Vrije gemeente in wording

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Misschien even tussendoor: Ik heb meerdere mensen gekend die dit hadden geleerd. Daar gaat iets van de Majesteit Gods van uit. Ook nu ken ik er nog, maar een man die ook niet meer begrepen wordt. Zelfs niet in de kerk. Ik zal zeker geen namen noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Misschien even tussendoor: Ik heb meerdere mensen gekend die dit hadden geleerd. Daar gaat iets van de Majesteit Gods van uit. Ook nu ken ik er nog, maar een man die ook niet meer begrepen wordt. Zelfs niet in de kerk. Ik zal zeker geen namen noemen.
Ik hoop toch dat er een paar méér zijn, DIA, die dit weten:
Hij wenste over de rechtvaardigmaking te spreken niet in termen van recht en hel, maar in termen van borgtocht en plaatsvervanging, waarin de hel is verslagen, de toorn geblust en het recht bevredigd. Want waar hij God leerde kussen in Zijn recht, gaf God hem de Zoon te kussen in Zijn Offer. Wat het eerste betreft: Verder kon het niet en verder hoefde het ook niet'', zo schreef hij. Dus niet naar de hel, al keurde hij het zich waardig, maar zinken ''in de liefdesarmen Gods en op het Fundament dat gelegd was.''
Als je dit niet weet, ga je voor eeuwig verloren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
Herman schreef:Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Ik zat te denken aan Urk. Maar dat is mijn eigen fantasie hoor.
Daar hebben ze al vrije en niet-vrije gemeenten genoeg toch? Het zou een aanfluiting zijn om daar een nieuwe gemeente te beginnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Herman »

Volontair schreef:
Herman schreef:Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Sinds wanneer ligt Staphorst in het noorden?
Ten opzichte van de Veluwe of Zeeland ligt Staphorst aardig noordelijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Misschien even tussendoor: Ik heb meerdere mensen gekend die dit hadden geleerd. Daar gaat iets van de Majesteit Gods van uit. Ook nu ken ik er nog, maar een man die ook niet meer begrepen wordt. Zelfs niet in de kerk. Ik zal zeker geen namen noemen.
Ik hoop toch dat er een paar méér zijn, DIA, die dit weten:
Hij wenste over de rechtvaardigmaking te spreken niet in termen van recht en hel, maar in termen van borgtocht en plaatsvervanging, waarin de hel is verslagen, de toorn geblust en het recht bevredigd. Want waar hij God leerde kussen in Zijn recht, gaf God hem de Zoon te kussen in Zijn Offer. Wat het eerste betreft: Verder kon het niet en verder hoefde het ook niet'', zo schreef hij. Dus niet naar de hel, al keurde hij het zich waardig, maar zinken ''in de liefdesarmen Gods en op het Fundament dat gelegd was.''
Als je dit niet weet, ga je voor eeuwig verloren.
Dit maakt het zo ernstvol, en dan wordt je niet begrepen. Eenzaam maakt dat. En dan zegt de godsdienst: Je hebt God toch? Troost je in Gods genade. Kun je dat niet op commando dan wordt je onbarmhartig als een ongelovige aan de kant gezet. De waarschuwingen vliegen om je oren, maar... Geen woord van troost of een begrijpen waar het echt om gaat. U weet het wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Maanenschijn »

Het kan zelfs noorderlijker, ik weet dat er in Twijzelerheide een klein kerkje/ clubje is die zich schaart onder Oud Gereformerd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Jantje schreef:Het is wel zo dat het exegetiseren van het gedicht van Pothoven wel een rotonde is die we al minstens 23 keer zijn rondgedraaid. En blijkbaar veranderen de meningen toch niet. Dus ik vind het niet perse nodig om dit nogmaals te doen.
Er zijn mensen die daar anders over denken. Ook al veranderen de meningen niet. En vergis je niet: het is géén onbelangrijke kwestie.
Ik vond het zelf erg leerzaam. Vooral ook omdat er een duidelijke overeenkomst is tussen de preekonderdelen van Bernardus Smytegelt en de onderwerpen in het gedicht. Volgens mij ligt het gedicht echter vooral gevoelig vanwege de verschillen, niet vanwege de overeenkomsten.

Op dat punt is de tekst van ds. L.H. Oosten ook verhelderend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik hoop toch dat er een paar méér zijn, DIA, die dit weten:
Helaas, ik ken ze niet meer. De rechtvaardige lijkt weggeraapt te worden voor de dag van het kwaad. Er zal altijd een Kerk blijven, tot het laatste toe, maar het Woord spreekt ook van deze tijd: Zal Ik nog geloof vinden? Veel godsdienst, dat wel, maar dat raakt of smaakt niet, dat is meest een op de voorgrond zetten van de mens. Daar komt God niet aan Zijn eer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Misschien even tussendoor: Ik heb meerdere mensen gekend die dit hadden geleerd. Daar gaat iets van de Majesteit Gods van uit. Ook nu ken ik er nog, maar een man die ook niet meer begrepen wordt. Zelfs niet in de kerk. Ik zal zeker geen namen noemen.
Ik hoop toch dat er een paar méér zijn, DIA, die dit weten:
Hij wenste over de rechtvaardigmaking te spreken niet in termen van recht en hel, maar in termen van borgtocht en plaatsvervanging, waarin de hel is verslagen, de toorn geblust en het recht bevredigd. Want waar hij God leerde kussen in Zijn recht, gaf God hem de Zoon te kussen in Zijn Offer. Wat het eerste betreft: Verder kon het niet en verder hoefde het ook niet'', zo schreef hij. Dus niet naar de hel, al keurde hij het zich waardig, maar zinken ''in de liefdesarmen Gods en op het Fundament dat gelegd was.''
Als je dit niet weet, ga je voor eeuwig verloren.
Dit maakt het zo ernstvol, en dan wordt je niet begrepen. Eenzaam maakt dat. En dan zegt de godsdienst: Je hebt God toch? Troost je in Gods genade. Kun je dat niet op commando dan wordt je onbarmhartig als een ongelovige aan de kant gezet. De waarschuwingen vliegen om je oren, maar... Geen woord van troost of een begrijpen waar het echt om gaat. U weet het wel.
Beste DIA, u leest nu dingen die ik niet schreef. Verder laat ik het er maar bij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

eilander schreef: Beste DIA, u leest nu dingen die ik niet schreef. Verder laat ik het er maar bij.
Dan moet ik even puzzelen wat er misging.

Toevoeging: ik zie niet waar het fout ging. Is er ergens fout gequoot?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik hoop toch dat er een paar méér zijn, DIA, die dit weten:
Helaas, ik ken ze niet meer. De rechtvaardige lijkt weggeraapt te worden voor de dag van het kwaad. Er zal altijd een Kerk blijven, tot het laatste toe, maar het Woord spreekt ook van deze tijd: Zal Ik nog geloof vinden? Veel godsdienst, dat wel, maar dat raakt of smaakt niet, dat is meest een op de voorgrond zetten van de mens. Daar komt God niet aan Zijn eer.
Het feit dat jij ze niet meer kent, wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Het kan zelfs noorderlijker, ik weet dat er in Twijzelerheide een klein kerkje/ clubje is die zich schaart onder Oud Gereformerd.
Bedoel je de Vrije Gereformeerde Evangelisatie?

Hier kun je er iets over lezen:
https://books.google.nl/books?id=pf1pno ... el&f=false
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik hoop toch dat er een paar méér zijn, DIA, die dit weten:
Helaas, ik ken ze niet meer. De rechtvaardige lijkt weggeraapt te worden voor de dag van het kwaad. Er zal altijd een Kerk blijven, tot het laatste toe, maar het Woord spreekt ook van deze tijd: Zal Ik nog geloof vinden? Veel godsdienst, dat wel, maar dat raakt of smaakt niet, dat is meest een op de voorgrond zetten van de mens. Daar komt God niet aan Zijn eer.
Het feit dat jij ze niet meer kent, wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn.
Ik kom er ook niet zoveel meer tegen.
Wel veel geloof, maar zo weinig geloof.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan zelfs noorderlijker, ik weet dat er in Twijzelerheide een klein kerkje/ clubje is die zich schaart onder Oud Gereformerd.
Bedoel je de Vrije Gereformeerde Evangelisatie?

Hier kun je er iets over lezen:
https://books.google.nl/books?id=pf1pno ... el&f=false
Ja, die bedoel ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Beste DIA, u leest nu dingen die ik niet schreef. Verder laat ik het er maar bij.
Dan moet ik even puzzelen wat er misging.

Toevoeging: ik zie niet waar het fout ging. Is er ergens fout gequoot?
Heb je ook gelezen wat Ds. LH Oosten schrijft?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie