Vergelijking GB en GG

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Vergelijking GB en GG

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is echt flauwekul. De GG zijn zeer verschoven. In de jaren zeventig stroomden de GB-ers toe, en die zijn nu voor een groot deel weer vertrokken.
De GG zijn niet verschoven, maar de GB.
DDD schreef:Verder lees je niet goed, want ik had het over midden GB en midden GG, niet over het geheel.
Ik heb voor de aardigheid eens gekeken welke predikanten er tussen 1960 en 1970 hier werden beroepen. Naast 5 keer ds. L. Huisman, waren dat onder andere ook ds. P. Blok (3 maal), ds. Chr. van Dam (2 maal), ds. C. Hegeman, ds. A. Hofman (3 maal), ds. J. Karens, ds. G. Schipaanboord (2 maal) en ds. Chr. van der Poel (2 maal). Behalve ds. L. Huisman en misschien ds. A. Hofman, waren de overigen toen toch niet echt middenpredikanten.
DDD schreef:Bovendien moet je de positie van een kerkgenootschap afmeten aan de omgeving. Als de omgeving verandert, kun je niet op dezelfde positie blijven zonder te veranderen.
Tuurlijk wel. Want verandering gaat altijd fout. Bovendien veranderd Gods Woord nooit.
DDD schreef:Dat heb ik ook helemaal niet beweerd. Ik heb gezegd dat midden GG en midden GB toen ongeveer hetzelfde waren. En dat blijkt ook uit allerlei samenwerkingen die er toen waren. De gemeenten die toen midden GG waren, zijn, als ze hetzelfde bleven, nu links GG. Maar dat staat er los van.
Dat is toch hetzelfde dan dat er geen verschil zou zijn? En het laatste heb ik geprobeerd te ontkrachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Vergelijking GB en GG

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
DDD schreef:In die tijd waren midden GG en midden GB grotendeels te vergelijken.
Ik kan met mijn pet er niet bij dat je dit als waarheid verkondigt. Want dit is echt niet juist. Alleen de gedachte al.
Ik kan dit wel volgen. Ik lees net een preek van de G. Boer over psalm 32. Als ik dat lees dan hoop ik het zelfs. Ik denk dat midden GG zelfs wat linkser was.

Nadien is er veel beweging geweest. De GG wordt, in ieder geval naar buiten toe, steeds homogener, en dat gaat weleens ten koste van de zuiverheid. Een keurslijf veroorzaakt in bepaalde omstandigheden een rem op het uiten van eigenheid. En dan is de cirkel rond. Hoe meer 'eenheid', hoe saaier het wordt.

En om on topic te blijven: dan kan de GG nog wat leren van de GGiN.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

De GG hadden in die tijd ongeveer dezelfde spreiding als halverwege links bond (niet de uiterst verbondsmatige volgelingen van Woelderink) tot wat nu zou heten HHK, met uitzondering van het gekrookte riet, denk ik, want dat was toch wel weer een stapje verder. Maar dat laatste weet ik niet zeker, omdat dat buiten mijn blikveld valt.

Ik zou trouwens graag zien dat mijn bewijs dat ds. G. Boer niet van het Gekrookte Riet was, ook weer verschijnt. Want dat was echt on-topic. Ik heb het bericht gemeld. Zulke onjuistheden horen niet op zo'n forum, zeker niet bij zo'n gevoelig onderwerp, waar mensen het als beschuldiging zouden kunnen zien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:De GG wordt, in ieder geval naar buiten toe, steeds homogener, en dat gaat weleens ten koste van de zuiverheid.
Naar mijn mening zorgt precies dat voor veel spanningen. Je merkt dat bijvoorbeeld op dit forum tussen GerGemmers onderling. Maar het is volgens mij (zeg ik overigens wel als outsider) een terecht punt wat je hier noemt.

Aan de andere kant: het "verrechtsen" van GerGemmers word soms ook aangedragen door personen met visies die nooit in de GerGem zijn getolereerd (DDD, refo, Amstelodamense, enz). Zo breed als de opvattingen op diverse vlakken van deze heren, zijn de Gereformeerde Gemeenten nooit geweest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik zou trouwens graag zien dat mijn bewijs dat ds. G. Boer niet van het Gekrookte Riet was, ook weer verschijnt. Want dat was echt on-topic. Ik heb het bericht gemeld. Zulke onjuistheden horen niet op zo'n forum, zeker niet bij zo'n gevoelig onderwerp, waar mensen het als beschuldiging zouden kunnen zien.
Daar is weinig bewijs voor nodig, omdat dit volkomen evident is. ds. G. Boer was voorzitter van de GB. Daarnaast is hij overleden in 1973, en het Gekrookte Riet is in 1981 opgericht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

Ik ben vooral benieuwd naar de argumenten van Jantje waarom hij dit gegeven ontkent.
Hij kwam in een inmiddels geknipte post met een vergelijking van het beroepingswerk vanuit zijn eigen gemeente maar dat is geen vergelijk.

Ik denk vooral aan toonaangevende midden predikanten binnen de GG als ds Boogaard, ds Hakkenberg, ds Vergunst, ds De Gier, die heel goed overweg konden met GB predikanten. En over en weer ook wel bij elkaar kerkten. De herkenning was veel groter dan tegenwoordig, zo lijkt het.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik zou trouwens graag zien dat mijn bewijs dat ds. G. Boer niet van het Gekrookte Riet was, ook weer verschijnt. Want dat was echt on-topic. Ik heb het bericht gemeld. Zulke onjuistheden horen niet op zo'n forum, zeker niet bij zo'n gevoelig onderwerp, waar mensen het als beschuldiging zouden kunnen zien.
Die berichten staan nu hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=1395
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Ik denk vooral aan toonaangevende midden predikanten binnen de GG als ds Boogaard, ds Hakkenberg, ds Vergunst, ds De Gier, die heel goed overweg konden met GB predikanten. En over en weer ook wel bij elkaar kerkten. De herkenning was veel groter dan tegenwoordig, zo lijkt het.
We moeten denk ik ook niet vergeten dat in 2004 de GB behoorlijk is versmald. Als dat niet gebeurt was, dan zou er wellicht nog steeds meer herkenning over en weer zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

@JC Philpot:

Dat zal waar zijn, maar het staat er nog steeds.

Los daarvan: ik beweer helemaal niet dat mijn opvattingen in alles overeenkomen met wat vroeger de linkerflank van de GG was. Maar ik heb een vrij scherp zicht op mijn eigen afwijkende standpunten, en ik kan prima zien wat daarin anders is. Ik denk niet dat er destijds een predikant was die voorstander was van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Maar daarbij moet je wel meewegen dat de hermeneutische inzichten toen ook minder rekening hielden met cultuurbepaalde aspecten. Dat is toch een wezenlijk andere benadering dan de vrijzinnige en die is wel vrij nieuw.

Hoewel ik Amstelodamense nog niet op zulke standpunten heb kunnen betrappen, dus ik ben benieuwd waar je op doelt.

Dat laatste is wel waar, maar de HHK is in heel veel (naar mijn idee de meeste) plaatsen extremer dan de GG in het midden en links ooit waren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:[
Aan de andere kant: het "verrechtsen" van GerGemmers word soms ook aangedragen door personen met visies die nooit in de GerGem zijn getolereerd .

Ik denk dat je hier wel een punt hebt.
Juist door afwijkende geluiden en meningen die hoorbaar worden binnen de gemeenten komt er een conservatieve tegenreactie en een afgebakende leer, ik vermoed wel eens dat dit nu gaande is.
Tegelijkertijd geloof ik niet dat dat de oplossing is, zo vervreemd ook een heel 'midden 'deel.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Ik kan mij indenken dat de mid-linkse GG'ers balen van het feit dat er weinig dominees zijn en dat de prediking ook niet altijd je-van-het is.
Tenminste in gemeentes die mid-rechtse dominees uitnodigen
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door DDD »

@Bezorgd:
Dat zou best eens kunnen. Dat verklaart ook de machtsstrijd om de afvaardigingen in sommige gevallen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: Dat laatste is wel waar, maar de HHK is in heel veel (naar mijn idee de meeste) plaatsen extremer dan de GG in het midden en links ooit waren.

Misschien in uiterlijk opzicht, maar niet in de leer. Daar durft men toch onbevangener naar de Schrift te luisteren en met elkaar daarover in gesprek te gaan. Het is niet uitgekristalliseerd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
DDD schreef: Dat laatste is wel waar, maar de HHK is in heel veel (naar mijn idee de meeste) plaatsen extremer dan de GG in het midden en links ooit waren.

Misschien in uiterlijk opzicht, maar niet in de leer. Daar durft men toch onbevangener naar de Schrift te luisteren en met elkaar daarover in gesprek te gaan. Het is niet uitgekristalliseerd.
Van mijn dominee hoor ik wel eens dat als hij in een gemeente gepreekt heeft die normaliter Rieters heeft dat ze wel in mijn dominee's prediking het volk van God te weinig vinden doorklinken in de prediking 'maar volk van God leert anders prediking'heb je ook wel in de HHK
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Hollander »

Ik denk dat nog een heel rijtje GB-predikanten te noemen valt, die zo in de GG zouden kunnen preken. Andersom verwacht ik dat een aantal GG-predikanten, als dat mogelijk zou zijn, ook uitgenodigd zou worden in GB-gemeenten. Niet alles ligt heel ver uit elkaar als het op de geloofsleer aankomt. Wel merk je dat 'hervormd bloed' doorgaans veel verdragelijker is ten opzichte van (kleine) verschillen, dan dat 'afgescheiden bloed' dat is. In beide soorten van gemeenten luister ik regelmatig met vreugde naar Gods Woord.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie