Wulfert Floor

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Wulfert Floor

Bericht door Marck »

Via mijn favoriete online boekhandel Tolle Lege / Refoboek, twee boeken van Wulfert Floor gekregen. Hoe ligt hij in jullie kerken? Afbeelding
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wulfert Floor

Bericht door DDD »

Hij hangt er een beetje bij.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Wulfert Floor

Bericht door Marck »

DDD schreef:Hij hangt er een beetje bij.
In welke zin?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wulfert Floor

Bericht door Herman »

Floor heeft geen enkele kerkelijke status.

Past nog het best bij een Ledeboeriaanse geest, dus op het grensvlak van Nederlands Hervormde en Oud Gereformeerd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wulfert Floor

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb ooit 1x een preek van hem gehoord.
Vind dat hij behoorlijk veel herhaald.
Maar hij is zeker in ruime zin een dienstknecht van God geweest.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wulfert Floor

Bericht door Susan »

Ik weet het niet. Ik hoor er in PKN kring niets over.

Op Wikipedia las ik:
Ondanks aandringen van ds. G. F. Gezelle Meerburg, predikant van de afgescheiden kerk van Almkerk en Emmikhoven, weigert Floor predikant te worden. Hij zegt geen roeping te hebben. Floor blijft gewoon boer. Wel oefent hij gemiddeld twee maal per week. Geld neemt hij nooit aan voor zijn spreekbeurten. Wordt er gecollecteerd dan komt de opbrengst steevast ten goede aan de armen. Zowel voor als tijdens zijn huwelijk is Wulfert Floor boer van beroep. Hij gaat, hoewel hij niet onbemiddeld is, gekleed in tamelijk ouderwetse dracht, met naar de gewoonte van die tijd ringen in zijn oren.

Het echtpaar Floor krijgt acht kinderen; één komt levenloos ter wereld, drie sterven voor hun tweede jaar aan tuberculose en één zoon wordt slechts twintig jaar. De twee oudste kinderen laat Wulfert dopen door de bevriende, afgescheiden predikant ds. H. J. Budding. De drie volgende kinderen laat Floor echter ongedoopt, ondanks het feit dat het reglement van de christelijke afgescheiden gemeente dit wel eiste.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wulfert Floor

Bericht door Bertiel »

Wij hebben bijna nooit leesdiensten. Maar als we die vaker zouden hebben zou Floor vast een keer langskomen.
Zeer geliefd geweest bij een brede groep binnen de achterban.
Zelfs een dr. P. De Vries raad hem van harte aan en Schrijft dat Floor samen met Kohlbrugge de enige bevindelijke schrijvers uit de 19de eeuw die volledig in het gereformeerde spoor blijven.
Diverse preken van hem gelezen en die hebben indruk gemaakt qua inhoud.
Als iemand nog voor een zacht prijsje de hele serie weet...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wulfert Floor

Bericht door Marck »

Het boekje van drs J Mulder is mede er gekomen door JGH van Ginkel en prof dr C Graafland. Uitgegeven door Gebr. Koster. Waar ligt die uitgever kerkelijk gezien?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Wulfert Floor

Bericht door Marck »

Bertiel schreef:Wij hebben bijna nooit leesdiensten. Maar als we die vaker zouden hebben zou Floor vast een keer langskomen.
Zeer geliefd geweest bij een brede groep binnen de achterban.
Zelfs een dr. P. De Vries raad hem van harte aan en Schrijft dat Floor samen met Kohlbrugge de enige bevindelijke schrijvers uit de 19de eeuw die volledig in het gereformeerde spoor blijven.
Diverse preken van hem gelezen en die hebben indruk gemaakt qua inhoud.
Als iemand nog voor een zacht prijsje de hele serie weet...
Bij Refoboek misschien? Afbeelding
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Wulfert Floor

Bericht door Geytenbeekje »

Ronaldus schreef:
Bertiel schreef:Wij hebben bijna nooit leesdiensten. Maar als we die vaker zouden hebben zou Floor vast een keer langskomen.
Zeer geliefd geweest bij een brede groep binnen de achterban.
Zelfs een dr. P. De Vries raad hem van harte aan en Schrijft dat Floor samen met Kohlbrugge de enige bevindelijke schrijvers uit de 19de eeuw die volledig in het gereformeerde spoor blijven.
Diverse preken van hem gelezen en die hebben indruk gemaakt qua inhoud.
Als iemand nog voor een zacht prijsje de hele serie weet...
Bij Refoboek misschien? Afbeelding
Misschien hem een keer voordragen aan de kerk waar je lid van bent :D
Misschien waarderen ze het wel.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wulfert Floor

Bericht door Geytenbeekje »

Ronaldus schreef:Het boekje van drs J Mulder is mede er gekomen door JGH van Ginkel en prof dr C Graafland. Uitgegeven door Gebr. Koster. Waar ligt die uitgever kerkelijk gezien?
(Oud)Geref. Gem (in Ned)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wulfert Floor

Bericht door Marck »

Om een voorbeeld te noemen het dagstukje van vandaag. Hoop dat het te lezen is. En weltrusten!Afbeelding
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wulfert Floor

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zou je als christen geen sterke drank mogen drinken ?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Wulfert Floor

Bericht door Marck »

Geytenbeekje schreef:
Ronaldus schreef:Het boekje van drs J Mulder is mede er gekomen door JGH van Ginkel en prof dr C Graafland. Uitgegeven door Gebr. Koster. Waar ligt die uitgever kerkelijk gezien?
(Oud)Geref. Gem (in Ned)
Ok. Dank je. Ik heb er sinds kort wat cathechisatieboekjes van (o.a. J. de Jager en C.A. van Dieren) voor mijn jeugd en 3 delige uitgave van Thomas Watson.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wulfert Floor

Bericht door Susan »

Geytenbeekje schreef:
Ronaldus schreef:Het boekje van drs J Mulder is mede er gekomen door JGH van Ginkel en prof dr C Graafland. Uitgegeven door Gebr. Koster. Waar ligt die uitgever kerkelijk gezien?
(Oud)Geref. Gem (in Ned)
Ik las dat Wulfert Floor de doop van zijn kinderen liever uitgestelde totdat er bekering en geloof bij zijn kinderen openbaar kwam. Het ging om een bewuste visie op de heilige doop. Zijn doopvisie kwam overeen met die van ds. J. R. Kelderman (1720). Ik heb nooit iets over deze dominee gehoord maar en zocht verder. Ik vond een stukje uit het boek: DE ONRUST OVER DE EERSTE DOOPVRAAG ROND 1728 F.G.M. Broeyer pagina 46:
Johan Reiner Kelderman maakte bezwaar tegen de eerste vraag. Ze dachten dat het niet juist was om van ouders te eisen dat zij bevestigden dat hun nageslacht in Christus werd geheiligd als zij zelf niet op de hoogte waren van de principes van het christelijk geloof of een zondig leven leidden. Om deze reden hebben ze de eerste vraag in de doopformule op eigen gezag zodanig aangepast dat deze niet langer aanleiding gaf tot zo'n aanstoot. Het is verrassend om te ontdekken dat Kelderman, de meest uitgesproken van alle dissidenten, in feite een voorstander was van de theologie van professor Johannes Coccejus in Leiden.
Als ik dit allemaal zo lees, was Wulfert Floor een diepe denker, die de dingen onderzocht en niet alles zo maar voor aannam. :livre En dan die oorbellen op de cover van het boek ...
Plaats reactie