denkt dat de inlijving zoals Kersten dat leert geen Christuskennis meebrengt. Dat komt bij de vierde rechtvaardigmaking. (bewuste vierschaarbeleving, Pasen in de ziel) Maar dat lijkt me niet zorgvuldig. Ik neig er wel naar om dit niet uit te pluizen. Daarmee blijven zielen in het donker lopen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Jawel, maar ik lees dat vd Brink denkt dat de inlijving zoals Kersten dat leert geen Christuskennis meebrengt. Dat komt bij de vierde rechtvaardigmaking. (bewuste vierschaarbeleving, Pasen in de ziel) Maar dat lijkt me niet zorgvuldig. Ik neig er wel naar om dit niet uit te pluizen. Daarmee blijven zielen in het donker lopen.
Dat denkt Van der Brink ook terecht! Dat is het punt niet. Hij slaat echter iets over als hij de visie van ds. Kersten beschrijft. Op zich maakt dat voor zijn punt ook niet heel veel uit, alleen, het is, zoals gezegd, niet zorgvuldig.
Verder merk ik al lezende dat Van der Brink Comrie en Kersten veel te veel tegen elkaar uitspeelt.
Maar op zich vind ik de analyse van Comrie wel interessant en belangwekkend. Alleen jammer dat ds. Kersten het hierbij moet ontgelden. :hum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Ja maar, wat slaat hij dan over? Nu begrijp ik het geloof ik niet zo....
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Ja maar, wat slaat hij dan over? Nu begrijp ik het geloof ik niet zo....
Valt me van je tegen, Ad... Wat VdBrink overslaat is het gegeven dat de zondaar de ruimte in Christus kan zien, terwijl hij toch nog niet (in de vierschaar) gerechtvaardigd is. Ds. Kersten ziet dat ook als kennis van Christus. Bij ds. Kersten is 'kennen van Christus' dus niet per se hetzelfde als 'gerechtvaardigd zijn'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Ja maar, wat slaat hij dan over? Nu begrijp ik het geloof ik niet zo....
Valt me van je tegen, Ad... Wat VdBrink overslaat is het gegeven dat de zondaar de ruimte in Christus kan zien, terwijl hij toch nog niet (in de vierschaar) gerechtvaardigd is. Ds. Kersten ziet dat ook als kennis van Christus. Bij ds. Kersten is 'kennen van Christus' dus niet per se hetzelfde als 'gerechtvaardigd zijn'.
Ja dat snap ik. Dan hebben wij een spraakverwarring. Want ik heb hetzelfde gezegd hier beneden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Ja maar, wat slaat hij dan over? Nu begrijp ik het geloof ik niet zo....
Valt me van je tegen, Ad... Wat VdBrink overslaat is het gegeven dat de zondaar de ruimte in Christus kan zien, terwijl hij toch nog niet (in de vierschaar) gerechtvaardigd is. Ds. Kersten ziet dat ook als kennis van Christus. Bij ds. Kersten is 'kennen van Christus' dus niet per se hetzelfde als 'gerechtvaardigd zijn'.
Ja dat snap ik. Dan hebben wij een spraakverwarring. Want ik heb hetzelfde gezegd hier beneden.
Dat heb je niet. Want deze ruimte in Christus ziet de zondaar doorgaans niet meteen als hij wedergeboren wordt (in de visie van ds. Kersten).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Oké:

Kersten:
1. Wedergeboorte begint met ellendekennis
2. De zondaar wordt in Christus ingelijfd en gaat ruimte zien in Christus
3. De zondaar wordt bewust vrijgesproken in de Vierschaar.

Vd Brink maakt er 2 stappen van. Zo wel helder?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Oké:

Kersten:
1. Wedergeboorte begint met ellendekennis
2. De zondaar wordt in Christus ingelijfd en gaat ruimte zien in Christus
3. De zondaar wordt bewust vrijgesproken in de Vierschaar.

Vd Brink maakt er 2 stappen van. Zo wel helder?
Bijna:
1. Wedergeboorte begint met ellendekennis. In de wedergeboorte wordt de zondaar in Christus ingelijfd, maar hij kent Hem nog niet.
2. De zondaar ontvangt een gezicht op de ruimte in Christus om zalig te worden.
3. De zondaar wordt bewust vrijgesproken in de vierschaar.

VdBrink slaat 2 over en maakt er idd. twee stappen van.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Oké:

Kersten:
1. Wedergeboorte begint met ellendekennis
2. De zondaar wordt in Christus ingelijfd en gaat ruimte zien in Christus
3. De zondaar wordt bewust vrijgesproken in de Vierschaar.

Vd Brink maakt er 2 stappen van. Zo wel helder?
Bijna:
1. Wedergeboorte begint met ellendekennis. In de wedergeboorte wordt de zondaar in Christus ingelijfd, maar hij kent Hem nog niet.
2. De zondaar ontvangt een gezicht op de ruimte in Christus om zalig te worden.
3. De zondaar wordt bewust vrijgesproken in de vierschaar.

VdBrink slaat 2 over en maakt er idd. twee stappen van.
Ja, klopt beter. Ik snap hem. Dank.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Slaat hij 2 over of voegt hij 2 samen met 3?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Slaat hij 2 over of voegt hij 2 samen met 3?
Hij stelt het niet aan de orde, dus dat weet ik niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

Even voor mijn nieuwsgierigheid:
Posthoorn schreef:1. Wedergeboorte begint met ellendekennis. In de wedergeboorte wordt de zondaar in Christus ingelijfd, maar hij kent Hem nog niet.
2. De zondaar ontvangt een gezicht op de ruimte in Christus om zalig te worden.
3. De zondaar wordt bewust vrijgesproken in de vierschaar.
Leert ds. A. Moerkerken dit ook?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
helma schreef:Slaat hij 2 over of voegt hij 2 samen met 3?
Hij stelt het niet aan de orde, dus dat weet ik niet.
Rectificatie: ben nu op blz. 95 en daar stelt hij het wel aan de orde: "Ook op andere plaatsen vinden we een soortgelijke beschrijving: de oefeningen van het geloof, waarin een openbaring van Christus een plaats heeft, daarna het verloren gaan onder het recht en meteen daarna de vrijspraak door God de Vader en de verzegeling van die vrijspraak door de Heilige Geest." Hier signaleert VdBrink ook het onderscheid tussen een 'openbaring van Christus' en het 'verloren gaan onder het recht', met meteen daarna de vrijspraak.
Jantje schreef:Leert ds. A. Moerkerken dit ook?
Ja.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:Slaat hij 2 over of voegt hij 2 samen met 3?
Hij stelt volgens vd Brink de zaligmakende overtuigingen (zonder Christuskennis) en gaat dan over op het omhelzen van Christus als de zondaar vrijgesproken is. Daarmee zou je kunnen concluderen dat hij 2 en 3 samenvoegt maar dat zegt hij niet. Het lijkt wel dat vd Brink Kersten heel veel laat hebben van de visie van Kort bijvoorbeeld. Alleen laatstgenoemde plaatst overtuigingen buiten de wedergeboorte.

Deze analyse laat zien dat als vd Brink de visie van ds. Kersten juist weergeeft ds. A. van den Berg een echte volgeling van Kersten was.

Dit laat overigens zien dat je hierover niet uitgeanalyseerd raakt. Het is interessant om eens te doordenken maar is zo dogmatisch ingestoken dat het wel echt voor de liefhebbers is.
Plaats reactie